990 views
عنوان :
تعداد صفحات : ۷۱
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
شخصیت مجموعه تفکیک ناپذیر الگوهای رفتار و شیوههای تفکر است که سازگاری فرد با محیط را تعیین میکند. که این الگوها درواقع باعث تمایز افراد از یکدیگر است.
این الگوها از جنبهها و عوامل ارثی، محیطی و اجتماعی و فرهنگی تأثیر میپذیرند و نیز متقابلاً در محیط زندگی فرد تأثیر گذارند. این تأثیر از طریق انتخاب شیوه زندگی و انتخاب مواردی چون رشته تحصیلی، شغل و حتی دوست و همسر، انتجام میپذیرد و اهمیت این انتخابها از تعدد نظریات در این زمینه مشخص میشود.
از مهمترین نظریات شخصیت، نظریههای روان پویایی است که معتقد است شخصیت محصول یک مبارزه پویا است. نظریههای دیگری هم وجود دارند که سعی در تبیین شخصیت دارند، نظریههایی چون صفات که میگوید خصوصیات اصلی فرد جهت دهنده رفتار اوست، یادگیری که رفتار را محصول یادگیریهای قبل میداند و پدیدار شناختی که ریشه در منحصر به فرد بودن چارچوب داوری هر فرد دارد.
لذا موضوع تحقیق حاضر عبارت است از مقایسه تفاوت ویژگیهای شخصیتی دانشجویان پسر رشتههای کامپیوتر، روانشناسی، معماری. فرض تحقیق نیز عبارت است از اینکه بین ویژگیهای کامپیوتر، روانشناسی، معماری رابطه وجود دارد. جامعه مورد مطالعه تمامی دانشجویان مشغول به تحصیل در رشتههای کامپیوتر، روانشناسی و در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن است، و نمونه تحقیق از هر گروه تحصیلی به تعداد ۳۰ نفر انتخاب شده که مجموعاً ۹۰ نفر میباشند. ابزار مورد استفاده آزمون شخصیت آیزنک استنتایج نشان داد که که دانشجویان هر رشته ویژگیهای شخصیتی خاصی دارند.
پس بین ویژگیهای شخصیتی و رشته تحصیلی رابطه وجود دارد. تأیید فرضیه تحقیق به معنای تأیید این موضوع است که دانشجویان تمایل دارند در هنگام انتخاب رشته تحصیلی با توجه به علایق و خصوصیات خود گزینش رشته را انجام دهند. و این موضوع نشان دهنده اهمیت مشاوره تحصیلی و ضرورت یاری رسانی به افراد در جهت شناسایی جنبههای مختلف شخصیت خود و نیز جنبههای مختلف یک رشته تحصیلی و در نتیجه یک رشته شغلی است. جنبههایی از هر شغل وابستگی کامل به بعضی تواناییهای روحی و خصوصیات شخصیتی دارد، که در صورت انتخاب صحیح و متناسب با شخصیت فرد شاغل به آن حداکثر بهرهوری از تواناییهای شخص را به عمل خواهد آورد.
واژه های کلیدی: ارزیابی شخصیت ، الگوهای رفتاری، هیجانی و فکری، رشته تحصیلی، درونگرایی و برونگرایی
چکیده ۱
فصل اول: طرح تحقیق
مقدمه ۳
موضوع تحقیق ۴
مسالههای تحقیق ۵
هدف و اهمیت تحقیق ۵
فرضیه تحقیق ۷
مشخص کردن متغیرها ۷
تعریف مفاهیم و اصطلاحات ۸
فصل دوم: ادبیات تحقیق
تاریخچه و تعریف ۱۱
شکلگیری شخصیت ۱۳
عوامل ارثی ۱۴
عوامل محیطی ۱۵
نظریههای شخصیت ۲۱
نظریه روان پویایی ۲۱
ارزیابی ۲۴
نظریه صفات ۲۶
نظریه یادگیری ۳۰
نظریه پدیدار شناختی ۳۴
دیدگاهی در مورد دیدگاهها ۴۰
ارزیابی شخصیت ۴۱
طبقهبندی آزمونها ۴۲
انواع آزمونها ۴۶
فصل سوم: روش تحقیق
روش و نوع تحقیق ۵۰
جامعه تحقیق ۵۱
نمونه و روش نمونهگیری ۵۱
ابزار تحقیق ۵۲
روش اجرا ۵۳
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
جدول خی دو ۵۷
تفسیر ۵۹
فصل پنجم: خلاصه بحث و نتیجهگیری
خلاصه بحث ۶۱
محدودیتها و مشکلات ۶۲
پیشنهادات ۶۳
فهرست منابع ۶۴
۱- اتکینسون. ریتا و اتکینسون. ریچارد و هیلگارد. ارنست- ۱۹۹۳- زمینه روانشناسی- براهنی و همکاران- ۱۳۸۵- تهرن- نشر رشد- جلد دوم.
