مقاله قیام امویان

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله قیام امویان

تعداد صفحات : ۲۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

دوره امویان،دوره ای حیاتی در تاریخ اسلام به شمار می آید.در زمان خلافت امویان بود که فتوحات عرب ها از خاورمیانه تا شمال آفریقا و اسپانیا گسترش یافت.آنان از شام بر تمامی این قلمرو وسیع،حکم می راندند.در دوره امویان تحولاتی پدید آمد که بی تردید در تکوین بر داشتی جدید از دین و فرهنگ اسلامی،آثاری تعیین کننده بر جای گذارد.خیز بلند آنان برای تصاحب اریکه قدرت تام،به رویای دیرینه آنان جامه عمل پوشاند و از این پس به عنوان نخستین دودمان حکومت گر در اسلام پا به عرصه سیاست نهادند.حکومتی که با اسقرار معاویه بن ابی سفیان بر عرصه سیاست و دینی که او مدعی آن بود از سال ۴۰ هجری بر حکمرانی شام آغاز و در سال ۱۳۲ هجری با شکست مروان بن محمد معروف به مروان حمار،آخرین خلیفه اموی از سپاه عباسیان پایان یافت.از عمده دلایل انقراض امویان را می توان ۱-دشمنی با اولاد پیامبر(ص)۲-درگیری خاندان اموی با هم۳-ولایت عهدی دو نفره۴-درگیری قبایلی۵-عرب گرایی امویان۶-اختلافات مذهبی،برشمرد.خاندان غاصب اموی نخستین دودمانی بودند که پس از فتح خاورمیانه به وسیله عرب ها سر بر آوردند.گشودن سرزمین های خاور میانه که از دهه ۴۰ هجری آغاز شده بود هم چنان مدت ها در طول خلافت امویان ادامه یافت.در این دوره بود که مفهوم اسلامی شدن و عربی سازی که از نظر تاریخی دو مفهوم متفاوت هستند،تحت تاثیر نظریه جدید امویان قرار گرفت و پیوندی غیر متعارف با یکدیگر ایجاد نمودند

واژه های کلیدی: بنی امیه، سلسۀ سفیانی، سلسۀ مروانی، قیام های ایرانیان، قیام سنباد، قیام راوندیان، قیام استاذ سیس، قیام مقنع، قیام محمره، قیام بابک خرمدین و قیام مازیار بن قارن

فهرست مطالب

چکیده    ۴
مقدمه    ۵
چگونگی شکل گیری حکومت فاسد بنی امیه    ۶
نگاه اجمالی به تاریخ امویان    ۸
سلسۀ سفیانی    ۸
کشورگشایی های معاویه    ۸
خلافت یزید    ۹
سلسله مروانی    ۱۰
خلافت ولید بن عبدالملک    ۱۲
خلافت سلیمان بن عبدالملک    ۱۳
خلافت عمر بن عبدالعزیز و ممنوع شدن لعن بر حضرت علی(علیه السلام)    ۱۳
هشام بن عبدالملک و توقف فتوحات اسلامی    ۱۴
قیام های ایرانیان در حکومت امویان    ۱۵
قیام سنباد    ۱۵
قیام راوندیان    ۱۶
قیام استاذ سیس    ۱۷
قیام مقنع    ۱۸
قیام محمره    ۱۹
قیام بابک خرمدین    ۱۹
قیام مازیار بن قارن    ۲۰
نتیجه گیری    ۲۱
منابع    ۲۲

منابع

۱-ابوالفرج اصفهانی ،مقاتل الطالبین ،به نقل از تاریخ تحلیلی اسلام ،سید جعفر شهیدی،ص ۱۶۵٫

۲-مقتل الخوارزمی ،ج۲ ص۵۹،به نقل از دلشاد تهرانی ،میراث ربوده ،ص ۱۳۱٫

۳-آیت الله نائینی،حکومت در اسلام ،ص ۱۹٫

۴-جرجی زیدان، تاریخ تمدن اسلامی ،ج۴،ص ۷۸٫

۵-حکومت در اسلام ،ص۵۵٫

۶-جعفریان ،رسول، تاریخ سیاسی اسلام ،ص ۱۴۳٫

مقدمه

ماجرای حسادت و دشمنی «امیه» با عمویش، هاشم در تاریخ معروف است. شاید بتوان گفت رقابت و درگیری بنی امیه و بنی هاشم از همان زمان شروع شد و بعد از اسلام هم ادامه پیدا کرد. گویا برخی از مورخین شیعه بر این نکته تاکید دارند که «امیّه» پسر خواندۀ عبد شمس بود و پسر واقعی او نبود فلذا نسب امویان به عبد مناف بن قصیّ نمی رسد. بعد از ظهور اسلام توسط پیامبر گرامی اسلام. بنی امیه یکی از بزرگترین دشمنان پیامبر- صلّی الله علیه و آله – و اسلام محسوب می شد. وشاید بتوان گفت که بنی امیه انگیزۀ مضاعفی، برای دشمنی داشت و آن رقابت با بنی هاشم بود. تقابل بنی امیه با مسلمین از زمان رهبری ابوسفیان بن حرب (نوۀ امیه) بر قریش، نمود بیشتری پیدا کرد.

