تحقیق رابطه نوع مدیریت آموزشی بر پیشرفت تحصیلی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق رابطه نوع مدیریت آموزشی بر پیشرفت تحصیلی

تعداد صفحات : ۴۸

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

مدیریت با شروع زندگی اجتماعی بشر آغاز گردیده است زیرا انسان برای آنکه بتواند به زندگی خود سر و سامان بدهد و نیازهای خود را برآورده سازد احتیاج به افرادی می داشته که آنها را هدایت و رهبری نماید تا مشکلات و نیازهای خود را با استفاده از امکانات، منابع موجود انسانی و مادی مرتفع سازد.

مدیریت آموزشی فرآیندی است اجتماعی که با استفاده از دانش مدیریت و تجربه عملی و با آگاهی و بهره گیری از علوم تربیتی، کلیه امکانات و منابع مادی و انسانی در جهت تقویت و یاری و بهبود تعلیم و تربیت هم سو و هماهنگ نموده و برای رسیدن به اهداف آموزشی محیط مساعد مناسب را فراهم می سازد.

در این تحقیق سعی خواهد شد که سبکهای مدیریتی هرکدام توضیح داده شوند و رابطه بین هرکدام از این سبکها که نوع مدیریت آموزشی می باشد با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع دبیرستان بررسی شود.

واژه های کلیدی: سبکهای مدیریتی، پیشرفت تحصیلی، اثر بخشی، کارآیی، هنجارمدار، فرد مدار، موقعیت مدار

فهرست مطالب

فصل اول۱
مقدمه:    ۲
مسأله و موضوع تحقیق    ۳
سؤالات تحقیق    ۵
اهداف تحقیق    ۶
اهداف کلی:    ۶
تعاریف لغات و اصطلاحات(متغیرها)    ۷
فرضیه های تحقیق    ۸
فرضیه اهم تحقیق    ۸
فصل دوم۹
زمینه و تاریخچه مختصری از مدیریت    ۱۰
پیشنیه مدیریت آموزشی    ۱۲
تعریف مدیریت آموزشی    ۱۶
وظایف مدیریت آموزشی:    ۱۹
ضرورت توجه به مدیریت آموزشی    ۲۵
سبکهای مدیریت و رهبری    ۲۵
سبک هنجار مدار:    ۲۵
سبک فرد مدار:    ۲۶
سبک موقعیت مدار :    ۲۶
ویژگیهای مدیر موفق با توجه به سبک هنجار مدار؛    ۲۷
مدیران پیرو سبک هنجار (سبک کلاسیک)    ۲۷
ویژگیهای مدیر موفق با توجه به سبک فردمدار؛    ۲۷
مدیران پیرو سبک فردمدار    ۲۷
ویژگیهای مدیر وفق با توجه به سبک کار مدار    ۲۸
مدیر سبک کار مدار:    ۲۸
اثربخشی:    ۳۰
کارائی:    ۳۰
رضایت:    ۳۱
چارچوب نظری تحقیق    ۳۲
فصل سوم۳۳
روش پژوهش :    ۳۴
جامعه آماری :    ۳۴
نمونه و روش نمونه گیری :    ۳۴
ابزار اندازه گیری و نمود برآورد روایی و اعتبار آن :    ۳۴
نوع تحلیل‌آماری :    ۳۵
اعتبار و روائی پرسشنامه‌:    ۳۵
پرسشنامه :    ۳۷
منابع فصل اول    ۴۱
منابع فصل دوم    ۴۱
فهرست منابع    ۴۳

منابع فصل اول

۱-پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس تهران و بررسی رابطه بین نوع مدیریت مدارس  پیشرفت عقلی دانش آموزان

۲-پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس تهران و بررسی رابطه بین نوع مدیریت مدارس  پیشرفت عقلی دانش آموزان

منابع فصل دوم

۱-process

۲-علاقه بند، مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی، ص ۷۶

۳-هوی وسیل، مدیریت آموزشی ترجمه سعید عباس زاده. جلد اول ص ۳۸

۴-Ramond callahan

۵-Approach

۶-Griffiths

۷-شیالی، خدامراد. مدیریت مطلوب در آموزش و پرورش، مدیریت آموزش و پرورش ش ۲٫ سال ۲ ص ۴۳

