تحقیق بررسی رابطه ی تفکر غیر منطقی و یافتن هویت در سازگاری اجتماعی نوجوانان

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق بررسی رابطه ی تفکر غیر منطقی و یافتن هویت در سازگاری اجتماعی نوجوانان

تعداد صفحات : ۱۸۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

سازگاری اجتماعی و هویت و تفکر منطقی می تواند شاخه ای از علوم انسانی و علمی نسبتاً جوان است که بعد از پیدایی و رشد روان شناسی عمومی و جامعه شناسی به عنوان دانشی نو مطرح شده و این سازگاری اجتماعی از راه رسیده و نو پا می تواند دیواری سخت از روان شناسی و جامعه شناسی باشد که M به مطالعه فرد ( رفتارها و نگرشها ، باورها ، … ) در محیط اجتماعی می پردازد .

جهت هویت نوجوانان مطالبی ذهن ما را احاطه کرده است که نوجوانان وقتی به سنی می رسد که می تواند خود را پیدا کند و به خویش دست یابد و از طریق آن می تواند افکار منطقی نسبت به هوشی و یا کسی را داشته باشد و اگر بخواهد این کسب هویت در یک رویه منفی قرار بگیرد به طبع افکار غیر منطقی در ذهن رجوع خواهد کرد و همین طور برقرار کردن رابطه با اجتماع و سازگاری با جامعه هم بالطبع به نحو احسن انجام خواهد گرفت. در تحقیق حاضر به بررسی رابطه سازگاری اجتماعی و تفکر غیرمنطقی با کسب هویت نوجوانان مقطع سوم دبیرستان شهرستان ابهر انجام گرفته است که جامعه آماری عنوان شده در تحقیق حاضر عبارتند از دانش آموزان مقطع سوم دبیرستان که در کل این تعداد دانش آموزان به ۸۰۰ نفر می رسد که ۸۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیده که از طریق روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب که انتخاب نمونه ها به طور تصادفی بوده است که پرسش نامه مربوط به سازگاری اجتماعی و تفکر غیر منطقی و جملات نا تمام الیس و همین طور پرسش نامه هویت بر روی آنها اجرا گردیده که بعد اجرای آزمونها و کسب نمرات خام جهت محاسبه از ضریب هم بستگی پیرسون استفاده گردیده و در آخر برای بدست آوردن اعتبار ضریب هم بستگی از آزمون t استفاده می کنیم که طبق آمار بدست آمده نتایج بدست آمده حاکی از آن است که بین سازگاری اجتماعی و تفکر غیر منطقی رابطه معنی داری وجود دارد و همین طور بین سازگاری اجتماعی و کسب هویت و تفکر غیر منطقی و هویت رابطه ی معنی داری وجود دارد .

واژه های کلیدی: سازگاری اجتماعی، تفکر غیرمنطقی ، هویت نوجوانان

فهرست مطالب

فصل اول
مقدمه     ۲
بیان مساله     ۴
سوال مساله    ۵
هدف تحقیق     ۶
اهمیت و ضرورت تحقیق     ۷
فرضیه های تحقیق     ۸
متغیرهای پژوهشی    ۹
فصل دوم
روان شناسی اجتماعی چیست ؟    ۱۲
تعریف عملیاتی روان شناسی اجتماعی     ۱۵
عوامل موثر بر شکل گیری رفتار اجتماعی     ۱۹
جامعه پذیری ، اجتماعی شدن فرد    ۲۲
شیوه های جامعه پذیری     ۲۶
باز جامعه پذیری     ۲۹
ساز و کارهای جامعه پذیری     ۳۴
نظریه های جامعه پذیری     ۳۹
نظریه ی نقش پذیری مید     ۴۲
نظریه جامعه پذیری فروید     ۴۶
نظریه شناختی رشد پیاژه    ۴۹
نظریه های شناختی     ۶۴
نظریه ناهماهنگی شناختی    ۷۱
نظریه ی روانکاوی     ۷۸
خطرات هویت نا مناسب     ۸۹
خود را در روابط با دیگران کشف کردن     ۹۷

هویت و روابط خانوادگی     ۱۰۱
خویشتن پنداری     ۱۰۵
رشد شخصیت    ۱۱۱
منشا اضطراب و رفتار ناسازگار    ۱۱۳
اختلاف دیدگاه الیس با دیگران     ۱۲۶
تحقیقات انجام شده در خارج و داخل کشور     ۱۲۷
خویشتن پنداری     ۱۲۹
عزت نفس    ۱۳۲
نظریه روان کاوی    ۱۳۴
بحران بلوغ    ۱۳۶
بحران هویت    ۱۳۹
فصل سوم
جامعه مورد مطالعه    ۱۴۳
حجم نمونه    ۱۴۴
روش نمونه گیری    ۱۴۴
ابزار اندازه گیری در تحقیق حاضر    ۱۴۵
پرسش نامه تفکر غیر منطقی    ۱۴۶
روش تحقیق    ۱۴۷
روش آماری مربوط به فرضیه ها    ۱۴۸
فصل چهارم
مقدمه    ۱۵۰
تجزیه داده ها    ۱۵۶
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری    ۱۶۴
پیشنهادات    ۱۶۶
محدودیت ها    ۱۶۶
ضمائم    ۱۶۷
پرسش نامه هویت یابی    ۱۶۸

پرسش نامه انحرافات اجتماعی    ۱۷۴
منابع و ماخذ    ۱۷۶

منابع و ماخذ

بیانی – احمد – روش تحقیق در علوم تربیتی – انتشارات نور – سال  ۱۳۸۰– تهران

بهاوری – محمود – نقش اجتماعی افراد – انتشارات نی – سال ۱۳۷۹ – تهران

ستوده – هدایت الله – روان شناسی اجتماعی – انتشارات آوای نور – سال ۱۳۸۰- تهران

دلاور – علی – آمار استنباطی – انتشارات رشد- سال ۱۳۸۱ – تهران

دلاور – علی – روش تحقیق – انتشارات رشد – سال ۱۳۷۹ – تهران

رحیمیان – حوریه بانو – روان درمانی و نظریه های مربوط به آن – انتشارات آگاه – سال ۱۳۸۰ – تهران

شفیع آبادی – عبدالله – نظریه روان درمانی – انتشارات ارجمند – سال ۱۳۷۹ – تهران

سیاسی – علی اکبر – روان شناسی شخصیت – انتشارات نور – سال ۱۳۸۰ – تهران

ستوده – هدایت الله – آسیب شناسی اجتماعی – انتشارات نور – سال ۱۳۷۹- تهران

گنجی – حمزه – روان شناسی رشد – انتشارات رشد – سال ۱۳۸۰ – تهران

منصور – محمود – روان شناسی شخصیت – انتشارات رشد – سال ۱۳۷۹- تهران

ولی زاده – حسین – مسائل نوجوانان و جوانان – انتشارات پیام نور – سال ۱۳۷۸ – تهران

ونداد – علی – مسائل هویتی نوجوانان – انتشارات پیام نور – سال ۱۳۷۹ – تهران

 مقدمه

روان شناسان اجتماعی تمایل دارند بدانند که انسانها چگونه درباره یکدیگر می اندیشند و چگونه بر یکدیگر اثر می گذارند و اثر می پذیرند ، با این حال تنها ایشان نیستند که به این مسائل علاقه نشان می دهند بلکه انسان شناسان ، جامعه شناسان و حتی رمان نویسان و فیلسوفان نیز به مطالعه این گونه مسائل تمایل نشان می دهند اریکسون پس از جستجو و بررسی بسیار درباره جنبه ناخودآگاه انسان و تضادهایی که علل رفتارهای طبیعی و غیر طبیعی او را توجیه می کند که هویت و نوع تفکر به آن را مورد بررسی قرار می دهد و اینکه هویت که حاکی از تحول در امور جنسی و یافتن خود و درک از خویشتن نزد بزرگسالان و تضادهای ناخودآگاه آنان است شکل می گیرد و او اضافه می کند که تمام احساسهای ناخودآگاته که از آنها و نوجوانان نشات می گیرد یکی از ویژگی های انسان دارا بودن نیروی اندیشه است که باعث هویت است انسان به یاری اندیشه توانسته است به خودیابی برسد که این می تواند باعث هویت در جوانان شود که تفکر منطقی و یافتن آن در ذهنیت می تواند راهکاری جدید باشد و اریکسون خواسته است زندگی روزانه نوجوانان را با تمام پریشانی به اضطراب و آشفتگیهایش بازسازی کند و این نوآوری و دگر گونی در روش نگرش به نتایجی به بار آورده که ژرفترین و استوارترین اعتقادهای در واقع رشد هویت است که منجر به رسیدگی عاطفی ، جنسی ، اجتماعی و … می شود در افراد با شخصیت های نا رسیده « من » ضعیف و شکننده است و بخشی از سازگاری اجتماعی که در دوران کودکی به وقوع می پیوندد بدان سازگاری اجتماعی می گویند و این همان شیوه ای است که کودکان ارزشها ، سوگیریهایی که در آینده با آن مواجه خواهند شد ، یاد می گیرند و همه می دانیم که موقعیتهایی نیز وجود داشته است که در آن اجتماعی شدن دوباره در تنهایی صورت گرفته است و به همین دلیل از این فرایند به طور مصیبت باری استفاده استثماری شده است .

منبع : ( ستوده – ۱۳۸۰ )

 بیان مساله

سازگاری اجتماعی و هویت و تفکر منطقی می تواند شاخه ای از علوم انسانی و علمی نسبتاً جوان است که بعد از پیدایی و رشد روان شناسی عمومی و جامعه شناسی به عنوان دانشی نو مطرح شده و این سازگاری اجتماعی از راه رسیده و نو پا می تواند دیواری سخت از روان شناسی و جامعه شناسی باشد که M به مطالعه فرد ( رفتارها و نگرشها ، باورها ، … ) در محیط اجتماعی می پردازد زیرا افراد به خاطر وابستگیهاشان به جامعه و پیوندهایشان با گروه های مختلف اجتماعی که دارد از آنها متاثر می شود و بر آنها اثر نیز می گذارد از این رو روان شناسی اجتماعی می تواند در جنبه های گوناگون زندگی اجتماعی مورد استفاده گیرد . روان شناسی اجتماعی ما را به شکل خاصی از آگاهی مجهز می کند تا از تبینهای شخصی درباره رفتار دیگران پرهیز کنیم و نیز چگونه نگریستن به عواملی را که رفتارهایمان را شکل می دهد یاد می دهد و به ما کمک کند تا نیروهای روانی – اجتماعی را که با آنها روبرویم به ویژه آنهایی را که به ما فشار وارد می کنند باز شناسیم ومارا بر می انگیزد تا به یاری جامعه ای بیمناک و هراسناک از افزایش ناسازگاری و نابهنجاری برخیزیم و چگونگی رویارویی با آنها را دریابیم .

منبع ( منصور سال ۱۳۸۰ )

سوال مسئله

۱-   آیا بین سازگاری اجتماعی و هویت رابطه وجود دارد ؟

۲-   آیا بین هویت و تفکر غیر منطقی رابطه وجود دارد؟

۳-   آیا بین تفکرغیر منطقی و سازگاری اجتماعی رابطه وجود دارد؟

  هدف تحقیق

هدف از تحقیق بررسی رابطه ی تفکر غیر منطقی و یافتن هویت در سازگاری اجتماعی نوجوانان است و اینک آیا بین تفکرغیرمنطقی و افکار مثبت و یافتن هویت و خودکامگی رابطه وجود دارد و آیا هویت در سازگاری اجتماعی می تواند نقش داشته باشد یا نه اصلاً رابطه بین این متغیرها وجود دارند .

اهمیت وضرورت تحقیق

انسان هیچ گاه تنها و دور از دیگران زندگی نکرده است بلکه زندگی او حاصل روابط و پیوندهایش با دیگران است اگر قرار باشد به شناختی از او دست یابیم باید در این چارچوب وی را بشناسیم به این صورت که نوجوان با توسل به یافتن هویت خود و اتکا به افکار منطقی و باورهای مثبت بتوانند به سازگاری اجتماعی برسد و امید است با پژوهشهایی که انجام می گیرد بتوان به سازگاری اجتماعی و نوع روابط جوانان و نوجوانان با محیط اطرافشان کمک کرد و انجام این پژوهش می تواند در جوامع آموزشی و تحصیلی مخصوصاً در دبیرستان ها نقش بسزایی داشته باشد و امید است بتوان راه حل هایی جهت یافتن هویت های مثبت با توسل به افکار مثبت نوجوانان پیدا کرد و اثرات مثبت افکار منطقی نوجوانان را در آینده شاهد باشیم .

