تحقیق نقش مدیران آموزشی در کارآیی معلمان از دیدگاه معلمان

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق نقش مدیران آموزشی در کارآیی معلمان از دیدگاه معلمان

تعداد صفحات : ۷۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

مدیریت در لغت به معنی اداره کردن یک موسسه است ولی امروزه با پیشرفت سریع سازمان های انسانی که در اثر گسترش تمدن وآشکار شدن نیاز به وجود آمده است مدیریت غیر از معنای لغوی به مفهوم هدایت کردن یا به کارگیری مجموعه ای از آگاهی های شکل یافته است که بدین وسیله فرد با ایجاد هماهنگی در سازمان بازده آن را افزایش می دهد .

مدیریت در مفهوم ،هدایت کردن،،امروزه به صورت یک تخصص جلو گر شده واز فلسفه روش وفنی خاص برخورداراست .

پس یکی از دانش های بی شمار عصر حاضر که همه دولت ها به آن توجه دارند علم مدیریت است که حیطه وسیعی یافته ومانند همه علوم دیگر قابل تعمیم وتعلم است.

نیاز کنونی ایران اسلامی به علم مدیریت برای تنظیم وپیشبرد آرمان های مقدس اسلامی کمتر ازنیاز علوم دیگرنیست .به ویژه در زمانی که همه نیروهای اسلامی وعلاقه مندی برای یک جهش بزرگ بسیج شده اند ازطرف دیگررویارویی کشور با استکبار جهانی ایجاب می کند ،هر سریع تر به دانش های جدید دست یابیم ،تا بتوانم ترفندهاونیرنگهایی را که برای شکست ما مطرح می کنند خنثی کنیم .در چنین شرایطی مدیران بایدبرای پیش بینی دقیق سیاست ها وترفند های اهریمنان وراهها مقابله با آنها آمادگی داشته باشند .

مدیریت به مفهوم امروزی ،خاص قرن اخیر است .توسعه صنایع وپیدایش وگسترش سازمان هامختلف ،مسائلی رابه وجود آورده که حل وفصل آن ها به دید علمی وجهان بینی مدیریت نیاز دارد وبر همین مبنا امروزه تحقیقات علمی در زمینه مدیریت ،بخش وسیعی از تحقیقات ومطالعات اجتماعی را به خود اختصاص داده است ودانشمندان وپژوهشگران دانش مدیریت ،در سراسر جهان ،نظریه هاگوناگونی را با تکیه بر اید ئولوژی خودپیشنهاد وارائه کرده اند .امروزه تقریباهمه نظام ها وبه ویژه در ایران اسلامی ،نگریش مبتنی برامرآموزش وتعلیم معلمان ومدیران وبه کارگیری روش ها موثروجوددارد.اکنون جمهوری اسلامی ایران برای پرداختن،به امربازسازی کشور،به مدیران مجرب وصاحب نظرنیازدارد.ومدیران علاوه برداشتن تقوی،نیازمندی توانایی درزمینه هافنی هستندویافتن مهارت وتشخیص پیچیدگی های مستلزم آموزش،تفکروتجربه ای کاری است.

ازاین روبرمسئولان کشورفرض است که بیش ازاین دربخش آموزشی وپرورشبه تعلیم وآموزش مدیران بپردازند وموجبات موفقیت مدیران رادرامرخطیرتعلیم وتربیت فراهم آورندودرنهایت یکی اززیباترین تعریف هابرای مدیران آموزشی چنین است،مدیریت آموزشی،یعنی روابط انسانی،

هدف از مقاله به بررسی نقش مدیران آموزشی درکارآیی معلمان از دیدگاه معلمان میباشد وتمایل به بهسازی مدیریت درصحنه تعلیم وتربیت وتحقق آرمان های عالیه انسانی ازطریق،افزایش کارآیی وایجاد انگیزه وعلاقه مندی درمعلمان وکلیه دست اندر کاران تعلیم وتربیت ازطریق اعمال شیوه های صحیح ومطلوب مدیران آموزشی ونیز شناسایی نقش مدیران وکسب آگاهی درزمینه وظایف،ویژگیهای،مهارت ها،خصوصیا ت ها وهمچنین وضعیت آموزشی،اجتماعی وتحقیقی آنان می پردازد.

