عنوان :
تعداد صفحات : ۴۱
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
هدف در این مقاله این است که به رابطه بین علم و دین بپردازد و اینکه چه نوع روابطی مطرح است و هر کدام چه رویکردی دارند؟ چه هدفی را دنبال میکنند؟ چه عامل یا عواملی نوع رویکرد را موجب شده است؟ در این مقاله بطور خلاصه به چهار رویکرد تعارض، تمایز، تلاقی و تأیید پرداخته شده است و در نهایت دیدگاه تأیید یا همان وحدت گرایانه بعنوان نظر برتر و نظر اسلام مورد بررسی قرار میگیرد و رویکرد تأیید و وحدت گرایانه بین دین و علم همان رابطه حقیقی و واقعی بین آندوست زیرا ما بعنوان یک مسلمان زمانی که تاریخ را میبینیم چیزی جز همراهی و همدلی علم و دین وجود ندارد.
کلید واژگان: تعارض انگاری – رویکرد تمایز – تلفیق – رویکرد تلاقی – اندیشه انتقادی – وحدت گرایانه
مقدمه ۴
چکیده ۵
رابطه بین دین و علم ۶
تاثیر شگرفت قران بر پیشرفت علمی جهان غرب ۸
رابطه علم و دین ۱۰
سازگارى دین با علم ۱۴
موضع عالمان مسلمان در مسئله رابطه علم و دین ۱۶
رابطه علم و دین در عالم مسیحیت ۲۵
تعارض زدایى دانشمندان مسیحى در میان علم و دین ۲۸
رابطه علم و دین در اسلام ۳۷
نمونههایی از دلایل نقلی علم دوستی در اسلام ۳۹
نتیجه ۴۰
منابع ۴۱
۱- خاکی قراملکی. محمدرضا. تحلیل هویت علم دینی و علم مدرن. چاپ اول. قم. کتاب فردا. ۱۳۹۰٫
۲- هات. جان اف. علم و دین از تعارض تا گفتگو. ترجمه بتول نجفی. چاپ دوم. قم. کتاب طه. ۱۳۸۵٫
۳- باربور. ایان. علم و دین. ترجمه بهاء الدین خرمشاهی.چاپ ششم. تهران.نشر دانشگاهی. ۱۳۸۸٫
۴- نهج الفصاحه. ترجمه علی اکبر میرزایی. چاپ اول. قم. انتشارات لؤلؤ و مرجان. ۱۳۸۵٫
از جمله مسائل و موضوعاتی که جای بحث و تعمق دارد رابطه بین علم و دین است. این رابطه بنابر اینکه چه برداشتی از فلسفه دین و فلسفه علم داشته باشیم و یا اینکه نگرش و نگاه ما به ارتباط بین علم و دین چگونه باشد متفاوت است و نظرات مختلفی در مورد نوع رابطه مطرح شده است رویکردهای مختلفی که گاهی کاملاً با هم در تضاد هستند مثل قبول رابطه تعارض یا رابطه وحدت گرایانه و یا گاهی در جهاتی نزدیک و در جهاتی متفاوت مثل رویکرد تلاقی و تأیید که هر کدام بر اساس نوع بینش و از منظری خاص توسط شخصیتها یا نهادهایی مطرح شدهاند. آنچه برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است نگاه اسلامی به این مقوله مهم است که قائل به رویکرد تأیید یا همان وحدت گرایی است.
اندیشمندان بنابر دیدگاههایشان بین علم و دین چهار رابطه را قائل هستند.
۱- تعارض یا تضاد ۲- تمایز ۳- تلاقی ۴- تأیید
ما به طور خلاصه اشارهای کوتاه به هر کدام از دیدگاهها خواهیم داشت:
۱- تعارض: شایعترین و نزاع برانگیزترین نگاه رویکرد تعارض انگاری دین و علم است. بسیاری از متفکران علمی معتقدند که دین را هرگز نمیتوان با علم آشتی داد. آنها میگویند اگر شما یک دانشمند باشید تصور دیندار بودن سخت است و دلیل این نتیجهگیری آنها این است که دین ظاهراً نمیتواند حقیقت آرائش را بطور صریح نشان دهد در حالیکه علم میتواند.
