تحقیق رابطه بین انگیزه پیشرفت و شیوه فرزند پروری در بین دانش آموزان

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق رابطه بین انگیزه پیشرفت و شیوه فرزند پروری در بین دانش آموزان

تعداد صفحات : ۹۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

 تحقیق حاضر  به بررسی  رابطه  بین انگیزش  پیشرفت  و شیوه فرزند پروری  والدین  در بین  دانش آموزان  مقطع سوم  دبیرستان شهرستان  قزوین است  که طبق بررسی  های انجام شده  می توان گفت  که والدین  گرم و پذیرا  از دیگران  در انتقال  ارزشها  و هدفهای  خود به فرزندانشان  تاثیر  می گذارند.

  طرد بیش  از حد  کودکان  غالبا  با رفتار   مشکل  بر انگیز  آنان  ارتباط  دارند  و طبق  این مسائل  نوجوانانی  که والدین  خود کامه دارند  کمتر متکی  به خود هستند  و نمی توانند  به تنهایی  کار انجام  دهند  یا از خود  عقیده ای  داشته باشند  یا معتقدانه مسئولیت  قبول کنند  در ضمن  این نوجوانان  اعتماد به نفس  کمتر  و استقلال  و خلاقیقت  و پیشرفت  کمتری دارند که با این مساله  می توان گفت  که انگیزه پیشرفت  در شیوه فرزند پروری  می تواند نقش بسزای داشته باشد  که در تحقیق حاضر  به بررسی  رابطه بین انگیزش  پیشرفت  و شیوه فرزندئ پروری  در  بین دانش آموزان  سوم دبیرستان   شهر ستان  قزوین است که جامعه مورد مطالعه  از  دانش آموزان  مقطع  سوم دبیرستان  شهرستان  قزوین است ۱۰۰ نفر  به عنوان  نمونه انتخاب گردیده  و آزمون  انگیزه  پیشرفت  و شیوه  فرزند  پروری  بر  روی آنها  اجرا گردیده  که جهت  آزمون  فرضیه  تحقیق از روش آماری ضریب  همبستگی پیرسون  استفاده گردیده  بین انگیزه  پیشرفت و شیوه فرزند پروری رابطه  وجود ندارد .

واژه های کلیدی: انگیزه ی پیشرفت، شیوه های فرزند پروری

فهرست مطالب

چکیده..۸
فصل اول(کلیات تحقیق):
مقدمه ..۱۰
بیان مساله..۱۲
اهمیت و ضرورت تحقیق..۱۳
اهداف تحقیق.۱۴
فرضیه تحقیق.۱۴
متغیرهای تحقیق..۱۵
تعاریف عملیاتی. ۱۵
فصل دوم( مبانی نظری و پیشینه ی پژوهش):

مبانی نظری.۱۸
سابقه تاریخی تربیت.۲۰
علم تربیت..۲۰
وظیفه تربیت۲۱
اگر تربیت نباشد۲۳
دامنه و قدرت نفوذ تربیت۲۳
عوامل مورد بحث در تربیت۲۴
فایده و لزوم تربیت۲۵
جنبه ی فردی.۲۶
جنبه ی اجتماعی۲۶
جنبه اقتصادی.۲۷
جنبه ی سیاسی۲۸
جنبه ی فرهنگی..۲۸
جنبه ی معنوی..۲۹
لزوم تربیت.۲۹
عاملان تربیت.۳۱
اهمیت خانواده از نظر تربیت.۳۱
عالی ترین شکل تربیت..۳۵
وسعت دامنه ی بحث در خانواده۳۶
ساختار نظریه ی اتکینسون..۳۶
کارایی نظریه ی اتکینسون..۴۲
رفتار و انگیزه ی پیشرفت۴۷
نظریه ی مورای..۴۸
ویژگی های افراد پیشرفت گرا۵۱
بررسی پژوهش های انجام یافته..۵۳
پیشینه ی پژوهش.۶۱
فصل سوم (روش شناسی)
روش تحقیق.۶۳
جامعه مورد مطالعه..۶۳
حجم نمونه..۶۳
روش نمونه گیری۶۳
ابزار اندازه گیری۶۴
روش  آماری مربوط به فرضیه..۶۶
فصل چهارم
(یافته ها و تجزیه تحلیل داده ها )
فصل پنجم ( بحث و نتیجه گیری )
بحث و نتیجه گیری۷۶
محدودیت ها.۷۸
پیشنهادات۷۹
پیوست.۸۱
منابع و ماخذ.۱۰۴

  فهرست منابع و ماخذ

امیری مجد،رسول.(۱۳۸۳).تربیت و شیوه ی های آن . تهران: انتشارات نور

ابادی،عبد الله . (۱۳۸۴).شیوه های تربیت.تهران: انتشارات پیام

بهاری،علی.(۱۳۸۳) . انگیزه .تهران: انتشارات نار

باقری،اصغر.(۱۳۸۴) . روش های تربیتی . تهران: انتشارات فرهنگستان

دلاور،علی.(۱۳۸۴) . امار استنباطی . تهران: انتشارات رشد

دلاور،علی. (۱۳۸۴).روش تحقیق در علوم تربیتی.تهران:انتشارات رشد

شاملو، سعید. (۱۳۸۵). سلامت روانی.تهران: انتشارات نی

سیاسی،علی اکبر.(۱۳۷۸).روانشناسی شخصیت.تهران:انتشارات ارجمند

سروری،منیژه.(۱۳۸۰).روانشناسی فردی.تهران:انتشارات پیروز

شکر کن،علی اصغر.(۱۳۸۳).انگیزه پیشرفت.تهران: انتشارات نی

لطف ابادی ،حسین.(۱۳۸۴).روانشناسی رشد.تهران:انتشارات بهار

قائمی امیری،علی.(۱۳۸۵).تربیت.تهران: انتشارات ارسباران

محمدی، سید یحیی.(۱۳۸۵).نظریه های روان درمانی.تهران: انتشارات رشد

محمدی، سید یحیی.(۱۳۸۴).انگیزه و هیجان.تهران:انتشارات رشد

 مقدمه:

خانواده در زندگی آدمی  نقش بسزایی  داشته و باید  در  وضعی استوار  باشد بدان  گونه که اطرافیان  در آن  احساس ایمنی  کامل  داشته باشند.  مخصوصا کودکان  و نوجوانان  که پرورش آنها در محیط  سالم و دور  از هر گونه  اختلال  و جدالها  و برخورد های زن و شوهر (والدین )  به دور از  هر جنجالی  باشد به عبارت دیگر  روح سازش  و تعادل  هم زیستی  بین والدین  می تواند در تربیت فرزندان  و انگیزه  پیشرفت  نقش بسزایی داشته باشد .

 اصلاح  محیط اجتماعی  یکی از عواملی  است که والدین  در شیوه ی فرزند پروری  خود باید  به آنها توجه  داشته باشند .  به این صورت  که اگر کودکان  در محیط اجتماعی  ناسالم  قرار گرفته باشند  با برخوردهای  درست و خوشایند  آنها را از عواقب  بد محیط  آگاه سازند  و انگیزه ی  آنها را برای  ادامه ی زندگی  به طور صحیح  مشخص نمایند .

به طور کلی  می توان گفت  والدین و مربیان جزء اصلی ترین عامل تربیت کودک  هستند و   ایجاد  تغییرات  رفتاری  با واسطه مربیان  تربیت یا والدین  می تواند  انگیزه ی کودک  را برای  رسیدن  به تحول  آفرینی  و سازندگی دچار  اختلال کنند  . (قائمی امیری – ۱۳۸۵)

 شیوه ی فرزند پروری  والدین  میتواند  با استناد به  انگیزه ی پیشرفت  در کودکان روندی مثبت  و به جا باشد زیرا که  پرورش انگیزه  از نوع پیشرفت  در کودکان                                      باعث   افزایش  خود شناسی و  اعتماد به نفس  می باشد  که این موضوع  در به کار گیری  روحیات  مثبت  جوانان  اثر خوب  و منطقی  خواهد داشت  از طریق  شیوه های  تربیت  پذیری مثل :  اقتدار طلبی و آزادی  می توان  تجارب نسل  گذشته  را با روحیات  نسل جدید  هماهنگ کرد  تا در رسیدن  به رشد  و توسعه و خود یابی  جوانان و نوجوانان  اقدام کرد . (قائمی امیری – ۱۳۸۵)