نتایج نشان می دهد که مدیران در کارآیی معلمان نقش تعیین کننده و مؤثری دارند بنابراین نظام آموزش و پرورش کشور باید سعی کند مدیریت آموزشی را به سمت مدیریتی متعهد و متخصص سوق دهد . واین امر مستلزم گسترش آموزشهای گوناگون در دوره های مدیریت آموزشی و برنامه ریزی است . که در آن داشتن روابط انسانی از مشخصه های مهم مدیریت می باشد جایگاه ارزنده ای دارد . چرا که با آموزش و بالندگی استعدادها و تواناییهای مدیر بیش از پیش شکوفا می شود و در مسیر کمال قرار می گیرد . سازمانهای آموزشی دارای ویژگیهای بی همتایی است که لازم است از لحاظ مدیریت و رهبری مورد اعتنا و توجه شایانی قرار گیرد .

واژه های کلیدی: آموزش و پرورش، برنامه ریزی، سازمان دهی، هماهنگی، معلمان

فهرست مطالب

فصل اول
بیان مسئله .۲
ضرورت واهمیت پروژه .۳
اهداف پژوهش۴
محدودیت ها ومشکلات تحقیق۵
سوال ها یا فرضیه های اهم ۶
محدودیت ها و مشکلات تحقیق.۶
تعریف متغییرها یا اصطلاحات فنی.۶
فصل دوم
بخش اول۹
مدیریت درجهان.۹
مدیریت درایران.۱۱
بررسی اجمالی مدیریت.۱۲
ویژگیهای مدیران.۱۴
وظایف مدیران.۱۶
مهارتهای لازم برای مدیرآموزشی۱۷
شیوه هاواصول مدیریت۱۸
۱٫اصل مشورت.۱۸
۲٫اصل برابری افراد در برابر قانون۱۸
۳٫اصل استفاده ازتشویق وتنبیه۱۸
۴٫تحریم استبداد۱۹
خصوصیات مدیرنمونه۱۹
۱٫اعتقاد و تعهد در کار۱۹
۲٫تخصص ومهارت.۲۰
۳٫وسعت نظروانعطاف پذیری ودوری ازخودمحوری۲۰
۴٫انصاف وبی غرضی.۲۰
۵٫قدرت تفکروابتکار۲۱
خوش رفتاری وصبروشکیبایی۲۱
۶٫قاطعیت،شهامت،اعتمادبه نفس۲۱
ویژگیهای مدیران موفق درمدارس۲۲
مشکلات اساسی مدیران.۲۳
بخش دوم.۲۵
پیشینه تحقیق۲۵
مدیریت مبتنی برقدرت سازمانی.۲۸
تحلیل وبررسی انجام شده۳۰
فصل سوم
روش جمع آوری اطلاعات .۳۲
روش تحقیق ۳۲
روش نمونه گیری .۳۲
جامعه آماری ۳۲
روش آماری ۳۲
توصیف شاخصهای مورد استفاده ۳۳
روش تجزیه وتحلیل.۳۳
فصل چهارم و پنجم.
توصیف و استنباط نتایج مربوط به هر یک ا ز فرضیه ها۳۳
فرضیه (۱)۳۵
فرضیه۲ .۴۱
فرضیه ۳ ۴۷
فرضیه ۴۵۳
تحلیل کلی موضوع به روش آمار توصیفی.۵۹
تحلیل کلی موضوع به روش آمار استنباطی (خی دو)۶۰
مقایسه خی دوهای هر یک از فرضیه ها با جدول کای اسکوئر.۶۵
فصل ششم
نتیجه گیری .۶۷
پیشنهادات ۶۸
الف) کاربردی۶۸
ب) برای محققان ارجمند ۶۸
منابع و مآخذ  .۷۰
پیوستها.۷۱

منابع و مأخذ

۱٫  پور ظهیر ، دکتر علی تقوی ، برنامه ریزی آموزشی و درسی ، انتشارات آگاه ، چاپ نهم ، تابستان ۷۵
۲٫   دلاور ، دکتر علی ، روشهای تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی ف انتشارات دانشگاه پیام نور ، چاپ اول ، مرداد ۱۳۶۸٫
۳٫  رسولی ، ابراهیم ، تحقیق در بررسی ساخت شخصیتی در ایران و تاثیر آن در کارایی معلمان ۷۱ .
۴٫  علاقه مند ، دکتر علی ، مقدمات در مدیریت آموزشی ، انتشارات پیام نور ، ۶۹٫
۵٫  علاقه مند ، دکتر علی ، جامعه شناسی آموزش و پرورش ، انتشارات فروردین ، چاپ ۶۷ .
۶٫  عسگریان ، مصطفی ، سازمان مدیریت آموزش و پرورش ، انتشارات امیر کبیر ،  ۶۳ .
۷٫  فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش ، سالهای ۷۱ – ۷۲ – ۷۳٫
۸٫  فیلیپ کومبر ، ترجمه حسن و کوکب صفاری ، بحران جهانی تعلیم و تربیت .
۹٫ محمدی ، جمیله و لغزشی ، مریم ، تحقیق در مورد برخورد مدیران با معلمان و تاثیر آن در کارآیی معلمان .

