تحقیق عوامل اجتماعی، اقتصادی مؤثر بر آگاهی حقوقی زنان کارمند در زمینه قوانین ازدواج ((با تأکید بر حقوق زوجیت ))

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق عوامل اجتماعی، اقتصادی مؤثر بر آگاهی حقوقی زنان کارمند در

زمینه قوانین ازدواج  ((با تأکید بر حقوق زوجیت ))

تعداد صفحات : ۱۰۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

اگر نگاهی گذرا به دین مبین اسلام داشته باشیم و وضعیت حقوقی زن را نیز در این عرصه مورد بررسی قرار بدهیم متوجه می شویم که اسلام در باره زن و مرد فلسفه خاصی دارد که با آنچه در قرون گذشته ؛ می گذشته است تفاوت دارد . اسلام زن و مرد را از لحاظ حقوق انسانی مساوی دانسته است یعنی تساوی حقوق آنها را پذیرفته و قبول دارد ؛ اسلام اصل مساوات انسانها را درباره زن و مرد رعایت نموده و هیچ گونه امتیازو ترجیحی حقوقی برای مردان نسبت به زنان و بالعکس قائل نیست .
قرآن کریم که کتاب جاودانه و مقدس دین اسلام می باشد جایگاه رفیعی به زن اختصاص داده است به گونه ای که سوره النساء ( سوره چهارم قرآن کریم) بطور کامل به وی تخصیص داده شده است و حتی به کرات دیده  می شود که در سایر سوره های دیگر نیز مورد تاییدپیغمبر(ص) هستند .
اگر ما سوره النساء را تلاوت نموده باشیم در خواهیم یافت که نخستین فکری که در این سوره مطرح است مساوات میان مردان و زنان از بدو خلقت می باشد . نخستین ایده مساوات در آفرینش آمده است « ای مردمان از پروردگارتان ؛ که شما را از یک تن آفرید و همسر او را از او آفرید و از آنها زنان پدید آورد بترسید» بدین شیوه می فهمیم که حتی اسلام نیز روا نمی داند که کوچکترین تبعیضی میان زن و مرد از لحاظ حقوق انسانی شان وجود داشته باشد . اما با تاسف از یک طرف همان دیدگاههای مرد سالارانه و از طرفی دیگر نا آگاهی زنان از بهره مندیهای حقوقی و انسانی خود زمینه را به گونه ای بسیار مناسب برای پیاده کردن آنچه که از این ذهنیت های سنتی بر زن روا می دارند مهیا کرده است ؛ به طرزی که بسیاری از زنان به طبیعی بودن این مسئله در زیر نام تقدیر و سرنوشت خود تن در داده اند و به تعریفی دیگر به روز مره شدن نقض حقوق خویش دچارشده اند .

از چه زمانی به حقوق زنان در ایران وجهان پرداخته شد ، این که جرقه های درخواست تساوی از سوی زنان در کجا و کی زده شد، متفاوت است به همان اندازه که موضوعات مورد مطالبه آنها در جای جای جهان متفات است. زمانی که در اروپا مردم با جنگ و گرسنگی درگیر بودند و برای سرپا نگه داشتن اقتصاد کشور و یا بازسازی ها به نیروی زنان تکیه کردند، در ایران بحث کشف حجاب رضاخانی مطرح بود و از سوی دیگر کشورهای عربی و اسلامی بحث حفظ حرمت تک همسری. اما اگر به تاریخ اروپا و آمریکا نگاه کنیم، می توانیم بگوییم درخواست برابری حقوق زنان و مردان به صورت گروهی از زمانی آغاز شد که زنان به طور جدی جای مردان را کارخانه ها و زمین های کشاورزی گرفتند تا جبران کمبود نیروی مرد را بکنند و از همین رو درخواست برای دستمزد برابر و امتیازهای مساوی با دیگر مردان شروع و کم کم به یک جنبش اجتماعی بدل شد. توجه دولت ها به جنبش زنان با فشار گروهای منسجم اجتماعی بر سیاستمداران بیشتر شد. این حرکت در کشورهای جهان سوم با تحصیلات دختران آغاز شد به خصوص که دختران به تحصیل در دانشگاه نیز موفق می شدند و با افکار روشنفکری آن زمان اروپا و آمریکا نیز آشنا می گشتند.
اما این همه ی ماجرا نیست. در کشورهای اسلامی که محدویت های بیشتری نسبت به کشورهای اروپایی وجود داشت و دارد (تازه در سال گذشته زنان در کویت حق رأی یافتند که این امتیاز را هم هنوز زنان عربستان سعودی ندارند.). جامعه روشنفکری زنان باید بیشتر از دیگر کشورها برای به رسمیت شناخته شدن تساوی حقوق خود تلاش می کردند.

 با تمام نقل قول هایی که از پیامبر اسلام در خصوص عزت و احترام به دختران و زنان مطرح می کنند اما نگاه جامعه سنتی ایران به زنان بسیار متفاوت بوده و هست. وقتی شما در دوران قاجار روبنده را جزو اصلی لباس زنان می بینید چگونه می توانید تصور کنید اجازه داده شود زنان در انظار عمومی کار کنند و یا در کنار مردان در یک فضای بسته همکار باشند. مقایسه امروز و دیروز ایران حداقل این موضوع را اثبات می کند که روند تحقق برابری حقوق زنان و مردان در ایران در حال تحقق است و به همین ترتیب در جهان. در اتریش نیز زنان تازه از پنجاه سال پیش حق رأی را کسب کردند.

به هر حال شاید بتوان حرکت اجتماعی برای به رسمیت شناخته شدن حق زنان در جامعه ایرانی را به تاریخی دور تر از دهه ۳۰ و ۴۰ میلادی در اروپا برد. و اما امروز تلاش های همه جانبه ای از سوی سازمان های دولتی و غیر دولتی برای تغییرات بنیادی در قوانین و تفکر جامعه جهانی بسیج شده است .

بنابراین هدف اصلی در این تحقیق بررسی عوامل اجتماعی اقتصادی مؤثر بر آگاهی حقوقی زنان کارمند در دانشگاه آزاد اسلامی  واحد (اراک)در زمینه قوانین ازدواج (با تأکید بر حقوق زوجیت )است . جامعه آماری در این تحقیق زنان کارمند در دانشگاه آزاد اسلامی  واحد (اراک)که۱۳۸ نفر می باشد . تعیین حجم نمونه آماری به صورت تصادفی ساده است و سپس پرسشنامه,  در اختیار ۷۰نفر از زنان کارمند در دانشگاه آزاد اسلامی واحد (اراک )قرار  گرفت  .

واژه های کلیدی: حقوق، درآمد، وضعیت حقوقی زن

فهرست مطالب

چکیده     ۴
فصل اول۵-۲۷
مقدمه۶
تاریخچه مطالعاتی. ۷-۱۲
بیان مسئله۱۳-۱۴
چارچوب نظری.۱۵-۲۱
فرضیات       ۲۲
حدود مطالعاتی        ۲۳
اهداف مطالعاتی. ۲۴-۲۵
تعریف اصطلاحات.۲۶-۲۷
فصل دوم۲۸-۶۴
وضعیت زن در دوران پیش از تاریخ ۲۹-۳۴
الف:زن در یونان۳۱-۳۲
ب:زن در اروپا .۳۲-۳۴
۱-زن انگلستان .۳۲-۳۳
۲-زن در استرالیا..۳۳-۳۴
۳-زن در روسیه قدیم       ۳۴
وضعیت حقوقی زن و مرد در دین مبین اسلام.۳۴-۳۵
از چه زمانی به حقوق زنان در ایران وجهان پرداخته شد ۳۵-۳۶
تاریخچه حقوقی زن در ایران۳۶-۵۴
۱-نقش زن در جامعه ایران باستان۳۶-۳۹
۲-زن در دوران قاجار . .۴۰-۴۳
الف: ازدواج در دوره ی قاجار       ۴۰-۴۲
ب:دوران مشروطه.۴۲-۴۳
۳- زن دوران پهلوی۴۴-۴۸
الف:وضعیت زنان در دوران پهلوی اول.۴۴-۴۵
وضعیت جنبش زنان در دوره پهلوی اول.۴۴-۴۵
ب:وضعیت زنان در دوران پهلوی دوم.۴۵-۴۸
۴-وضع حقوقی زن در نظام حقوقی  ایران بعد از انقلاب ۴۹-۵۴
مکتب فمینیسم.۵۵-۶۴
فصل سوم۶۵-۶۷
روش تحقیق      ۶۶
رسش وتحقیق       ۶۷
فن تحقیق       ۶۶
طرح تحقیق       ۶۷
زمان تحقیق      ۶۷
حجم نمونه        ۶۷
فصل چهارم ۶۸-۶۹
تحلیل توصیفی متغیر های  تحقیق        ۶۹
شرح روشها و تکنیکهای آماری   ۷۰-۷۱
بررسی و تحلیل توصیفی متغیر های کلیدی تحقیق   ۷۸-۸۰
تجزیه و تحلیل استنباطی فرضیات پژوهشی    ۸۱-۹۶
فصل پنجم..   ۹۷-۱۰۱
برخی از نتاج قابل توجه        ۹۸
محدودیت ها        ۹۹
پیشنهادات ۱۰۰-۱۰۱