 فرضیه های تحقیق

۱-   بین تفکر غیر منطقی و سازگاری اجتماعی رابطه ی معنی داری وجود دارد .

۲-   بین هویت و تفکر غیر منطقی رابطه ی معنی داری وجود دارد .

۳-   بین هویت و سازگاری اجتماعی رابطه معنی داری وجود دارد .

 متغیرهای پژوهشی

هویت                            تفکر غیر منطقی                       سازگاری اجتماعی

تعاریف عملیاتی و نظری واژه ها و مفاهیم

سازگاری اجتماعی : سازگاری اجتماعی علمی است که در جستجوی درک و فهم ماهیت و علل رفتارهای فرد در موقعیتهای اجتماعی است منظور از واژه رفتار ، تنها رفتارهای آشکار نیست بلکه کلیه رفتارهایی پنهان مانند : احساسها و اندیشه های فرد نیز می باشد . ( بهادری – ۱۳۷۹ )

سازگاری اجتماعی عبارتند از : اندیشه ها ، باورها و خاطرها و استدلالهای فرد درباره دیگران و احساس و تواناییهای شناختی است و در آخر عبارتند از: نمره ای است که آزمودنی ها از پرسش نامه ی سازگاری اجتماعی بدست آورده اند.

منبع ( کریمی / ۱۳۷۸ )

تفکر منطقی : عبارتند از باورهای مثبت و منطقی که فرد از افکار و روابط دیگران و امور شناختی در رابطه با خود دارد که یکی از اصول اصلی شناخت از نظر الیس است و در آخر نمرات تفکرات عبارتند از نمره ای است که آزمودنی از آزمون افکار منطقی بدست آورده اند که طراز نمره بدست آمده بین ۴۲ الی ۳۰ است که بالاتر از آن نشان دهنده تفکرات منفی در بین افراد است و پایین تر از آن نشان دهنده بی تفاوتی افراد است .

منبع : ( رحیمیان ) سال ۱۳۸۵

هویت : عبارت است از یافتن خویش و رسیدن به بلوغ فکری در بین نوجوانان حدود سنی ۱۶-۱۴ ساله که نوجوان به هویت اجتماعی – فردی – عاطفی دست پیدا می کند و بالاخره نمره ای است که آزمودنی به پرسش نامه مربوط به هویت بدست آورده اند .

منبع : ( گنجی – ۱۳۷۸ )

و هویت عبارت است از خویشتن و هماهنگ کردن افکار و اعتقادات بر حسب اندیشهای اعتقادی و اسلامی ، جنسی و اجتماعی محیطی که در آن زندگی می کند .

منبع : ( گنجی – ۱۳۸۰ )

روان شناسی اجتماعی چیست؟

روان شناسی اجتماعی شاخه ای از علوم انسانی و علمی نسبتأ جوان است که بعد از پیدایی و رشد روان شناسی عمومی و جامعه شناسی به عنوان دانشی نو مطرح شده و در دانشگاههای دنیا و از جمله کشور ما تدریس می شود. این دانش تازه از راه رسیده و نوپا دیوارهای سخت و ستبری که روان شناسی و جامعه شناسی را از هم جدا می کرد فرو می ریزد و تباین فرد و جامعه را که سالیان دراز موجب استنتاج های نادرست علمی و عملی بود از میان برمی دارد و به عنوان نظمی واسطه ای میان جامعه شناسی و روان شناسی قرار می گیرد و به مطالعه فرد (رفتارها،نگرش ها، باورها و …) در محیط اجتماعی می پردازد؛ زیرا فرد به خاطر وابستگی هایش به جامعه و پیوندهایش با گروههای مختلف اجتماعی که دارد از آنها متأثر می شود و بر آنها اثر نیز می گذارد. از این رو روان شناسی اجتماعی می تواند در جنبه های گوناگون زندگی اجتماعی مورد استفاده گیرد.

