تحقیق تاثیر جو عاطفی خانواده براعتماد به نفس فرزندان

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق تاثیر جو عاطفی  خانواده  براعتماد  به نفس  فرزندان

تعداد صفحات : ۸۳

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده :

خانواده کوچکترین  واحدیانهاد ، اجتماعی  به حساب می آید  وسلول اولیه  واساس تشکیل  دهنده جامعه است  سلولهای  سالم ، جامعه سالم ، پویا و بانشاط رابه وجود می آورند  تحقیقات  انجام شده روشن کرده است که بیش از ۵۰ درصد شخصیت  افراد درخانواده شکل می گیرد  وپدر ومادر  واعضای خانواده الگوهای  رفتار ی کودک به شمار می روند وبه عبارت دیگر  افراد طرز رفتار  بادیگران ، چگونگی برخوردبا مشکلات  ، شیوه کنترل عواطف  ، بهره گیری  ازمعنویت  وموازین  اعتقادی ، امور دینی ، باورها ، وارزشها ، نحوه نگرش  به امور از جمله کاروتلاش  وبسیاری  اموردیگر  راازخانواده  فرا می گیرند  .

وجوداعتماد به نفس در افراد به ویژه پایگذاری آن از همان  دوران کودکی ضروری است  واین ضرورت  هم دررابطه باگذراندن  امورمربوط  به حیات روزمره است وهم رابطه  باسلامت روانی ورشد وامکان  کسب کمال  واین سلامت  رشد روانی  را انسان درسایه  آرامش ومحیطی  امن به دست می آورد  که این همبستگی  به محیط  خانوادگی  هرشخصی دارد که درآن  زیست می کند .  بنابراین فرزندان  مانیازمند  به اعتماد به نفس هستند  تا درسایه آن بتوانند  راه خوشبختی  خودرا هموار کنند  به هر میزان  که کودکان  مابیشتر رشد  کنند وبیشتر  بامسائل  ودشواریهای زندگی مواجه  گردند  نیاز آنها به اعتماد  به نفس بیشتر  خواهد شد  ومقدمات  این امر  ازهم اکنون  باید فراهم گردد .

در پژوهش حاضر با عنوان  : بررسی  تاثیر جو عاطفی  خانواده  براعتماد  به نفس  فرزندان ( دختران  وپسران  ۱۹-۱۳ سال شهر تهران  ) تست  استاندارد  عزت نفس  کویر اسمیت  بر ۵۰ دختر و ۵۰ پسر اجراشد  ، وبا استفاده  از آزمون  T استودنت  نتایج زیر  بدست آمد :

۱-  اعتماد به نفس  دخترانی  که جو عاطفی  مناسب در خانواده دارند بیشتر از دخترانی  است که جو عاطفی نامناسبی  درخانواده  دارند .

۲-  اعتماد به نفس  پسرانی  که جو عاطفی  نا مناسب در خانواده دارند بیشتر از پسرانی  نیست که جو عاطفی مناسبی  درخانواده  دارند .

واژه های کلیدی: جو عاطفی ،  خانواده  ،اعتماد  به نفس ، فرزندان

فهرست مطالب

چکیده :
فصل اول – کلیات
بیان کلی مسئله ۱
سوال پژوهشی ۴
فرضیه ها ۴
تعریف اصطلاحات ۵
بیان اهداف  پژوهش ۹
فصل دوم  – بررسی  پیشینه  وادبیات  پژوهش
بررسی آخرین پژوهش های انجام  شده درزمینه  پژوهش  حاضر       ۱۱
بررسی کلیه  نظریه ها وتئوریهای درزمینه پژوهش  حاضر              ۲۲
عوامل تعیین  کننده  جوعاطفی  خانواده ۲۵
رابطه  پدر ومادر  بافرزندان ۲۶
الگوهای تربیت  فرزندان ۲۹
رابطه  اعتماد به نفس  وروابط  دوستانه  والدین با کودک ۳۳
مسئولیتهای  والدین  دررابطه  با ایجاد  اعتماد به نفس                     ۳۵
علائم  ونشانه های  اختلال  در اعتماد  به نفس                        ۳۶
نشانه های  اعتماد  به نفس  در افراد    ۳۹
ضرورت  اهمیت  وفایده پژوهش                                       ۴۱
فصل سوم – روش جامعه آماری
روش نمونه  گیری ۴۳
انواع  متغیرها  ۴۳
روش گرد آوری اطلاعات ۴۳
معرفی ابزار  پژوهش ۴۴
روش مطالعه ۴۶
مدل آماری ۴۶
فصل چهارم – تجزیه و تحلیل  نتایج
تجزیه و تحلیل آماری ۴۹
فصل پنجم – بحث ونتیجه  گیری
بررسی و بحث درباره  نتایج ۵۴
محدودیتها  وانتقادها ۵۶
پیشنهادها ۵۷
خلاصه  پژوهش ۶۱
خلاصه  پژوهش  به زبان انگلیسی ۶۲
پیوست ها
پیوست  یکم – منابع فارسی  برحسب حروف الفبا
پیوست دوم  – منابع  پایان نامه ای
پیوست  سوم – پرسشنامه  وپاسخ نامه

فهرست  منابع  فارسی  برحسب حروف الفبا :

۱-   اسلامی نسب ، علی ،روان شناسی  اعتماد به نفس ،انتشارات  امیر کبیر : ۱۳۷۶

۲-   احدی  ،حسن – نبی جمالی  ، شکوه السادات  ،روان شناسی رشد ، انتشارات  رشد :۱۳۷۳

۳-   اعزازی ، شهلا ، جامعه شناسی  خانواده ،  انتشارات  روشنگران ومطالعات  زنان ۱۳۷۶٫

۴-   افروز ، غلامعلی  ، روشهای  پرورش  احسا س مسئولیت  درکودکان  ، پیوند  ۱۳۸۱

۵-   اکبری ، ابوالقاسم  ، مشکلات  نوجوانی وجوانی  ،انتشارت  ساوالان : ۱۳۸۱

۶-   شاملو ، سعید ، بهداشت  روانی ،انتشارات  رشد : ۱۳۸۰

۷-   شریعتمداری  ،علی ، روان شناسی  تربیتی ،  انتشارات  امیر کبیر : ۱۳۷۶

۸-   شعاری  نژاد  ،علی اکبر  ، روان شناسی  رشد،تهران ،  چاپ اول  ، ۱۳۷۰

۹-   قائمی،علی ،خانواده  ونیازمندیهای  کودکان  ،انتشارات  امیری : ۱۳۷۰

۱۰-قائمی  ،علی  ،کودک  وخانواده نابسامان  ،انتشارات  انجمن اولیا ء  مربیان :۱۳۸۱

۱۱- مان ،  اصول روانشناسی ،  ترجمه محمود  ساعتچی  ،انتشارات  امیرکبیر  ۱۳۷۸

۱۲-  نشریه  انجمن اولیاء  ومربیان  : ۱۳۸۳

۱۳ ویلیام  پراکتور ،  جین  پودر، کودک  متکی به نفس  ،ترجمه مهوش  نوابی ،  انتشارات  زیرقلم  ۱۳۷۳

منابع پایان نامه ای :

۱)  بررسی  تاثیر جوی  عاطفی  خانواده  در رشد جنبه اجتماعی  شخصیت  نوجوانان ( ۱۶-۱۴) سال تحصیلی  ۷۵-۷۴ خانم اورانوس  امیری .

۲)  بررسی تاثیر  نوع جو  عاطفی  خانواده  بر راهبردهای  علمی  وجدان کاری  وانضباط  اجتماعی  نوجوانان  ۱۴-۱۲ ساله  شهرستان تنکابن  سال تحصیلی  ۷۷-۷۶ خانم  مژده  کریم آبادی

۳)  بررسی  رابطه راهبردهای  علمی وجدان  کاری  وانضباط  اجتماعی  والدین  درخانواده  باعزت  نفس کودکان  ونوجوانان  دختروپسر  ۱۹-۹ ساله شهرتهران  ،سال  تحصیلی  ۷۷-۷۶ خانم  طاهره  شریار  مربجودئید .

۴)  نقش مشاوره گروهی  با روش  عقلانی – عاطفی – رفتاری – درتقویت اعتماد  به نفس دانشجویان  دانشگاه  الزهراء  ( زهرا نیک منش )

۵)     مقایسه  عملکردهای  خانواده  دردو گروه  دانش آموزان  دختر مستقل ووابسته  به دیگران  ( فریده  امینی )

بیان کلی مسئله

خانواده ازمهمترین  نهاد واز نیرومند ترین ارگان  اجتماعی است  زیرا پایه های  خوشبختی  وبدبختی  انسان در آنجا به وجود  می آید .

انسانیت  واخلاق  آدمی درمحیط  خانواده شکل می گیرد وعواطف  نیک وبد در آنجابه وجود  می آید . وقتی سخن  از خانواده به میان  می آید بحث  از محیطی است  که در آن دوکانون  مهر وانضباط  ، دوانسان  یادومسئولیت  وشیوه رفتار  وخلق وخوی  جداگانه  آغوش  گشوده  و فرزند را  درکنار خود گرفته اند . سخن از دامنها ی پاکی است  که نسلی را در خود  می پروراند  و آنها را برای حیات شرافتمندانه  آماده می سازد .

طبیعی است که اگراین دو عنصر ،  یعنی پدر ومادر  درمسیر ثواب باشند  خانواده برای طفل  سعادت آفرین است واگراین  دو آلوده باشند  کودک جزنگون بختی  وسیه روزی  بدست نخواهد  آورد . ( قائمی  ، ۱۳۸۱ ، ص ۲۶۹) کودک ازخانواده  ووالدین  خودتاثیر می پذیرد  همانگونه که گیاه  ونهالی از زمین  ، آب وغذا  اوازخورشید  نور می گیرد . عوامل خانوادگی  ازعقاید  وافکار ، مذهب واخلاق ، عاطفه  وخلق وخوی  درکودک بعد ومیزانی است  که برخی  از روان شناسان رابه اظهار این  اندیشه واداشته است که طفل  آئینه تمام نمای  وجود والدین است .

برخورد کودک  باالگوها  وسرمشق های خانوادگی درتکوین  شخصیت او چنان  اثر دارند  که به زحمت  می توان بخشی  از آن را ازصفحه  ذهن  وروان کودک زدود . او معیارهای  اخلاقی والدین  وجنبه های  الگوئی آنان  رابه گونه ای  جذب می کند  ودرخود نفوذ می دهد که تقریباً می توان گفت  جزء سرشت وطبیعت  اواست .  القاآت  والدین ، امر ونهی آنها ، هدایت وموعظه  وارشادشان ،منع  وردشان  همه درکودک  مؤثراست .

تذکرات  وهدایتهای  پدر بزرگ  ومادربزرگ ، القاآت  ورهنمودهای برادران وخواهران  ارشد ، سخنان وتذکرات  خدمتکار وکلفت  ونوکر ، وبالاخره  رهنمودهای  همه کسانی  که درعرصه حیات  خانواده با کودک درارتباطند  درسازندگی  یاویرانی  بنای اخلاقی  کودک اثر دارند  والدین در طریق تربیت  صحیح  کودکان  به این مسائل باید آگاه  باشند ( همان منبع ، ص ۱۷۷) نوجوان وجوان  امروز کودک گذشته است  خصایص  ورفتارهای  وی نیز وابسته  به دوره کودکی  وی بوده اند  که آن را از اولیا وخانواده  خود کسب نموده  است . پدر ومادر اولین  کسانی هستند  که زیر بنای شخصیت سالم یک نوجوان  رامی سازند  وپایه گذار ارزش ها ومعیارهای  فکری وی هستند  نوجوان  دراین دوره بیش از هر زمان دیگر نیاز به مراقبت  وهمراهی  والدین  خود دارد ، لذا قطع رابطه  با نوجوان  ویا رابطه  نادرست بانوجوان ممکن است تاثیرات مخربی  بر او بگذارد  ( اکبری  ، ۱۳۸۱، ص ۳۲۱) .

ازنیازهای مهم  واساسی انسان  که زمینه ساز حیات اجتماعی  وشرافتمندانه  است نیاز به اعتماد به نفس  است معنی ومفهوم  آن این است که آدمی بااستفاده  ازمددرسانی  خداوند  وبا قرار دادن  امور درمسیر  سنت او  وبازمینه سازی هایی که برای  موفقیت درانجام هر کاری  ضروری است بتواند  تردید ودودلی  رااز خود دورسازد  وبا اعتماد  واطمینان  پیش رود . انتظار  آن رانداشته  باشدکه دیگران  برای انجام کارها  ورفع نیازش  اقدام کنند  ویا والدین  ومربیان  درخدمت او  قرار گیرند  خود به اتکای  توان وامکانش  ازجای برخیزد  وبه اقدام  بپردازد  چنین  امری هم موردنیاز  شخصی فرد  ولازمه عزت  نفس اوست  وهم از نظر  اجتماعی وتداوم حیات  برای اوضرورت دارد  اودراین  اعتماد نیاز دارد  از اطمینان  استفاده  کند و آن را  قابل تبعیت  واجرا بداند  باجرأت  وصبارت تصمیم  گیرد  وبه  پیش رود  نه با تزلزل  وتردید  قدش راست وگامش  استوار و اعتقادش  درانجام  دادن امور  راسخ باشد  ( قائمی ، ۱۳۷۰ ، ص ۲۴۵)

 سؤال پژوهشی

آیا جوعاطفی  خانواده بر اعتماد به نفس  فرزندان  تاثیر دارد ؟

فرضیه ها :

اعتماد به نفس دخترانی  که جوعاطفی  مناسبی درخانواده دارند بیشتر از  دخترانی است که جو عاطفی  نامناسبی  درخانواده  دارند .