مقدمه

زنان به عنوان نیمی  از جمعیت فعال هر کشوری همواره خواستار بهره  مندی از حقوق مساوی در مقایسه با نیمه دیگر پیکره انسانی مردان بوده اند که با رشد تمدن های انسانی نوع ونگرش جوامع بشری به این قشر از اجتماع تغییر کرده به طوریکه امروز در جهان توجهات خاصی به ایشان مبذول شده ومعیار ومیزان این توجهات در قوانین ومصوبات حقوقی هر کشور نمودار می باشد .

لذا این تحقیق نیز در نظر دارد با توجه به نکات فوق به بررسی عوامل، اجتماعی اقتصادی موثر بر آگاهی حقوقی زنان کارمند در دانشگاه آزاد اسلامی  واحد (اراک)در زمینه قوانین ازدواج (با تأکید بر حقوق زوجیت )بپردازد. به همین منظور با استفاده از روش پیمایشی وابزار پرسشنامه ومصاحبه به مطالعه این موضوع می پردازد  .

تاریخچه مطالعاتی:

ضمن عنایت به موضوع تحقیق که درباره بررسی عوامل اجتماعی، اقتصادی مؤثر بر آگاهی حقوقی زنان کارمند در دانشگاه آزاد اسلامی  واحد (اراک)در زمینه قوانین ازدواج (با تأکید بر حقوق زوجیت )  می باشد این تحقیق در نظر دارد با رجوع به منابع پژوهشی محققین پیشین ،آن دسته از تحقیقاتی را که به نوعی با موضوع مورد مطالعه در ارتباط است،مورد بررسی قرار دهد.

(۱)     بررسی میزان آگاهی دانشجویان نسبت به حقوق خانوادگی زنان به استناد قانون مدنی حمایت خانواده با توجه با تأثیر نظام قشربندی اجتماعی خانواده هایشان .۱

فرضیه های این تحقیق اشاره به مواردی از قبیل :

۱)احتمالاً تفاوت در میزان آگاهی افراد مورد برسی ،نسبت به حقوق خانوادگی زنان با تفاوت در نقش جنسی آنان در رابطه است.

۲)احتمالاً تفاوت افراد مورد بررسی در میزان آگاهی نسبت به حقوق خانوادگی زنان با تفاوت در قشر اجتماعی خانواده هایشان در رابطه است.

۳)احتمالاً نگرش دانشجو نسبت به حقوق خانوادگی زنان جنبه مردسالانه دارد.

روش نمونه گیری :

روش نمونه گیری استفاده شده  در این تحقیق تلفیقی از سه روش نمونه گیری سهمیه ای، تصادفی سیستماتیک وموازی می باشد.

 جامعه آماری:

جامعه آماری مورد نظر زنان ومردان ۲۵۱۳ نفری که دانشجویان دانشکده  علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک بوده اند .

نتیجه گیری تحقیق:

این تحقیق به این نتیجه رسیده است که بین نقش جنسی ومیزان آگاهی از حقوق خانوادگی زنان ارتباط وجود دارد وهمچنین از این بررسی بیان شده که شغل وگروه شغلی پدران در میزان آگاهی فرزندان دختر نسبت به وضعیت حقوقی  وخانوادگی زنان ارتباط وجود دارد وهمچنین بین تحصیلات مادر وپدر ومیزان آگاهی فرزندان دختر نسبت به وضعیت حقوقی وخانوادگی زنان ارتباط وجود دارد در این پایان نامه نیز اشاره شده است که نگرش دانشجویان نسبت به حقوق خانوادگی زنان از جنبه مردسالارانه برخوردار است.

