تحقیق طلاق در ایران

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق طلاق در ایران

تعداد صفحات : ۶۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده :

گسیختگی خانواده بطور مستقیم و غیر مستقیم از طریق ناپایدار کردن نهاد خانواده در تداوم و بقاء جامعه اثر می گذارد و به همین جهت بررسی نتایج و آثار طلاق بر روی فرزندان با اندازه عواملی که باعث ایجاد طلاق می شود در جامعه اهمیت دارد.

طلاق اثرات و عوارض بسیاری بر خانواده بر جای می گذارد که بیشترین این اثرات و عوارض متوجه کودکان این خانواده ها می باشد از میان عوارض موثر بر کودکان میتوان از عوارض عاطفی ، اجتماعی سخن به میان آورد که دامنۀ این عوارض بسیار است و این آسیب ها و عوارض بصورت ترس ، اضطراب ، انتقام جویی ،افسردگی ، انزوا و نیاز افراطی به محبت ، اختلال در رفتار آمادگی برای جرم و بزهکاری و حتی تن دادن به جرم و ارتکاب آن اختلال در امر تحصیل و در روابط معاشرتی و رفتارهای ضد اجتماعی را نشان داد .

 هدف تحقیق حاضر مقایسه پیشرفت تحصیلی کودکان خانواده های عادی و خانواده های متاراکه کرده می باشد . ارزیابی نتایج به وسیلۀ آزمون تی تست گروه های مستقل و مجذور کای در سطح اطمینان ۹۵% و ۵% خطا تفاوت معنی داری در رابطه با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با طلاق والدینشان داد.

واژه های کلیدی: پیشرفت تحصیلی، طلاق، خانواده، کودکان

فهرست مطالب

فصل اول : طرح تحقیق
مقدمه     ۶
موضوع تحقیق     ۸
فرضیه تحقیق     ۹
اهمیت مسأله     ۹
اهمیت تعلیم برای فرد و اجتماع     ۹
تعریف اصطلاحات و واژه ها     ۱۱
متغیرهای این تحقیق شامل :    ۱۲
تعریف متغیرها     ۱۲
فصل دوم : پیشینۀ تحقیق
مقدمه     ۱۴
مرور بررسی مطالعات پیشین     ۱۴
بررسی تحقیقات در رابطه با اثرات سوء طلاق    ۱۴
طلاق و پیشرفت تحصیلی کودکان     ۱۵
بررسی تحقیقات در رابطه با عدم اثرات سوء طلاق     ۱۸
بخشی از تحقیقات انجام شده در ایران     ۳۶
نتایج     ۳۸
مروری بر عوامل مؤثر در افت تحصیلی دانش آموزان     ۳۸
افت تحصیلی را به افت کمی و افت کیفی تقسیم می کنند    ۳۹
یکی از بررسی های انجام شده در آمریکا    ۴۱
در نپال افت تحصیلی را ناشی از این عوامل می دانند    ۴۱
فصل سوم : روش پژوهش
مقدمه     ۴۲
موضوع تحقیق     ۴۲
فرضیه تحقیق     ۴۲
روش انجام تحقیق     ۴۴
نوع روش تحقیق     ۴۴
روش جمع آوری اطلاعات و روش آماری    ۴۵
آزمودنیها و چگونگی گزینش آنان     ۴۵
روش جمع آوری اطلاعات و نوع وسیلۀ جمع آوری    ۴۶
متغیرهای مستقل و وابسته     ۴۶
روش آماری    ۴۷
فصل چهارم : شیوۀ تحلیل داده ها
مقدمه     ۴۹
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری     ۵۳
محدودیتهای تحقیق     ۵۷
پیشنهادها     ۵۸
فهرست منابع و مآخذ     ۵۹
نمونه ای از پرسشنامه     ۶۱

 منابع و مآخذ

۱- احمدی – احمد ، « چهارمین دوره مقاله نویسی » ، جلد دوم ، سال ۱۳۶۹ ، ص ۱۵۷ .

۲- احدی – حسن ، « نشریه پژوهش » ، انتشارات موسسه کیهان وابسته به امور فرهنگی نهاد ریاست جمهوری ، شماره ۵۰۴ ، سال سوم ۱۳۶۹ .

۳- امین فر – مرتضی ، «فصلنامه تعلیم و تربیت » ، انتشارات آموزشی علمی آموزش و پرورش ، سال ۴ ، شماره ۱ و ۲ ، سال ۱۳۶۷ .

۴- خیر ، محمد « رابطه شکست تحصیلی با زمینه ها وشرایط خانوادگی » مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز ، دوره اول ، شماره دوم ، بهار ۱۳۶۵٫

۵- داماد – سید مصطفی ، « تحصیل فقهی حقوق خانواده و انحلال آن »  ، انتشارات اورنگ ، سال ۱۳۶۵ .