ریشه پیدایش اندیشه تضاد علم و دین به گذشته تاریخ مذهبی اروپا بر میگردد زیرا به علت تحریف در عهد عتیق مطالبی در آن گنجانده شده که دین را مخالف علم نشان داد و مانعی برای شکوفایی استعداد دانش دوستان گردید و باعث زیان دین و علم شد زیرا اندیشمندان و روشنفکران را از مذهب دور کرد. در کتب تحریف شده چنین وانمود شده که امر خدا یعنی دین با علم و آگاهی انسان مخالف است و این سبب شد عدهای از پیروان تورات و انجیل که به یافتههای علمی دست یافته بودند در مقابل کلیسا بایستند و بر خلاف کتب دینی و مطالب آن سخن بگویند و در مقابل رهبران کلیسا سرسختانه با دانشمندان مخالفت کرده و با تشکیل دادگاههای تفتیش عقاید آنها را به سکوت و عقبنشینی وادار کرده و یا گاهی میکشتند. در واقع عملکرد نادرست و منفعت طلبانه کلیسا در قرون وسطی زمینه بدبینی مردم را نسبت به دین فراهم کرد و باعث شد بتدریج دین را ضد علم تلقی کنند. رویکرد تعارض زمینه هر گونه گفتگو، وحدت و تعامل را نفی و طرد میکند و امکان هر گونه سازگاری و هم زیستی را منفی میداند. آنها قائل به تعارض بین راههای شناخت علمی و شناخت دینی هستند بعنوان نمونه این عقیده وجود دارد که عقاید دینی از لحاظ تجربی آزمون ناپذیرند در حالیکه علم همواره نظرات خود را در معرض آزمون قرار میدهد. اگر یک فرضیه علمی غلط باشد علم براحتی آنرا میپذیرد و راههای دیگر را امتحان میکند.
از نظر شکاکان آموزههای دینی ابطال ناپذیرند در صورتیکه ابطالپذیری شاخصه وضعیت علمی یک نظریه است. تمایل به اینکه ایدههای علمی در معرض ابطال قرار گیرد علم را خالص میکند و نشان میدهد که علم طریقی باز و صحیح برای آموختن درباره طبیعت اشیاء است اما دین فاقد صداقت آشکار علم است. از نظر شکاکان تفاوتهای عمیق بین دین و علم وجود دارد: ۱- دین بر پیش فرضهای پیشینی یا ایمان مبتنی است در حالیکه علم چیزی را مسلم نمیگیرد. ۲- دین قویاً بر تصورات غیرقابل کنترل مبتنی است اما علم به حقایق مشاهدهپذیر تمسک میجوید. ۳- دین کاملاً عاطفی، احساساتی و ذهنی است در حالیکه علم میکوشد غیر احساساتی و عینی باشد.
تعارض بین دین و علم در چهار امر میتواند قابل تصور باشد:
۱- موضوع ۲- روش ۳- غایت ۴- زبان
بنابراین چهارامر دیدگاههای مختلفی در غرب در مورد تعارض علم و دین وجود دارد اما اساسیترین نقطه تعارض بین علم و دین تعارض در غایت است و جریانهای علم گرایی یا ماتریالیسم دینی، امپریالیسم دینی، امپریالیسم علمی و نص گرایی و اقتدارگرایی مسیحی از مهمترین جریانهای این عقیده است (جهت اطلاعات بیشتر به کتاب تحلیل هویت علم دینی و علم مدرن اثر محمدرضا خاکی قراملکی مراجعه شود).
۲- تمایز بسیاری از دانشمندان و متکلمان ضدیت عمیقی بین دین و علم نمیبینند آنها استدلال میکنند که هر یک از اینها در حوزه کاملاً تعریف شده پژوهش خود معتبر است و نباید این دو را با معیار همدیگر بسنجیم زیرا سؤالات هر کدام متفاوت و جوابهایشان چنان متمایز است که مقایسه آنها با هم بی معناست. علم ودین وظایفشان کاملاً نامتشابه است و اگر از وارد شدن به حوزه همدیگر جلوگیری کنند هیچ معضلی وجود ندارد رویکرد تمایز اصرار دارد که باید از تلفیق علم و باور دینی بصورت یک موضوع مبهم غیر قابل تشخیص اجتناب کنیم. برای اینکه بتوانیم دو چیز را به هم مربوط کنیم باید بتوانیم میان آنها فرق بگذاریم و این همان چیزیست که تلفیق ما را از آن منع میکند.
اکنون به چند سطری از گفتار استاد عزیزم حضرت علامه شعرانی(ره) تحت عنوان «تأثیر قرآن در پیدایش تمدن عظیم اسلامی» تمسّک و تبرّک میجویم:آنکه تاریخ خوانده است و بر احوال اُمَم گذشته آگاه گردیده، داند که تا زمان پیدایش یونان هیچ قومی بدان پایه از علم نرسیدند و آن تمدن نیافتند و آنها که پیش از یونان بودند، همه در علم و تمدن پستتر از آنان بودند، و اندکی پس از اسکندر علما و حکما در یونان بسیار شدند چون سقراط و افلاطون و اسکندر که عالم را گرفت علم و زبان یونانی را در جهان منتشر کرد و مردم را از آن بهرهمند ساخت، تا هزار سال زبان یونانی زبان علمی جهان بود و دانشمندان بدان زبان علم میآموختند و کتاب مینوشتند هر چند خود یونانی نبودند، حتی پیروان حضرت مسیح(ع) تاریخ آن حضرت را که انجیل نام دارد به زبان یونانی نوشتند، و لفظ انجیل هم کلمه یونانی است به معنی مژده، با آن که هم خود آنها و هم حضرت عیسی(ع) زبانشان عبری بود.
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .