مقاله حجاب

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله حجاب

تعداد صفحات : ۴۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله به تفسیر آیات مربوط به موضوع حجاب از سوره های نور و احزاب می پردازیم.

۱-   در لزوم عفت و پاکدامنی و ترک گناه حرام بین زن و مرد، فرقی نیست. «یَغضّوا- یَغضُضن – یَحفظوا – یحفظن»

۲-   ظاهر بودن قسمت هایی از بدن که به طور طبیعی پیداست، (صورت،‌ دست یا پا) مانعی ندارد. «الاّ ما ظَهَر منها»

۳-   اسلام به نیازهای فطری و غریزی بشر پاسخ مثبت می‌دهد. «الاّ لبُعولتهنّ»

۴-  زن زینت خود را تنها به زنان مسلمان می تواند نشان دهد و نزد زنان کفار باید خود را بپوشاند. «نسائهنّ» یعنی زنان خودی و مسلمان نه بیگانه.

۵-  پوشش زن با تمایلات جنسی مردان نامحرم کاملاً ارتباط دارد، برای «غیر اولی الاربَه» که میلی به همسر ندارد پوشش لازم نیست.

۶-  حجاب و پوشش- واجب است، «ولیَضربن بخُمُرهنّ» و هر کاری که زینت زن را آشکار کند یا دیگران را از آن آگاه کند ممنوع است. «لیعلم ما یُخفین من زینتهنّ»

۷-  با حفظ حجاب، حضور زن در جامعه مانعی ندارد. «ولا یُبدنَ زینتهنّ»  همان که شرکت زن در نماز جماعت بالامانع است. «وارکَعی مع الرّکعین»

۸-  همه مردم نسبت به مسأله نگاه و حجاب مسئولند و برای نگاه های حرام خود باید توبه کنند. «توبو الی الله جمیعاً ایّها المؤمنون»

۹-  وقتی به زنان پیامبر که بیشترشان پیر و سالخورده بوده و زندگی ساده ای داشتند هشدار داده می شود که با کرشمه و ناز سخن نگویند، زنان جوان و زیبا باید حساب کار خود را بکنند. «یا نسائ النبیّ … فلا تخضعن …»

۱۰-   با کرشمه سخن گفتن زن، بی تقوایی است. «ان اتّقیتنّ‌ فلا تخضعن بالقول»

۱۱-   نباید گفتار و رفتار زن تحریک کننده باشد. «فیطمع الّذی فی قبله مرض»

۱۲-   طوری سخن بگویید که هم محتوا خوب باشد «قولاّ معروفا» و هم شیوه، سالم باشد. «فلا تخضعن بالقول»

۱۳-  در اسلام سختی و حرج نیست، بستگان درجه ی اول که دایماً در خانواده رفت و  آمد می کنند،‌ با یکدیگر محرمند. «لا جناح …»

۱۴-   میان زنان مسلمین، حجاب لازم نیست، ولی نزد غیر مسلمان حجاب لازم است. . «نسائهنّ»

۱۵-   پوشیدن لباسی که معرف شخصیت زن برای تأمین عفت و آبرو باشد لازم است. «یعرفن فلا یؤذین»

۱۶-   رفت و آمد زنان در خارج از منزل، با حفظ عفت عمومی مانعی ندارد. «یعرفن فلا یؤذین»

۱۷-   سرچشمه بسیاری از مزاحمت های هوسبازانه نسبت به زنان و دختران، نوع لباس خود آنهاست. «یعرفن فلا یؤذین»

۱۸-  زنان با حجاب باید با حضور خود در صحنه، جو عمومی عفاف و پاکدامنی را حفظ کنند و فرصت مانور را از هوسبازان بگیرند. »یعرفن فلا یؤذین«

