مقاله حقوق و جایگاه زن در قرآن

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله حقوق و جایگاه زن در قرآن

تعداد صفحات : ۳۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله به بررسی جایگاه زن در دستگاه آفرینش، ارزشهای زن در فرهنگ قرآن، اسلام مرحله نوین در زندگی زنان، مساوات مرد و زن در پیشگاه خدا، مقایسه حاکم اسلام و دنیای غرب، فلسفه حجاب می پردازد.

   زن در آفرینش , یکی از مظاهر و جلوه های زیبایی حق است . زن گل شکوفای هستی و مظهر مهر و رحمت الهی است , از آن جا که انسان تجلّی گاه صفات و اسماء خداوندی است . جایگاه عام زن , همان جایگاه موجودات دیگر به عنوان آفریده خدای متعال است و آن تسبیح و تقدیس و ستایش خدا در مقام مراتب وجودی اوست . زیرا در تمام آن مراتب به خدا وابسته بوده و در عین حال مشمول هدایت عام و آفرینش نیکو نیز می باشد .

   جایگاه اخص زن , اینست که با تشخیص حق از باطل و پذیرش دین , فطرت پاک انسانی را در خویش شکوفا می سازد و با آراستن نفس به فضایل اخلاقی , به ابعاد روحی خویش رنگ الهی بدهد .

   روشن است که زن در تمام جایگاه های بیان شده , همتای مرد است , چون هر دو از یک سنخ و گونه هستند . زن به مقتضای خلقت خویش از جایگاه ممتازی نیز برخوردار است , که مرد قابلیت جانشینی آن را ندارد . جایگاهی بزرگ که تعیین کننده وظیفه و مسئولیت اجتماعی است . وظیفه ای آن چنان بزرگ که انجام آن , محور و اساس صلاح فردی و اجتماعی بوده و عدم انجام آن , اساس فساد فردی و اجتماعی می باشد . مسئولیتی که اگر آن را به عنوان یک امر الهی و تکلیف عقلی و دینی به انجام رساند , به کمال انسانی خویش خواهد رسید و بهشت را زیر پای خویش خواهد دید .

   اسلام زن را مانند مرد برخوردار از روح کامل انسانی و اراده و اختیار دانسته و او را در مسیر تکـامل کـه هدف خلقـت است , می بیند , لذا هر دو را در یک صفّ قرار داده و با خطابه هایی مانند : « یا ایها الناس » و یا « یا ایها الذین آمنوا » مخاطب ساخته , برنامه ای تربیتی و اخلاقی و عملی را برای آن ها لازم کرده است , و با آیاتی مثل :   مَن عَمِلَ صالِحاً مِن ذَکَرٍ أَو اُنثی وَ هُوَ مِنٌ فَلَنُحَیِنَّهٌ حَیوهً طَیِّبَهً ج ولَنجربَیَّنهُم اَجرَهُم بِاَحسَنِ ما کانُوا یَعمَلُونَ . ( نحل /۹۵ )

   تصریح کرده است که هریک از زن و مرد می توانند به دنبال اجرای برنامه های اسلام به تکامل معنوی و مادّی برسند و به حیاتی طیّب و پاکیزه که سراسر آرامش است گام نهند . اسلام زن را مانند مرد به تمام معنی مستقل و آزاد می داند , و قرآن با آیاتی نظیر :  کُلُّ نَفسٍ بِما کَسَبَت رَهینهٌ . ( مدثر / ۳۸ )  و یا  مَن عَمِلَ صالِحَاً فَلِنَفسِهِ وَ مَن اَساءَ فعلیها … این آزادی را برای عموم افراد اعم از زن و مرد بیان می دارد.

  واژه های کلیدی: زن، اسلام، تساوی زن و مرد، ارزش های زن، حجاب، دنیای غرب

فهرست مطالب

بیان یک اصل۱
جایگاه زن در دستگاه آفرینش۴
ارزشها و ضد ارزشهای زن۷
ارزشهای زن در فرهنگ قرآن۸
اسلام مرحله نوین در زندگی زنان۹
در معنی تساوی زن و مرد نباید اشتباه کرد ۱۰
مساوات مرد و زن در پیشگاه خدا۱۲
کوبیدن یک روش جاهلی۱۳
مقایسه حاکم اسلام و دنیای غرب۱۵
مهر یک پشتوانه اجتماعی برای زن۱۶
خرافاتی که زن را بیچاره کرد۱۸
زن و حجاب۲۱
فلسفه حجاب۲۲
زن از دیدگاه امام خمینی۲۵
منابع و ماخذ۲۸

منابع و ماخذ:

 ۱- نظام حقوق زن در اسلام …. استاد شهید مرتضی مطهری

 ۲- قرآن و مقام زن ….. سید علی کمالی دزفولی

 ۳- جایگاه اخص و ممتاز زن …. محمد رضا امین زاده

۴- شخصیت زن از دیدگاه قرآن …. هادی دوست محمدی

۵- شخصیت زن از دیدگاه قرآن ….. علوّیه همایونی

« بیان یک اصل »

   هر موجودی در جهان جایگاه خاصّی دارد که معلول مرتبه وجودی و ویژگی های خاص آن موجود می باشد . قوانین حاکم , ارزش وجودی , نحوه بهره دهی و بهره گیری , شیوه کار و حدود فعالیت یک موجود , وابسته به مرتبه وجودی و ویژگی های خاص او و تعیین کننده جایگاه او در هستی می باشد . این مطلب را می توان به صورت قاعده ای کلی و سنّتی تغییرناپذیر تلقی نمود , به گونه ای که خروج از این سنت و قاعده , افراط و غلو یا تفریط و خروج از حدّ اعتدال است .