(۲)بررسی وشناخت عوامل موثر بر خشونت علیه زنان در خانوده وارائه راهکارهای تعدیل خشونت۱

در این تحقیق ۳ فرضیه اساسی مورد بررسی قرار گرفته است این سه فرضیه عبارت است از :

۱)مهمترین عوامل تأثیرگذار بر ارتقاءآگاهی های اجتماعی زنان کسب حقوق خودشان در جامعه می باشد.

۲)رفع ناهماهنگی میان فرصت های دو جنسیتی که می تواند با عث کاهش خشونت علیه زنان شود.

۳)طرح وتصویب اقدامات وسرمایه گذاری های فرهنگی دولت که می تواند به عنوان یک عامل موثر در کاهش خشونت علیه زنان باشد .

روش نمونه گیری :

در این تحقیق که به روش پیمایشی است  واز ابزار پرسشنامه استفاده شده است.

جامعه آماری :

جامعه آماری این بررسی ۲۰۰ نفر از میان کلیه زنان متاهل ساکن در شهرک های (قدس ،شهید بهشتی )اراک انتخاب شده بود.

نتیجه گیری تحقیق :

در این پژوهش اشتغال واستقلال مالی داشتن زنان در اجتماع را به عنوان یک راهکار مناسب در جهت خشونت زدایی دانسته شده است ونیز رفع مشکلات خانوادگی یکی دیگر از راهکارهای مناسب در جهت خشونت زدایی اعلام شده واقدامات وسرمایه گذاری های فرهنگی دولت هم به عنوان یک عامل مؤثر در کاهش خشونت علیه زنان در این تحقیق اشاره شده است.

(۳)بررسی عوامل مؤثر بر دارخواست طلاق زنان تحصیل کرده اراک ۱

فرضیه های مورد بررسی در این تحقیق عبارت اند از:

۱-    آیا تفاوت عقاید در طلاق زنان موثر است.

۲-    آیا تصور از مشکلات پس از طلاق در طلاق زنان تحصیل کرده مؤثر است .

۳-    آیا تفاوت تحصیلات در طلاق زنان تحصیل کرده مؤثر است .

روش نمونه گیری :

در این تحقیق از روش پیمایشی استفاده شده است .نمونه گیری به صورت تصادفی انجام گرفته است .

 جامعه آماری :

 پرسشنامه به صورت اتفاقی بین۱۰۲نفر از زنان تحصیل کرده طلاق گرفته وزنان تحصیل کرده در حال طلاق  در شهر اراک  توزیع شده  است  .

نتیجه گیری تحقیق :

این بررسی به این تیجه رسیده است که هر چقدر تحصیلات زنان بالاتر می رود نوع آگاهی آنان از حقوق خود افزایش یافته واین آگاهی در مواقعی منجر به دادن  در خواست طلاق می شود ولی هر چقدر تحصیلات در سطح یایین تری قرار داشته باشد زنان سعی می کنند تا جایی که امکان زندگی مشترک وجود داشته باشد به زندگی  خود ادامه داده  ودر برابر مشکلات خانوگی صبر پیشه کننده واین شاید به علت عدم آگاهی آنان نسبت به حقوق خانوادگی باشد .

(۴)بررسی الگوهای رفتاری زنان تهرانی در قبال خشونت همسرانشان۱

سوالاتی که در این تحقیق سعی شده پاسخی برای آنها  یافته شود به دین شرح هستند:

۱-    زنان تهرانی دربرابر خشونت جسمی همسران خود چه رفتاری را پیش می گیرند؟آیا سکوت می کنند ؟آیا قهر می کنند ؟ویا برای مجازات همسر خود اقدام می کنند ؟

۲-    آیا عوامل فرهنگی مانند نگرش زن به طلاق ،میزان تحصیلات ،میزان آگاهی زن ازقوانین در نوع رفتار زنان تأثیر دارد؟

 روش نمونه گیری :

این پژوهش برای انجام نمونه گیری از روش پیمایشی وروش کیفی استفاده کرده است.که در روش پیمایشی از تکنیک پرسشنامه ودر روش کیفی از تکنیک مصاحبه بهره برده شده است  .