اعتماد به نفس پسرانی  که جوعاطفی  مناسب درخانواده دارندبیشتراز پسرانی است  که جو عاطفی  نامناسبی  درخانواده دارند .

تعریف  اصطلاحات

۱) جوعاطفی  خانواده

الف: تعریف نظری :

منظور ازجوعاطفی خانواده نحوه ارتباط  وطرز برخورد  افراد یک خانواده  باهم ، نظر افراد  خانواده  نسبت به هم ، احساس وعلاقه  آنها به یکدیگر است ( شریعتمداری  ، ۱۳۷۶،ص۲۱۱)

ب : تعریف عملی سنجش (ایستا ) :

جو عاطفی  خانواده آن است  که پرسشنامه  پژوهش حاضر می سنجد .

ج: تعریف عملی آزمایشی ( پویا ) :

جوعاطفی می تواند به صورت دیکتاتور  ومدارگروآزاد منش  باشد که درخانواده  های دیکتاتور  بچه ها سرکوب می شوند  وگاه طرد  می شوند  احساسات  وعواطفشان  توجه نمی شود  درخانواده های  مداراگر  بچه ها لوس  وپرخاشگر بارمی آیند ومسئولیت  پذیرنیستند  وهرگزدیگران  رامورد پذیرش  قرار نمی دهند خانواده های  آزاد منش  کودکان را کنترل  می کنند با بچه ها  به طورمنطقی  ومهربان  برخوردمی کنند وبه نظرات خود احترام می گذارند  ، آن بچه ها  نیز در آینده دیگران  رامحترم  می شمارند وبا افراد  اجتماع  صمیمانه  کنار می آیند .

۲)    اعتماد به نفس

الف : تعریف نظری  :

اعتماد به نفس آن است که فردشخصیت خودرا  به هما ن گونه  که هست  قبول می کند  واز خصومت  وکشمکش باخود  درپرهیز است واگرمسئولیتی درحدتوان  اوبه او واگذار شوداز آن نمی گریزد  ومی کوشد  باکوشش  وتوانش  آنرا پذیرا گردد  وبه مقصدش  می رساند  ( قائمی ، ۱۳۷۰، ص ۲۵۳)

ب : تعریف عملی سنجش ( ایستا )

اعتماد به نفس آن است که پرسشنامه پژوهش  حاضر که تست  عزت نفس کوپراسمیت است می سنجد .

ج : تعریف  عملی آزمایشی ( پویا )

افرادی که دارای  اعتمادبه نفس  هستند دارای  صفات وویژگیهائی هستند که برخی  از آنها بدین قرار است.

کارهای خود  راسعی دارند  شخصی انجام دهند  ومی کوشند  از دیگران کمتر استمداد کنند  ودر انجام  کارها وبرنامه های  خود دچار  تردید و تزلزل نیستند ؟ مستقیم  وباجرأت در آن واردمی شوند  واگر شکستی  درمسیر زندگیشان  پدید آید  خود را نمی بازند  ومی کوشند .

راه خودرا  از سرگیرنده  وبه موفقیت نائل آیند وهرگز سعی ندارند  ازراه  خودستائی  وخودنمائی ، فخر فروشی  وخود پرستی  خود را به نوائی  برسانند .

۳) توانایی

مهارت موجود وکنونی  مشخص ، مثل مهارت  دردوچرخه سواری  یاماشین  نویسی یاازبرخواندن  یک شعر ولی منظور  از ظرفیت اعمالی  است که فرد پس از دید ن آموزش مناسب ، انجام خواهد  داد ( مان ، ۱۳۷۸، ص ۶۴۰)

۴) درک  کردن

تشخیص دادن  ،تمیز دادن  ،مشاهده  کردن وفهمیدن  معنی اشیاء وامور ( همان منبع  بالا ، ص ۶۴۴)

80,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نقش خانواده در تربیت فرزندان برای نماز
  • مقاله دین و خانواده
  • مقاله خانواده
  • مقاله حقوق خانواده
  • مقاله تاثیر مدرنیته بر خانواده
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.