تحقیق ایدز

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق ایدز

تعداد صفحات : ۴۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

ایدز در سالیان اخیر به یکی از مشکلات عمده سلامت در جهان تبدیل شده اند .

ایدز «AIDS» به معنای «بیماری نقص ایمنی اکتسابی » است که از حروف اول این چهار کلمه درست شده است . نقص ایمنی به این مسئله اشاره دارد که دستگاه ایمنی بدن در این بیماری خوب کار نمی کند و اکتسابی نیز به این معنی است که این بیماری ژنتیکی یا مادرزادی نیست و فرد آن را از دیگران می گیرد (کسب و کار ) .

اچ آی وی «HIV» ویروس نقص ایمنی انسانی است که در خون مبتلایان به ایدز وجود دارد که متعلق به خانواده ای از ویروس هاست .

تبعات سهمگین ایدز برای جهان تنها محدود به عواقب مستقیم بیماری نیست . این بیماری سبب شیوع بسیاری از بیماریهای دیگر و منشا ناتوانیهای جسمی و روانی می باشد و بنابراین میزان خسارتهای به بار آمده توسط آن فراتر از مرگ و میرهایی است که مستقیماً از ایدز منشاء می گیرد . در این مقاله به راه های انتقال، علائم، روش تشخیص و پیشگیری از بیماری ایدز بحث می شود.

واژه های کلیدی: ایدز، اچ آی وی،  انتقال، تشخیص، پیشگیری،

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
اهمیت آموزش در پیشگیری از ایدز    ۸
ویروس ایدز     ۱۱
راههای انتقال اچ آی وی و ایدز     ۱۲
علایم ایدز و روشهای تشخیص آن     ۱۴
درمان ایدز     ۱۶
عوارض روانی ایدز     ۱۷
پرهیز از رفتارهای پرخطر ، کلید مبارزه با ایدز     ۱۸
ضرورت روش های یاددهی – یادگیری درباره آموزش پیشگیری از ایدز    ۱۹
مهارت های زندگی : سلامت رفتاری    ۲۱
خودآگاهی و عزت نفس    ۲۵
مقابله با احساسات     ۲۷
مهارت تفکر نقاد    ۲۹
مهارت تصمیم گیری     ۳۰
مهارت قاطعیت     ۳۲
مهارت حل مسئله     ۳۶
کلام آخر    ۴۰
منابع و ماخذ    ۴۲

منابع و ماخذ

حسین زاده – مرتضی ، ایدز و پاسخ به ۷۰ سئوال ، انتشارات مهرآفرین ، ۱۳۸۳

فخریان – خشایار ، پیشگیری و درمان ایدز ، انتشارات اندیشه عالم ، ۱۳۸۴

جزوه آموزش پیشگیری از HIV/AIDS – تهران ، مرکز آموزشی استاد احمد آرام ،۱۳۸۵

خبرنامه مرکز مدیریت بیماریها در زمینه HIV/AIDS و رفتارهای مخاطره انگیر – تیرماه ۱۳۸۵

مجله تربیت ، شماره ۴ ، فروردین و اردیبهشت ۱۳۸۴

مجله تربیت ، شماره ۲ ، آبان ۱۳۸۴

مقدمه

بشر در گذشته همواره با بیماریهای عفونی خطرناکی مثل طاعون ، آبله ، سل ، جذام ، سرخک ، فلج اطفال ، وبا ، حصبه و آلودگی با کرمهای انگل دست به گریبان بوده است . امروزه می دانیم که این بیماری ها عمدتاً ناشی از عدم رعایت بهداشت هستند . انسانها قبلاً تصور درستی در مورد این بیماری ها نداشتند و مثلاً فکر می کردند که علت آنها سحر و جادو و یا ارواح پلید و شیطانی است . با این حال ، علم پزشکی با پیشرفت های چشمگیر خود در چند قرن اخیر نشان داد که چنین بیماری هایی از عوامل بیماری زا واگیردار شامل ویروس ها ، باکتری ها ، آغازیان و کرمها نشات می گیرد . علم پزشکی همچنین روشهایی برای تشخیص ، درمان و پیشگیری از این بیماریها به وسیله واکسیناسیون ابداع کرد و حتی تا آنجا پیش رفت که توانست آبله را که یکی از تهدیدهای هولناک علیه بشریت بود به کلی و برای همیشه ریشه کن کند . بنابراین تا حدود ۳۰ سال پیش به نظر می رسید که به زودی تمامی بیماریهای عفونی ، ریشه کن یا مهار خواهند شد و بشر در قرن بیست و یکم دیگر با مشکلی به نام بیماریهای عفونی رو به رو نخواهد بود .

اما متاسفانه پیش بینی ها درست از آب درنیامد . تقریباً هر ساله همه گیری بیماریهای جدیدی گزارش شد و تعدادی از بیماری ها هم که به نظر می رسید در حال ریشه کن شدن هستند ، به صورت بی سابقه ای شیوع یافتند . در یک چشم انداز بیماری ها به دو دسته تقسیم می شوند : یکی بیماری های نو پدید که عبارت است از بیماری هایی که پیش از این وجود نداشته و یا شناخته شده نبوده است و دوم بیماری هایی که پیش از این وجود داشته ولی اکنون شایع تر گشته است .

اما چرا بیماری های عفونی دوباره شایع شده اند ؟ مگر سطح بهداشت بالاتر نرفته است؟ مگر داروها و فناوریهای درمانی جدید ابداع نشده اند ؟ برخی از علل شیوع دوباره این بیماریها عبارت است از :

۱- پیشرفت های صنعتی و ماشینی شدن که شیوه زندگی و رفتارهای انسان ها را تغییر داده است . این تغییرات رفتاری پیامدهایی دارد که موجب تضعیف دستگاه ایمنی بدن می شود. عارضه هایی چون چاقی و بیماری دیابت و همچنین ناهنجاریهای رفتاری مانند اعتیاد تزریقی ، زمینه ابتلای انسان ها به بیماری های عفونی را ، فراهم تر کرده اند .

۲- تخریب محیط زیست و آلوده کردن آن با مواد شیمیایی و هسته ای احتمالاً باعث ایجاد جهش در عوامل بیماری زا و همچنین تضعیف بدن انسان در برابر بیماری ها شده است .

۳- فقر و تنگدستی روزافزون انسان ها ، جنگ ، مهاجرت و رشد بی رویه جمعیت مانع از دستیابی تعداد زیادی از مردم جهان به استانداردهای تغذیه ، بهداشت و پزشکی و همچنین آموزش مناسب شده است .

۴- دنیای امروز دنیای ارتباطات و کمرنگ شدن مرزهاست و دیگر کشورهای مختلف دنیا مثل گذشته از هم جدا نیستند ، هر روزه هزاران نفر در سراسر جهان از کشوری به کشوری دیگر و از قاره ای به قاره ای دیگر سفر می کنند و کنترل این گروه پرشمار از حیث انواع بیماریهای عفونی قطعاً امکان پذیر نیست .

۵- به دلیل استفاده بی رویه و نادرست از آنتی بیوتیک ها با مشکل مقاومت دارویی روبه رو هستیم ، یعنی میکروب ها دیگر با استفاده از داروهای قدیمی از بین نمی رود و بیماریها سریع تر گسترش می یابند .

۶- پایبند نبودن در روابط جنسی ، بحران ها و انحرافات جنسی و تغییر در رفتارهای جنسی در برخی جوامع در سال های اخیر نیز از جمله عوامل مهمی هستند که باعث تغییر در الگوهای بیماریها و شیوع بیماریهای آمیزشی جدید از جمله ایدز شده اند .

به این ترتیب ، برای ایجاد سلامت رفتاری جهت پیشگیری از چنین بیماری یا آسیب هایی ضروری است به دانش آموزان کمک شود تا دانش ، نگرش ، مهارت و باور آنان به توانایی هایشان افزایش یابد .

انجام هرکاری نیازمند مهارت است ، پزشک به مهارت در معاینه بیماران نیاز دارد ، معمار نیز باید در کشیدن نقشه ساختمان دارای مهارت لازم باشد . برای داشتن زندگی سالم و مقابله با ایدز نیز باید مهارت های لازم را بیاموزیم . ممکن است این پرسش برای شما پیش بیاید که چرا بعضی از افراد به بیماری ادز دچار شده اند ؟ آیا همه افراد مبتلا از این بیماری ناآگاه بودند ؟ اگر آنان از این بیماری اطلاع داشتند پس چگونه خطر ابتلا به این بیماری را پذیرفتند ؟ در چنین مواردی دو پدیده زیر باعث انجام رفتارهای پرخطر می شوند:

۱- انکار : رفتار عده ای از افرادی که اقدام به رفتارهای پرخطر می کنند ، به گونه ای است که گویی چنین بیماریی وجود ندارد یا این بیماری چندان هم خطرناک نیست . در واقع در این پدیده ، فرد به اشتباه عقیده دارد که او مبتلا به چنین بیماریی نخواهد شد ، خطری برای او وجود ندارد و این دیگرانند که باید از خودشان مراقبت کنند .

هر دو پدیده بالا سبب می شوند که انسان خطرهای موجود را نادیده بگیرد و به توصیه های بهداشتی بی توجهی کند .به یاد داشته باشیم خطرها در کمین کسانی هستند که به هشدارها بی توجهند و گمان می کنند مشکلی پیش نخواهد آمد . نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنیم این است که حس آسیب پذیری در دوره نوجوانی بیشتر دیده می شود . بسیاری از جوانانی که اکنون با ایدز دست به گریبانند نیز روزی چنین پنداری داشته اند .

اهمیت آموزش در پیشگیری از ایدز

ایدز در سالیان اخیر به یکی از مشکلات عمده سلامت در جهان تبدیل شده اند . اما پزشکی که شاید پیش بیاید این است که چرا از میان این همه بیماری ، ایدز تا این اندازه مورد تاکید و توجه قرار دارد ؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت چهار نکته مهم درباره ایدز وجود دارد که آن را از دیگر بیماریهای عفونی متمایز می سازد :

نخست اینکه ایدز یک بیماری مرگبار است و آسیبهای فراوانی به سلامت عمومی و اقتصاد ملی و جهانی وارد می آورد .

ثانیاً این بیماری هیچ گونه درمان قطعی ندارد و با درمانهای موجود تنها می توان مبتلایان را بیشتر زنده نگاه داشت .

سوم این که ایدز با تضعیف سیستم ایمنی بدن انسان باعث گسترش دوباره برخی بیماریهای عفونی شده است .

40,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • پایان نامه ویروس ایدز
  • تحقیق ایدز
  • مقاله ایدز
  • مقاله ایدز
  • تحقیق رابطه بین افسردگی وایدز در بین جوانان دختر و پسر حدود ۲۰ الی ۲۲ ساله
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.