جامعه آماری :

نمونه آماری این تحقیق از میان مراجعین به مراکز مشاوره در تهران انتخاب شده است .

نتیجه گیری تحقیق :

در این تحقیق بیان شده که زنان در قبال خشونت خانگی مردان روشهای مختلفی چون گریه ،قهر،التماس، سروصدا ونهایتاًشکایت به مراکز قضایی ودر خواست از بستگان برای تبیهه شوهر،  را  در پیش گرفته اند. ونیز در این تحقیق رفتار زنان را به دو بخش مقابله کننده وسکوت کننده تقسیم کرده اند .در این بررسی اشاره شده که مراکز قضائی که باید حامی مظلومان باشند، از نظر زنان نمی توانند حقوق زنان را به آنها برگردانند ودر واقع اکثرﴽ اهرمها مانند حقوق طلاق ،سرپرستی فرزندان امکانات مالی جامعه مردسالارانه است وتفسیرهای دینی طوری تنظیم شده که کفه ترازو را کاملاً به نفع مرد سنگین کرده ولذا زن راهی جز تسلیم در برابر مرد ندارد .

(۵) استاد شهید مرتضی مطهری در کتاب نظام حقوق زن در اسلام ۱به بررسی نگرش اسلام به زن وحقوق اجتماعی او در مقایسه با غرب پرداخته است ایشان اشاره کردند که از نظر اسلام زن ومرد به دلیل زن بودن یکی ومرد بودن دیگری مشابه یکی دیگر نیستند جهان برای آنها یک جور نیست ؛خلقت وطبیعت آنها را یکنواخت نخواسته است ،وهمین جهت ایجاب می کند که در بسیاری از حقوق وتکالیف وضع مشابهی نداشته باشند در حالیکه دنیای غرب به تفاوتهای غریزی وطبیعی زن ومرد توجهی ندارد ودر نتیجه میان زن ومرد از لحاظ قوانین ومقررات وحقوق وضع مشابهی قائل می شود.

(۶) شیرین عبادی در کتاب حقوق زن در قوانین جمهوری اسلامی ایران۱ بیان میدارد که  نگرش قانون اساسی نسبت به زن مبنی بر نقش سنتی زنان در جامعه یعنی مشارکت آنان در تشکیل خانواده می باشد به عبارت دیگر در قانون اساسی زن به مناسبت همسر ومادر بودن مورد توجه قرار گرفته است .ایشان همچنین به این مسأله اشاره کرده اند که نویسندگان قانون اساسی به تساوی حقوق زن ومرد معتقدند نبوده بلکه همان گونه که برخی از آنها بعد ها در کتاب ومقالات وسخنرانیهای خود مطرح نمودندبه جای ((تساوی حقوق ))زن ومرد قائل به ((موازنه حقوق))هستند وبر این باورند که ضرورتی ندارد که زن از هر حقی که مرد دارد عیناً بر خوردار شود بلکه باید در عوض هر حقی که مرد دارد ،حقی نیز برای زنان قائل شد از جمله آن که در برابر حق تمین مرد،زن حق نفقه دارد وبا این ترتیب دو حق در برابر هم قرار می گیرند وبدین گونه تساوی برقرار می گردد.

 بیان مسئله :