۲- چگینی- سیاوش- ۱۳۸۷- جزوه درسی: اصول روانشناسی بالینی- رودهن- دارالتحریر شهاب.
۳- حسینی. سیدمهدی- ۱۳۸۷- مشور والدین در مسایل تربیتی و تحصیلی فرزندان- تهران- نشر اساطیر.
۴- راتوس. اسپنسر- ۲۰۰۴- روانشناسی عمومی- گنجی. حمزه- ۱۳۸۵- تهران- نشر ویرایش- جلد دوم.
۵- راس. آلن ا- روانشناسی شخصیت (نظریهها و فرآیندها)- جمالفر. سیاوش- ۱۳۸۵- تهران- نشر روان.
۶- ستوده. هدایت ۱۳۸۴- مقدمهای بر آسیب شناسی اجتماسی- تهران- نشر آوای نور.
۷- شریعتمداری. علی- ۱۳۸۶- روان شناسی تربیتی- تهران- نشر امیرکبیر.
۸- شفیع آبادی عبد…- ۱۳۸۵- مبانی روانشناسی رشد- تهران- نشر چهر.
۹- شولتز. دوان و شولتز. سیدنی الن- ۲۰۰۸-نظریههای شخصیت- سید محمدی- یحیی- ۱۳۸۷- تهران- نشر هما.
۱۰- شیلینگ. لوئیس- نظریههای مشاوره (دیدگاههای مشاوره)- آرین. سیده خدیجه- ۱۳۸۴- تهران- نشر اطلاعات.
۱۱- فیرس. جری وترال. تیموتی جی- ۲۰۰۷- روان شناسی بالینی- فیروزبخت. مهرداد و عرفانی. وحیده- ۱۳۸۷- تهران. نشر شیداسب.
۱۲- کارور. چالرز اس و شییر- مایکل اف- نظریههای شخصیت- رضوانی. احمد- ۱۳۸۵- مشهد- نشر آستان قدس رضوی.
۱۳- کریمی. یوسف- ۱۳۹۰- روان شناسی شخصیت- تهران- نشر دانشگاه پیام نور.
۱۴- کریمی. یوسف- ۱۳۸۷- روان شناسی اجتماعی نظریهها، مفاهیم و کاربرد- تهران- نشر ارسباران.
۱۵- گراث. مارنات- ۲۰۰۰- راهنمای سنجش روانی برای روان شناسان بالینی، مشاوران و روانپزشکان- پاشا شریفی. حسن و نیکخو. محمدرضا- ۱۳۸۶- تهرن- نشر رشد- جلد دوم.
برخی از روانشناسان اروپایی و آمریکایی هر وقت میخواهند از ریشههای اختلاف نظر دراره موضوعی حرف بزنند از داستان «پیلی در تاریکی» مولوی مثالی میآورند. داستانی که در آن سه نفر که تا به حال فیل ندیدهاند در اطاقی تاریک فیلی را لمس میکنند و براساسآن قسمت از بدن فیل که به دستشان میآید تصویری خاص و مطابق شناخت خود، از فیل عنوان میکنند.
این داستان، در مورد روانشناسان مصداق دارد. آنها بنا به اطلاعات اولیه خود و بنا به دیدگاه خاصی که دارند اشخاص را به صورتهای مختلف در نظر میگیرند. از آنجا که نمیتوان شخصیت را به طور عینی لمس کرد و کلیت آن را یکسان در نظر گرفت، مفاهیم مربوط به آن مانند داستان لمس فیل در تاریکی است. (گنجی، ۱۳۸۵).
نظریه پردزان، شخصیت را به صورتالگوهای رفتاری تقریباً ثابت و الگوهای فکری و هیجانی تقریباً ثابت که از شخصی به شخص دیگر تغییر مییابند، تعریف میکنند. این رفتارها شیوه سازگاری فرد با الزامهای زندگی را نشان میدهند. پس میتوان گفت که شخصیت یعنی فرقهای رفتاری مشاهده شده در افراد. (گنجی، ۱۳۸۵).
از آنجا که رشتههای تحصیلی و در نتیجه رشتههای شغلی متفاوت دارای ویژگیهای متفاوتی هستند که هر کدام از آنها با جنبهای خاص از شخصیت یک فرد سازگار است، به نظر میرسد لازم است که بین ویژگیهای شغلی و ویژگیهای شخصیتی فرد هماهنگی وجود داشته باشد تا پیشرفت در کار حاصل آید. امروزه به موازات گسترش اجتماعات و رشد جمعیت، تعداد افراد لازمالتعلیم افزایش پیدا کرده و همچنین با پیشرفت علوم و تکنولوژی، تخصص و مهارت در کار نیز مورد تأکید قرار گرفته است و بنابراین برخلاف گذشته مشاغل از طریق استاد- شاگردی و توسط پدر به فرزند تعلیم داده نمیشود و به فردو خصایص ویژهاش توجه میگردد.
امروز اساس فلسفه راهنمایی برای تعیین شغل به دو اصل استوار است:
الف- تفاوتهای فردی
ب- نیازهای جامعه. (نیکزاد، ۱۳۸۳)
تفاوتهای فردی بر دو گونهاند: تفاوتهای بین فردی و درون فردی. همانطور که به ظاهر دو نفر را نمیتوان پیدا کرد که کاملاً شلیه یکدیگر باشند، افراد از لحاظ استعداد، رغبت و توانایی با هم یکسان نیستند و آنچه مدنظر این تحقیق است همین تفاوتهای درون فردی ناشی از شخصیت است و بررسی این مسأله که آیا در حال حاضر برای انتخاب رشتههای تحصیلی از گروههای تخصصی مختلف این مسأله مورد توجه قرار میگیرد یا خصوصیت شخصیتی دانشجویان رشتههای کاملاً متفاوت دارای توزیع یکسانی است، به عبارتی آیا متناسب بودن ویژگیهای رشته تحصیلی و شخصیتی به عنوان یک شاخص در انتخاب رشته درسی مدنظر قرار میگیرد یا خیر؟
موضوع تحقیق حاضر بعرت است از: مقایسه تفاوت ویژگیهای شخصیتی دانشجویان پسر در گروههای تحصیلی کامپیوتر، روانشناسی، و معماری.
مسألههای تحقیق حاضر به قرار زیر است:
آیا ویژگیهای شخصیتی میتواند در انتخاب رشته تحصیلی مؤثر باشد؟
آیا دانشجویان مشغول تحصیل در رشتههای خاص دارای ویژگیهای شخصیتی یکسانی هستند؟
آیا بین ویژگیهای شخصیتی دانشجویان رشتههای مختلف ارتباط معنیداری وجود دارد؟
هر کسی شخصیتی دارد و شخصیت فرد به تعیین محدودیتها، موفقیتها، خوشیها و خرسندیها در زندگی و به شکلگیری بسیاری از جنبههای زندگی کمک میکند.
شخصیت فرد میتواند انتخابهای او را محدود کند یا آن را گسترش دهد و مانع از سهیم شدن فرد در تجربههای خاص با دیگران شود یا او را قادر سازد تا اکثر تجربهها را داشته باشد.
بسیار سادهلوحانه خواهد بود اگر بگوئیم میتوانیم کل ویژگیهای شخصیتی یک فرد را با بکارگیری اصطلاحات مبهمی مانند فوقالعاده جمعبندی کنیم. موضوع به قدری پیچیده است که نمیتوان با چنان توصیفات سادهای آن را بیان کرد، زیرا انسانها در شرایط گوناگون و در برابر شرایط متفاوت، بسیار پیچیده و تغییر پذیر هستند. (سید محمودی، ۱۳۸۷).
