تحقیق آثار توکل در قرآن

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق آثار توکل در قرآن

تعداد صفحات : ۴۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

مقاله در ۳ فصل که در  فصل اول به بیان مباحث کلی در مورد موضوع ” توکل” اختصاص داده شده است. به این ترتیب در گفتار اول، معنای لغوی و اصطلاحی واژه ” توکل” – که واژه اصلی این تحقیق به شمار می رود – مورد بررسی قرار می گیرد؛ و چون در بیشتر مواقع ” توکل” همراه با ” تفویض” به کار می رود؛ لذا به بیان تفاوت های آن دو نیز پرداخته شده است.در گفتار دوم این فصل، محقق، ضرورت انتخاب این موضوع را بیان کرده؛ و در گفتار سوم، تاریخچه موضوع منظور را بررسی کرده است.

در فصل دوم محقق، سعی دارد تا ابتدا اسباب و موجبات “توکل” را برشمرد و بعد به بیان درجات آن بپردازد.

در فصل سوم قرآن کریم در آیات متعدی توکل کنندگان واقعی را به ما معرفی کرده است و ما را به پیروی و تأسی از آنان دعوت می کند. در این فصل چند گروه از توکل کنندگان واقعی را از نظر قرآن بیان می کنیم.

 واژه های کلیدی: توکل، تفویض ، اسباب، درجات، توکل کنندگان

فهرست مطالب

مقدمه     الف
فصل اول: کلیات       ۱
مقدمه۲
گفتار اول: مفهوم شناسی۳
۱/۱: توکل۳
۲/۱: آثار۳
۳/۱: فرق بین توکل و تفویض۴

گفتار دوم: ضرورت۵
گفتار سوم: تاریخچه۶
نتیجه گیری۷
فصل دوم: اسباب و درجات توکل۸
مقدمه۹
گفتار اول: اسباب توکل۹
۱/۲: اطمینان۹
۲/۲: ایمان۱۰
۳/۲: توجه به رزاقیت خداوند۱۲
۴/۲: یقین۱۳
گفتار دوم: درجات توکل۱۴
نتیجه گیری۱۶
فصل سوم: توکل کنندگان در قرآن۱۷
مقدمه۱۸
۱/۳: انبیاء۲۰
۲/۳: مجاهدین۲۳
۳/۳: مهاجرین۲۴
۴/۳:مؤمنین۲۵
نتیجه گیری۲۶
فصل چهارم: آثار توکل در قرآن۲۸
مقدمه۲۹
۱/۴: اعتماد به نفس۲۹
۲/۴: آرامش۳۰
۳/۴: صبر و استقامت۳۱
۴/۴: رضا (اوج توکل)۳۲
۵/۴: محبوبیت (اهل توکل)۳۳
۶/۴: کفایت امور۳۴
۷/۴: اخلاص۳۶
نتیجه گیری۳۷
نتیجه گیری۳۸
فهرست منابع۴۰

 فهرست منابع

۱- قرآن کریم

۲- ابن منظور، جمال الدین؛ لسان العرب. قم، نشر ادب حوزه، ۱۳۶۳٫

۳- اصفهانی، راعب؛ مفردات لالفاظ القرآن. دمشق، دارالقلم، ۱۹۹۲٫

۴- اکبرپور، حبیب الله؛ ۵۱۵ حدیث قدسی. مشهد، نشر الف، ۱۳۸۳٫

۵- آمدی، عبدالواحد؛ غررالحکم و دررالحکم. تهران، دانشگاه تهران، ۱۳۶۶٫

۶- انصاری، خواجه عبدالله؛ منازل السائرین. روان فرهادی. تهران، نشر مولی، ۱۳۶۱٫

۷- بلخی، جلال الدین؛ مثنوی معنوی. تهران، امیر کبیر، ۱۳۵۳٫

۸- جعفری، محمد تقی؛ تفسیر و نقد مثنوی. تهران، انتشارات اسلامی، ۱۳۶۳٫

۹- جوادی آملی، عبدالله؛ مراحل اخلاق در  قرآن. قم، اسراء،۱۳۷۴٫

۱۰- جوهری، اسماعیل بن حماد؛ الصحاح. دار العلم للملایین، ۱۳۹۹٫

۱۱- حر عاملی، محمد بن حسن؛ وسائل الشیعه. قم، آل البیت، ۱۴۰۴٫

۱۲- حسینی، سید حسین؛ تحفـهالاخیار فی ترجمه جامع الاخبار. قم، امام صادق، ۱۳۶۷٫

۱۳- خمینی، روح الله؛ شرح چهل حدیث. تهران، مؤسسه نشر و تنظیم آثار امام، ۱۳۸۳٫

۱۴- خمینی، روح الله؛ صحیفه امام. تهران، مؤسسه نشر و تنظیم آثار امام، ۱۳۷۹٫

۱۵- دیلمی، محمد؛ ارشاد القلوب. قم، ناصر، ۱۳۷۶٫

۱۶- رازی، فخر الدین محمد؛ تفسیر کبیر. بیروت، دارالفکر، ۱۴۲۳٫

۱۷- شجاعی، محمد صادق؛ توکل به خدا راهی به سوی حرمت خویش. قم، مؤسسه آموزشی پژوهشی امام، ۱۳۸۵٫

 ۱۸- شریعتمداری، جعفر؛ شرح و تفسیر لغات قرآن. مشهد، بنیاد پژوهش های اسلامی، ۱۳۸۱٫

۱۹- طباطبایی، سید محمد حسین؛ تفسیر المیزان. محمدرضا صالحی و سید محمد خامنه. بی جا، بنیاد علمی فرهنگی علامه و نشر رجا، ۱۳۶۴٫

۲۰- طبرسی، میرزا حسن؛ مستدرک الوسایل. بیروت، آل البیت، ۱۴۰۸٫

۲۱- طبری، فضل بن حسن؛ تفسیر مجمع البیان. علی کرمی. تهران، فراهانی، ۱۳۷۸٫

۲۲- طریحی، شیخ فخرالدین؛ مجمع البحرین. تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی،۱۳۶۷٫

۲۳- فیض الاسلام، سید علی نقی؛ ترجمه و شرح صحیفه سجادیه. بی جا، بی نا، ۱۳۷۵٫

۲۴- فیض کاشانی، ملاحسن؛ حجهالبیضاء. قم، انتشارات اسلامی، ۱۳۶۱٫

۲۵- قمی، حاج شیخ عباس؛ کلیات مفاتیح الجنان. مهدی الهی قمشه ای. قم، افق فردا، ۱۳۸۱٫

۲۶- کلینی، محمدبن یعقوب؛ الاصول من الکافی. تهران، دارالکتب اسلامیه، ۱۳۶۵٫

۲۷- مجلسی، محمد باقر؛ بحارالانوار. بیروت، مؤسسه الوفاء، ۱۴۵۷٫

۲۸- مجلسی، محمد باقر؛ البحار. تهران، مکتبهالاسلامیه، ۱۳۹۷ ق.

۲۹- محمدی ری شهری، محمد؛ میزان الحکمه. حمیدرضا شیخی. قم، دارالحدیث، ۱۳۸۳٫

۳۰- مصباح یزدی، محمد تقی؛ راهیان کوی دوست. قم، مؤسسه آموزشی پژوهشی امام، ۱۳۸۰٫

۳۱- مصطفوی، شیخ حسن؛ التحقیق فی کلمات القرآن. تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد، ۱۴۱۶٫

۳۲- مکارم شیرازی، ناصر؛ تفسیر نمونه. تهران، دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۶۱٫

۳۳- مکارم شیرازی، ناصر؛ اخلاق در قرآن. قم، مدرسهالامام علی بن ابیطالب، ۱۳۷۸٫

۳۴- نراقی، ملا احمد؛ معراج السعاده. تهران، دهقان، ۱۳۷۹٫

۳۵- هندی، علاءالدین؛ کنترل العمال. بیروت، مؤسسه الرساله، ۱۴۰۹٫[۱]

مقدمه

قبل از ورود به بحث اصلی در هر تحقیق، لازم است کلیاتی در مورد موضوع آن دانسته شود به همین جهت ما این فصل را به بیان مباحث کلی در مورد موضوع ” توکل” اختصاص دادیم.

به این ترتیب در گفتار اول، معنای لغوی و اصطلاحی واژه ” توکل” – که واژه اصلی این تحقیق به شمار می رود – مورد بررسی قرار می گیرد؛ و چون در بیشتر مواقع ” توکل” همراه با ” تفویض” به کار می رود؛ لذا به بیان تفاوت های آن دو نیز پرداخته شده است.

در گفتار دوم این فصل، محقق، ضرورت انتخاب این موضوع را بیان کرده؛ و در گفتار سوم، تاریخچه موضوع منظور را بررسی کرده است..

مفهوم شناسی

۱-  توکل:

در لغت: توکل از ماده ی “وکاله” به معنای اعتماد کردن به دیگری است[i]. همچنین در بعضی کتب به معنای اظهار عجز نیز آمده است[۱].

  در اصطلاح: توکل در اصطلاح قرآن و فرهنگ اسلامی، نائب گرفتن خداوند در همه ی امور است[۲]. یعنی بنده در کارها از خلق قطع امید کرده و به خدا روی می آورد[۳].خداوند را تکیه گاه مطمئنی برای خویش قرار داده، تمام امورش را به او واگذار کند.

  در حدیثی پیامبر اکرم معنای توکل را از جبرئیل سؤال کرد و جبرئیل در پاسخ گفت:  “معنای توکل این است که انسان یقین کند؛ سود و زیان و بخشش و حرمان

   بـه دست مـردم نیست و بـاید از آن ها نـاامید بـود و اگـر بنده ای به ایــن

مرتبه از معرفت و     شناخت بــرسد که جز برای خدا کاری انجام ندهد و بــه

کـسی جـز او امیدوار نـباشد و از غیر او نترسد و غیر از خدا چشم طمع بـه

کسی نداشته باشد ، این همان توکل بر خداست”[۴].

 

۲-آثار:

 

در لغت: جمع اثر، به معنای جای پاست[۵].

 در اصطلاح: هر آن چه بر وجود شیء دلالت کند[۶] و یا هر علامتی که از چیزی باقی می ماند[۷].

۳- فرق توکل و تفویض :

 

  دانستیم که توکل، واگذار نمودن تماام امور به خداوند و اعتماد کردن بر وکالت اوست.

اما تفویض، برگرداندن امور به خداوند و حاکم قرار دادن او در آن امور است[۸].

 توکل غیر از تفویض است. از این جهت است که این دو را در مقامات سالکان جداگانه شمرده اند.

امام موسی بن جعفر طی سخنان خود به علی بن سوید فرمودند:

” فتوکل علی الله بتفویض ذلک الیه[۹]” پس با تفویض این امور به خدا توکل کن.

  این بیان نشان دهنده ی آن است که تفویض و توکل با هم متفاوتند.و توکل با تفویض تحقق می یابد. یعنی اگر تفویض نباشد، توکلی هم نخواهد بود. در این حدیث حضرت خواسته است علی بن سوید را از مقام تفویض به  مفام توکل ترقی دهد[۱۰].

  اما خواجه عبدالله انصاری تفویض را لطیف تر و وسیع تر از توکل معرفی کرده است و توکل را شعبه ای از تفویض می داند. وی معتقد است که توکل بعد از وقوع سبب موجب توکل است. اما تفویض گاهی قبل از سبب و گاهی بعد از سبب است[۱۱].

امام خمینی این نظر  را نقد کرده، می فرمایند:

“لیکن در بودن توکل شعبه ای از تفویض نظر است، و در اعم شمردن تفویض

از تـوکل مسامحه ی واضحه است. دلـیلی نیست بـرآن که تـوکل فقط بـعد از

 وقوع سبب است؛ بلکه، در هر دو مورد جای توکل است.[۱۲]

 ضرورت

   تحقیق موضوعی قرآن می تواند ما را با مفاهیم ارزنده و سازنده ی الهی بیشترآشنا کند. درآیات و روایات بسیاری از توکل به خدا یاد شده؛ ومورد تأکید واقع شده است. بحث توکل، در زندگی فردی و اجتماعی انسان می تواند نقش سازنده ای ایفا کند. زیرا تجربه، نشان می دهد که توانایی انسان بر حل مشکلات و مسائل، رسیدن به اهداف و کنترل رویدادهای زندگی، بسیار محدود و ناچیز است.در این گونه موارد، اگر تکیه و اعتماد ما به خدا نباشد، نمی توانیم خود به تنهایی بر موانع و مشکلات پیروز شده، به اهداف مورد نظر دست یابیم. اما اگر انسان این نیروی عظیم را از دست ندهد، می تواند دستاویزی باشد که به راحتی بر مشکلاتش فائق آید؛ و زندگی آرام، توأم با توکل بر ذات حق به دنبال داشته باشد و در نهایت به سعادت جاودان برسد.

 در نتیجه توکل به خدا یکی از مهم ترین عواملی است که ما را در زندگی یاری می کند. اما میزان توکل در همه انسان ها یکسان نیست؛ بلکه با مشاهده رفتار و حالات افراد، هنگام مشکلات و سختی ها می توان توکل آن ها به خدا را ارزیابی کرد. کسی که در مقابل مشکلات صبور بوده و امورش را به خدا واگذار کند در زندگی احساس آرامش و رضایت بیشتری می کند و بالعکس، کسی که فقط به اسباب ظاهری و دنیوی تکیه کند در زندگی احساس ضعف و ناتوانی می کند.

 تاریخچه

  وازه”توکل”با مشتقاتش ۷۰ بار در قرآن به کار رفته است؛لذا در تفاسیر مختلف ذیل آیات مربوطه به تفسیر این واژه و بیان ویژگی ها و بعضی آثار آن پراخته اند.