 بیان مساله :

بدین سان  که یادآوری  میشود  تربیت و شیوه  ی مساله ی تربیتی  امری ضروری  و مفید انسان است  که ضرورتش  بدان  حد است که  انسان فاقد  تربیت  همه چیز  است  از دید دیگر انسان  را موجودی  متعالی  و دارای استعداد  و کمال  بدانیم  تربیتی لازم است  تا این  سیر تکاملی  را هدایت بخشد  و جهت دهد ، زیرا متعالی  بودن ، کسب آمادگی برای  سیر تکاملی  لازم دارد  و این  نیازمند  به اعمال  قدرتی و یا  نفوذ دادن  شیوه ی مساله  ی تربیتی قوی  و مستمر  است تا انگیزه مالی  درونی  مثل خرد یابی  و رسیدن به  هدف و یا انگیزه  پیشرفت در تحصیل را در فرزند  بیشتر وبیشتر  کند  که گاهی اوقات ممکن  است شیوه های  تربیتی  اگر اصولی  و منطقی  نباشد  مشکلات  جبران ناپذیری  را به وجود  بیاورد  زمانی که کودک  به دنیا  می آید  در حالی که تمام  آگاهیها  و اطلاعات  مربوط  به این جهان  و جهان بعدی  عاری است  و در فاصله کوتاه و یا طولانی  باید حامل  میراثی عظیم  از تاریخ و فرهنگ ره آورد  مساله ی  جامعه  گذشته  و حال گردد.

 این از راه آموزش  شیوه ی  مساله ی  صحیح  تربیتی  می توان  موثر باشد  و فرزند  را به اوج  و یا برعکس  ان هدایت  نماید و این  شیوه  مساله ی تربیتی  از طریق  عاملان  تربیت  که همانهایی هستند  که نقش اجرایی  در تربیت کودک  بر عهده  دارند  به گونه ای  در او  سازندگی  ایجاد  می کنند . (اصغری ، مجد -۱۳۸۳).

 اهمیت و ضرورت تحقیق :

شیوه ی فرزند پروری و تربیت کودکان  در بین والدین  یکی از مهم ترین  وظیفه ای  است که والدین  بر عهده  دارند  وظیفه ی آنها  در بین فرزندان  سازندگی  و آفرینندگی  و سازمان  دادن  فرزند  در جهت رسیدن  به انسانی کامل  و متحرک  ومؤثر  بوده  که جهت بقای وجود ،  صیانت نفس  و انجام وظایف  والدینی  و اجتماعی آماده شوند  بدین گونه  که قادر باشند  زندگی خود  و دیگران را دلنشین  سازند  شیوه های  فرزند پروری  الز طریق والدین  باید  با در نظر گرفتن  اصول و قوانین  مشخص شده  باشد که خدای ناکرده  مشکلات حل نشدی  را با گذشت زمان  برای  فرزند به وجود نیاورد .

 پرورش فردی که  مولد  به معنای اعم کلمه  است  وجهت رفع  نیاز مندی های   فرزند است  باید  از لحاظ  مورد سنجش  و مطابقت  با روحیه  فرزند  قرار بگیرد   و توجه به انگیزه  مساله ی درونی  فرزند از همان  دوران  کودکی بر عهده  والدین  است  که با توجه  به انگیزه  مساله ی درونی  فرزند  و شیوه مساله ی فرزند پروری  بتواند در  جهت رسیدن  فرزندان به اوج  سعادت اقدامات  لازم  را به عمل آورد  که با توجه  به این تحقیقات  و ارائه مطالب  جدید  جهت بررسی  شیوه ی مساله  ی تربیتی  والدین  می توان  میزان  موفقیت  فرزندان را گسترش داد .(شعاری نژاد ،۱۳۸۳)

 اهداف تحقیق :

هدف از تحقیق  حاضر  بررسی و رابطه ی بین  انگیزه ی پیشرفت  تحصیلی  و شیوه  مساله ی فرزند پروری  است  و اینکه آیا انگیزه ی پیشرفت  با نوع تربیت  و شیوه  مساله ی  تربیتی والدین  می تواند  رابطه  داشته باشد .

 و اهداف جزئی  تحقیق این است  که آیا بین  انگیزه ی پیشرفت  و تربیت  ازطریق  اقتدار طلبی  و همین طور آزادی  طلبی  فرزندان می تواند رابطه  وجود داشته باشد  یا نه .

فرضیه های  تحقیق :

فرضیه کلی (اصلی ) : ۱٫ بین  انگیزه ی  پیشرفت  و شیوه ی فرزند پروری  رابطه وجود دارد .

فرضیه های فرعی :۱٫  بین انگیزه  و اقتدار طلبی  رابطه  وجود دارد .

۲٫ بین انگیزه  پیشرفت و آزادی طلبی  رابطه وجود دارد .

 متغیر های تحقیق :

انگیزه ی پیشرفت : متغیر وابسته

 شیوه های فرزند پروری: متغیر مستقل

مقطع تحصیلی و جنس : متغیر کنترل

 تعاریف عملیاتی :

تعاریف  نظری  شیوه ی  مساله ی  فرزند پروری : عبارتند از  شیوه مساله  و راهکار مساله  که جهت  پرورش  عضوی  مفید برزای  جامعه  از طریق  والدین  انجام می گیرد  و یا عبارتند از   شیوه مساله  از یک عمل  عمدی و آگاهانه و دارای هدف  که به منظور  رشد دادن ، ساختن و دگرگون کردن  و شکفتگی  استعدادهای  مادر زادی  او انجام  می گیرد . (لطف آبادی -۱۳۸۵)

 تعرف عملیاتی  شیوه  مساله فرزند پروری :  عبارتند از  نمره ای که آزمودنی  از آزمون  شیوه مساله  ی فرزند پروری  به دست آورد .

 تعریف نظری  انگیزه ی پیشرفت : عبارتند از  هدف و انگیزه  ی درونی  فرد که نسبت  به رسیدن اوج  و خود یابی  و عرصه های مختلف  را در ذهن  می پروراند   و روبرو شدن  با تمام  خواسته ها  و ناکامی  ها جهت رسیدن  به هدف نهایی (علاقه مند -۱۳۸۳)

تعریف عملیاتی  انگیزه ی پیشرفت :  عبارتند از نمره ای  است که آزمودنی  از آزمون  انگیزه ی پیشرفت  به دست آورده  است .

 مبانی نظری:

ـ تربیت از مادر ( ربو ) بمعنای بالا رفتن و اوج است ، و بدین سان لغت تربیت بمعنی اوج دادن و زمینه را برای بالا رفتن و رشد فراهم ساختن است .

تعاریف تربیت

برای تربیت تعاریف متعددی ذکر شده که برخی از آنها عبارتند از :

تربیت عملی است که از طریق نسل بالغ درباره آنها که رشد کافی نیافته اند بمنظور پرورش جسمی ، فکری و اخلاقی شان انجام میشود تا آنها را برای عضویت در زندگی انسانی آماده کند
تربیت عبارتست از پرورش قوای جسمی و روانی انسان برای وصول به کمال مطلوب ، انتقال تفکر ، احساس و عمل جامعه به آیندگان .
تربیت عبارتست از یک عمل عمدی و آگاهانه و دارای هدف که بمنظور رشد دادن ، ساختن دگرگون کردن و نیز شکفتگی استعداد های مادر زادی او انجام میشود .

تعاریف دیگری نیز در تربیت هست که از جمله اینست که

      تربیت عبارتست از پرورش عضوی مفید برای جامعه .

از نظر اسلام میتوان گفت تربیت عبارتست از هدایت و اداره جریان ارتقائی و تکاملی بشر ، یا ایجاد هیئت تازه در فرد بمنظور فراهم آوردن زمینه جهت رشد و تکامل همه جانبه .

