تحقیق روان شناسی نوجوانی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق روان شناسی نوجوانی

تعداد صفحات : ۵۸

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله درباره مسائل اساسی در مطالعه روان شناسی رشد و نوجوانی بحث می شود.

ویژگی هایی چون پافشاری، استقلال، و دوری از والدین، بطور معمول نشانه های رشد سالم کودک و بالغ شدن او هستند. کودکان که از قبل از دوران بلوغ بشدت نیازمند خانواده بودند با ورود به سن بلوغ احساس می کنند که دوست دارند مستقل زندگی کنند نوجوان در جاده ای که مسیر آن  از خانواده تا سرنوشت آینده آنهاست تنها هستند . آنها از این مسیر گریزی ندارند و اغلب با تأکید بر ارزش های رایج بین دوستان خود نسبت به دوری از ارزشهای خانوادگی تمایل نشان می دهند. هنگامی که  آنها دوست دارند بیشتر اوقات خود را تنها باشند و قصد ندارند با این کار به والدین خود توهین کنند بلکه در پی خودیابی هستند. هر چند ممکن است در این جهت و جو به دنبال عشق و دوست داشتن بروند و یا در مسیرهای نادرست قرار گیرند.

هویت افراد به طول معمول در دوران بلوغ و نوجوانب شکل می گیرد. این هویت شامل ارزشها، روحیات، و وبژگیهای فردی است که در نجرلبه خانوادگی شکل می گیرد. و به صورت رفتارهای به ظاهر ناهنجار دوران بلوغ جلوه گر می شود. والدین باید این وضعیت را درک کرده و آن را به حساب گستاخی نوجوان خود نگذارند. در دروان بلوغ سطوح فکر افراد گسترش پیدا می کند و تعالی می یابد. نوجوانان با شناختن هویت خود قادر به تفکر انتزاعی هستند. آنها درباره مسائل کاملاَ جدی فکر می کنند. سئوالاتی چون«من چه کسی هستم؟»« چه چیزهایی اهمیت دارند؟» «معنی و مفهوم زندگی چیست؟»  …… نوجوانان براساس پاسخهایی که در برابر پرسشهای خود می یابند درباره جهانی که در آن به سر می برند قضاوت می کنند.

رشد هویت را معمولاً یکی از جنبه های (رشد خود) به حساب می آورند رشد خود یک مبحث مهم در روانشناسی رشد است که معمولاً موضوع های آن عبارتند از: رشد خودانگار یا مفهوم خود، عزت نفس یا ارزش نهادن بر شایستگی خود، رد انگیزش پیشرفت و خود انگاره تحصیلی، رشد کنترل خود، رشد شناخت دیگران با رشد شناخت اجتماعی و رشد هویت.

 واژه های کلیدی: دوره نوجوانی، رشد هویت، رشد اجتماعی، اعتماد به نفس، پرخاشگری، اضطراب، افسردگی