۸-Wiles

۹-میرکمالی سید محمد، رهبری و مدیریت آموزشی، چاپ اول ص ۲۴

۱۰-Khenerich

۱۱-وایلز کیمبل. مدیریت و رهبری آموزشی. چاپ سوم. ص ۵

۱۲-میرکمالی سید محمد، ص ۳۳

۱۳-دکتر قرائی مقئم، امان الله، مدیریت آموزشی پاییز ۱۳۷۵(وظایف مدیر)

۱۴-بارنت، برورس، رهبری با یاوری همکار همتا، فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش شماره ۳٫ ص ۱۶

۱۵-بهرنگی، محمودرضا، مدیریت آموزشی و آموزشگاهی، ص ۴۶، ۴۵

۱۶-علاقه بند، علی. مقدمات مدیریت آموزشی، ص ۱۶۷

۱۷-وایلز کمیل، پدسشن، ص ۲۳-۱۵

۱۸-نائلی، محمدعلیمترجم مدیریت مدارس

۱۹-میرکمالی، محمد، روابط انسانی در مدرسه

فهرست منابع

۱-مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی، علی علاقه بند

۲-مدیریت آموزشی، وین ک، هوی و سیسیل، جلد اول، ترجمه سید عباس زاده چاپ اول، انتشارات دانشگاه ارومیه

۳-مدیریت مطلوب در آموزش و پرورش، مدیریت در آموزش و پرورش، خدامراد شیالی، شماره ۲

۴-رهبری و مدیریت آموزشی، سید محمد دیرکمالی، چاپ اول، تهران، نشر رامین

۵-مدیریت و رهبری آموزشی، کیمبل وایلز، ترجمه طوسی، چاپ سوم، تهران مرکز آموزش و مدیریت دوستی

۶-مدیریت آموزشی، دکتر قرائی مقدم، چاپ اول، انتشارات ابجد پائیز ۱۳۷۵

۷-مدیریت آموزشی و اموزشگاهی، محمدرضا بهرنگی، چاپ اول تهران، انتشارات بهرنگی

۸-مقدمات مدیریت آموزشی، علی عبلقه بند، چاپ چهارم، تهران، انتشارات بعثت

۹-مدیریت مدارس، محمد علی سائلی (مترجم)

۱۰-روشها تحقیق در علوم تربیتی، حسن پاشا شریفی، مترجم نرگس طالقاتی

۱۱-پایان نامه (کارشناسی ارشد)- دانشگاه تربیت مدرس، تهران/ بهمن خرمی ، بررسی رابطه بین نوع مدیریت مدارس و پیشرفت تحصیل دانش آموزان.

مقدمه:

امروزه اهمیت فرآیند مدیریت بر کسی پوشیده نیست. کشورهای صنعتی پیشرفته از دهها سال قبل به این مقوله توجه داشته اند و عملاً توسعه خویش را مدیون بهبود شیوه های قبل مدیریت می دانند. در حالیکه کشورهای در حال توسعه هنوز درگیر مسایل و مشکلاتی از قبیل فقر و رشد نرخ جمعیت، نرخ بالای بیکاری، تورم، افسار گسیخته اتلاف، استقرار یافته و بر اساس داده می شوند. طبق این دیدگاه مؤسسات آموزشی خود را تغییر می دهند تا به افرادی که آمادگی تغییر در خود دارند کمک کنند و معترفند قصور در ایجاد شرایط مناسب برای موفقیت افراد جامعه باعث خسارت عظیم در بهره وری اجتماعی و عدم رضایت منابع انسانی خواهد شد.

از اینرو سیستم آموزشی کشورهای در حال توسعه ایستی برنامه های آموزی خود را با روند تغییرات هماهنگ کنند. تدریس یک فعالیت پیچیده پویا، تعاملی هوشمندانه است و اگر قرار یباشد معلمین دانش آموزان مختلف جدید آشنا نمایند. مستلزم شیوه خاص مدیریتی است تا از این طریق بتوانند اثر بخشی بیشتری به امر آموزش بپردازند.