روانشناسان همیشه با دقت فراوان و در نظر داشتن آنچه گفته شد، سعی در شناسایی خصوصیات شخصیتی افراد دارند تا شاید بتوانند دلیل اعمال، گفتار و انتخابهای اشخاص را بهتر درک کنند. انتخاب رشته تحصیلی نیز یکی از انتخابهای مهم زندگی است. که اگر بتوان ارتباطی بین ویژگیهای رشته تحصیلی و خصوصیات افراد یافت، میتوان راهنمایی صحیحی به دانشآموزانی که در آستانه انتخاب رشته دانشگاهی هستند کرد.
تا قبل از انقلاب صنعتی و ورود ماشین به صحنه حیات اقتصادی انسان، تعلیم و تربیت بیشتر جنبه تفننی داشت و مشاغل اغلب از طریق اجدادی تعلیم میشد، نه به فرد و خصایص ویژهاش توجه میشد و نه جنبههای مختلف زندگی اقتصادی و اجتماعی تنوع و پیچیدگی امروز را داشت. اما امروزه با توجه به سطح وسیع نیازهای اجتماعی و رشد توقعات شخصی و ضرورت رضایت شغلی، یک انتخاب صحیح از اهمیت زیادی برخوردار شده است. (نیکزاد، ۱۳۸۳).
متأسفانه در کشورهایی نظیر کشور ما: روی سوابق تاریخی، در گذشته از کار یدی کمتر استقبال شده و ایدهآل هر شاگردی [در دورههای معاصر] درس خواندن و راه یافتن بهعرصهتحصیلات دانشگاهی است. درضمن، شناسایی ویژگیهای شخصیتی از طریق آزمونها امری امکانپذیر است و از آنجا که این ویژگیها، چنانچه گفته شد، شاخصی مهم در انتخابهای فرد است میتوان با درک صحیح از تأثیر و تأثر احتمالی این عامل بر انتخاب رشته تحصیلی، دانشآموزان و دانشجویان رادر این مهم به نحو ارزندهای یاری داد.
در این تحقیق سعی شده است تا حد امکان به روشن کردن ویژگیها و تعاریف و جنبههای مختلف شخصیت پرداخته شود تا دستیابی به اهداف امکانپذیر دست یافتنیتر گردد.
فرضیه تحقیق حاضر به قرار زیر است:
بین ویژگیهای شخصیتی دانشجویان پسر در رشتههای: کامپیوتر- روانشناسی، معماری و رابطه وجود دراد.
فرضیه صفر: یک ویژگیهای شخصیتی دانشجویان پسر در رشتههای گرافیک- روانشناسی و معماری رابطه وجود ندارد.
فرضیه خلاف: یک ویژگیهای شخصیتی دانشجویان پسر در رشتههای گرافیک- روانشناسی و معماری رابطه وجود دارد.
متغیر مستقل: ویژگیهای شخصیتی
متغیر وابسته: رشته تحصیلی
متغیر تعدیل کنند: در اینجا متغیر تعدیل کننده جنسیت پسر در نظر گرفته شده است.
متغیر کنترل کننده: در این تحقیق به دلیل در نظر نگرفتن محدوده سنی متغیر کنترل کننده وجود ندارد.
متغیر مزاحم: متغیرهای مزاحم در این تحقیق میتواند میزان تحصیلات والدین، سطح انتظار والدین از فرزندانشان در انتخاب رشته تحصیلی و طبقه اجتماعی- اقتصادی باشد.
تعریف نظری برای شخصیت عبارت است از:
الگوهای رفتاری تقریباً ثابت- الگوهای فکری و هیجانی تقریباً ثابت- که از شخصی به شخص دیگر تغییر مییابد. (گنجی، ۱۳۷۵).
تعریف نظری برای ویژگیهای شخصیتی عبارت است از:
هر یک از الگوهای رفتاری، هیجانی و فکری از مجموعه الگوهای تشکیل دهنده شخصیت،که موجب بروز رفتار یا عقیده خاص میشود. ویژگیهای مدنظر این تحقیق صرفاً مجموعه شخصیتی است که توسط آزمون شخصیت سنج آیزنک سنجیده میشود و شامل این موارد هستند:
احساس کنترل، ساکت بودن، گوشهگیری، مردم گریزی، دوستدار مطالعه بودن و ارزش و اهمیت قائل شدن برای موازین اجتماعی در مورد بعد درونگرایی و تحریک پذیری، فعال بودن، اجتماعی بودن، شوخ طبعی، حاضر جواب بودن و خوشبینی در مورد بعد برون گرایی.
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .