تحقیق نقش حجاب در جامعه

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق نقش حجاب در جامعه

تعداد صفحات : ۸۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

حجاب، لباس مشارکت است، لباسی است که خدای متعال از ابتدای بلوغ به تن زن مسلمان کرده، و او را به عنوان  عضوی موثر در جامعه عقیدتی اسلام پذیرفته است. آری این حجاب است، لباس مشارکتی که تمامی ابعاد یک مشارکت رسمی الهی را در بردارد. بسیاری از ساده اندیشان سعی دارند آن را یک لباس مشارکت صرفاً اسمی قلمداد کنند تا از کارکرد آن بکاهند و زن را به پذیرش تحقیرهای تحمیلی شرق و غرب بکشانند.

حیطه مشارکت وسیع است و بنا به توان و سرمایه فکری زن، مشارکت می تواند انواع مختلفی از جمله مشارکت اسمی ، مشارکت رسمی، پذیرش نقش  و …داشته باشد که در این مقاله درابهر آن بررسی می کنیم.

سپس در ادامه مقاله به جایگاه انسانی زن، حجاب جلوه ای از فلسفه زندگی و جلوه معنویت زن و جلوه منزلت زن، زن و نظام آموزشی و حجاب، نماد انسانیت سالاری است و … می پردازد.

هدف هر فعالیتی باید مظهری از هدف خلقت انسان را در خود داشته باشد، و مظهر هستی زن که تصویر انسانی معنوی را بخود گرفته است، چیزی جز پوشش اسلامی نیست. اگر پوششی، زن را به کنترل بکشاند، اما تاثیرات متقابلی در کنترل خودبخودی غرایز و توسعه فرهنگ عفاف نداشته باشد، باید نسبت به فرهنگ القاء کننده آن بازنگری کرد. حجاب زن، جامعه را در هاله ای از عفاف قرار می دهد، زیرا صرف فعالیت یکجانبه زن، جامعه را به رشد همه جانبه نخواهد رساند. بلکه حضور فرهنگی- دینی زن است که شتاب حرکت جامعه را بسوی اهداف متعالی تسریع می کند.

حجاب می آموزد که آدمی با جهان خارج از خود، پیوند راستینی باید برقرار نماید، حجاب، زن را بعنوان موجودی فعال- نه منفعل- پرورش می دهد و این تجلی نیاز حقیقی انسان است که به رسوا شدن نیازهای مصنوعی و اسارت آور منجر می گردد. و این لطف الهی است که این جریان هستی را بدست زن صورت می دهد.

جهان در صدد ایجاد نیازهای کاذبی در زن است، تا او را وا دارد با اراده خود به مسلخ بیابد! جهان می خواهد دامی از دامهای فریب را برگردن زن نهد، تا اگر خود نیامد، او را به قربانگاه بکشاند تا حس خود خواهی خود را اینگونه جبران کند. جهان در صدد ایجاد فقر درونی برای زن است، تا نیازهای اصیل و کاذب در ذهن او مخدوش گشته و همه رویه هایش انفعالی گردد، تا او ارضاء های فوری بدون درد سر را – همچون گرایش به مواد مخدر- بپذیرد!

آیا تمامی نهضت های موجود زنان در جهان نوعی اعتراض به محرومیت ها نست؟ آیا تمامی تلاش مردان برای کسب تجربیات خوش قهرمانیهایشان ذلت زنان تلقی نمی گرد؟

واژه های کلیدی: حجاب، مشارکت، معرفی معروف و منکر، زن و معنویت

فهرست مطالب

مقدمه    ۶
ادیان و برنامه ریزی جنسیتی    ۷
الف) انواع مشارکت    ۸
۱-مشارکت اسمی    ۸
۲-مشارکت رسمی    ۸
مساوات میان زنان ( یک جنس)    ۱۰
مساوات میان زن و مرد ( دو جنس مخالف)    ۱۲
مدیریت بر خود    ۱۳
باز خورد عمل    ۱۴
توسعه روانشناختی مشارکتچ    ۱۴
۳-احساس هویت و منزلت در مشارکت    ۱۵
۴ – پذیرش نقش    ۱۷
۵-رفع از خود بیگانگی    ۱۹
د- شاخصه های مشارکت    ۲۰
و- الگوی مشارکت    ۲۴
مقدمه    ۲۶
۱-زمینه های تهاجم پذیری    ۲۸
۲-ضعف برنامه ریزی فرهنگی    ۲۹
۳-سرعت تغییرات فرهنگی    ۳۱
۴- عناصر منفی فرهنگ    ۳۲
الف- رشد آرزوهای دست نیافتنی ( طول امل)    ۳۲
ب- اشاعه چشم هم چشمی    ۳۳
ج- رشد نابرابریها    ۳۴
د- رشد حرص    ۳۵
هـ – مطلوبیت خشونت    ۳۶
و- رشد تملق    ۳۷
۵-عوارض عناصر منفی فرهنگ    ۳۸
۱-انسجام فرهنگی راه مقابله با فرهنگ بیگانه    ۳۹
۲-بررسی علل شکاف فرهنگی    ۴۰
۳- مهندس اجتماعی    ۴۱
مقدمه    ۴۳
۱-لایه شناختی    ۴۶
۲- لایه عاطفی    ۴۷
۳-لایه رفتاری    ۴۷
شخصیت الگو و معرفی معروف و منکر    ۴۸
مقدمه    ۴۹
توسعه اخلاق مادی    ۵۱
ارتباط زن و مرد در اسلام    ۵۲
نتایج از خود بیگانگی بشر امروز    ۵۳
جایگاه انسانی زن    ۵۴
باید حجاب را بعنوان یک سیستم عرضه کرد    ۵۵
حجاب جلوه ای از فلسفه زندگی    ۵۷
حجاب جلوه معنویت زن    ۵۸
حجاب جلوه توانایی زن    ۵۹
حجاب جلوه منزلت زن    ۶۰
۱-مرد سالاری:    ۶۱
۱/۱- زن انسانی وابسته به مرد است    ۶۲
۲/۱- رضایت زن، منوط به رضایت مرد است    ۶۳
عدم تساوی حقوق زن و مرد    ۶۴
حرکتهای اعتراض آمیز زنان    ۶۵
رابطه مرد سالاری و نهضت های زنان    ۶۵
۳/۱-جلب توجه مرد، هدف زندگی و فعالیت زن    ۶۷
۲-زن سالاری    ۶۹
زن و نظام آموزشی    ۷۱
½- زن و نظام فرهنگی    ۷۲
۲/۲- اهداف مراکز فرهنگی    ۷۳
موارد اعتراض زنان    ۷۵
رویکردهای نهضتهای زنانه    ۷۷
۲/۳- زن و مرد در خانواده مکمل و متمم یکدیگرند    ۷۸
۳/۳-قرن حاضر، زن و معنویت    ۷۹
۴/۳-حجاب، نماد انسانیت سالاری است    ۸۰
۵/۳- حجاب و استعمار    ۸۱

 مقدمه:

حجاب، لباس مشارکت است، لباسی است که خدای متعال از ابتدای بلوغ به تن زن مسلمان کرده، و او را به عنوان  عضوی موثر در جامعه عقیدتی اسلام پذیرفته است. این لباس، نشان فعالیتی است که نه تنها اسلام آن را مجاز می داند بلکه بر این فعالیت صحه می گذارد. در طول تاریخ حجاب دچار هجمه های مختلف فرهنگی- نظامی شده است برخی سعی کرده اند که ظاهر آن را حفظ کرده و هدف باطنی آن را خنثی سازند و فرهنگ غنی آن را که همان فرهنگ پویای ولایت است از زن مسلمان دور سازند، برخی به ظاهر حجاب نیز حمله کرده آن را نشانی از وجود ولایت در جامعه تلقی کرده اند، که در صورت وجود ظاهر، باطن آن نیز امکان بازگشت خواهد داشت.

آری این حجاب است، لباس مشارکتی که تمامی ابعاد یک مشارکت رسمی الهی را در بردارد. بسیاری از ساده اندیشان سعی دارند آن را یک لباس مشارکت صرفاً اسمی قلمداد کنند تا از کارکرد آن بکاهند و زن را به پذیرش تحقیرهای تحمیلی شرق و غرب بکشانند.

 اما آنچه که مبهم است، این سوال است که چگونه جامعه اسلامی با وجود این نمودهای عینی مقاومت ایثار، باز در پی ابزار دیگری برای مقابله با هجمه های ببیگانه می گردد و از طراحی سیستم تبلیغ آن هراس می کند؟!

