تحقیق تأثیر سطح سواد والدین بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق تأثیر سطح سواد والدین بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

تعداد صفحات : ۶۹

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

تحصیلات والدین سرآغاز و زیر بنای پیشرفت جریان زندگی خانواده و جامعه است اهمیت تحصیلات صاحب نظران تعلیم و تربیت را به تلاش برای کشف مهمترین عوامل موثر در پیشرفت و یا افت تحصیلی وضعیت رفتاری ودرس وادار نموده است.

نقش تحصیلات والدین، در تربیت فرزندان وجلوگیری از بروز ناهنجاری ها رعایت نظم و انضباط در خانه و جامعه رشد شخصیت واعتماد به نفس وعزت نفس و دوری ازلغزش ها ، داشتن هدف در زندگی توانایی در برقراری روابط محبت آمیز و برخورد خوب و مودبانه با دوستان وهمکلاسی ها ومعلمان، پرورش احساس مسئولیت در برابر خانواده وجامعه رعایت بهداشت فردی ونظافت عمومی،نگهداری وحفظ منابع طبیعی واموال عمومی بسیار حساس ومهم است والدین می توانند بدین وسیله سرمشق و الگوونمونه ی شایسته ای برای فرزند خود باشند سواد وتحصیلات خانواده یکی از عوامل مهم پیشرفت بشر در جهان امروز است پیشرفت تکنولوژی ، صنعت، بهداشت مدیون این عامل مهم است.

تحقیق انجام شده درباره میزان تأثیر سطح سواد والدین بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می باشد که جامعه آماری در این تحقیق انجام شده شامل ۶ مدرسه دخترانه سوم راهنمایی شهرستان میبد که تعداد آنها ۳۰۰ نفر می باشد که از بین آنها ۹۰ نفر دانش آموزبه صورت تصادفی ساده انتخاب کرده تحقیق روی آنها انجام گرفته و همچنین از معدل نمرات دانش آموزان برای جمع آوری داده ها استفاده شده است.

تأثیر سطح سواد والدین بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مشاهده می شود و میزان سطح سواد والدین با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ارتباط مستقیم و مثبت دارد. یعنی هر چه میزان سطح سواد والدین در سطح دیپلم و بالاتر باشد پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بیشتر است و هر چه میزان سطح سواد والدین در حد سیکل و پایین تر باشد پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کمتر است.

واژه های کلیدی : پیشرفت تحصیلی، سطح سواد

فهرست مطالب

چکیده
مقدمه    ۱
اهداف تحقیق    ۳
بیان مسئله    ۳
اهمیت موضوع    ۴
فرضیه ها    ۴
فصل اول
تعیین متغییرها و تعاریف آن    ۷
متغییر    ۷
مستقل    ۷
وابسته    ۷
تعاریف علمی متغییرها    ۷
پیشرفت تحصیلی    ۷
تعریف علمی سطح سواد    ۷
فصل دوم: پیشینه تحقیق
تعلیم و تربیت فرزند    ۸
محیط خانواده    ۹
والدین مسدولیت پذیر در تربیت فرزند    ۱۱
تفاوت محیط زندگی دانش آموز پیشرفته یا ضعیف    ۱۱
تاثیر تحصیلات والدین    ۱۱
والدین و پیشرفت تحصیلی فرزندان     ۱۳
تاثیر عوامل آموزشگاهی بر پیشرفت یا افت تحصیلی دانش آموز    ۱۷
۱-    روابط معلم و دانش آموز    ۱۷
۲-    مهارت معلمان     ۱۷
۳-    شرایط آموزشی و امکانات مطلوب تحصیلی    ۱۷
۴-    تکلیف شب    ۱۷
۵-    نامتناسب بودن هدف ها و محتوای برنامه ها    ۱۸
۶-    مدت زمان یادگیری در مدرسه و منزل    ۲۲
۷-    کتاب های درسی و سواد آموزشی    ۲۳
۸-    تقویم و ساعت آموزشی    ۲۴
۹-    انتظارات مدرسه از دانش آموز    ۲۴
۱۰-    دوری مدرسه    ۲۵
تاثیر عوامل خانوادگی و اجتماعی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان    ۲۶
۱-    شرایط عاطفی و امنیت خانواده    ۲۶
۲-    شرایط اجتماعی و اقتصادی    ۲۷
۳-    تحصیلات و سطح فرهنگ خانواده    ۲۸
۴-    تعداد اعضای خانواده    ۲۹
۵-    اشتغال کودکان    ۲۹
۶-    اشتغال مادران    ۳۱
۷-    ارتباط بین اولیاء و  مربیان    ۳۲
۸-    اشدات تلویزیون    ۳۲
۹-    حاکمیت ارزشهای مادی    ۳۲
خانواده و دوران بلوغ فرزندان    ۳۳
رابطه سواد والدین با اوقات فراغت فرزندان    ۳۴
پیشینه تحقیق    ۳۵
فصل سوم: روش تحقیق
روش تحقیق    ۳۸
جامعه آماری    ۳۸
نمونه آماری    ۳۸
روش نمونه گیری    ۳۸
ایزار تحقیق    ۳۸
پایانی    ۳۹
روایی    ۳۹
تجزیه و تحلیل داده های تحقیق    ۳۹
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه    ۴۴
آمار توصیفی    ۴۴
آمار استنباطی    ۴۹
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
نتایج فرضیه های تحقیق    ۵۶
پیشنهادها    ۵۶
محدویت های پژوهش    ۵۶
بحث نتیجه گیری    ۵۸
منابع و ماخذ    ۶۲
ضمائم    ۶۳

منابع و مأخذ

۱- افروز، غلامعلی(۱۳۸۶)، مبانی روانشناختی افت تحصیلی، انتشارات مدرسه

۲- افروز، غلامعلی(۱۳۸۹)، اقتدار والدین، ماه نامه ی پیوند، انجمن اولیاء و مربیان

۳- امین فر،  مرتضی(۱۳۶۵) .« افت تحصیلی یا ائتلاف در آموزش و پرورش» ؛ فصل نامه های تعلیم و تربیت؛ سال دوم، شماره ۷ و ۸٫

۴- آرمند،محمد(۱۳۷۲)، نقش خانواده درپیشرفت تحصیلی، انجمن اولیاء ومربیان، شماره ۱۶۸

۵- اکبری، ۱۳۵۶ علل ترک تحصیل در استان سیستان و بلوچستان.

۷- بهرام زاده، هیئت الله(۱۳۶۵).« در رابطه خانواده و افت تحصیلی در کازرون» .پایان نامه فوق لیسانس؛ دانشگاه تهران

۷- برومند جزی، ناصر(۱۳۷۸) . در بررسی علل موثر در موفقیت تحصیلی دانش آموزان مقطع آموزش ابتدایی در محدوده ی شهر اصفهان» .پایان نامه ی فوق لیسانس؛ دانشکده ی روان شناسی دانشگاه علامه طباطبائی

۸- حافظی ، عشرت، ۱۳۸۱ رابطه بین انگیزش و شیوه های رویارویی یا تنیدگی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی دانشکده تربیت معلم تهران.

۹- حیدری، اکرم، بلوغ، مشکلات روانی نوجوان و جوان افت تحصیلی ، نشر گستر تهران . ۱۳۸۵٫

۱۰- خیر، محمد(۱۳۷۵) . « رابطه شکست تحصیلی با زمینه ها و شرایط خانوادگی؛ مجله علوم اجتماعی و انسانی، دانشگاه شیراز ؛ دوره اول، شماره ی دوم

۱۱- دهقان، هادی(۱۳۹۰) .« نقش سواد والدین در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان» ، مرکز تربیت معلم پاکنژاد یزد، مجتمع آموزش عالی پیامبر اعظم.

۱۲- سعدی پور(بیابانگرد)، اسماعیل(۱۳۸۹)، روش های پیشگیری از افت تحصیلی – انتشارات انجمن اولیاء ومربیان .

۱۳- شعبانی( ۱۳۶۴).« دانش آموزان ممتاز شهر اصفهان»

۱۴- شعبانی اصفهانی(۱۳۷۰) « رابطه کم سوادی و بی سوادی والدین.»

۱۵- عطاران، محمد (۱۳۸۵). مربیان بزرگ مسلمان، درباره تربیت کودک.

۱۶- محمودی نسب(۱۳۶۴)،« بررسی علل مردودی دانش آموزان سال سوم راهنمایی کرج»

۱۷- محبی(۱۳۷۷)« سواد والدین و عملکرد تحصیلی دانش آموزان کلاس پنجم ابتدایی منطقه چهار کرج».

۱۸ -ماشینی ، جمیله (۱۳۷۰) « عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان» فصل نامه ی تعلیم و تربیت ؛ سال هفتم؛ شماره ی ۱

۱۹- نیکوکار ، مهناز ( ۱۳۷۲) ، « بررسی رابطه ی پیشرفت تحصیلی و تعداد افراد خانواده در گچساران» دانشگاه آزاد اسلامی

۲۰- هالت، جان(۱۳۸۷) ، زمینه یا برشکست تحصیلی، ترجمه دکتر مهشید فروغان، انتشارات قطره، چاپ سوم.

مقدمه

پیشرفت تحصیلی یکی از عوامل مقبولیت در کلاس درس است همچنین برای به دست آوردن یک شغل و درجات مختلف آن دارای اهمیت است پیشرفت تحصیلی می تواند یکی از مهمترین و عینی ترین معیارها برای بررسی کارایی نظام های تربیتی باشد با توجه به موارد فوق محققان در حیطه های مختلف روانشناسی تربیتی از دیرباز سعی در فهم مجموعه عوامل تعیین کننده و موثر در پیشرفت تحصیلی داشتند .(حافظی، ۱۳۸۱)

یکی از عوامل که بر پیشرفت تحصیلی فرزندان تأثیر بسیار موثر می گذارد سطح تحصیلات والدین می باشد سطح تحصیلات والدین یکی از عوامل مقبولیت پیشرفت بشر در جهان امروز است پیشرفت تکنولوژی ، صنعت، بهداشت، و علوم مختلف مدیون این عامل مهم است هر کشوری برای اینکه به بهترین پیشرفت در علم دست یابد به والدینی نیاز دارد که با درک عمیق به همه مسائل راه درست و صحیح به فرزندشان نشان دهند که جز در سایه والدین با سواد میسر نمی شود. تنها جوامعی توانسته اند که تمام مشکلات خود را در زمینه های تغذیه ، پوشاک، بهداشت و آموزش از میان بردارندکه از سطح سواد بالا برخوردار باشند.

تحصیلات والدین می تواند نقش مهمی در امر تربیت فرزندان داشته باشند والدین تحصیلکرده به دلیل داشتن مشاغل مفید و بهتر از فرهنگ بالا و محیط و موقعیتی بالاتر و بهتری برخوردار هستند بهره مندی از موقعیت خوب اجتماعی به نوبه خود تأثیر روی نگرش فرزندان نسبت به والدین و احساس امنیت و اعتماد به نفس آنها می شود و در نتیجه بهتر می توانند با محیط خود ارتباط برقرار کنند و همین امر موجب رشد و شکوفایی  استعدادهای آن ها می شود. در حالی که کودکی که والدین او تحصیلات خوبی ندارند نه تنها افتخار به وجود آنها نمی کنند بلکه در خود احساس حقارت می کنند. (افروز، ۱۳۸۶)

پایین بودن تحصیلات خانواده یکی از پارامترهایی است که می تواند بر افت تحصیلی تأثیر داشته باشد. افت تحصیلی یکی از نگرانی های مهم خانواده و دست اندرکاران تعلیم و تربیت است که این پدیده علاوه بر زیانهای هنگفت اقتصادی آثار سوء بر سلامت روانی دانش آموزان داشته، نگرانی نامطلوبی برای خانواده ها به دنبال دارد.(سعدی پور،۱۳۸۹).

یکی از روان شناسان تربیتی بر اساس یافته های علمی و تجارب تحقیقاتی خود بیان می کند . والدینی که اهل مطالعه یا علاقه مند به مباحث علمی و یافته های تحقیقاتی هستند و دوست دارند با اهل علم و اصحاب اخلاق حشر و نشر دانشته باشند

و در مهمانی رفت ها و مهمان دعوت کردن ها به این نکته اهمیت بیشتری می دهند و آن را اصلی ترین معیارهای ارتباطات اجتماعی به شمار می آورند ، فرزندانشان بیشترین موفقیت تحصیلی و نوآوری های فکری را از خود نشان می دهند. (افروز، ۱۳۸۹)

محیط خانوادگی بیش از بهره هوشی کودکان در موفقیت تحصیلی آنها موثر است. (بهرام راه (۱۳۷۲) به نقل از شاروک)

فصل اول:طرح تحقیق

 اهداف تحقیق:

هدف اصلی پژوهش حاضرتعیین رابطه بین میزان تحصیلات والدین در گروههای متفاوت با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سوم راهنمایی شهرستان میبد.

فرضیه های تحقیق:

فرضیه اصلی:

بین میزان تحصیلات والدین و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سوم راهنمایی شهرستان میبد رابطه معنادار وجود دارد.

فرضیه های فرعی:

۱- بین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با والدین دارای تحصیلات سیکل و دانش آموزان با والدین دارای تحصیلات دیپلم تفاوت معنادار وجود دارد.

۲- بین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با والدین دارای تحصیلات سیکل و دانش آموزان با والدین دارای تحصیلات دانشگاهی تفاوت معنادار وجود دارد.

۳- بین پیشرفت دانش آموزان با والدین دارای تحصیلات دیپلم و دانش آموزان با والدین دارای تحصیلات دانشگاهی تفاوت معنادار وجود دارد.

بیان مسئله

موفقیت و پیشرفت تحصیلی به عوامل زیادی بستگی دارد که این عوامل در مجموعه فردی، آموزشگاهی، خانوادگی و اجتماعی طبقه بندی شده است. پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به عوامل متعددی نظیر میزان درآمد خانواده ، سطح تحصیلات، محیط مدرسه، فضای خانواده، نوع مدرسه، امکانات آموزشی، معلم و رفتار معلم، محل زندگی، همکلاسی، محل مدرسه و عوامل بسیار دیگر بستگی دارد.

در این تحقیق سطح تحصیلات والدین مورد نظر است

سطح تحصیلات والدین همانند سایر عوامل به شکل های گوناگون در پیشرفت و یا افت تحصیلی دانش آموزان موثر است. ممکن است دانش آموزانی که والدین آنها از سطح سواد بالایی برخور دارند و در انجام تکالیف خود دچار مشکل شوند والدین در انجام تکالیف مدرسه آنها را راهنمایی کنند اما اگر والدین بی سواد باشند نمی توانند فرزندان خودرادرامرتحصیل راهنمایی کنند.نحوه نگرش والدین به تحصیلات فرزندان نیز در پیشرفت تحصیلی آنها موثر است.(بیابانگرد، ۱۳۸۹)

اهمیت موضوع تحقیق:

اهمیت این پژوهش در آن است که با شناخت عمیق و بیشتر نوجوانان و دانستن مسائل و ویژگی های خاص هر گروه از آنها نخست قادر به تشخیص آنها از سایر کودکان می شویم و سپس با ارائه ی راه حل های مناسب جهت رفع یا بهبود مشکلات آنها تلاش می کنیم از آن جایی که سطح سواد والدین و عوامل تأثیر گذار دیگری که قبلاً بیان شد بر سلامت روانی کودکان تأثیر دارد و سلامت روانی نیز در پیشرفت کودکان ونوجوانان در تحصیل موثر است باید شناخت عمیق تری از سطح سواد و تحصیلات و طبقات اجتماعی به دست آوریم و به اضطراب ها، تنش ها و مشکلات خانوادگی کودک پی برده و در جهت رفع آنها و خدمت به کودکان تلاش کنیم.

هر گاه در مورد وضع تحصیل و چگونگی پیشرفت تحصیلی فرزندان صحبت به میان می آید اغلب با پدر و مادرهایی برخورد می کنیم که اظهار دارند فرزندان خانواده های تحصیل کرده از پیشرفت و دانش آموزانی که دارای والدین بی سواد هستند اصولاً در تحصیل نمی توانند پیشرفت کنند همچنین پدران و مادرانی می بینیم که نگرش خاصی نسبت به مدرسه و تعلیم و تربیت کودکانشان دارند و این که تعلیم و تربیت و راه های ترقی و پیشرفت آن را فقط مدرسه می دانند و خود را در امر تعلیم و تربیت سهیم نمی دانند و فکر می کنند وظیفه ی والدین تربیت کردن و بار آوردن فرزندان است.

والدین هر چه مطلع و بصیر تر باشند و در تربیت فرزندان پر استعداد خود بکوشند، در محیط نامناسب و ناهماهنگ موفقیت چندانی نخواهد داشت درست مثل اینکه بذر اصلاح شده و مرغوب را در زمین شوره زار و غیر قابل کشت بکارند که مسلماً بارور نخواهد شد(افروز ، ۱۳۸۶)

تعیین متغیرهای تحقیق

در پژوهش حاضر

متغییرمستقل : سطح سواد والدین  در مقاطع مختلف می باشد

و متغییر وابسته: پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می باشد

تعریف اصطلاحات

پیشرفت تحصیلی:[۱] منظور از پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دراین تحقیق این است که دانش آموزان بتوانند مقاطع ابتدائی، راهنمایی، دبیرستان و دانشگاه راطی کنند و منظور از سطح سواد والدین در این تحقیق سطح سواد و مدارک تحصیلی والدین می باشد.

پیشرفت تحصیلی یعنی افزایش میزان یادگیری افزایش سطح نمرات، و قبولی دانش آموز در دروس و پایه تحصیلی میباشد.

سطح سواد:[۲]به سطحی از خواندن و نوشتن که برای ارتباط کافی است گفته می شود و با سطوحی که یک فرد بتواند مفهوم را بفهمد وافکار و اندیشه هایش را تاجایی که درآن سهیم باشد بیان کند.

سازمان ملل متحد(یونسکو) تعریف زیر را ارائه داده است با سوادی توانایی شناخت، درک، تفسیر، شناخت، برقراری ارتباط و محاسبه در استفاده از موارد چاپ شده ونوشته شده مربوط به زمینه های گوناگون است. با سوادی زنجیره آموزش را که توانایی رسیدن به اهداف، توسعه دانش، پتانسیل و شرکت در جامعه ای بزرگتر را برای یک فرد فراهم می کند، در بر دارد.

فصل دوم:مبانی نظری پژوهش و پیشینه تحقیق
تعلیم و تربیت فرزند

حساس ترین وظیفه والدین، تربیت کردن و بار آوردن فرزند است تا مطابق استعداد فطری و سرشتی و توان و نیروی بدنی خود، مراحل آموزش و تعلیم و فراگیری را طی کنند و تصحیح یابند و به صورت مفید و موثر وارد اجتماع شوند و با ایمان واطمینان به آینده خود ، زندگی سرشار با موفقیت و سرور شادی وخرسندی خاطر را شروع کنند.

یکی از مباحث مهم در قلمرو روانشناسی و علوم تربیتی، بررسی نقش تربیتی و آموزش اولین مربیان ومعلمان کودک (پدر و مادر) از همان ابتدای اندیشه فرزند آوری است چرا که شخصیت افراد در خانه و کانون خانواده شکل می گیرد تولد فرزند در خانواده بزرگترین موهبت وفرزند هدیه خداوندی است لذا مهمترین رسالت والدین تعلیم وتربیت صحیح و شکوفا ساختن استعدادهای بالقوه این امانت الهی است.

بی شک خانواده، مهمترین و اصلی ترین نهاد تربیتی جامعه است و نخستین آموزشگاه و پرورشگاه فرد محسوب می شوداز این رو بیان هر گونه سختی درباره تربیت کودک و نوجوان بدون توجه به نقش حیاتی خانواده سخنی نادرست و ناتمام قلمداد می گردد بزرگترین مسئولیت والدین تلاش در جهت تعلیم و تربیت صحیح فرزندان می باشد. بیشترین والدین پرورش کودک را امری ساده تلقی می کنند آنها بر این باورند که هر کس می تواند از عهده این امر مهم برآید اما می توان گفت که هر کاری به خصوص تربیت کودک نیاز به آگاهی و آشنایی، به نحوه عملکرد واصول آن دارد والدین بایستی با ظرافت و حساسیت خاصی و با به کار بستن شیوه های آموزش صحیح شکلی مناسب به شخصیت، رفتار وعادت های کودک خود بدهند پس شکل گیری شخصیت بسیار دشوار است و احتیاج به مهارت زیاد ودقت بیشتری دارد والدین باید بدانند چگونه با کودک خود رفتار کنند نیازهایش را برآورده و به تکامل و پیشرفت همه جانبه او کمک کنند. (عطاران، ۱۳۸۵)

محیط خانواده

تجربه و آگاهی اولیه کودکان از انسان های دیگر در بافت خانواده شکل می گیرد به علاوه کیفیت فرآیندهای دلبستگی و پیوند میان والدین و نوزاد در ماههای اولیه زندگی، برای بهداشت، هیجانی فرد بسیار مهم و حیاتی است خانواده مرحله ای مهم برای یادگیری درباره دین بوده و اجتماعی شدن کلی در آن روی می دهد. خانواده به عنوان در دسترس ترین سیستم حمایتی کودکان مد نظر قرار می گیرد. در نتیجه هر آنچه که این سیستم حمایتی را کمرنگ نماید (مانند تغییرات دوران بلوغ، جدایی پدر و مادر یا به ویژه سبک خانواده منفی،) عوارض جانبی، برای کارکردهای کودک، انطباق و هویت یابی او ایجاد می کند.(حیدری، ۱۳۸۵).

[۱] -Achievement

[۲] -Education

70,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله تاثیر آموزش پیش دبستانی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه اول
  • مقاله بررسی رابطه میان جهت گیری هدف با خود تنظیمی یادگیری و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دوره ی پیش دانشگاهی
  • مقاله رابطه سبک اسناد با پیشرفت تحصیلی در دختران و پسران سال سوم دبیرستان
  • مقاله تعیین میزان افسردگی در دانشجویان خوابگاهی و غیرخوابگاهی و تأثیر آن بر پیشرفت تحصیلی
  • تحقیق نقش مشاور در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ریاضی، علوم تجربی و انسانی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.