 مسأله و موضوع تحقیق

مدیریت با شروع زندگی اجتماعی بشر آغاز گردیده است زیرا انسان برای آنکه بتواند به زندگی خود سر و سامان بدهد و نیازهای خود را برآورده سازد احتیاج به افرادی می داشته که آنها را هدایت و رهبری نماید تا مشکلات و نیازهای خود را با استفاده از امکانات، منابع موجود انسانی و مادی مرتفع سازد.

بنابراین مدیریت به معنی و مفهوم اعم آن که اداره کردن یک گروه، یک سازمان و … است فکری جدید نیست و از زمانهای بسیار قدیم از زمانی که انسان زندگی اجتماعی خود را شروع کرده مطرح و مورد توجه بوده است.

اهمیت مدیریت در سیر تاریخ مدون بشری بگونه بوده است که اکثر صاحب نظران عقیده دارند که اجتماع بدون رهبری و مدیریت نمی تواند وجود داشته باشد.

در کشورما نیز اخیراً در پس گسترش روزافزون نظام آموزشی ضرورت بهسازی کیفیت نتایج آموزی مسئله مدیریت و رهبری آموزشی در آموزش و پرورش بازندگی و رشد و توسعه اقتصادی و توجه چندانی نداشته است. اکنون با تغییرات و تحولات جهانی و اجتماعی دریافته است که مدیریت آموزشی است پویا که باید همه وظایف مربوط به آن مانند: برنامه ریزی تعیین هدفها، سازماندهی، هماهنگی، مدیریت و رهبری، نوآوری و ایجاد انگیزه و … را کاملاً در نظر گرفت.

از این رو شناخت و بکارگیری جهانی علمی سبکهای مدیریتی از ضروریات مهم و حیاتی در نظام آموزش و پرورش می باشد.

اثرات مثبت و منفی هر کدام از سبکها باید شناخته شود تا شیوه های مؤثرتر غیب و شیوه های نامناسب کنار گذارده شود.

در این تحقیق سعی خواهد شد که سبکهای مدیریتی هرکدام توضیح داده شوند و رابطه بین هرکدام از این سبکها که نوع مدیریت آموزشی می باشد با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع دبیرستان بررسی شود.

 سؤالات تحقیق

سئوال(۱)

آیا نوع مدیریت با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد؟

سئوال (۲)

کدام یک از سبکهای مدیریت در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان اثر بخش تر است.

(سبکهای:هنجارمدار، فرد مدار، موقعیت مدار)

 اهداف تحقیق

اهداف کلی:

پژوهش حاضر، بررسی و مطالعه بین نوع مدیریت آموزشی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را هدف اساسی خود قرار داده تا از این طریق روشن کند که چه نوع مدیریت آموزشی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مؤثر است، که این هدف کلی است.

اهداف جزئی:

و اهداف جزئی شناخت سبکهای هنجار مدار است شناخت سبک فرد مدار است. و شناخت سبک موقعیت مدار است و شناخت ویژگیهای هرکدام از آنها.

تعاریف لغات و اصطلاحات(متغیرها)

مدیر:به افرادی اطلاق می شود که طی حکمی از آموزش و پردازش منطقه به عنوان مسئول آموزشگاه منصوب می شود و به موجب آن حکم و با توجه به شرح وظایف مشخصه مشغول انجام وظیفه می شود.

مدرسه:سازمانی است که بر مبنای معیارهای رسمی تأسیس می شود و با نظارت ادارات آموزش و پرورش مسئول اجرای برنامه های مصوب آموزشی و پروش کشور را در سطح تحصیلی یعنی عهده دار می گردد.

50,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله مدیریت و حسابداری
  • مقاله مدیریت آموزشی مبتنی بر سیستم
  • مقاله مدیریت آموزشی
  • مقاله ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در دوره عمومی
  • مقاله سیاستهای آموزشی فرانسه
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.