تحقیق مدیریت و برنامه ریزی در خانواده

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق مدیریت و برنامه ریزی در خانواده

تعداد صفحات : ۱۱۶

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله درباره توانایی مدیریت و برنامه ریزی در خانواده، توانایی تنظیم بودجه در خانواده و مدیریت هزینه های ان، توانایی شناخت خانواده و نیاز های آن ، اشنایی با روشهای صحیح برقراری ارتباط در خانواده و جامعه، توانایی تعلیم و تربیت فرزندوجایگاه ان درخانواده، توانایی همکاری خانواده با مدرسه و سایر مراکز آموزشی، توانایی بهره گیری از حقوق قانونی خود و آگاه نمودن خانوده نسبت به حقوق خود توضیح می دهد.

ازانجاییکه خانواده مانند هر تشکیلاتی از اجزا و اعضای مختلفی تشکیل شده است و هماهنگی این اعضا در پیشبرد اهداف خانواده بسیار اهمیت دارد نقش مدیر و برنامه ریزی او بسیار مهم است   .او باید بداند که چگونه اعضای خانواده را در مسیری که می خواهد هدایت کند .

برای برنامه ریزی یا تصمیم گیری در مورد امور خانواده لازم است که خانواده و ساختار ان و همچنین فرهنگ و سنن و نیاز های جسمی و روانی که برای اعضای یک خانواده لازم است تامین شود –شناسایی شود زیرا در صورت تامین نشدن نیازهای افراد خانواده چه مادی و چه روانی تعادل خانواده بهم می خورد.

از انجاییکه انسان یک موجود اجتماعی است و در ارتباط با انسانهای دیگر زندگی می کند پس باید با اطرافیان رابطه داشته باشد این رابطه جنبه های مختلفی دارد که مهمترین انها روابط رفتاری و انسانی و اخلاقی است ونحوه برقراری این ارتباط بسیار مهم است انسانهایی که روابط ضعیف و یانادرستی با اطرافیان دارند هم خود دچار مشکل می شوند و هم اطرافیان را ازار می دهند که نتیجه ان طرد و رانده شدن از طرف اطرافیان می باشد ولی کسانی که روابط قوی با دیگران دارند در ابعاد دیگر زندگی نیز موفق هستند ودر بین اطرافیان نیز محبوب می باشند .چون رشد شخصیت انسان در خانواده اغاز می شود پس یادگیری داشتن روابط سالم در خانواده باید شروع شود .

واژه های کلیدی: خانواده، مدیریت، برنامه ریزی، برقراری ارتباط، مدیریت هزینه ها

فهرست مطالب

مقدمه    ۱
(۱-۱)اشنایی با تعریف مدیریت و مدیریت در خانواده :    ۳
(۲-۱)اشنایی با اجزای مدیریت خانواده و وظایف مدیر در خانواده    ۳
(۳-۱)اشنایی با خصوصیات مدیر خانواده :    ۴
(۴-۱) شناسایی اصول و نحوه برنامه ریزی در مدیریت خانواده    ۵
(۶-۱)اشنایی با اصول ونحوه سازماندهی امور منزل:    ۱۰
(۷-۱)اشنایی با اصول و نحوه هدایت و رهبری امور منزل :    ۱۰
(۸-۱)اشنایی با اصول و نحوه کنترل و نظارت برامور منزل    ۱۲
(۹-۱)شناسایی اصول و نحوه ارزشیابی امور منزل    ۱۲
فعالیت : نحوه تهیه دو نمونه چک لیست ارزشیابی امور منزل :    ۱۲
(۱۰-۱)اشنایی با فرایند تصمیم گیری در مدیریت خانواده :    ۱۵
(۱۱-۱)شناسایی اصول زمانبندی فعالی های خانواده :    ۱۶
(۱۲-۱)اشنایی با نحوه مدیریت خانواده در شرایط خاص (مرگ و میر –بیماری –طلاق –اعتیاد-بزهکاری و…)    ۱۶
(۱۳-۱)اشنایی با نحوه بهره گیری از وسائل ارتباط جمعی :    ۱۸
(۱۴-۱)شناسایی نحوه تقسیم کار در خانواده :    ۱۹
توانایی تنظیم بودجه در خانواده و مدیریت هزینه های ان (۲)    ۲۱
(۱-۲)اشنایی با مفهوم بودجه و بودجه بندی در خانواده :    ۲۱
(۲-۲)اشنایی با انواع بودجه بندی در خانواده    ۲۱
(۳-۲)اشنایی با منابع مالی تامین بودجه در خانواده    ۲۱
(۴-۲)شناسایی اصول بودجه بندی در خانواده :    ۲۲
(۵-۲)اشنایی با روشهای بودجه بندی در خانواده :    ۲۲
(۶-۲)اشنایی با ارتباط منابع انسانی و مالی :    ۲۲
(۷-۲)شناسایی اصول اولویت بندی و اختصاص بودجه به نیازهای خانواده :    ۲۳
(۱۰-۲)شناسایی اصول تطبیق دخل و خرج در خانواده    ۲۴
(۸-۲)اشنایی با نحوه بودجه بندی در محدودیت های مالی :    ۲۴
(۹-۲)اشنایی با انواع هزینه ها    ۲۷
(۱۲-۲)اشنایی با صرفه جویی و روش های ان در خانواده :    ۲۸
نقش خانواده در اموزش بهره وری و صرفه جویی :    ۲۹
صرفه جویی و نقش والدین در برابر هم :    ۲۹
نقش والدین در مقابل دوستان و اطرافیان :    ۲۹
(۱۱-۲)شناسایی اصول مدیریت هزینه های خانواده    ۳۰
(۱۳-۲)اشنایی با مفهوم پس انداز و جایگاه ان در اقتصاد خانواده    ۳۰
(۱۴-۲)اشنایی با روش های رسمی و غیر رسمی پس انداز در خانواده    ۳۰
هزینه های مسکن :    ۳۲
هزینه های ازدواج :    ۳۲
هزینه های سوگواری :    ۳۳
هزینه دید و بازدید :    ۳۳
فعالیت :بودجه بندی هزینه متناسب با امکانات مالی خانواده و محاسبه جایگزین های مادی و انسانی مناسب :    ۳۴
(۱۵-۲)اشنایی با اصول باز کردن حساب پس انداز :    ۳۵
(۱-۳)اشنایی با مفهوم خانواده و انواع ان :    ۳۷
(۲-۳)اشنایی با ساختار خانواده :    ۳۷
(۳-۳) شناسایی فرهنگ ها و اداب و سنن رایج ددر خانواده های ایرانی :    ۳۸
(۱-۳-۳)تهیه گزارش تحقیق درباره اداب و سنن رایج در یکی از مناطق کشور    ۴۰
(۴-۳)اشنایی با نیازهای جسمی و روانی خانواده :    ۴۱
(۵-۳)اشنایی با نیازهای اقتصادی و اجتماعی خانواده (بازنشتگی –بیمه –تحصیل و…)    ۴۱
(۶-۳)اشنایی با نحوه نیاز سنجی در خانواده :    ۴۲