شناخت فرآیند دانستن است وآگاهی فرآیند سازماندهی ،تغییر وتفسیر وارتباط اطلاعاتی است که از سوی حواس جمع آوری می شود وآگاهی یکی از وجوشناخت است.استراتژی انسان برای بقا در کرهٴزمین ،همواره با انطباق بامحیط وتسلط بر آنها همراه بوده است این روند با رشد تمدن وگسترش زندگی اجتماعی به کمک آگاهی از مناسبات زندگی جمعی ادامه داشته است در عصر جدید شکل بندی خانواده به عنوان اولین اصلی ترین نهاد ساختار اجتماعی دگرگون شده است ولذا آگاهی های حقوقی در امر ازدواج به جهت نظارت بر خانوده از ضروریات تطابق وتسلط بر تنظیم های دنیای مدرن است وعدم اطلاع از مسائل حقوقی نیز به همراه خود بسیاری از مشکلات اجتماعی را پدیدار می سازد وطبیعی است که چنین وضعیتی نمی توان انتظار جامعه ای سالم روبه رشد وتوسعه یافته را داشت زیرا که صلاح ورستگاری جامعه در شناخت واجرای صحیح قوانین ودستورات آن می باشد اگر مردان وزنان نسبت به حقوق ووظایف خود آگاه باشند هر کدام حقوق دیگری را محترم شمرده ودر انجام وظایف خود مصر باشند آن وقت جامعه سالم خواهد بود .در مسیر کمال وترقی گام خواهد گذاشت .چراکه اموز علی رغم تغییرات وسیع اجتماعی وتنظیم قوانین جدید از میان برداشته  شدن بسیاری از محدودیتهای حقوقی وقانونی زنان هنوز هم ما شاهد وضعیت نامطلوب در زمینه تضییع اجتماعی حقوق زنان هستیم۱

چنانچه  خانم مهرانگیز کار در کتاب حقوق سیاسی زنان مطرح نموده است۲ :

((کسانی که در شرایط حساس کنونی سخن گفتن درباره حقوق زن را وجهه ی همت خود قرار داده اند بر پایهٴ این خوش بینی حرکت می کنند که شاید آنچه مجموعهی قوانین ایران منشأ ومبنای تقابل زن ومرد شده است مورد بازنگری قرار گرفته وتعادل جایگزین آن بشود به سخن دیگر صاحب این قلم وبسیاری دیگر از شیفتگان برابری ،با هدف ایجاد تعادل در جامعه رهرو این راه پرخطر شده اند در حال حاضر با پژوهشگران حقوق زن به گونه ای برخورد می شود که گویا می خواهند زن ومرد را در مقابل یک دیگر   قرار دهند وآتش جنگ جنسی را برافروزند بنیان خانواده را متزلزل کنند حاصل آنکه به مواقع چنین نیست وآتش افروز جنگ جنسی ،آن دسته از قوانین است که در ظرف زمانی ومکانی امروز ایران نمی گنجد ،تقابل رودررویی زن ومرد ناشی از عملکرد این قوانین است)).

 چارچوب نظریه :

از آنجایی که این تحقیق به بررسی عوامل اجتماعی, اقتصادی مؤثر بر آگاهی حقوقی زنان کارمند در دانشگاه آزاد اسلامی  واحد (اراک)در زمینه قوانین ازدواج (با تأکید بر حقوق زوجیت )لذا محقق درصدد است که این تحقیق در شاخه ی جامعه شناسی حقوق جستجو وکاوش نماید از این رو برخی از دیگاه های نظری قابل بحث وپیگیری خود را به شرح ذیل بیان می دارد .

رفتارگرایی:

طرفداران این دیگاه بر وقایع عینی وقابل مشاهده تاٴکید  می کنند ودرصدد شناخت پدیده های انسانی همچون پدیده های جهان طبیعت بر می آیند این نحله ابعاد ذهنی وارزشی پدیده های حیات انسان را ناچیز می شمارند ویا مورد غفلت قرار می دهند.۱

بنابراین می توان گفت بر طبق نظر رفتارگرایان برای شناخت اندیشه واعتقادات زنان باید شاخص های عینی وعملی رفتار ناشی از آن اعتقادات را مد نظر قرار داده وبه عبارت دیگر برای مطالعه آگاهی حقوق زنان باید معرفهای قابل مشاهده رفتار زنان مورد توجه قرار گیرد چرا که نوع نگرش وباور زنان نسبت به حقوقشان ومیزان ادراک وآگاهی آنان از وضعیت شان در گفتار ،کردار ورفتار آنها متجلی خواهد بود .