ادیان و برنامه ریزی جنسیتی

ادیان بعنوان قویترین منبع فکری که برنامه ریزی جنسیتی را مطرح نموده اند. برای این مهم نیز تدابیری را اندیشیده اند. در دین اسلام ساز اسلام ابتدای اجتماعی شدن زن و شیوه جامعه پذیری او، در دوران بلوغ با طرحی جامع طراحی گشته است، بلوغ، آغاز زمان اجرای حکم حجاب اسلامی برای زن مسلمان است. این حکم به مفهوم صحه نهادن بر شیوه صحیح مشارکت در اجتماع، با تکیه بر لباس مشارکت اسلامی است.

اجتماعی شدن دختر در این سنین، با یادگیر اصولی احکام الله پایه ریزی گردیده است. این امر بهمراه ارائه الگوی شخصیت زنان، فاطمه زهرا (س) به ثبات فرهنگ مشارکت تمسک به الگوی ایده آل اسلامی همچون فاطمه زهرا (علیه سلام) که در سنین کم به حرکت تاریخی ولایی خود دست زد و تاریخ، در مقابل عظمت شخصیت و منزلت او سر تعظیم فرود آورد، با تمسک به لباس مشارکت اسلامی زنان، امنیت فکری و ذهنی را برای دختران مسلمان، بهمراه می آورد که می توانند با قدرت و پایداری، قدم به اجتماع نهاده، اظهار عقیده نموده و در مشارکت، عضوی فعال محسوب گردند.

الف) انواع مشارکت

حیطه مشارکت وسیع است و بنا به توان و سرمایه فکری زن، مشارکت می تواند انواع مختلفی داشته باشد:

۱-مشارکت اسمی

گاهی مشارکت در رعایت حجاب، مشارکتی است. در این مشارکت. زن سعی می نماید از مزایای آن برخوردار گشته و با همراهی در گروه به نتایج سودمند مشارکت در سطوح ساده دست یابد.

 ۲-مشارکت رسمی

گاهی مشارکت رسمی است. زیرا فرد با نهادینه کردن اهداف مشارکت، به تعمیق و گستردگی ابعاد آن همت گماشته و بعنوان فردی موثر در تصمیم گیری ها وارد شده و در نهایت با دست یابی به مدیریت بر خود، به مدیریت در گروه می پردازد. گرچه این سیر دارای سلسله مراتب و سطوح مختلف است، اما در ارزشیابی مراتب آن، سن و حتی تحصیلات، نقش چندانی ندارد، زیرا،

«ان تتقوا الله یجعل لکم فرقانا»

« اگر تقوا پیشه کنید، خداوند قدرت تمایز حق از باطل برای شما قرار می دهد»

حجاب لباس تقوا است، عارضه صحیح آن، توسعه تقوای فکری و عملی زن مسلمان است و در صورت تحقق کامل آن، به فرقان که قدرت تمایز حق از باطل است، دست پیدا می کند. و این مرحله در مشارکت، مرحله فرهنگ پذیری است، مرحله ای که مشارکت کننده برای تعمیق اهداف، به سمت علم و تزیکه برای ایفای رسالت خود حرکت کرده و با تمسک به الگوی شخصیت ایده ال خود، مورد تایید قرار گرفته است.

طراحی حجاب در بهترین زمان ممکن، برای شکل گیری شخصیت زن صورت گرفته است، تا زن تعاملی خود را با استفاده از این ابزار تکاملی آغاز نماید، چرا که بدون ججاب، فراغت لازم را برای دستیابی و درک مراتب بالاتر نخواهد یافت و در راه تکامل، از پرتگاههای سقوطی که بر سر راه او قرار می گیرد، نخواهد رهید و محک های شناخت در او ضعیف خواهد گشت.

لذا در آغاز طرح اجتماعی شدن و مشارکت اصولی زن در اجتماع، اجرای این حکم قرار داه شده است.

اگر حقیقتاً بطن و معنای حجاب درک شود، تحولی شگرف در زمینه های شناخت عرصه های تفکر ایجاد خواهد گشت. و در این میان نقش اعتماد آفرینی حجاب برای زن و قدرمند نمودن او برای رفع شبهات تاریخی، مشخص خواهد گردید.

ب) اهداف حجاب بعنوان لباس مشارکت اجتماعی زن مسلمان:

 در این بخش، به چند هدف از اهداف حجاب بصورت خلاصه اشاره می شود.

۱-   اصل برابری و مساوات در مشارکت اجتماعی:

تقسیم متعادل امکانات و ایجاد فضای متوازن برای توسعه و شکوفایی استعدادهای امت، از اصول اساسی و خدشه ناپذیر اهداف الهی است. این توازن و تعادل در برنامه ریزی جنسیتی، زمانی به تحقق خواهد رسید که هم مساوات را میان زن و مرد ( دو جنس متفاوت) و هم بین زنان ( یک جنس) برقرار نمائیم.