۶- رضویه – علی اصغر ، «پژوهشهای علی مقایسه ای و کاربرد آن در علوم رفتاری»

مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز ، دوره اول ، شماره دوم ، ۱۳۶۵٫

۷- «روزنامه کیهان » ، مورخ ۱۱/۲/۱۳۷۰ ، ص ۱۴٫

۸- «روزنامه کیهان » ، مورخ ۱۳/۱۲/۱۳۷۰ ، ص ۱۱ .

۹- « کیهان هوایی » ، شماره ۹۷۵ ، مورخ ۱۲/۱/۱۳۷۱ ، ص ۱۱

۱۰- عمید – حسن ، «فرهنگ عمید »، چاپ ششم ، جلد دوم ، سال ۱۳۶۴٫

۱۱- قائمی – علی ، « نظام حیات خانواده در اسلام » ، چاپ شفق ، انتشارات آبان ماه ، ۱۳۶۳ .

۱۲- مید – مارگارت ، «نشریه مکتب مام » ، شماره ۹۵ ، سال ۱۳۶۵ ، ص ۱۶٫

۱۳- « نشریه مکتب مام » ، شماره ۹۹ ، ص ۴۸ .

۱۴- خفر نجات ، حمید ، « مفاهیم جامعه شناسی » ، انتشارات شیراز ، صفحات ۳۵- ۱۷۱ – ۷۷ – ۴۷ .

۱۵- نریمانی – محمد ، «نشریه ماهنامه آموزش تربیتی پیوند » ، بهمن ۱۳۷۸ ، ص ۴۸٫

۱۶- نقاشیان – ذبیح اله ، «رابطۀ محیط خانوادگی و موفقیت تحصیلی » ، شیراز ، تحقیق دانشکدۀ علوم تربیتی، سال ۱۳۵۸ .

مقدمه :

طلاق اثرات و عوارض بسیاری بر خانواده بر جای می گذارد که بیشترین این اثرات و عوارض متوجه کودکان این خانواده ها می باشد از میان عوارض موثر بر کودکان میتوان از عوارض عاطفی ، اجتماعی سخن به میان آورد که دامنۀ این عوارض بسیار است و این آسیب ها و عوارض بصورت ترس ، اضطراب ، انتقام جویی ،افسردگی ، انزوا و نیاز افراطی به محبت ، اختلال در رفتار آمادگی برای جرم و بزهکاری و حتی تن دادن به جرم و ارتکاب آن اختلال در امر تحصیل و در روابط معاشرتی و رفتارهای ضد اجتماعی را نشان داد .

از آن طرف هر گاه از تعلیم و تربیت سخن می گوییم همه بر این باور هستیم که فرایند تعلیم و تربیت به مثابه مثلثی مقدس است که یکسوی آن خانه است و سوی دیگرش مدرسه و پایه اش دانش آموز . شرایط خاص مدرسه و چگونگی روابط عاطفی حاکم بر خانواده نقش بسزایی در رفتار تحصیلی و انگیزه پیشرفت نوجوانان دارد . و کارنامه تحصیلی دانش آموزان حاصل تلاش مشترک اولیاء و مربیان است .

بررسی ویژگیهای شخصی و شخصیتی آن دسته از دانش آموزانی که در مقایسه با همسالان مشابه خود پیشرفت تحصیلی چشمگیری داشته اند . حاکی از آن است که آنها از محیط خانواده بسیار گرم و صمیمی برخوردار بوده و رد سایۀ مهر و محبت تشویق پدر و مادر از یک نگرش مثبت و انگیزۀ غنی و قوی نسبت به مدرسه و درس خواندن بهره مند شده اند . در مقابل با نگاهی کوتاه با شرایط روانی اجتماعی و درس خواندن بهره مند شده اند . در مقابل  با نگاهی کوتاه با شرایط روانی اجتماعی دانش آموزانی که علی رغم بهره مندی از بهرۀ هوشی بالاتر از متوسط و امکانات مناسب زندگی آنگونه که بایسته و شایسته است تلاش قابل توجهی از خود نشان نداده و پیشرفت تحصیلی مطلوبی را نداشته اند در می یابیم که این قبیل دانش آموزان غالباً متعلق به خانواده هایی هستند که روابط عاطفی متقابل و پایداری بین اعضار آن وجود ندارد و بسیار سست و شکننده است . اکثر این دانش آموزان تجارت خوشایند و فرساینده ای از تهدید ، تحقیر ، تنبیه و بی مهری از خانواده داشته اند و بر همین اساس با اینکه از نظر هوشی با همسالان موفق خود تفاوتی ندارند اما نسبت به مدرسه و درس خواندن چندان شوق و اشتیاقی نداشته و عمدتاً دچار نوعی بی اشتهایی تحصیلی بوده اند ؛ بنابراین پیشرفت تحصیلی فرزندان تحت تاثیر مستقیم والدین در زمینه های مختلف عاطفی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی می باشد. این والدین هستند که با رفتارهای مناسب یا نامناسب شخصیت علمی ، اخلاقی فرزندان را . شکل می دهند و عدم توجه آنها مشکلات به بار خواهد آورد .