کنش اجتماعی پارسنز :

در سیستم اجتماعی پارسنز انسان کنشگری آگاه است که می تواند در زندگی اجتماعی با ارزیابی موقعیت ها به تصمیم گیری وگزینش های فردی مبادرت ورزد ولی با این شرط که انتخابها وگزینش های او از میان مجموعه- ای صورت می گیرد که جامعه بر آن توافق دارد مجموعه ای قبلا به عنوان قرادادهای اجتماعی ،ارزش ها و اعتقادات تدوین گردیده است به عبارت دیگر پارسنز انسان را انتخابگر محدود وبسته به راههای موجود             می داند که باید اهدافش را از بین داده های مورد توافق جامعه انتخاب کند در غیر این صورت فردی ناهنجار غیر نرمال وبیمار تلقی می شود که باید اصلاح شود.۱

پارسنز می افزاید :مرحله تحصیلات ومواجعه با دنیای تخصص های حرفه ای وشناخت های تخصصی برای جوانان به ناچار برای عمیق تر وماندگاری از اشخاص  با تحصیلات غیر دانشگاهی به ارمغان می آورد.

 بر اساس نظریه کنش اجتماعی پارسنز می توان نیجه گرفت که زنان آگاهی حقوقی خود را طوری اتخاذ

می کنند که موارد موافق جمعی ودرمحدودی ارزش های وهنجارهای اجتماعی حاکم در جامعه آنان است . بر اساس کنش اجتماعی پارسنز انسان در زندگی اجتماعی با ارزیابی موقعیتها به تصمیم گیری وگزینش های فردی مبادرت می ورزد ولی با این شرط که انتخاب ها وگزینش های او از میان مجموعه ای صورت می گیرد که جامعه بر آن توافق دارد.

نظریه فمنیستی :

پژوهش های فمنیستی درباره کنش های متقابل زنان ومردان نشان می دهد که این کنش های متقال اجتماعی غالباً تحت تاٴثیر این واقعیت قرار دارند که از نظر ساختاری تابع مردانی اند که با آنها از طریق هم گروهیهای تصادفی ، معاشقه  ،زناشویی  ،رابطه خانوادگی وکار دستمزدی  ،کنش متقابل دارند .هرگونه برابری فیمابینی یا تسلطی که زنان به گونه فردی می توانند در چهارچوب این فراگرد کنش متقابل  به دست بیاورند تحت الشعاع این  الگو های ساختاری که شایع ترین آنها نهاد جنسیت است  ،قرار می گیرد .الگوبندی ساختار نابرابری جنسی در سطح کلان  ،بافت چنان پیچیده ای از تار وپود  کنش های متقابل میان  زنان ومردان دارد که تنها بر تقسیم کار گسترده این الگو  تأثیر می گذارد ومشخص می کند که چه کسی طرح های را باید تعیین کند وچه کسی باید آنها را به اجراء بگذارد  ،بلکه جزئییات فراگردی آن را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. همان جزئییاتی که در اعمل اقتدار واحترام درترتیب های نشسته برخاست  ،صورتهای مخاطب قراردادن وگفتگو  ،تماس های چشمی ونظارت بر زمان ومکان  ،غالبا تجلی پیدا می کنند.

فمنیست ها استدلال می کنند که کنش متقابل در سطح فرد  ، در بستر وتحت نفوذ ساختار کلان انجام می گیرند کنش ها وروابط روزانه ی زنان در زمینه ای از فهم همگانی یا نهادمند تجربهٴ روزانه اتفاق می افتند  ، یا همچنان که گفته شد ،لایحه ی ساختارمند وکلانی از ایدئو لوژی وجود دارد که با بی اهمیت  جلوه دادن آرمان پردازی ویا نامرئی ساختن فعالیت وتجربه زنان واقعیت وجودی آن ها را مخدوش وخراب می کند . این ایدئولوژی الگوی معنا هایی را که به فعالیت ها وکنش متقابل نسبت داده می شود تعیین می کند. تحقیقات فمنیستی نشان   می دهد که زنان بیشترین آزادی را در ساختن معانی ترسیم کننده تجاربشان با دیگران  ، زمانی در اختیار دارند که در ارتباط نزدیک با زنان دیگری قرار می گیرند که در موقعیت آن ها به سر می برند.