در سال هشتم هجری مسلمین مکه را فتح کردند. و پیامبر اکرم- صلّی الله علیه و آله – با اینکه می توانست از دشمنان دیرینه خود انتقام بگیرد اما همه را بخشید و ابوسفیان، همسرش هندجگرخوار، دیگر افراد بنی امیه و قریش مسلمان شدند. و از همان زمان برای سهیم شدن در قدرتِ رو به رشد مسلمین، تلاش کردند. بعد از وفات پیامبر اکرم – صلّی الله علیه و آله – و در جریان سقیفه، بنی امیه موقعیت مناسبی برای تصاحب قدرت نداشتند چون بزرگان بنی امیه از سرسخت ترین دشمنان اسلام بودند و از وجاهت لازم برای کسب کرسی خلافت برخوردار نبودند و شاید بتوان گفت در جریان سقیفه، تمرکز بر این بود که خلافت در قریش باقی بماند. اما در خلال خلافت ابوبکر و عمر، بنی امیه در متن حکومت اسلامی نفوذ کردند و برای خود پایه های قدرت را بنا کردند.

چگونگی شکل گیری حکومت فاسد بنی امیه

یزیدبن ابی سفیان (برادر معاویه) ، فرمانده فتوحات در شام بود و حکومت شام را به عهده گرفت. در زمان خلافت عمر، یزید بن ابی سفیان بر اثر طاعون مرد و خلیفۀ دوم، معاویه را به عنوان حاکم کل شامات منصوب کرد. و از همان زمان بنی امیه توانستند پایگاه مستحکمی را در شام برای خود پایه ریزی کنند.

اولین خلیفۀ اموی در اسلام، عثمان بن عفان بن ابی العاص بن امیه بن عبد شمس بن عبد مناف است. عثمان از سابقین در اسلام و داماد پیامبراکرم- صلّی الله علیه و آله – بود. اگرمجموعه خلافت عثمان را از سال ۲۴ تا ۳۵هجری مورد بررسی قرار دهیم. و بگوییم: عثمان در طول خلافت برای پیشرفت بنی امیه تلاش کرد نه برای اسلام، نا حق نگفته ایم . عثمان به محض اینکه به خلافت رسید بنی امیه را به قدرت رساند وتمام بدنه حکومت اسلامی را عوض کرد. علی الخصوص پسر عموی خود، مروان بن حکم بن ابی العاص را به عنوان مشاور ارشد خود برگزید. مروان بن حکم کسی بود که پیامبر در دوران حیاتش او را به همراه پدرش حَکَم بن ابی العاص از مدینه اخراج کرد و بر آنها لعنت فرستاد و حتی ابوبکر و عمر هم او را به مدینه راه ندادند. عثمان، ولید بن عقبه را به عنوان حاکم کوفه برگزید این ولید، کسی بود که به علت مستی زیاد نماز صبح را ۴ رکعت خواند. همچنین او جایگاه معاویه را در شام تقویت کرد و سرزمین های بیشتری را تحت سلطۀ او قرار داد.

بعد از قتل عثمان توسط شورشیان در سال ۳۵ هجری، حضرت علی – علیه السّلام – به خلافت نشست. و علی – علیه السّلام – خیلی زود تقابل جناح های مختلف را در برابر خود دید. علی الخصوص معاویه که خلافت علی – علیه السّلام – را بر نتابید و جریان قتل عثمان را بهانه کرد در حالی که خودش یکی از عوامل قتل عثمان بود. شرایط به گونه ای پیش رفت که علی – علیه السّلام – در مدتی کمتر از ۵ سال مجبور شد سه جنگ داخلی را فرماندهی کند.

حضرت علی – علیه السّلام – در سال ۴۰ هجری به شهادت رسید. و این بهترین موقعیت برای معاویه بود، معاویه به سمت کوفه لشگر کشی کرد در حالی که بسیاری از یاران امام حسن – علیه السّلام – را متقاعد کرد که با او به عنوان خلیفه بیعت کنند و حسن بن علی – علیه السّلام – را کنار بگذارند.

معاویه پس از اعلام خلافت مرکز حکومت اسلامی را به دمشق انتقال داد. سوریۀ امروزی باقیماندۀ امپراتوری امویان است که تا سال ۱۳۲ هجری قمری ادامه داشت. امویان در این مدت توانستند سرزمین های زیادی را فتح کنند و بزرگترین امپراتوری اسلامی را از لحاظ گسترۀ جغرافیایی تشکیل دادند.آنها از مغرب تا شمال فرانسۀ امروزی پیش رفتند. و از سمت شرق تا نزدیک چین پیش روی کردند.

بعد از فروپاشی حکومت اموی و بر روی کار آمدن عباسیان حکومت اموی از بین نرفت بلکه در اندلس (اسپانیا و پرتغال امروزی) تولد تازه ای یافت. و در طول ۸۰۰ سال قدرت خود را در اندلس به شکل های متفاوتی حفظ کردند. و تا قرن ۱۷ میلادی در اندلس نفوذ داشتند.

20,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • پایان نامه امویان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.