تحقیق خود پنداره دانشجویان دختر و پسر

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق خود پنداره دانشجویان دختر و پسر

تعداد صفحات : ۸۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

خودپنداره مجموعه ای است درونی و نسبتاً پایدار شامل همه آنچه که اشخاص متعلق به خود می دانند. از جمله جنبه های جسمی، اجتماعی، و هیجانی، اعمال اختصاصی و شایستگی ها همراه با عناصر مادی با اهمیت خودپنداره تصویر یا تصوری است که از خود داریم همواره با ما همراه است و ما آن را برای معرفی خود و طبقه بندی رفتارمان به کار می بندیم غالباً نقش اولیه خودپنداره این است که باعث ایجاد ثبات در رفتار شود. این امر به افراد کمک می کند که بتواند رفتار خود و کسانی را که با آنها در تعامل هستند به سادگی پیش بینی نماید.

خودپنداره به مفهوم برداشتی است که فرد نسبت به ماهیت نیز یکی از روانشناختی و ساختارهی اجتماعی خویش از قبیل نگرشها، اعتقادات و ایده های خویش دارد خودپنداره به معنای درک افراد نسبت به خود در بعد زمان است، خودپنداره به صورت مداوم در تعامل با دیگر افراد تعدیل یافته و تحت تأثیر عوامل دیگر از قبیل درون گرایی و عزت نفس قرار می گیرد. مقوله شغل نقش اصلی را برای زندگی بیشتر افراد جامعه ایفا می کند که در تحقیق حاضر به بررسی مقایسه خودپنداره در بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد پرداخته است که فرضیه های تحقیق عبارتند از اینکه خودپنداره در بین دانشجویان دختر است و فرضیه دوم اینکه خودپنداره در بین دانشجویان موفق بیشتر از دانشجویان ضعیف است که جامعه مورد مطالعه عبارتند از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر که ۱۵۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیده و آزمون خودپنداره بررسی آنها اجرا گردیده که نتایج به دست آمده حاکی از آن است که بین خودپنداره دانشجویان پسر بیشتر از دانشجویان دختر است و اینکه دانشجویان موفق دارای خودپنداره بیشتری نسبت به دانشجویان ضعیف هستند .

واژه های کلیدی: خودپنداره، دیدگاه تجربی، دیدگاه های  روان شناختی، خوش بینی

فهرست مطالب

فصل اول : کلیات تحقیق۱
مقدمه ۲
«کلیات» : بیان مسئله ۴
اهمیت و لزوم طرح مسئله ۵
اهداف تحقیق ۷
متغیر های تحقیق ۸
فرضیه تحقیق۹
سؤال تحقیق۹
فصل دوم : پیشینه و ادبیات تحقیق۱۰
بررسی تاریخی نظریه های خود ۱۱
مفهوم خود ۱۲
مفهوم بخشیدن به خود ۱۴
چگونگی تشکیل خود ۱۴
رشد مفهوم خود ۱۶
تعریف خود از دیدگاههای تجربی و پژوهش ۱۸
تعریف خود از دیدگاه های روان تحلیل گری ۱۹
خود در دیدگاه های مختلف روان شناختی ۲۰
مفهوم خود از دیدگاه راجرز ۲۱
ثبات و هماهنگی خویشتن ۲۲
مفهوم خود از نظر سالیوان۲۴
خودپنداری از نظر اریکسون۲۴
خود در نظر یونگ ۲۶
شرایط فردیت یافتن ۲۷
خود در نظریه نوام ۲۸
خود در نظریه هارتز ۲۹
تغییر در محتوای مفهوم خود ۳۰
تغییر در ساختار «خود» با تغییرات ساختاری ۳۱
خود پنداره۳۲
خوانگاره در نظریۀ هورنایی ۳۴
عوامل موثر بر خودپنداره ۳۵
خودپنداری و خوش بینی۳۶
پیشینه پژوهش ۳۸
معرفی آزمون ۴۸
مقاله : خویشتن پنداری (خودپنداره، خوپنداری)   Self Concept 49
فصل سوم : روش تحقیق۶۲
جامعه ۶۳
حجم نمونه ۶۴
ابزار گردآوری اطلاعات ۶۴
روش گردآوری اطلاعات ۶۵
روش آماری ۶۶
فصل چهارم : یافته ها و تجزیه و تحلیل داده ها۶۷
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری۷۱
پیشنهادات ۷۴
محدودیت ها ۷۵
منابع و مأخذ ۷۶

منابع و مآخذ

۱-اسدی، حسن-قدرت تلویزیون- انتشارات امیرکبیر-تهران-۱۳۷۶

۲-ملکی، حسن-خانواده و فرزندان-انتشارات انجمن اولیاء و مربیان-تهران-۱۳۸۵

۳-شولتز، مادوان-نظریه های شخصیت-جمعی از مترجمان-انتشارات ارسباران-تهران-۱۳۷۷

۴-شکرکن، حسینی-روانشناسی اجتماعی-انتشارات امیرکبیر-تهران-۱۳۶۷

۵-ضمیری، محمدعلی-تعلیم و تربیت در تاریخ-انتشارات راهگشا-تهران-۱۳۷۲

۶-هنسون، جریس-تکنولوژی جدید ارتباطی-داوود حیدری-انتشارات ارشاد اسلامی-تهران-۱۳۷۳

۷-شعری، عبدالله-انسان شناسی-انتشارات کاشانی-تهران-۱۳۷۲

۸-روزنامه جام جم-مونیزم و دانشجویان-۸بهمن ۱۳۸۶

 مقدمه

 توانایی و استعداد و دانایی و اراده بشر که از قوای درونی او سرچشمه می گیرد، توانسته به مجموعه مجهولات بی شماری در حوزه طبیعت و محیط و ترکیبات مواد و حیوانات و گیاهان دست یابد.

انسان در شناخت و پرداختن به خود نیز غافل نبوده و از هزاران سال پیش و از زمانی که موجودیت خود را روی کره خاک شناخته است به تخصص و جست و جو و بررسی و تحلیل رفتارها و ابعاد وجودی و نگرش ها و ویژگی های خود پرداخته است.

با این تفاوت که در گذشته های خیلی دور دانش و آگاهی بشر بسیار اندک بوده و شناخت و بررسی ویژگی های انسان نیز در حد اسطوره و حدس و گمان و انتساب رفتارهای خود به خدایان و اسطوره های اعتقادی بوده است. (ضمیری، ۱۳۷۳)

استفاده از قوه های درونی و استعدادهای بالقوه و تقویت و ممارست در رفتارها منجر به کشف پدیده ها و امور مرتبط با انسان و روابط آنها شده است شناخت مطلق از انسانها میسر نیست.

یکی از شناخت های مهم و پیچیده در مورد انسان شناخت خود انسان است که چگونه موجودی است؟ دارای چه قوای درونی و تقویت آنها ئر تعاملات اجتماعی و اقتصادی و سیاسی و تحصیلی و شغلی و خانوادگی چه پیامدها و نتایج را به بار می آورد؟

همه ی این سوالات و پاسخ ها شخصیت انسان را به وجود می آورد. و در واقع شخصیت هر فردی مجموعه ای از توانایی ها و استعداد ها و باورها و علایق و انگیزه ها و رفتارهای صادره و در مقابل محیط و محرک ها است. (دوران شولتز، ۱۳۷۷)

هر فردی نسبت به خود شناختی دارد برخی خود را افراد ترسو و بی اعتماد و نالایق تصور می کنند و برخی خود را توانا و برتر و لایق و با اعتماد به نفس می دانند برخی از توانایی و استعدادهای خود به نحو مطلوب استفاده می کنند و از این رهگذر باز هم راضی نمی باشند. (کولی کن، حسینی. ۱۳۶۷)

بعضی ها تحول و تغییرات را دوست دارند و از زمان حال راضی نمی شوند و دائم در حال تغییر وضع جدید هستند و عده ای به سنت ها و رفتارها پایبند می مانند و از تغییر و تحول وحشت دارند.

در این تحقیق درصدد بررسی خود پنداری دانشجویان دختر و پسر هستیم.

 «کلیات»

بیان مسئله :

خود پنداری یا نوع شناخت نسبت به خود و نوع از خویشتن و بروز رفتارها و نگرش های متناوب با این تلقی از خود پنداری نامیده می شود. (راجرز، نظریه های شخصیت ۱۹۸۷) خود پنداری ممکن است مثبت با منفی باشد، خود پنداری در واقع برداشت فرد از شخصیت خود است. اگر فردی نسبت به خود نگرش حقارت آمیز ناتوان، بی اراده، کم صحبت، گوشه گیر، راحت طلب، گروه گریز، ترس داشتن به هنگام تصمیم، عدم جرأت ورزی داشته باشد. همین رفتارها و صفات و ویژگی ها در پاسخ محرک از وی صادر می شود. برعکس اگر فردی خود را شجاع و باعزت نفس بالا، جسور، مطمئن، بااراده، خودجوش متعالی و موثر بشناسد، اتفاقاً همین خصوصیات و ویژگی ها در بروز رفتارهای او مشاهده می شود.

نظریه راجرز نسبتاً در همین راستا طراحی شده است و وی معتقد است که انسان پرخاشگر آفریده شده را با برتری طلبی تعویض نمود. وی معتقد است که انسان هر لحظه در حس برتری جویی به سر می برد و برای رسیدن به هدف های ترسیم شده از همه ی قوا و استعداد و توان خود استفاده می کند و به هدف می رسد و هدف نایل شده خود پله ابتدایی برای هدف های بعدی به شمار می رود و این برتری جویی او را تا به هدف نهایی و متعالی نایل می سازد. (دوران شولتز ۱۳۷۸)

کودکان در منزل مشاهده می کنند که برادرشان در اثر کمک به جمع کردن و برتری سفره مورد تشویق و حمایت والدین قرار می گیرد. و این احساس نوعی انگیزش و برتری طلبی نسبت به برادر را در وی احیاء می کند تا خود را در جلب حمایت و تشویق والدین بالاتر از برادر بزرگترش نشان دهد این احساس و هیجان و انگیزش عامل حرکت و هدف برخورداری از محبت و حمایت والدین است.

در این تحقیق واژه ی خودپنداری در جهت مثبت ارائه شده است یعنی قصد محقق این است خود پنداری مثبت و متعالی از خود نظیر … بااراده بودن، عزت نفس بالا، ایفای نقش و استعداد و توان خود و قابلیت ارائه ارزش ها و نقش های خود در مواقع لازم بدون ترس و اضطراب و واهمه در میان دانشجویان دختر و پسر چگونه است.

اهمیت و لزوم طرح مسئله :

اگر خودپنداری را تلقی خود فرد از ویژگی ها و خصوصیات و توانایی ها و استعدادهای خود را بدانیم و اگر خودپنداری را در ارائه رفتارهای روزمره و تحصیلی و شغلی و فردی و اجتماعی موثر بدانیم و اگر خوپنداری را در پرورش استعدادها و تقویت خلاقیت ها و حفظ تمامیت نقش افراد به هنگام ضروری مهم و لازم بدانیم و این صفات و ویژگی ها را در پیشرفت تحصیلات و ترقی ماهیت و انجام شغل و تعامل بریا و زنده رفتارهای ارتباطی چشمگیر و مؤثر بدانیم و افراد را در مقابل موفقیت های هراس و اضطراب و تردید و دودلی قوی و قاطع و خودمدار و مسئول و متعهد تلقی کنیم تا چه میزان شاهد موفقیت های تحصیلی، شغلی، خانوادگی، اجتماعیو فرهنگی و هنری می شویم و همین رفتارها باعث تقویت این رفتارها در دیگر افراد هم سالان و هم گروه و هم خانواده می گردد و افراد دارای ثبات قدم و اراده استوار و به دور از شک و دودلی خواهند بود، هیچ گاه گناه و تقصیر کار و ایفای نقش خود را به دیگران و یا شانس موقعیت ممنتقل نمی کنند و همه ی عواقب کار خود را خود به عهده می گیرند.

خود پنداری دانشجویان از چند نظر اهمیت خاص دارد :

الف ) اینکه عناصر و چهره های علمی و تحصیلی و شغلی آینده نظام تولید و اراده ی امور سیاسی و اجتماعی و اقتصادی کشور هستند.

ب ) از این نظر که پدران و مادران آینده نزدیک جامعه و هسته اصلی خانواده ها در ارائه و الگوهای رفتاری مختلف برای فرزندان می باشند.

ج ) از این منظر که توسعه و رشد علمی و تکنولوژی منوط و معطوف به آنها می باشد.

د ) حوزه عناصر و نیروهای دانشجویی منشأ توجه و میزان دانش و اندیشه و عملیت دانایی در نگاه جهانی هستند و اگر دانشجویان فرهیخته و باهوش و مقتدر  باشند و از خودپنداری والا برخوردار باشند نشان فرهنگ و تمدن قابل طرح و ارائه در سطح جهان است.

هـ ) نقش دانشجویان دختر و پسر در جهان امروز مثل گذشته نیست و زنان مثل مردان نقش های بزرگی در اداره امور، تصمیم های حیاتی و مسئولیت های خطیر و سرنوشت ساز از آموزش و مدیریت تا بهداشت و نمایندگی و وزارت و وکالت و رهبری و هدایت عمومی جامعه را به عهده دارند.

اهداف تحقیق :

هدف های عمده این تحقیق عبارتند از :

۱ ) تبین مفهوم خود پنداری و درک خویشتن توسط دانشجویان دختر و پسر ایرانی ؛

۲ ) معیارها و شاخص ها و نمودهای خودپنداری دانشجویان دختر و پسر ؛

۳ ) عوامل و زمینه های ایجاد و بروز خودپنداری مثبت ؛

۴ ) مقایسه خودپنداری دانشجویان دختر و پسر ؛

۵ ) شاخص های برتر خوپنداری دانشجویان پسر نسبت به دختر و بالعکس.

چنانچه از عناصر و شاخص های پنج گانه خودپنداری در دانشجویان دختر و پسر و نیز کشف و بررسی عوامل و دلایل به وجود آورنده خودپنداری و مقایسه آنها به عنوان اهداف تحقیق در واقع ادبیات و شرح و بیان مسئله را نیز در بر دارد و همه ی مطالب تحقیق در همین راستا تدوین شده اند.

متغیر های تحقیق :

فقط یک متغیر در این تحقیق وجود دارد و آن واژه و اصلاح خوپنداری در میان دانشجویان دختر و پسر ایرانی است.

و چون فقط یک متغیر در دستا تبین و تحلیل داریم فلذا توصیف و بیان آن از نقطه نظر مبانی نظری و تئوریک و نیز عوامل و زمینه های بوجود آورنده در شکل گیری و به وجود آمدن شخصیت افراد که ممکن است ناشی فطرت و سرشت و درون زاد قبل از تولد و یا ناشی از تأثیرات خانوادگی و القای پارامتری های الگو پذیری از پدر و یا مادر و یا خواهران و برادران تحقیق یافته باشد و یا در اثر ارتباطات اجتماعی و محیط مدرسه و همسالان و همبازی ها و هم شاگردی ها حاصل شده و یا در اثر یک اتفاق و یا در روی داد خاص این حالت و شخصیت در نزد وی حاصل شده باشد موضوعی است که با استفاده از همه ی موارد بالا و به صورت توصیفی جهت تبین اصلاح خودپنداری حاصل شده است.

فرضیه تحقیق

۱ ) خود پنداره در بین دانش جویان دختران بیشتر از پسران است.

۲ ) خود پنداره در بین دانش جویان موفق بیشتر از دانش جویان ضعیف است.

سؤال تحقیق

۱ ) آیا خودپنداره بین دختران بیشتر از پسران است؟

۲ ) آیا خودپنداره در بین دانش جویان موفق بیشتر از دانش جویان ضعیف است؟

بررسی تاریخی نظریه های خود :

 موضوع روان و تن از قرن ۱۷ در فلسفه جایگاه خاص خودش را حفظ کرده است نفس و بدن در بسیاری از جهات با هم اختلاف دارند ولی به هم وابسته اند. در این زمینه فلاسفه نظریاتی راجع به رابطه آن ارائه داده اند (رجائی، ۱۳۷۲).

 سقراط معتقد بود اسنان ابتدا باید اول خود را بشناسد تا بتواند پدیده های جهان را تحلیل کند. بنابراین انسان محتاج شناخت است وجود انسان را نمی توان به عنوان واحدهای جدا از هم مورد مطالعه قرار داد. افلاطون بین روان و تن فرق قایل شد و با فرق قایل شدن بین عالم روح و مادی مفهوم روح بشر را مطرح کرده او معتقد بود که روح قبل از اقامت در بدن به طور مستقل زندگی می کند و بعد از آفریده شدن تن زندانی گشته و با مرگ از آن جدا می شود (احدی و همکاران، ۱۳۷۱).

 اسپینوز (۱۶۷۷ – ۱۶۳۲) معتقد بود که روح و جسم دو جنبه مختلف یک عنصر هستند یعنی آنچه از افعال و انفعالات نفسانی و حرکات و تغییرات بدنی که ما می شناسیم میان آنها تأثیر و تأثر نیست و یک وجود یگانه ای بین آن دو جنبه رابطه ی برقرار می نماید.

 لایت نیتز (۱۷۶۱ – ۱۶۴۶) روح و جسم از یکدیگر جدا هستند و هرگز تلاقی نمی کنند فعالیت آنها به موازات هم هستند و تحت تأثیر عوامل یکسان قرار می گیرند (عظیمی، ۱۳۶۹). مری استاک سالیوان اهمیت موقعیت میان فردی در رشد شخصیت ما منجر به این حقیقت شد که شناخت ما از خودمان وابسته به ارزیابی دیگران از ماست و از طریق خود شکل می گیرد جنبه های اصلی و عمده خود در سال های اولیه دوران کودکی شکل گرفته و در سنین بزرگسالی به طور مناسبی و شایسته تعدیل در آن صورت می گیرد (مای لی داس، ۱۳۷۲).

80,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق رابطه خویشتن پنداری و رضایت شغلی دبیران در سطح دبیرستان
  • تحقیق رابطه بین خود پنداره وشخصیت روان نژندی دربین دانشجویان دختررشته مشاوره روان شناسی
  • تحقیق مسئله رابطه بین خودپنداره و آرایش
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.