فمنیست نخست استدلال می کنند که یک فرهنگ پدر سالا را نه تحت تسلط مرد  ، دیگری تعمیم یافته یک رشته از هنجارهای اجتماعی مرد سالارانه ای را نشان می دهد که زنان را وادار  می سازند تا  خودشان را ((کمتر)) ویا ((فرو پایه تر ))از مردان در نظر بگیرند.هر چقدر که یک زن درادراک دیگری تعمیم یافته ای که برداشتهای مسلط اجتماع را منعکس می سازد توفیق بیشتری داشته باشد ،  امکانات احترام به خود وخودیابی اش را بیشتر از بین می برد .جامعه شناسان فمنیست می گویند که زنان خود را چنان تحت الشعاع منزلت محدود زنانه شان

 می یابند که تصور فرا فکنی طرح های شخصی آنها در جامعه مگر به گونه نصری بی معنا می گردد.وانگهی  ،  زنان نمی توانند جهان را به گونه ای تحت تسلط قرار دهند که با منافع شخصی شان سازگا گردد. آن ها طوری اجتماعی می شوند که جهان حیاتی را به عنوان مکانی در نظر می گیرند که در آن یک فرد باید میان انواع منافع کنشگران دیگر تعادل برقرار کند.۱

براساس این دیدگاه زنان در فعالیت های روزانه شان تحت تاثیر این واقعیت قرار دارند که از نظر ساختاری تابع مردانی اند که با آن ها از طریق معاشقه زناشویی رابطه خانودادگی وکار دستمزدی کنش متقابل دارند.زنان بیشترین آزادی رادر ساختن معانی ترسیم کننده تجاربشان با دیگران زمانی در اختیار دارند که در ارتباط نزدیک با زنان دگیری قرار می گیرند که در موقعیت آنها به سر می برند.

فمنیست ها استدلال می کنند که یک فرهنگ پدر سالارانه تحت تسلط مرد دیگری تعمیم یافته یک رشته از هنجارهای اجتماعی مردسالارانه ی را نشان می دهند که زنان را وادار می سازند تا خودشان را کمتر ویا فرومایه تر از مردان در نظر بگیرند.



۱ زرد چقائی ,فاطمه  ,پایان نامه کارشناسی ارشد , بررسی میزان آگاهی دانشجویان نسبت به حقوق خانوادگی زنان به استناد قانون مدنی حمایت خانواده با توجه با تاثیر نظام قشربندی اجتماعی خانواده هایشان,دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک ۱۳۷۸

۱ علی آبادی  فراهانی ,سمیه ,پایان نامه کارشناسی , بررسی وشناخت عوامل موثر بر خشونت علیه زنان در خانوده وارائه راهکارهای تعدیل خشونت ,دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک  ۱۳۸۴

۱ فضلی ,آیت , پایان نامه کارشناسی , بررسی عوامل مؤثر بر دارخواست طلاق زنان تحصیل کرده اراک , ,دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک۱۳۸۲

۱ متولیان, سید مهدی , پایان نامه کارشناسی ارشد, بررسی الگوهای رفتاری زنان تهرانی در قبال خشونت همسرانشان,دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک

 ۱۳۸۴-۱۳۸۳

۱ مطهری , استاد مرتضی, ((نظام حقوقی زن در اسلام ))تهران , انتشارات صدر  ,۱۳۷۶

۱ عبادی , شیرین ,حقوق زن در قوانین جمهوری اسلامی ایران ,۱۳۸۱

۱ یزد خواستی ,بهجت  ,((زنان وتغییرات اجتماعی))تهران ,انتشارات مانی ,۱۳۷۲

۲ کار,مهرانگیز ((حقوق سیاسی زنان در ایران ))تهران, انتشارات روشنفکران ومطالعات زنان ,۱۳۷۶

۱ ساروخانی,باقر ,((روش تحقیق در علوم اجتماعی ))تهران,پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی,۱۳۸۳

۱ ریتزر, جورج ,((نظریه جامعه شناسی در دوران معاصر))ترجمه,محسن ثلاثی,تهران,انتشارات علمی   ,۱۳۸۴

۱ ریتزر ,جورج ((نظریه های جامعه شناسی در دوان معاصر ))ترجمه, محسن ثلاثی, تهران,انتشارات  علمی, ۱۳۸۴

100,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نفقه
  • مقاله ازدواج وطلاق
  • مقاله ازدواج در اسلام
  • مقاله آگاهی دینی و ازدواج جوان
  • مقاله ازدواج در عربستان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.