توانایی برقراری روابط سالم انسانی و اخلاقی درخانواده و جامعه (۴)    ۴۵
(۱ـ۴) اشنایی با روشهای صحیح برقراری ارتباط در خانواده و جامعه :    ۴۵
(۲ـ۴)  اشنایی با مسئولیت های اعضای خانواده جهت تامین محیط سالم  خانوادگی :    ۴۷
(۳-۴)اشنایی با ملاک هاو معیارهای گزینش همسر :    ۵۰
(۴-۴) شناسایی عوامل موثر در انسجام خانواده  :    ۵۲
(۶-۴)شناسایی دستورات اخلاقی در اسلام جهت تامین روابط سالم خانوادگی مانند احترام گذاشتن و…    ۵۵
(۷-۴)اشنایی با الگوها و سیره ائمه اطهار در زندگی خانوادگی :    ۵۶
(۸-۴)شناسایی اصول مقابله با مشکلات اخلاقی در خانواده :    ۵۹
توانایی تعلیم و تربیت فرزندوجایگاه ان درخانواده (۵)    ۶۲
(۱-۵)اشنایی با تعریف تعلیم و تربیت در خانواده :    ۶۲
(۲- ۵)اشنایی با اهمیت تعلیم و تربیت در خانواده :    ۶۳
(۳-۵) اشنایی با نقش خانواده در تعلیم و تربیت فرزندان :    ۶۴
(۴-۵)اشنایی با مراحل رشد اخلاقی کودک :    ۶۴
(۵-۵)اشنایی با روش های صحیح برقراری ارتباط با فرزندان :    ۶۵
(۶-۵)اشنایی با روش های تعلیم و تربیت فرزندان در خانواده :    ۶۶
(۷-۵)اشنایی با جایگاه بازی در پرورش ذهنی و جسمی فرزندان :    ۶۸
(۸-۵)شناسایی بازی های ویژه کودکان (بدون استفاده از اسباب بازی و با استفاده از ان )    ۶۹
(۹-۵)شناسایی اصول ساخت چند نوع اسباب بازی برای کودکان :    ۷۰
(۱۰-۵)شناسایی اصول شیوه های پرورش حواس :    ۷۱
(۱۱-۵)شناسایی اصول زبان اموزی به کودکان    ۷۳
(۱۲-۵)اشنایی با نقش قصه در تعلیم و تربیت کودکان :    ۷۵
(۱۳-۵)شناسایی اصول قصه گویی برای کودکان :    ۷۶
(۱۴-۵)اشنایی با تاثیر برنامه های اوقات فراغت در تعلیم و تربیت فرزندان    ۷۶
(۱۵-۵) شناسایی اصول برنامه ریزی اوقات فراغت برای کودکان :    ۷۶
(۱۶-۵)اشنایی با نحوه هدایت امور تحصیلی و اشتغال فرزندان :    ۷۸
(۱۷-۵)اشنایی با شیوه های صحیح برقراری عدالت جنسیتی در فرزندان :    ۷۹
(۱۸-۵)اشنایی با شیوه های تعلیم و تربیت کودکان خاص (کندذهن –تیزهوش –معلول جسمی …)    ۸۰
(۱۹-۵)اشنایی با عوامل و شیوه های تقویت یادگیری و خلاقیت در کودکان :    ۸۲
توانایی همکاری خانواده با مدرسه و سایر مراکز آموزشی (۶)    ۸۴
(۱-۶) آشنایی با مراکز آموزشی کشور و مسئولیت  های آنها ( مهد کودک ، آموزش و پرورش  ، دانشگاه ها ، مراکز غیر رسمی ، انجمن اولیاء و مربیان و..)    ۸۴
(۲-۶) آشنایی با نقش والدین در کنترل برنامه تحصیلی فرزندان    ۸۶
(۳-۶) آشنایی با اهمیت هماهنگی خانه و مدرسه در تربیت فرزندان  اصلی ترین اهداف انجمن اولیاء و مربیان :    ۸۷
توانایی بهره گیری از حقوق قانونی خود و آگاه نمودن خانوده    ۹۰
نسبت به حقوق خود  (۷)    ۹۰
(۱-۷) آشنایی با رشته های گوناگون حقوق و مفهوم خانواده    ۹۰
(۳-۷) آشنایی با مقررات و شرایط ازدواج .    ۹۲
(۴-۷) آشنایی با حقوق و تکالیف متقابل زن و شوهر    ۹۷
(۵-۷) آشنایی با شرایط ، قوانین احکام ازدواج و طلاق    ۱۰۰
(۶-۷) آشنایی با حقوق کودکان در خانوده    ۱۰۵
(۷-۷) آشنایی با حقوق ارث در اسلام .    ۱۰۷
منابع    ۱۱۰

