تحقیق شخصیت زن مسلمان و مقام مادر از دیدگاه امام خمینی(ع)

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق شخصیت زن مسلمان و مقام مادر از دیدگاه امام خمینی(ع)

تعداد صفحات : ۴۴

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

خانواده اولین بذر تشکیل دهنده جامعه است. و وطن که تک تک خانواده جامعه را در بر می‌گیرد از زنان و مردان تشکیل شده است و زنان نیمی از جامعه را تشکیل می دهند. بنابراین نقش زن مسلمان (مادر) در موضوع تربیت نسل و پرورش سالم و صحیح آن قبل از ولادت، هنگام بارداری و پس از تولد متجلی است.

امام خمینی (ره) می فرماید:

« دامن مادر بزرگترین مدرسه ای است که بچه در آنجا تربیت می شود. آنچه که بچه از مادر می شنود غیر از آن چیزی است که از معلم می شنود. بچه از مادر بهتر می شنود تا از معلم، در دامن مادر بهتر تربیت می شود تا در جوار پدر تا در جوار معلم. این یک وظیفه الهی است. یک امر شریف است. انسان درست کردن است.»

زنان از بدو خلقت ،در کنار مسئولیتهای خود به عنوان مادر ،دوش به دوش مردان کار کرده اند و به اهداف علمی عالی خود نائل شده اند. ان شاءا… که چنین زنانی الهام بخش دیگر زنان و بخصوص مسلمان برای حضور موفقیت آمیز در همه امور زندگی دز سراسر جهان باشند.

خداوند انسان را آزاد آفریده است. همچون حضرت علی(ع) فرموده است: بنده دیگران نباشید زیرا خداوند شما را آزاد آفریده است.

قرآن می فرماید : زن و مرد باید آزادی انتخاب داشته باشند . از آنچه که از آن آگاهی و شناخت ندارند پیروی نکنند.

«آنچه نمی دانی اظهار اطلاع منما، زیرا گوش و چشم و دل مسئولند و همه را بدان بازخواست کنند.»

مسلمانان ارزش زیادی را برای آزادی قائل هستند. مع الذلک سیاست کشور باید به گونه ای باشد که حضور زنان در جامعه به ضرر خانواده هایشان تمام نشود. و دفاع از این رهگذر به کانون خانواده وارد نیاید. خانواده ،کانون عشق و محبت و عاطفه و صلح و آرامش بین زن ،شوهر و فرزندان است از این رو سلامت فرزندان و خانواده باید حفظ شود . اسلام به عنوان یک دین چند بعدی جایگاه والایی برای خانواده قائل است.

زنان در جامعه بسان فرشتگان بهشتی هستند. زن به خاطرکسانی که به آنها عشق می ورزد رنجهای اجتماعی و عاطفی بسیاری را تحمل می کند زنها با محرومیت،تبعیض، بی عدالتی و گاهی خشونت مبارزه می کنند و به منظور سوق دادن انسانها به سوی  رستگاری و سعادت  هیچ تلاشی فرو گذار ی نمی کنند.

پشت هر موفقیت مردان می توان دست یک زن را مشاهده کرد. نمونه بارز آن را می توان زنانی همچون حضرت مریم (س) و حضرت خدیجه(س)ذکر کرد که در موفقیت حضرت عیسی(ع) و حضرت محمد (ص)،نقش بسزایی داشتند. امام خمینی (ره) بی آنکه از لحاظ فیزیکی و فکری بین زن و مرد تفاوت قائل شوند معتقد بودند که همه زنان در تولد ، تغذیه، تربیت، نصیحت  تشویق فرزندان به سوی کمال و موفقیت نقش مهمی دارند و زنان با شناخت حساسیتهای فرزندان خود و چشم پوشی از خطاها و غفلتهایشان و نیز ارج نهادن به تلاشهای آنها می توانند نقش با ارزشی در جامعه ایفا کنند.

منابع انسانی که شامل افکار و عقاید، باورها، فرهنگ، دانش، مهارت، و قوه خلاقیت افراد است از جمله فاکتورهای مهم توسعه به شمار می آیند . از این رو زنان ،به عنوان نیمی از منابع انسانی می توانند نقش اساسی در توسعه ایفا کنند و مشارکت زنان در توسعه پدیده جدیدی نیست.

واژه های کلیدی: زن، امام خمینی (ره)، تربیت فرزند، خانواده، جامعه، اسلام، حقوق زن، غرب

فهرست مطالب

چکیده    ۱
مقدمه    ۲
نقش مادر    ۴
افتخار به مادر    ۵
نقش مادر در تربیت و پرورش نسل ها    ۶
نقش مادری    ۷
وظیفه نسبت به والدین    ۷
جایگاه و نقش زن در جهان خلقت    ۸
جایگاه الهی زن از نظر اسلام    ۱۰
دیدگاه امام خمینی (ره ) از ابعاد نظری و عملی به زن    ۱۲
دیدگاههای فلسفی امام خمینی (ره ) در مورد زن    ۱۴
نقش زن در جامعه    ۱۶
نقش زن در خانواده    ۱۷
زن عنصر اصلی تشکیل خانواده    ۱۷
نقش زن در اقتصاد خانواده    ۱۹
بهشت زیر پای مادران است    ۲۰
مسئولیت زنان    ۲۱
تربیت فرزند وظیفه مهم زنان    ۲۴
زنان غربی و تربیت فرزند    ۲۴
نقش زن در آموزش فرزند    ۲۵
نقش زن در پرورش و تربیت نسلها    ۲۶
نقش زن به عنوان یک معلم    ۲۷
وظائف ارزشی زنان کدام است  ؟    ۲۸
نظر اسلام درباره شئون زنان    ۲۹
عظمت زن در گرو تربیت صحیح اسلامی    ۳۰
انگیزه دفاع از حقوق زنان برای ترویج بی بند و بازی    ۳۱
نهضت های دیگر برای دفاع از حقوق زن    ۳۲
زندگی و شخصیت زنان بزرگ اسلام    ۳۳
جایگاه زن در قرآن    ۳۴
مثال قرآنی درباره زن نمونه    ۳۷
منابع و مآخذ    ۳۹

منابع و مآخذ

۱-    قرآن

۲-   جوادی آملی –آیه ا… عبد ا… – (زن در آینه جلال و جمال) – مرکز نشر اسراء – ۱۳۷۸

۳-  مجموعه دیدگاه‌های مقام معظم رهبری پیرامون زن – (زن ریحانه آفرینش) – ناشر دارالهدی – تابستان ۱۳۸۱

۴-  خاتمی – حجه الاسلام سید احمد – سیمای فاطمه (س) از دیدگاه امام خمینی قدس سره

۵- جایگاه زن در اندیشه امام خمینی (ره) – مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) با همکاری مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – ناشر : مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) تابستان ۱۳۷۸

۶-   تأملی بر جایگاه زن – ناشر : کمیته تبلیغات و انتشارات ستاد – زمستان ۱۳۷۹ – تدوین : کمیته علمی کنگره

۷-  صحیفه امام خمینی(ره)

۸-  مجلات پیوند سال ۸۶-۸۵

مقدمه

مسائل زنان یکی از بحث انگیز ترین مباحث در این برهه از زمان است. جهان در این زمینه با یک بحران رو به رو است. در حال حاضر می توان زنان را به لحاظ موضع جهانی اشان به چند دسته تقسیم کرد. دسته نخست پیروان اسلام در سراسر جهان و دسته دیگر پیروان تمدن غرب هستند. که از لحاظ اقتصادی توسعه یافته اند و دسته سوم برخی زنان جوامع مسلمان و جوامع غیر مسلمان و نیز جوامع عقب مانده را در بر می گیرد.

زنان که بخشی از جامعه انسانی و همچون مردان به انجام وظایف خویش مشغول هستند، در جوامع مختلف برخوردهای متفاوتی با آنها می شود. و بدبختی بزرگ این است که گاهی زنها خودشان را به عنوان یک کالا عرضه می کنند و بدون محدودیت و بی حد و مرز هر کاری را که مایلند انجام می دهند که موجب فقدان نجابت و کرامت انسانی آنها می شود. و بر عکس، زنان مسلمان در تمام شئون زندگیشان متین و باوقار هستند اما مسئله ای که باید به آن توجه شود این است که تمدن غربی برای نابودی ارزشهای اصیل اسلامی دسیسه و توطئه می کند و با استفاده از تمام تکنولوژیهای مدرن و روشنفکران غربگرای جوامع خود به تبلیغ علیه ارزشهای اسلامی می پردازد و گاهی نیز از نگرشهای غلط نسبت به زنان و محرومان در جوامع مسلمان سوء استفاده می کند.

امام خمینی (ره ) رهبر مسلمین جهان با درک موقعیت اسفبار زنان در جوامع مسلمان اقداماتی را برای حل این معضل انجام دادند و جایگاه واقعی زنان در اسلام را به آنها معرفی کردند و آنها را به انجام تکالیفشان فرا خواندند .

امام (ره ) بر روشن شدن روح واقعی اسلام تاکید داشتند. سخنان ایشان چنان واضح بود که زنان ایرانی دعوت وی را لبیک گفتند و در انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ پیشگام شدند. شایان ذکر است که امام (ره ) به منظور تاکید ر مسائل زنان «روز جهانی زن » را اعلام کردند.

بسم ا… الرحمن الرحیم

السلام علی فاطمهوابیها و بعلها و بنیها و السر المستودع فیها سلام.

سلام بر فاطمه (س) و پدر ارجمندش، سلام بر همسر فاطمه و فرزندانش.

سلام بر کوثر، سلام بر خیر کثیر، سلام بر مولود پربرکتی که هستی و آنچه در زمین و آسمان خلق شده، طفیل وجود اوست.

آن شخصیتی که ژرفنگرترین عقول و خردمند ترین اندیشه ها در گذر از دنیا چه معرفت و شناخت حقیقت وجودی کوثر، چون کودکانی نوپا، ناتوان و زار از پای افتاده و سر تسلیم و تعظیم فرود می آوردند که کوثر را تنها صاحب کوثر می شناسد و بس.

او زهراست، او فاطمه است. صدیقه است. طاهره است. او جوهره و عصاره تمام زیبایی ها و خوبیهاست آری او کوثر بی پایان الهیست.

قرون و اعصار بسیار عاجزند از آنکه بتوانند ذره ای از تشعشع تابناک نورانیت و فیض بی پایان او بکاهد و قلوب و دیدگان پاک در تمام طول تاریخ از آدم (ع) تا خاتم (ص ) مست زلال بی بدیل کوثر بوده اند. و نقطه اوج این قله عزت و عظمت، سخن اشرف مخلوقات عالم ،محمد مصطفی (ص) است که فاطمه را ام ابیها خوانده است و همه اهل بیت ،خود را متوسل و مستفیض از آن فیض عظما می خوانند و فرمودند: خداوند ما امامان را حجت برای خلق خود و مادران زهرا(س) را حجت برای ما قرار داده است و ما شیعیان به ویژه بانوان محترم از این موهبت بزرگ الهی سرفخر بر عرش می سائیم که بانویی چون فاطمه (س) سیره زنان دو عالم الگو و مقتدای ماست . ما از محبان و ارادتمندان آن آستان نورانی هستیم. باشد که در فردای واپسین، شناخت حضرتش نصیب گردد.

نقش مادر

خانواده اولین بذر تشکیل دهنده جامعه است. و وطن که تک تک خانواده جامعه را در بر می‌گیرد از زنان و مردان تشکیل شده است و زنان نیمی از جامعه را تشکیل می دهند. بنابراین نقش زن مسلمان (مادر) در موضوع تربیت نسل و پرورش سالم و صحیح آن قبل از ولادت، هنگام بارداری و پس از تولد متجلی است. مادر که فرزند خود را از دروغ مصون می دارد و بر گفتن حق تاکید می ورزد، اساس بنیاد ین و محکمی را در جامعه پایه گذاری می کند . یک عنصر صالح و توانا که قادر بر دفاع و جهاد در راه حق است. جامعه را تربیت می کند. یکی از وظائف مادر :تنبیه فرزند خویش است وقتی خطایی مرتکب می شود . و این تنبیه مختلف و متناسب با خطا و گناه اوست تا موجب خودداری او از ارتکاب هرگونه اشتباه شود.

مادر باید هنگامی که داستان مجاهدین و سیره آنهایی را که در راه آزادی میهن و دفاع از آن ایثار گری کردند. و برای اسلام و مسلمانان از جان خود گذشتند ،تعریف می کند ،به عظمت و بزرگواری آنها اشاره کند و شهادت طلبی و ایثار گری را در دل آنها پرورش دهد.

امام خمینی (ره) می فرماید: « دامن مادر بزرگترین مدرسه ای است که بچه در آنجا تربیت می شود. آنچه که بچه از مادر می شنود غیر از آن چیزی است که از معلم می شنود. بچه از مادر بهتر می شنود تا از معلم، در دامن مادر بهتر تربیت می شود تا در جوار پدر تا در جوار معلم. این یک وظیفه الهی است. یک امر شریف است. انسان درست کردن است.»[۱]

پس مسئولیت انسان سازی که یک وظیفه الهی و انسانی است بر عهده مادران می باشد. مادر با تعلیم احکام ،رسوم و آداب اسلام از جمله پاکی و تمیزی، فرزندان خود را از کودکی به نظافت و تمیزی جسم و روح هدایت می کند. بدون تردید یک نسل مومن به اسلام در قول و عمل با اجرای تعالیم و رهنمودهای امام (ره ) به عنوان مادر یا مربی یا معلم. می توان نسل آینده را زا آداب و رسوم غلط دور ساخت و جهت خودسازی کمک کرد.

امام خمینی (ره):در این مورد می فرماید: « ملتی که بانوانش در میدانهای جنگ با ابر قدرتها،و با مواجه شدن با قوای شیطانی قبل از مردها در این میدانها حاضر شده اند پیروز خواهد شد.»[۲]

امام خمینی (ره) با پرورش نیروی ایمان در دلها توانست پیروزی عظیمی را که دنیا را شگفت زده کرد به دست بیاورد. و به ملل دنیا ثابت کند که دین مبین اسلام که پرچم آن را حضرت پیامبر اکرم (ص) و امیر المومنین علی(ع) و ائمه اطهار (ع) حمل می کردند، در دلها جاودان است تا روز موعود فرا رسد.

درود بر صدیقه فاطمه زهرا (س)،مادر موحدان، مادر بهترین بهترینها، همسر امیرمومنان علی (ع) و دختر پیامبر جهانیان . درود بر سرور فرشتگان، سلام بر ائمه اطهار (ع).

افتخار به مادر

حضرت پیامبر اسلام (ص) با کمال تواضع و فروتنی نه عظمت و بزرگی پادشاهان به منزلت میرسد. می فرماید: همانا بنده پسر زنی از قریش هستم که گوشت خشک می خورد. این سخن بیانگر افتخار رسول خدا (ص)به وجود مادری است که زمینه رسالت او را فراهم کرده است و می کند. افتخار می کند آن رسالت، رسالت اسلام است. پس بی مورد نیست که پیامبر در حدیث خود خطاب به بشریت تکرار می کند که : مادرانتان را گرامی بدارید… سپس مادرانتان را گرامی بدارید…سپس مادرانتان را گرامی بدارید… سپس پدرانتان را گرامی بدارید.

 


[۱]–  صحیفه امام ج ۹ ص ۲۹۴

[۲] – صحیفه امام ج ۱۳ ص ۱۲۸

45,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله حقوق و جایگاه زن در قرآن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.