   بت پرستی , طبیعت پرستی , هوا پرستی , گاو پرستی و … از آن جهت محکوم و نپذیرفتنی است که آن ها را از جایگاه اصلی و ویژگی خاصّشان خارج کرده و در جایگاه بلند الوهیت و خدایی گذاشته اند , اعتقاد به جسمانی و مرکّب بودن خدا و … از آن جهت باطل است که خدا را از مقام والایش به زیر کشانده و در مرتبه وجودی جسمی و ویژگی های جسمانی قرار داده اند .

   جایگاه هر موجودی در جهان هستی , تابع اصل عدالت و حکمت الهی است . به همین جهت , در آفرینش موجودات هیچگونه افراط و تفریطی نبوده و نخواهد بود و هیچکس هم نمی تواند به آن اعتراض کند , زیرا هر چیزی به جای خود نیکو آفریده شده است .

   بـ,ا توجـه به مطالب فوق به بیان جایگاه زن پرداخته و حقوق او را در دستگاه آفرینش مشخص می کنیم .

   حقـوق و جایگاه زن موضوعی است که دشمنان اسلام تبلیغات کاذب فراوان در اطراف آن بپا کرده اند . مصونیت زن را با محدودیت وی اشتباه گرفتند و رفتار برخی از مسلمین را با قوانین اسلام یکی دانستند و سیمای مهربان اسلام و دست نوازش قرآن و بازوی حمایت مسلمانان راستین را در دفاع از نوامیس مسلمین ندیدند و تلاش کردند این قشر وسیع و مؤثر جامعه بشری را به مکتب حیات بخش اسلام بدبین سازند , رسانه های گروهی و ابزارهای تبلیغاتی غرب .

   قرآن یک کتاب فلسفی نیست ولی در مورد جهان , انسان و اجتماع که سر موضوع اساسی فلسفه است به گونه ای روشن و قاطع نظر می دهد و با روش مخصوص خود , به کسانی که آشنایی کامل با قرآن دارند جهان بینی خاصی را می بخشد و با نیروی خلل ناپذیری که از منبع کمال مطلق و مبداء علم الهی سرچشمه گرفته است . افق فکری پیروانش را روشن تر نموده بینش عمیقی در ادراک حقایق جهان , به آنان می بخشد و پیروان واقعی قرآن , از این طریق مانند مادیّون در گرداب های هولناک زندگی , اسیر خیال بافی ها و کجروی ها نمی گردند .

   قرآن , برخلاف همه آراء فلسفی و مذهبی و عادت های پیش از نزول قرآن و سنت های همزمان با نزول قرآن و برخلاف برخی از آراء و عادات زمان های اخیر , حقیقت وجودی زن را همانند مرد دانسته و مانند دیگران سرشت وی را جدا از مرد و طفیلی معرفی نکرده است .

 « جایگاه زن در دستگاه آفرینش »

   جهان و نظام حاکم بر آن , پدیده ای وابسته به خدای بلندمرتبه است . در نظام هستی , هر موجودی دارای سه جایگاه است : جایگاه عام و خاص و اخص . این سه جایگاه معلول سه سنّت الهی است :

۱- سنّت عام که بدون استثناء هر موجودی را در بر گرفته است .

۲- سنّت خاص که برخی آفریده ها را شامل می شود .

۳- سنّت اخص که نوع یا صنف بسیار خاصی یا مرتبه ای ویژه از مراتب را در بر گرفته است .

   سنّت عام , عبارت از همان واقعیتی است که در کلام امام چهارم حضرت سجّاد – علیه السّلام – آمده است : « … ( خدایی که ) به قدرت خود , موجودات را از نیستی به هستی آورد و به اراده خویش لباس وجود بر آنان پوشانید . سپس آن ها را در راهی که اراده کرده بود , سیرشان داد و در طریق محبّت خویش برانگیخت … » (۱)

 

۱- صحیفه سجادیه , دعای اول

   به عبارت دیگر , براساس سنّت عام الهی , هر موجودی در راه دوستی خدا برانگیخته شده است . که این دوستی در لباس تسبیح و ستایش خدا ظهور پیدا می کند :

… وَ إِن مِن شَیءٍ الاّ یُسَبِّحُ بِحَمدِهِ … (۱)

– موجودی در جهان نیست جز این که ذکرش تسبیح و ستایش خداست .

   آفریده شدن هر موجود به نیکوترین وجه و هدایت الهی نیز دو سنّت عالم حاکم بر همه موجودات , در تمام مراتب وابستگی است :

أَلَّذی احسن کل شیء خلقه …

اوست خدایی که هر موجودی را به نیکوترین وجه آفرید .

   تمام مراتب وجود در نظام وابستگی , محکوم به نیکوترین خلقت , حب , هدایت و عبودیت است . با توجه به این سنّت و قانون عام است که جایگاه موجودات به طور عام و کلی مشخص می شود , که عبارت است از بندگی و تسلیم حق بودن در پرتو حبّ و هدایت الهی .

30,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق شخصیت زن مسلمان و مقام مادر از دیدگاه امام خمینی(ع)
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.