مساوات میان زنان ( یک جنس):

گستره امکانات جهت بهره برداری انسان بدون در نظر گرفتن جنسیت- بر اساس اصل مساوات- از اصول اساسی معنویت است. حذف افکار و تلقینات تحمیلی که خلاقیت ها و رشد را تحت الشعاع قرار داده و معادلات منطقی انسانی را بسوی تبعیض های ناروا می کشاند، از موارد ضروری است. در محیط سالم فعالیت، مشارکت باید بر اساس بکارگیری ابزارهای منطقی انسانی باشد. هرگونه اجحاف جلوه گری جنشی یا جسمی، ریا و مکر، در مخدوش نمودن روابط و مناسبات انسانی تاثیر داشته و حاکمیت قانون را با مکر و حیله بسوی حاکمیت تبعیض می کشاند. در سیستم مشارکت اسلامی، افراد نمی توانند هر وسیله و ابزاری را برای بهره بردن از امکانات بیشتر بکار گیرند و در نتیجه موجب محرومیت صاحبان حق گردند!!

در میان تمامی ابزارهای مشارکت، شاید استفاده از مکر و زیبایی های ظاهری و طنازی رفتار، بیشترین تأثیر را در خارج کردن مبادلات و ارتباطات انسانی از مسیر خود داشته است، زیرا فرد طناز سعی دارد از تمامی سرمایه های جسمی خود بجای خلاقیت و سرمایه فکری استفاده کرده و از ضعف مردان در برابر قدرت طنازی زنان، بهره گیرد تا امکانات و قدرتها را بسوی خود سرازیر نماید.

 در سیستم مشارکت اسلامی، ابزار مشارکت، ابزاری منطقی و عقلایی است هر گونه حرکتی که به خارج شدن سیستم عقلانی از ضوابط خود کمک نماید، مطرود است و بعنوان شیوه ای برای حاکمیت تبعیض بجای اجرای عدالت، نه طنازیهای جسمی و رفتاری، لذا تمای افرادی که از این حربه برای سست نمودن تفکر و جلب توجه بسوی خود استفاده می کنند بعنوان استفاده از حرکتی جنون آمیز- در جهت نفی تفکر صحیح- مطرود خواهند گردید.

زنان باید بدانند نظام مشارکت آنان بر اساس رفتار سلیم انسانی و تعقل و تفکر، طراحی شده است و در این روش مهمترین محور: در پایداری، حرکت و باور، خود زنان هستند. این روش، زن را انسانی جنسی نمی بیند. بلکه انسانی متفکر می داند که برای اثر بخشیو کارایی خود در جهت رشد بشریت، گام برداشته و لباس مدیریت بر پایه مشارکت اسلامی را بر تن کرده است.

این تفکر، هر زنی را برای خارج کردن سیستم، از عدالت بسوی تبعیض، با استفاده از جنسیت بعنوان ابزار کار بکار گیرد، مطرود تلقی نموده و با او مبارزه خواهد کرد. بدین سبب زنان با تحقق هدف لباس اسلامی خود- یعنی مشارکت اسلامی – اصل برابری و مساوات زنان را در مشارکت بر اساس ارائه امتیازهای فکری و خلاقیتی در اجتماع به ثبوت می رسانند و هر گونه تحریک تعمدی را در محیط اجتماعی به مثابه تلاش برای بازگرداندن سیستم بسوی تبعیض، تلقی می نمایند.

مساوات میان زن و مرد ( دو جنس مخالف):

عدالت اسلامی ایجاب می نماید که امکانات برای رشد تمامی افراد بشر، بر اساس استعداد و خلاقیت آنان گسترش یابد و در اختصاص امکانات به افراد، جنسیت بعنوان عامل تعیین کننده مطرح نباشد.

لباس رسمی مشارکت اسلامی، زنان را به سبب حذف جلوه گریهایی که بعنوان امتیازات کاذب محسوب میگردد، در یک سطح قدرتی برابر، در مقابل مردان قرار می دهد و شیوه مشارکت را براساس ارائه امتیازات منطقی بشری، به پیش می راند.

70,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله کشف حجاب در زمان رضا خان
  • مقاله ریشه های بدحجابی زنان
  • پایان نامه حجاب و پوشش در عصر صفوی
  • مقاله حجاب
  • مقاله حجاب
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.