موضوع تحقیق :

رابطه بین طلاق و افت تحصیلی دانش آموزان دختر دورۀ متوسطه شهرستان گرگان با توجه به اهمیت افت تحصیلی که گریبانگیر اغلب دانش آموزان یم باشد و عدم وجود تحقیقات قاطع که بیانگر اهمیت مسأله باشد . این موضوع همواره احتیاج به بررسیهای کاملی متناسب با شرایط زمانی و مکانی دارد. تحقیق حاضر درصدد آن است که تاثیر طلاق را بر افت تحصیلی بررسی نماید تا در صورت وجود چنین تاثیری مسئولین آموزشی را تشویق نماید که در جهت رفع این معضل راهکارهای موثرتری را ارائه دهند و والدین را بر آن دارد تا در شیوۀ برخورد صحیح با فرزندان خود اقدام کنند .

فرضیۀ تحقیق :

دانش آموزانی که والدین آنها طلاق گرفته اند نسبت به دیگر دانش آموزان افت تحصیلی بیشتری دارند .

اهمیت مسأله :

هر ساله تعدادی دانش آموز وجود دارند که به علل مختلف از تحصیل در کلاس بالاتر محروم می مانند و علاوه بر تأثیرات روحی و عاطفی شدید که بر خود و والدین می گذارند دستگاه آ. پ کشور را نیز متحمل خسارت مالی فراوان می کند .بدیهی است که کشورهای مختلف به مطالعات و تحقیقات مربوط به آ . پ نیاز فراوان دارد در این میان لازم است به مسائل و مشکلاتی که به نحوی مانع پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می شود توجه مبذول گردد.

اهمیت تعلیم برای فرد و اجتماع :

نشر تعلیم و فراهم آوردن وسایل آن برای حفظ مصلحت فرد و اجتماع بسیار موثر است فرد احساس می کند که تعلیم مصالح او را تامین می کند و هم چنین اجتماع نیز بقاء و پیشرفت خود را مدیون تعلیم می بیند .

تعلیم فرد را در اجتماع کامیاب می سازد . زیرا او را به مهارتها و عواطف و معارف و روش تفکر مناسبی که او را در جای خویش منسجم سازد مجهز می نماید و راه پیروزی را به روی شما می گشاید و برای حل مشکلات شخصی می تواند بهتر کوشش کند و به منظور بهبود بخشیدن اجتماعی که در آن زندگی می کند فعالیت نماید و اگر تعلیم و تربیت نمی بود هدف افراد در اجتماع معلوم نمی شد و از رسیدن به هدفهای خویش محروم می شدند . تعلیم سطح اقتصادی فرد را بهبود می بخشد .

تعلیم سطح اجتماعی فرد را بالا می برد . زیرا سطح زندگانی اجتماعی فرد پیوستگی تامی با سطح زندگانی اقتصادی او دارد ؛ وقتی درآمد انسان از طریق بهره برداری از زندگی بالا رود سطح زندگی او قهراً ترقی کرده و در زندگی اجتماعی او نیز بهبود و رفاه به وجود می آید بلکه می توان گفت در سایۀ تعلیم و سطح زندگی خانوادگی او هم رو به پیشرفت می گذارد ؛ سپس به وسیله تعلیم بسیاری از افراد می توانند از یک نوع طبقه خاص در اجتماع به طبقۀ دیگر و بهتر منتقل گردند به همین جهت تعلیم یکی از عوالم ایجاد حریت و آزادی اجتماعی است . کمتر اتفاق می افتد که فردی بیسواد و عامی مانند افراد باسواد از آزادی اجتماعی برخوردار باشد تعلیم عامل بهره مند شدن فرد از مزایای عالی زندگی است زیرا در سایۀ تعلیم بهرۀ خود از طریق ذوق ادبی وقتی و علاقه به زیبایی و ارزشها روحی می گردد و این بهترین نعمت است که دیدگان افراد عامی و بیسواد به سوی آنها باز نیست پس تعلیم به این جهت وسیله ای برای تکمیل انسانیت فرد می باشد .

60,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • پایان نامه طلاق از دیدگاه اسلام و ادیان دیگر
  • مقاله بررسی کارکردهای مثبت طلاق از نظر زنان مطلقه شهر کرمان
  • تحقیق علل افزایش طلاق و پیامدهای آن
  • مقاله ازدواج وطلاق
  • مقاله آثار فردی و اجتماعی طلاق
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.