مقدمه

خانواده اولین و مهم ترین نهاد اجتماعی است که انسانها در انجا متولد
می شوند- بزرگ می شوند و پرورش می یابند و تعالیم و رفتارهای مختلف را می اموزند.  بخش عظیمی از ابعاد شخصیت هر انسانی در خانواده شکل
می گیرد تعالیمی که انسانها در خانواده می اموزند بر جامعه ای که در ان هستند نیز تاثیر دارد رفتارهایی که هر انسان در برخورد با دیگر افراد جامعه از خود نشان می دهد نتیجه تربیت خانوادگی اوست . از اینرو اگاهی خانواده ها در جهت چگونگی مدیریت و برنامه ریزی هچنین چگونگی رفتار در خانواده و نحوه تعلیم و تربیت فرزندان بسیار اهمیت دارد .

 توانایی مدیریت و برنامه ریزی در خانواده (۱)

 ازانجاییکه خانواده مانند هر تشکیلاتی از اجزا و اعضای مختلفی تشکیل شده است و هماهنگی این اعضا در پیشبرد اهداف خانواده بسیار اهمیت دارد نقش مدیر و برنامه ریزی او بسیار مهم است   .او باید بداند که چگونه اعضای خانواده را در مسیری که می خواهد هدایت کند .

 (۱-۱)اشنایی با تعریف مدیریت و مدیریت در خانواده :

تعریف مدیریت :مدیریت به معنی هماهنگی اجزا و اعضای یک سازمان و بهترین استفاده از توانمندی های انسانی و امکانات موجودبرای رسیدن به اهداف سازمان است .مدیر خانواده باید نیازمندی ها و توانمندی های هر یک از اعضای خانواده را بداند و با استفاده از توانمندی ها و توجه به نیاز های طبیعی و فطری خانواده  اعضای خانواده را متعهد و مسئولیت پذیر بار اورد و همچنین بین اعضای خانواده محبت و صمیمیت را تقویت کند

 (۲-۱)اشنایی با اجزای مدیریت خانواده و وظایف مدیر در خانواده

یک مدیر خانواده باید وظایف یک مدیر را بداند این خصوصیات عبارتنداز۱-برنامه ریزی :برای رسیدن به اهداف سازمان باید مسیری را که لازم است   تا به نتیجه دلخواه برسد معین کند در این برنامه ریزی باید مدیر واکنش هایی که تارسیدن به نتیجه مطلوب بوجود می اید را پیش بینی کند     

۲-سازماندهی :ترکیب اجزا و اعضای سازمان برای انجام کار

۳-رهبری : جهت دهی افراد در انجام دادن کار  .مدیر باید خود به گونه ای رفتار کند که اعضای دیگر او را بعنوان یک الگو بشناسند

۴-هماهنگی : یک مدیر باید در تمامی اموری که انجام می دهد از جمله تصمیم گیری هاو برنامه ریزی ها و اهدافی که بدنبال ان است مهاهنگی داشته باشد .

۵-نظارت : در هر سازمانی نظارت از اهمیت بالایی برخوردار است برای اینکه یک مدیر بداند که اعضای سازمان در جهت  اهداف  درست حرکت می کنند باید بصورت دائم بر سازمان خود نظارت داشته باشد .

۶-اهمیت بازخورد در مدیریت : مدیر در مقاطع مختلف باید با بررسی اینکه تصمیم گیری ها و برنامه ریزی او چقدر در راستای اهداف سازمان بوده تصمیمات جدیدی بگیرد و اگر اشکالات و معایبی وجود داشته باش دانها را برطرف کند

۷-تغییر هدف سازمان : گاهی اوقات اهداف سازمان از توان اعضا و اجزای سازمان بیشتر است در این مواقع باید با تغییر هدف سازمان توان اعضای سازمان را در رسیدن به اهداف اینده تقویت کنیم .

 (۳-۱)اشنایی با خصوصیات مدیر خانواده :

برای اداره صحیح خانواده یک مدیر باید یک سری خصوصیات داشته باشد که این خصوصیات در تمام مدیران باید وجود داشته باشد از جمله  :

 ۱- خوشبینی : از انجا که یک خانواده بر پایه مهر تشکیل می شود و بدبینی با این خصوصیات خانواده در تضاد می باشد یک مدیر خانواده باید انسان خوشبینی باشد .

۲-فداکاری

۳-عدالت خواهی : مدیر خانواده باید بین اعضاعدالت را تامین کند تا حق کسی ضایع نشود

۴- دیگر نگرشها : مدیریت خانواده باید با جامعه ای که در ان هستیم نیز

هماهنگی داشته باشد .

 (۴-۱) شناسایی اصول و نحوه برنامه ریزی در مدیریت خانواده

برای رسیدن باید امکانات موجود را بکار گرفت و براساس ان طرحی را برنامه ریزی کرد و مسیری را که باید طی شود معین کرد تا به بهترین نتیجه برسیم .

فعالیت : طرح ریزی برای یک نمونه از برنامه ریزی بلند مدت و کوتاه مدت در خانواده

جهت طرح ریزی برای یک برنامه بلند مدت :مثلا فردی است که در حال حاضر مدک پایان تصحیلات دوره راهنمایی را دار داین می خواهد که مدرک لیسانس داشته باشد.

او در حال حاضر متاهل است و باید طوری برنامه ریزی کند که به انجام تکالیف و
فعالیت های درسی خود نیز بپردازد. دوران دبیرستان چند سال طول میکشد وپس ازاخذ مدرک پیش دانشگاهی جهت شرکت در کنکور و رشته مورد علاقه خود را آماده میکند پس از قبولی در کنکور و ورود به دانشگاه نیز چند سالی طول میکشد تا مدرک لیسانس خود را اخذ کند او در حالی که تمامی این مراحل را از ابتدا مرور میکند خود را برای مواجه با مشکلات احتمالی که در مقاطع مختلف ممکن است پیش بیاید اماده میکند و برای روبه رو شدن با انها راه حلهایی نیز ارائه میدهد.مثلا وقتی که به مدرسه می رود فرزندش در خانه تنها می ماند که برای حل این مشکل ممکن است یک یا چند راه حل به

ذهن او بیایدمثلا سپردن فرزند به مهدکودک یا اینکه از مادر خود بخواهد ا زاو مواظبت کند.

برنامه ریزی کوتاه مدت:مثلا یک خانواده قصد رفتن به مسافرتی را دارد انها از ابتدا
می دانند که به کجا می خواهند مسافرت کنند و علت این انتخاب نیز مشخص است انها بایستی زمان شروع حرکت خود را تنظیم کنند مسیری که باید طی کنند تا به مقصد برسندو وسیله نقلیه –هزینه های مسافرت و وسایل مورد نیاز را باید از ابتدا مهیا کنند . پس از رسیدن به مقصد محل اسکان ومکان هایی که میخواهند ا زانها بازدید کنند نیز مشخص کنند اگر تمامی این مراحل از قبل برنامه ریزی شود هیچ مشکلی پیش نمی اید.

(۵-۱)آشنایی با نحوه برنامه ریزی اور منزل برای مادران شاغل

چون مادران شاغل بسیاری از وقت خود را سر کار می گذرانند برای رسیدگی به امور منزل وقت کمتری دارند در این مواقع همراهی شوهر و فرزندان در کمک به مادر جهت انجام  امور منزل بسیار مهم است و با مشارکت و تفاهم وانعطاف پذیری اعضای خانواده  کارها به بهترین روش انجام  می گیرد .

 فعالیت :تهیه یک گزارش در خصوص برنامه هفتگی /ماهانه جهت مدیریت امور منزل بزای مادران شاغل

یک مادر شاغل اغلب مسئولیت دو گانه ای پیدا میکند یعنی علاوه بر شغلش باید طوری مدیریت و برنامه ریزی صحیح انجام دهد که به تمام امور مربوط به خانه نیز رسیدگی کند.

(۶-۱)اشنایی با اصول ونحوه سازماندهی امور منزل:

در سازماندهی فراهم اوردن امکانات لازم برای رسیدن به اهداف اهمیت دارد یعنی برای رسیدن  به اهدافی که داریم باید امکاناتی را که لازم است تا به بکارگیری انان به اهداف خود برسیم فراهم کنیم.

 (۷-۱)اشنایی با اصول و نحوه هدایت و رهبری امور منزل :

رهبری به معنای ایجاد جاذبه برای بهترین شیوه انجام امور خانه است یک مدیر باید بین اعضای خانواده وحدت بوجود اورد و خود نیز مسئولیت پذیر باشد .

 فعالیت : تهیه یک نمونه طرح اولیه مشتمل برفعالیت های مهم یک مدیر خانواده در جهت هدایت امور خانه و رهبری ان .