 تعریف روان شناسی اجتماعی

روان شناسی را به مطالعه ی علمی رفتارهای فردی و فرایندهای روانی تعریف کرده اند.(lehay,1992:4). روان شناسی اجتماعی را می توان مطالعه علمی افرادی دانست که تحت تأثیر افراد دیگر قرار می گیرند یا به بیان دیگر می توان آن را مطالعه ی علمی فعالیت های فردی که از افراد دیگر متأثر است، تعریف کرد.

بدین ترتیب، روان شناسی اجتماعی مطالعه ی روان شناختی انسان از این جهت است که در ارتباط با دیگران است؛ خواه بر آنان اثر بگذارد (اثر گذار)؛ خواه تحت تأثیر آنان قرار گیرد (اثر پذیر). “دیگران” ممکن است به صورت انفرادی و یا به صورت گروهی در فرد تأثیر کنند. فرد چه به صورت مثبت (مورد قبول گروه) و چه به صورت منفی (عدم قبول گروه) گام بر دارد ؛ در هر دو حال رفتار او معلول علل اجتماعی است. شخص نه تنها رفتار و اعمال خود را نسبت به دیگران و در ارتباط و با توجه آنان تنظیم می کند؛ بلکه در حالت انزوا و تنهایی نیز در نتیجه ی تأثیر پابرجایی که قبلأ اجتماع در اندیشه ها و باورهایش گذارده، شخصیت و رفتار و اعمال خود را با معیار قضاوت دیگران و به اصطلاحبر حسب افکار و عقاید عمومی می سنجد و ارزیابی می کند. به گفته ی بیلز[۱]  “من” حتی موقعی که تنها باشد، باز نوعی بازیگر اجتماعی است؛ زیرا به عنوان یک موجود اجتماعی درباره ی خود می اندیشد و از خلال نقشها و ارزشهای اجتماعی خود را ظاهر می سازد؛ این تأثیر و تأثر و به عبارتی تعامل یا کنش متقابل، پدیده ای روانی – اجتماعی است.

آلپورت[۲] روان شناسی اجتماعی را علمی می داند که می کوشد تا دریابد و تبیین کند که تا چه حد حضور واقعی،تخیلی و یا ضمنی دیگران می تواند اندیشه و احساس و رفتار فرد را تحت تثیر قرار دهد. (آلپورت، ۲۰:۱۳۷۱). اصطلاح “حضور ضمنی” اشاره به فعالیت های بسیاری دارد که شخص به علت جایگاه(نقش) خویش در یک ساختار اجتماعی پیچیده و یا به دلیل عضویتش در یک گروه فرهنگی بخصوص درگیر آنها می شود.

ارونسون روان شناسی اجتماعی را عبارت از نفوذی می داند که مردم بر عقاید و رفتار یکدیگر دارند (ارونسون،۸:۱۳۶۹) و بالاخره ناصرالدین صاحب الزمانی روان شناسی اجتماعی را مطالعه ی علمی نتیجه ی نفوذ و کنش متقابل فرد در برابر فرد، فرد در برابر جمع و جمع در برابر فرد و جمع در برابر جمع تعریف می کند (صاحب الزمانی،۲۶۰:۱۳۷۱)



[۱] R.E.Bales

[۲] G,W,Allport

 

120,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • پایان نامه بررسی تأثیر آموزش پیش ‏دبستانی بر یادگیری مهارتهای روانی ـ حرکتی و سازگاری اجتماعی دانش ‏آموزان دوره ابتدایی
  • تحقیق تاثیرات منفی سازگاری اجتماعی مادران دارای کودک عقب ‌مانده
  • تحقیق روانشناسی نوجوانان
  • تحقیق بررسی رابطه سبک های هویت و هوش هیجانی با سازگاری اجتماعی در دانش آموزان
  • تحقیق بررسی تأثیراشتغال مادران بر سازگاری اجتماعی پسران مقطع راهنمایی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.