هدف از تربیت

بر این اساس که تصویر شد هدف تربیت سازندگی و آفرینندگی مداوم و تلاش برای تعدیل و تعادل بین نیازها و تمایلات است . و در جمع غرض اینست که دست فرد را گرفته و زمینه رشد او را از هر سو بدانگونه فراهم کنند که به نقطه مورد نظر برسد .

دو مفهوم از کلمه تربیت

در تعاریف فوق ما دو مفهوم آموزش و پرورش را در هم گنجانده و از آن به تربیت یاد کردیم ولی می دانیم ـ برای هر یک از دو مفهوم تعاریف دیگری وجود دارد .

منظور از آموزش یا تعلیم تلقین سلسله مطالب ، وارد کردن فرد به فراگیری و حفظ مسائلی بمنظور انتقال از حالت جهل به دانائی است و یا بنا به تعریف اسلام آموزش یک جریان مداوم و همه جانبه است برای انتقال انسان از جهل به علم در تمام جنبه های زندگی .

و تعریف پرورش : عبارتست از هدایت و اداره جریان ارتقائی و تکاملی بشر ، ایجاد هیئت تازه در فرد بمنظور فراهم شدن زمینه جهت رشد و پیشرفت . و بنا به تعریف دیگر پرورش عبارتست از مراقبتی مداوم از حیات در حال رشد و نمو آن و ایجاد تغییر در فرد به منظور یافتن قدرت درک مسائل ، یافتن استقلال فکری و . . . (اصغری ۱۳۸۳)

سابقه ی  تاریخی تربیت:

تربیت به معنی  آموزش . پرورش دادن و پرورش یافتن ، تاریخی بس قدیم دارد و از روزگاران گذشته در بین جامعه انسانی وجود داشته است . ولی به  صورت علمی که بر اساس روشی اندیشیده انجام شود و فرد را از نقطه ای به نقطه دلخواه برساند دانشی است جدید که مبتنی بر علم تربیت است .

علم تربیت :

دانشی است که در سایه آن آدمی قادر به ایجاد رشد و تحول در همه جنبه ها از جسمی ، فکری ، عقلی ، عاطفی ، سیاسی ، اجتماعی ، مذهبی ، اخلاقی . . . در خود یا دیگری میشود .

این شاخه از دانش بشری خود بدو بخش قابل تقسیم است : تربیت نظری ، تربیت عملی . در تربیت نظری بحث از منشاء افعال و رفتار ، ماهیت جسم و جنس آدمی ، ماهیت عقل و اندیشه ، قواعد و قوانین حاکم بر رفتار و کردار آدمی و . . . است و در تربیت عملی استفاده از مسائل تربیت نظری در جنبه عمل و اجراست که طبعاً در آن از روش ، ابزار و عامل بحث به میان  می آید .(اصغری ۱۳۸۳)

وظیفه ی تربیت :

درباره وظیفه و کاربرد تربیت مسائل مختلفی را میتوان عرضه کرد که از جمله عبارتست از :

۱-جنبه هدایت :

مهمترین وظیفه تربیت هدایت و اداره جریان ارتقائی جنبه های مختلف جسمی . فکری . روانی انسان . انتقال میراث بشری از آداب و رسوم افکار و عقاید . سنن و ارزشهای دینی و اخلاقی و اجتماعی و طرز فکر عملی . راه درست اندیشیدن ، نیکو زیستن و جسم و جان سالم داشتن است .

۲- جنبه سازندگی :

تربیت وظیفه دارد در آدمی سازندگی و آفرینندگی و سازمان دادن ایجاد کند و او را از مرحله حیوانی به مرحله ی انسانی کامل و متحرک و مؤثر رسانده و جهت بقای وجود ، صیانت نفس ، انجام وظایف والدینی ، زندگی اجتماعی آماده نماید بدانگونه که قادر باشد زندگی خود و دیگران را دلنشین سازد . تربیت وظیفه دارد به افراد انسان بخاطر تمایزش با حیوان درس همزیستی ، تعاون ، خیر خواهی بیاموزد . قوا را بیدار ، غرائز را تعدیل و با پرورش جامع الاطراف آن را بثمر رساند . (اصغری ۱۳۸۲)

90,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله انگیزه در کارکنان
  • تحقیق بررسی شیوه های فرزندپروری و سلامت روان
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.