یک مدیر خانواده باید تمام نیازهای روحی افراد خانواده را بشناسد ونیز هر کدام را نسبت به سن و درک انها اقدام نماید .یک مدیرباید طوری برخورد کند که افراد خانواده از او حساب ببرند یعنی نسبت به خواسته ها ونظراتش احترام قائل باشند.

رهبری به معنی هدایت و راهنمایی اعضای خانواده برای رسیدن به هدف ها است .در واقع خانواده –رهبران و یا مدیران  و یا مدیران خانواده تا زایش و بزرگ شدن بچه ها و امکان پذیر شدن دخالت مفید انان در تصمیم گیری خانواده –خود زن و شوهر می باشند که برنامه های تهیه شده دارای زمان بندی و سازماندهی شده را با تصمیم گیری مناسب تحقق می بخشند .دراین حالت زن و شوهر خود اجراکننده تصمیمات هستند و شیوه ایجاد همدلی ضرورت بیشتر می یابد.

برای رهبری و مدیریت خانواده :

مثلا یک مادر شاغل است ووقت رفتن برای خرید خوراک از بازار را ندارد باید انقدر رهبری و مدیریت در خانواده داشته باشد که بتواند شوهر یا یکی از فرزندان را جایگزین خود قرار دهد تا این کار را انجام دهد .

اگر اعضای یک خانواده از پدر خانواده انتظار داشته باشند که انها را به مسافرت ببرد و پدر خانواده می داند که بدلیل نداشتن پس انداز در حال حاضر امکان تحقق این خواسته برای او امکان پذیر نیست .او باید برای اعضای خانواده خود این مشکل را در میان نهد وانها را متقاعد کند که در حال حاضر از او چنین خواسته ای نداشته باشند .

 (۸-۱)اشنایی با اصول و نحوه کنترل و نظارت برامور منزل

(۹-۱)شناسایی اصول و نحوه ارزشیابی امور منزل

وقتی در یک خانه دریک مورد برنامه ریزی و تصمیم گیری می شود باید بعد از مدتی با ارزشیابی نتایج بدست امده ببینیم که ایا روشی که تاکنون پیموده ایم ایا مفید بوده یا ضرر داشته است و ایاراه بهتری برای رسیدن به نتایج بهتر وجود دارد یا خیر.

فعالیت : نحوه تهیه دو نمونه چک لیست ارزشیابی امور منزل :

الف – یک زن خانه دار از صبح تا شب امورات زیر را به ترتیب انجام می دهد

۱-شستن لباسها

۲-شستن ظروف

۳-نظافت خانه

۴-شرکت در کلاس خیاطی

۵-تهیه نهار

۶-شستن ظروف نهار

۷-استراحت

۸-خرید مواد غذایی

۹-تهیه شام

او هر روز نهار خود را دیرتر از موقع معمول اماده می کند او همچنین وقتی به خرید می رود مواد غذایی مناسبی که می خواهد به سختی پیدا می کنداو با بررسی برنامه ریزی روزانه خود اشکالات زیر را پیدا می کند .

۱-شستن ظروف غذایی شب قبل در روز بعد

۲-شرکت در کلاس خیاطی قبل از ظهر

۳-خرید مواد غذایی در بعداز ظهر که موادغذایی با کیفیت پایین تری در بازار وجود دارد

او با جابجایی برنامه روزانه مشکلات خود را حل می کند حال برنامه او به این ترتیب
می باشد.

۱-شستن لباسها

۲-خرید مواد غذایی

۳-تهیه نهار

۴-شستن ظروف نهار

۵-نظافت خانه

۶-استراحت

۷-رسیدگی به امور فرزندان و کمک در انجام تکالیف درسی انان

۸-شرکت در کلاس خیاطی

۹-تهیه شام

۱۰-شستن ظروف شام

۱۱-نشستن در کنار همسر و فرزندان و صحبت کردن درباره مسائل مختلف

ب –یک زن خانه دار در ابتدای ماه پولی را که در اختیار دارد جهت یک ماه بصورت زیر تقسیم بندی می کند .

100,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نقش خانواده در تربیت فرزندان برای نماز
  • مقاله دین و خانواده
  • مقاله خانواده
  • مقاله حقوق خانواده
  • مقاله تاثیر مدرنیته بر خانواده
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.