واژه های کلیدی: حجاب، پوشش، سوره نور، سوره احزاب، رفت و آمد زنان ، سخن گفتن،

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
تفسیرآیات ۳۱ و۶۰ سوره نور از تفسیر نمونه آیت ا… مکارم شیرازی درمورد موضوع حجاب    ۶
تفسیر آیه ۳۱سوره نور    ۶
تفسیرآیه ۶۰ سوره نور    ۱۱
تفسیرآیات ۳۱ و ۶۰ سوره نور از تفسیر نورآقای قرائتی درمورد موضوع حجاب۱۳
تفسیر آیه ۳۱ سوره نور     ۱۳
تفسیرآیه ۶۰ سوره نور     ۱۷
تفسیرآیات ۵۹ و ۵۵ و ۳۲ سوره احزاب از تفسیر نمونه آیت ا… مکارم شیرازی درمورد موضوع حجاب    ۱۹
تفسیر آیه ۳۲ سوره احزاب     ۱۹
تفسیر آیه ۵۵ سوره احزاب     ۲۲
تفسیر آیه ۵۹ سوره احزاب     ۲۵
تفسیر آیات ۵۹ و ۵۵و ۳۲ سوره اح
زاب از تفسیر نورآقای قرائتی درمورد موضوع حجاب:    ۲۸
تفسیر آیه ۳۲ سوره احزاب     ۲۸
تفسیر آیه ۵۵ سوره احزاب     ۳۰
تفسیرآیه ۵۹ سوره احزاب     ۳۱
نتیجه گیری     ۳۵
منابع و مآخذ:    ۴۰

منابع و مأخذ:

تفسیر نمونه آیت الله العظمی مکارم شیرازی جلد چهاردهم

تفسیر نمونه آیت الله العظمی مکارم شیرازی جلد هفدهم

تفسیر نور حجه الاسلام و المسلمین حاج شیخ محسن قرائتی جلد هشتم

تفسیر نور حجه الاسلام و المسلمین حاج شیخ محسن قرائتی جلد نهم

مقدمه:

۱- فلسفه حجاب

بدون شک،‌ در  عصر ما که بعضی نام آن را عصر برهنگی و آزادی جنسی گذارده اند،‌ و افراد غرب زده، بی بند وباری زنان را جزئی از آزادی او می دانند، سخن از حجاب گفتن برای این دسته ناخوشایند و گاه افسانه ای است متعلق به زمان های گذشته !

ولی مفاسد بی حساب، مشکلات و گرفتاریهای روز افزونی که از این آزادیهای بی قید و شرط به وجود آمده سبب شده که تدریجاً گوش شنوائی برای این سخن پیدا شود.

البته در محیط های اسلامی و مذهبی، مخصوصاً  در محیط ایران بعد از انقلاب جمهوری ا سلامی، بسیاری از مسائل حل شده، و به بسیاری از این سؤالات عمده پاسخ کافی و قانع کننده داده شده است، ولی باز اهمیت موضوع ایجاب می کند: این مسأله به طور گسترده تر مورد بحث قرار گیرد.

مسأله این است: آیا زنان با (نهایت معذرت) باید برای بهره کشی از طریق سمع،‌بصر و لمس (جز آمیزش جنسی) در اختیار همه مردان باشند؟ و یا باید این امور،‌ مخصوص همسرانشان گردد؟

بحث در این است: آیا زنان در یک مسابقه بی پایان در نشان دادن اندام خود و تحریک شهوات و هوس های آلوده مردان درگیر باشند؟ و یا باید این مسائل از محیط اجتماع بر چیده شود،‌ و به محیط خانواده و زندگی زناشوئی اختصاص یابد؟!

اسلام، طرفدار برنامه دوم است و حجاب، جزئی از این برنامه محسوب می شود،‌ در حالی که غربی ها و غرب زده های هوسباز، طرفدار برنامه اولند!.

اسلام، می گوید: کامیابی های جنسی اعم از آمیزش و لذت گیری های سمعی، بصری و لمسی مخصوص به همسران است و غیر از آن گناه، و مایه آلودگی و ناپاکی جامعه می باشد که جمله‌ «ذلِکَ أََزکی لَهم» در آیات فوق اشاره به آن است.