فهرست مطالب

نکات اساسی در روان شناسی رشد    ۱
نظریه تحلیل روانی در رشد نوجوانی    ۲
رشد هویت و مبارزه برای استقلال    ۳
انگیزش پیشرفت:    ۶
خودآگاهی نوجوانی:    ۷
گام اصلی در رشد هویت:    ۷
رشد اجتماعی    ۹
رابطه ی بعد اجتماعی انسان با بعد عاطفی و شناختی:    ۱۰
جنبه های مختلف رشد اخلاقی:    ۱۰
اختلالات دوره نوجوانی و جوانی:    ۱۲
مدرسه    ۱۳
مسائل و باورهایی که روحیه نوجوانان را در مدرسه ضعیف می کند:    ۱۳
معلم ها    ۱۴
ارتباط والدین با نوجوان:    ۱۵
به نوجوانان توجه کنید    ۱۷
سرکشی و عصبانیت نوجوانان    ۱۸
راههای نشان دادن عصبانیت:    ۱۸
نشان دادن احساسات به شیوه ای مناسب    ۱۹
پنهان کردن احساسات    ۱۹
روش غیر مستقیم برای نشان دادن احساسات    ۱۹
بروز دادن احساسات    ۲۰
شیوه های ایجاد اعماد و واگذاری مسئولیت به نوجوانان    ۲۰
نشانه های عزت نفس و اعتماد به نفس در نوجوانان:    ۲۰
تغییرات دوران بلوغ در نوجوانان:    ۲۱
افزایش میزان هوش:    ۲۱
محدودیت ارتباطات:    ۲۲
تمایل به تنها بودن در منزل:    ۲۲
بداخلاق شدن:    ۲۲
کم حوصلگی، یک ویژگی مشترک در نوجوانان:    ۲۳
نوع لباس پوشیدن:    ۲۳
کاهش علاقه به درس:    ۲۳
گریزان بودن از کار:    ۲۳
کاهش علاقه به درس:    ۲۴
تغییرات جسمانی در دوران بلوغ:    ۲۴
علائم رشد جنسی در دوران نوجوانی:    ۲۴
دگرگونی والدین در هنگام بلوغ فرزندان:    ۲۴
فرزندان در سن بلوغ:    ۲۵
تعریف افسردگی و بیماری افسردگی مانیا    ۲۶
پرخاشگری، ویرانگری و قلدری    ۲۷
راهبردهای مداخله:    ۲۷
پرخاشگری و خشم    ۲۷
اضطراب    ۲۸
آثار برونی بهره کشی جنسی از کودکان و نوجوانان    ۳۰
استرس در مدرسه    ۳۱
والدین وامتحانات    ۳۲
از بین بردن ترس در مدرسه    ۳۲
راه برای کاهش استرس در مدرسه    ۳۳
به روش های زیر استرس ناشی از غذا خوردن را از خود دور کنید    ۳۳
اعتراض و درگیری    ۳۵
توصیه هایی برای کاهش استرس    ۳۶
ترس ناشی از درسخوان بودن    ۳۶
توجیه هایی برای کاهش ترس:    ۳۷
نشانه های کمبود اعتماد به نفس    ۳۷
۳۰ روش برای کاهش استرس در زندگی    ۳۸
اختلال عاطفی فصلی    ۴۰
دلایل ابتلا به افسردگی    ۴۰
استرس باعث ایجاد چنین حالت هایی می شود    ۴۱
ذهن خودکشی گرا    ۴۲
موفقیت نامحدود    ۴۳
اعتماد به نفس در ۱۰ روز    ۴۳
حضور در طبیعت قانونمند:    ۴۵
قانون اول: قانون خالی شدن( خلاء)    ۴۵
بخشیدن:    ۴۷
خالی تر:    ۴۷
خالی زبان:    ۴۷
خالی شکم:    ۴۸
خالی از گناه:    ۴۹
رهایی:    ۵۰
قانون دوم: قانون جریان و حرکت    ۵۱
منابع و مأخذ:    ۵۳

 منابع و مأخذ:

۱- همه چیز با خدا ممکن است«۳» قانونمندی طبیعت م. حورایی

۲- موفقیت نامحدود« ۱»

اعتماد به نفس در۱۰ روز م . حورابی

مسائل اساسی در مطالعه روان شناسی رشد و نوجوانی

۱-نکات اساسی در روان شناسی رشد

روانشناسی رشد را می توان هم به صورت دوره های سنی و هم به شیوه موضوعی ارائه کرد. روانشناسی رشد علمی است که فرآیند تحولات نسبتاً نظامدار زیستی شناختی، عاطفی و اجتماعی فرد در طول زندگی از لحظه انعقاد نطفه تا هنگام مرگ مطالعه می‌کند. منظور از تحولات نظامدار تغییراتی است که معمولاً با نظم معین رخ می‌دهد و در یک زمان نسبتاً طولانی دوام می آورد. با توجه به جوانب مختلف رشد (زیستی، شناختی، روانی و رفتاری) و با ملاحظه اصلی ترین وجوه تشابه و تفاوت رشد روانی در سنین مختلف و نمودهای آن در دوره های زندگی تقسیم بندی زیر را به عمل آورده‌اند.

دوره پیش از تولد

دوره شیرخواردگی

دوره کودکی اول

دوره کودکی دوم

دوره نوجوانی

دوره جوانی

دوره میانسالی

دوره پختگی

دوره پیری

(انعقاد نقطه تا تولید

(تولد تا ۲ سالگی)

(کودکستانی) ۲-۶ سالگی

(دبستانی) ۶-۱۲ سالگی

۱۲ تا ۲۰ سالگی

۲۰ تا ۳۰ سالگی

۳۰ تا ۵۰ سالگی

۵۰ تا ۶۵ سالگی

۶۵ سال به بعد

دوره های سنی که در این تقسیم بندی ارائه شده سنین متوسط و تقریبی است. هر یک را می توان به دوره های کوتاهتر نیز تقسیم کرد. برای مثال می توانیم دوره نوجوانی را به سه دوره کوتاهتر اوایل، اواسط و اواخر بلوغ تقسیم کنیم. مثلاً ممکن است یک دختر معین در سن ۱۰ سالگی بلوغ خود را آغاز کند در حالی که سن شروع بلوغ یک پسر معین چه بسا در ۱۵ سالگی باشد همچنین یک نوجوان بالغ ممکن است زندگی خانوادکی نیز تشکیل داده و صاحب فرزند نیز شده باشد و عملاً در اواسط دوره نوجوانی جای گرفته باشد آغاز و پایان هر یک از دوره های رشد ناشی از تأثیر و تأثر متقابل عوامل مختلف زیستی، روانشناختی، اجتماعی و فرهنگی است.

(نظریه تحلیل روانی در رشد نوجوانی)

در میان نظریه های روانشناسی کمتر نظریه ای را می توان یافت که به اندازه نظریه تحلیل روانی (روان تحلیل گری) بر روانشناسی جدید تأثیر بخشیده باشد. این نظریه را فروید پزشک اتریشی ارائه کرد که در آن طبیعت آدمی به صورتی متفاوت از پیش مطرح می شود در این نظریه زندگی فرد تحت تأثیر انگیزش ها و تعارضات عمدتاً ناآگاهانه است و شخصیت فرد بر اساس تجزیه های اولیه زندگی او شکل می گیرد محور نظریه فروید این است که آدمی دارای نیازهای نیرومند زیستی است که باید برآورد شوند به نظر او هر فردی برخوردار از مقدار معینی انرژی روانی است که آن را صرف ارضای غرایز خود می‌کند به تدریج که کودک رشد می‌کند این انرژی روانی در سه بخش شخصیت یعنی نهاد، خود و فرا خود تقسیم می شوند. مشکلات روانی موقعی بروز می‌کند که این مقدار معین از انرژی روانی به صورت نامتعادلی بین نهاد، خود و فرا خود توزیع می شود. نظریه تحلیل روانی، نوجوانی را ناشی از افزایش غریزه می داند که به مرجله نهفتگی پایان می‌دهد و به دنبال آن توجه دوباره به مسأله ادیپی و کشش نوجوان به جنس مخالف و تراز انتقام جنس موافق پدیدار می شود در این مرحله با رشد نظام باز تولید و از جمله افزایش هورمونی درگیری و فشار شدید جنسی ایجاد می‌شود و در نتیجه بر کنترل غریزه جنسی مرحله نفهتگی پایان می‌دهد در این مرحله هدف اصلی غریزه جنسی همان باز تولید زیستی است اما یادگیری چگونگی برخورد جامعه پسند با نیروی جنسی تعارضاتی برای هر فرد همراه است نیروی لیبیدو در دوره نوجوانی و اوایل جوانی صرف فعالیتهایی از قبیل دوست یابی، دست یابی به خصوصیات شغلی، ابراز عشق و ازدواج می شود و مقدمات ارضای رشد یافته غریزه جنسی از طریق صاحب فرزند شدن فراهم می آید فروید معتقد است که آدمی تا پایان عم در همین مرحله باقی می ماند.

(رشد هویت و مبارزه برای استقلال)

رشد هویت را معمولاً یکی از جنبه های (رشد خود) به حساب می آورند رشد خود یک مبحث مهم در روانشناسی رشد است که معمولاً موضوع های آن عبارتند از: رشد خودانگار یا مفهوم خود، عزت نفس یا ارزش نهادن بر شایستگی خود، رد انگیزش پیشرفت و خود انگاره تحصیلی، رشد کنترل خود، رشد شناخت دیگران با رشد شناخت اجتماعی و رشد هویت.

رشد هویت:پدیده نوجوانی با این پرسش اساسی همراه است که نوجوان از خود می‌پرسد (من کیستم؟) این پرسش را که چند سال ادامه خواهد یافت (جستجوی هویت می نامند) در واقع مسأله این است که چه می شود که هیچ فردی نه مانند کسانی می شود که قبل از او در این جهان زیسته اند مانند کسانی خواهد شد که پس از او به این جهان خواهند آمد. نوجوانیکه با این پرسش اساسی رو به رو است می داند که به زودی باید مسئولین زندگی خویش را شخصاً بر عهده گیرد و از خود می پرسد: باید چگونه زندگی کنم؟ چه حرفه ای را باید انتخاب کنم؟ در ارتباط با جنس مخالف و زندگی خانوادگی آتی خود چه خواهم کرد؟ با کدام باورها و ارزشها باید زندگی کنم؟ با ارتباط با جنس مخالف و زندگی آتی خود چه خواهم کرد؟ پاسخ به این پرسش ها آسان نیست و معمولاً با مقداری تشویق نیز همراه است. شاید بتوان گفت تشویق والدین کمتر از خود نوجوانان نیست نوجوانانی که سعی می‌کند بال های خود را بگشایند و به دنیای خاص خویش پرواز کنند و والدینی که گاهی به دلیل وابستگی به فرزند خود و استقلال جویی او نگرانند و گاهی به دلیل مخاطراتی که در پرواز غیر قابل پیش بینی از آشیانه ی مألوف، در کمین نوجوان آن هاست اساس ایمنی نمی کنند. در این میان ممکن است نوجوان دچار این احساس شود که والدین او به جای آنکه کمکش کنند وی را آرام و به حال خود نمی گذارند.

رشد مفهوم خود:توصیفی که کودک پیش دبستانی از خود ارائه می‌دهد یک توصیف کاملاً عینی است و به ویژگی های جسمی، وسایلی که مال اوست و فعالیت هایی که می تواند انجام دهد مربوط می شود از سن ۸ سالگی کودک می تواند با استفاده از اسنادهای روانی درونی خود را توصیف کند. در سن و سال نوجوانی، خودانگاره فرد کاملتر و انتزاعی می شود و نه تنها شامل توصیف صفات کیفی او (حالات، باورها و ارزش ها) بلکه در بر گیرنده دانش وی درباره چگونگی تعامل این ویژگی ها با یکدیگر و عواملی که به رفتار او تأثیر می گذارند نیز هست.

عزت نفس: عزت نفس یا ارزش نهادن به ویژگی های خود در حدود سن ۸ سالگی آشکار می شود و کودک به تعریف از شایستگی های جسمی، رفتاری، اجتماعی و دروسی خود می پردازد و یک ارزش عمومی برای خود قائل می شود هر چند کودکان از نظر شایستگی هایی که به خود نسبت می دهند با یکدیگر متفاوتند اما عمدتاً ارزش‌های مشابهی را پر اهمیت تلقی می کنند. در آغاز نوجوانی معمولاً این عزت نفس در گروهی از نوجوانان قدری کاهش می یابد اما بسیاری از نوجوانان می توانند با تغییرات بدنی و روانی و اجتماعی خود سازگار شوند و به تدریج که سال اول بلوغ را پست سر می گذارند عزت نفس بیشتری پیدا می کنند. عزت نفس در نوجوانانی که از یک سو در محیط خانوادگی گرم و حمایت کننده و آزاد زندگی می کنند و از سوی دیگر در مسائل تحصیلی و شخصی و اجتماعی توفیق کافی دارند قویتر است. عزت نفس نتیجه ی ارزشیابی خودانگاره است بیشتر نوجوانان به طور فزاینده ای یک خود ایده آل را که در مقایسه ی دائمی با خود واقعی آنان است در خویشتن رشد می دهند نتیجه این ارزشیابی، احساس خوب بودن یا خوب نبودن خود است همزمان با فاصله گرفتن از بزرگسالان و مبارزه برای استقلال در اوایل نوجوانی، خودآگاهی و انتقاد از خود در نوجوانان زیاد می شود.

55,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله مقایسه خودپنداره نوجوانان بزهکار با نوجوانان غیر بزهکار
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.