 با رجوع به منابع متعدد مشاهده می شود که مطالب زیادی راجع به بحث “توکل” بیان شده، اما نه به طور یک پژوهش مستفل؛ بلکه بیشتر در ضمن کتب اخلاقی، در لابلای مباحث، این بحث نیز آورده شده است. از جمله کتاب های: علم اخلاق اسلامی، اخلاق در قرآن، راهیان کوی دوست، معراج السعاده، توکل به خدا راهی به سوی حرمت خویش و … توضیحاتی در مورد آن داده شده است.

    همچنین در کتب روایی چون :میزان الحکمه، بحارالانوار، البحار، وسائل الشیعه، مستدرک الوسائل، منازل السائرین، اربعین حدیث، اصول کافی، ارشادالقلوب، محجه البیضاء و … روایت های گرانقدر معصومین ( علیه السلام) آمده است و برخی از این احادیث در کتب علمای بزرگ توضیح و تفسیر داده شده است.

    نکته ی قابل توجهی که در این کتاب ها پیرامون این موضوع کمتر دیده می شود، دسته بندی مطالب است. بیشتر این کتاب ها به صورت کلی و بدون دسته بندی خاصی این بحث را بیان کرده اند.

 نتیجه گیری

 با توجه به مطالبی که در این فصل گفته شد فهمیدیم که: توکل ” اعتماد کردن و واگذاری” تمام امور به خداوند است یعنی در انجام کارها تنها به ذات اقدس الهی تکیه کنیم وبه یاری و فضل او امیدوار باشیم. توکل از جمله مفاهیمی است که نقش ویژه و اساسی در زندگی انسان مسلملن داشته و ریشه در اعتقاد اولیه ی او دارد. در توکل انسان امور خود را به کسی می سپارد که او با احاطه ی علمی و قدرت بی منتهای خویش بر عالم هستی ما را در مسیر سعادت رهنمون باشد و به سرمنزل مقصود برساند.

 همچنین دانستیم که توکل و تفویض دو اصطلاح مجزا هستند که در مقامات سالکین از آن دو، جداگانه یاد می شود.

 میزان توکل در هر انسانی بستگی به رفتار و حالات او در برابر مشکلات زندگی دارد. به طوری که هر چه انسان در مواجهه با سختی ها صبور بوده و آن ها را به خدا بسپارد، آرامش بیشتری خواهد یافت. در غیر این صورت، اگر در مقابل سختی ها نا آرامی کند و به جزع و بی تابی بپردازد، احساس تنهایی و ضعف خواهد کرد.


[۱] – جوهری،اسماعیل بن حماد؛ الصحاح.(دارالعلم للملایین،بیروت،۱۳۹۹)ج۵,ص۱۸۴۵٫

[۲] – اصفهانی، راغب؛ مودات لالفلظ القرآن.(دارالقلم، دمشق، ۱۹۹۲) ج ۶۲،ص۸۸۲

[۳] – طریحی،همان

[۴] – مجلسی،محمدباقر؛ مجارالانوار.(موسسه الوفاء، بیروت،۱۴۵۷)ج۶۸،ص۱۳۸٫

[۵] – شریعتمداری،جعفر؛ شرح و تفسیر لغات قرآن.(بنیاد پژوهشهای اسلامی،مشهد،۱۳۸۱)ج۱،ص۲۸

[۶] – اصفهانی؛ همان

[۷] – مصطفوی, شیخ حسن؛ التحقیق فی کلمات قرآن.(وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،تهران،۱۴۱۶)ج۱،ص۳۱٫جوهری؛همان ج ۲،ص۵۷۵

[۸] – طریحی؛ همان.ج۳،ص۴۳۷٫ابن منظور؛ لسان العرب(نشر ادب حوزه،قم۱۳۶۳)ج۷،ص۲۱۰٫

[۹] – حر عاملی،محمدبن حسن؛ وسائل الشیعه.(آل البیت، قم، ۱۴۰۴)ج۱۱،ص۱۶۶، ح۳٫

[۱۰] – امام خمینی،روح اله؛ شرح چهل حدیث، (موسسه تنظیم و نشر آثار امام، تهران،۱۳۸۳)ص۲۱۸٫اقتباس

[۱۱] – انصاری،خواجه عبدالله؛ منازل السائرین، روان فرهادی.(انتشارات مولی،تهران،۱۳۶۱) ص۷۷٫باب تفویض.

[۱۲] – امام خمینی؛ همان.ص۲۱۹

[i] – طریحی، شیخ فخرالدین؛مجمع البحرین.(دفتر نشر فرهنگ اسلامی،تهران،۱۳۶۷)ص۵۴۶٫

45,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله توکل در آیات و روایات
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.