 تفسیر آیات ۳۱و۶۰ سوره نور از تفسیر نمونه آیت ا… مکارم

شیرازی درمورد موضوع حجاب: (آیه ۳۱ سوره نور)

وَ قْل لِلمْؤمِناتِ یَغضْضنَ مِن أبصارِهِنّ وَ‌ یَحفَظنَ فزوجهن و لا یبدین زینتهن الا ما ظهر منها و لیضربن بخمر هن علی جیوبهن و لا یبدین زینتهن الا لبعولتهن او آبائهن أو آباء بعولتهن أو أبنائهن أو أبناء بعولتهن أو إخوانهن أئو بنی إخوانهن أو بنی أخواتهن أو نسائهن أو ما ملکت أیمانهن أو التابعین غیر أولی الا ربه من الرجال أو الطفل الذین لم یظهرو علی عورات النساء و لا یضربن بأرجلهن لیعلم ما یخفین من زینتهن و توبوا ألی الله جمیعاً أیّها المؤمنون لعلکم تفلحون

و به زنان با ایمان بگو چشم های خود را از (نگاه هوس آلود) فرو گیرند، و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را- جز آن مقدار که نمایان است- آشکار ننمایند، و (اطراف) روسری های خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشانده شود)، و زینت خود را آشکار نسازند مگر برای شوهرانشان، یا پدرانشان یا پدرشوهرانشان،‌ یا پسرانشان، یا پسران همسرانشان، یا برادرانشان، یا پسران برادرانشان، یا پسران خواهرانشان،‌ یا زنان هم کیششان یا بردگانشان (کنیزانشان) یا افراد سفیه که تمایلی به زن ندارند، یا کودکانی که از امور جنسی مربوط به زنان آگاه نیستند؛ و هنگام راه رفتن پاهای خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانیشان دانسته شود. (و صدای خلخال که بر پا دارند به گوش رسد) و همگی به سوی خدا باز گردید ای مؤمنان، تا رستگار شوید!

تفسیر: در این آیه به شرح وظائف زنان در این زمینه می پردازد، نخست به وظائفی که مشابه مردان دارند اشاره کرده می گوید: «و به زنان با ایمان بگو چشم های خود را فرو گیرند (و از نگاه کردن به مردان نامحرم خودداری کنند) و دامان خود را حفظ نمایند» «وَ قٌل لِلمُؤمِناتِ یَغضُضنَ مِن أبصارِهِنّ و یَحفَظنَ فُرُوجَهُنَّ»

و به این ترتیب، «چشم چرانی» همان گونه که بر مردان حرام است  بر زنان نیز حرام می باشد، می پوشانید عورت از نگاه دیگران، چه از مردان و چه از زن برای زنان نیز همانند مردان واجب است.

پس از آن به مسأله حجاب که از ویژگی زنان است ضمن سه جمله اشاره فرمودند:

۱- «آنها نباید زینت خود را آشکار سازند جز آن مقدار که طبیعتاً ظاهر است»
«وَ لا یُبدِینَ زِینَتَهُنَّ إلاّ ما ظَهَرَ مِنها»

در این که منظور از زینتی که زنان باید آن را بپوشانند و همچنین زینت آشکاری که در اظهار آن مجازند چیست؟ در میان مفسران سخن بسیار است.

بعضی، زینت پنهان را به معنی زینت طبیعی (اندام زیبای زن) گرفته اند، در حالی که کلمه «زینت» به این معنی کمتر اطلاق می شود.

بعضی دیگر، آن را به معنی «محل زینت» گرفته اند، زیرا آشکار کردن خود زینت مانند گوشواره و دستبند و بازوبند به تنهائی مانعی ندارد،‌ اگر ممنوعیتی باشد مربوط به محل این زینت ها است،‌ یعنی گوش ها و گردن و دستها و بازوان.

بعضی دیگر، آن را به معنی خود «زینت آلات» گرفته اند منتها در حالی که روی بدن قرار گرفته، و طبیعی است که آشکار کردن چنین زینتی توام با آشکار کردن اندامی است که زینت بر آن قرار دارد.

40,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله کشف حجاب در زمان رضا خان
  • مقاله ریشه های بدحجابی زنان
  • پایان نامه حجاب و پوشش در عصر صفوی
  • مقاله حجاب
  • مقاله حجاب
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.