۱۰٫ هدایتی ، مجید ، بررسی سبکهای مدیریت ، ۷۴٫

۱۱٫ مجله پزوهش های تربیتی دانشگاه تربیت معلم تهران ۱۳۷۲٫

۱۲٫ فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش زمستان سال ۷۷٫

۱۳٫ خلیلی شورینی ، دکتر سیاوش ، روش های تحقیق در علوم انسانی ، چاپ دوم ، انتشارات یادواره .

بیان مسئله

 ..نقش مدیران آموزشی درکارایی معلمان ،،مسئله یامشکلی که دراین تحقیق به دنبال یافتن پاسخ به آن هستیم مسئله نقش مدیران آموزشی درکارآیی معلمان می باشند. همه اهل فن واقف می باشندکه مدیرازنظرکاری ونقشی که در سازمان (مدرسه)به عهده دارد به عنوان پلی می باشدمیان اداره آموزش وپرورش منطقه آموزشی وکارکنان آموزشگاه ،دراین بین هم اداره وهم کارکنان مدرسه علی الخصوص معلمان ازمدیریت آموزشگاه انتظاراتی دارند.که مقاومت ازهم ولی مکمل یک دیگر (که نتیجه هردوانتظارات ،یعنی سازمان وکارکنان در جهت بهبودکارآیی می باشد).

دراین تحقیق سعی شده است درخصوص چگونگی عملکرد مدیراموزشگاه دررابطه بامعلمان موردبحث وبررسی قرارگیرد.تامشخص گردد چقدراخلاق ورفتارمدیر،کارآیی معلمان راتحت تاثیرقرارمیدهد ویااینکه میزان آشنایی مدیربااهداف آموزشی ونحوه برنامه ریزی دقیق مدیربااستفاده ازاصول برنامه ریزی ویاثبات مدیریت واستفاده ازروابط انسانی شایسته درکارآیی معلمان موثرمی باشد وتا ثیرآنهاچقدرمی تواندباشد.تابااستفاده ازراه کارهای مناسب مدیریت مدرسه باچشمانی بازوآگاهی بیشتر درجهت رسیدن به اهداف سازمان همراه باایجاد فضای مناسب جهت رضایت معلمان حرکت نماید.وتا بتواند دیگر مدیران راهم در چگونگی اداره مدرسه راهنمایی های لازم را ارائه نماید.

ضرورت واهمیت پروژه

 تحقیق گرانبهاترین امر،برای آنانی است که به آزادی نائل شده اند،

آنان که دلی دردمند دارند،بامحیط خویش درتعاملندودربرخوردبا موقعیت های مسئله ای ،به آسانی از کنار آن نمی گذرند ودر تلاش حل مسائل ودستیابی به حقایق ،روزوشب می گذرانند،محققان واقعی را رقم می زنند[۱] ودر این تحقیق سعی شده است در رابطه بااهمیت وحساسیت کار مدیرت وچگونگی تاثیرگذاری عملکردمدیر برروی کار آیی معلمان ،به صورت عملی هرچند بطور جزئی بحث وبررسی گرددتا به مدیران زحمتکش که به دنبال پیدا کردن راههای علمی وجهت خدمت به نظام آموزشی همگام با رضایت معلمان هستندراه کارهای نشان داده شود.

 اهداف پژوهش

 اهداف اصلی دراین پژوهش عبارت است از:

بررسی نقش مدیران آموزشی درکارآیی معلمان از دیدگاه معلمان میباشد وتمایل به بهسازی مدیریت درصحنه تعلیم وتربیت وتحقق آرمان های عالیه انسانی ازطریق،افزایش کارآیی وایجاد انگیزه وعلاقه مندی درمعلمان وکلیه دست اندر کاران تعلیم وتربیت ازطریق اعمال شیوه های صحیح ومطلوب مدیران آموزشی ونیز شناسایی نقش مدیران وکسب آگاهی درزمینه وظایف،ویژگیهای،مهارت ها،خصوصیا ت ها وهمچنین وضعیت آموزشی،اجتماعی وتحقیقی آنا ن .

 محدودیت ها ومشکلات تحقیق

کمبودمنابع مورداستفاده درزمینه مدیریت
هزینه بالای چاپ وصحافی
عدم همکاری دقیق بعضی ازمعلمان درپاسخ گویی به سوالات پرسشنامه

مشکلات ومسئولیت های زندگی وشغلی محقق

 سؤال ها یا فرضیه های اهم

۱-تاچه حدتوجه به روابط انسانی درمدرسه در کارآیی معلمان تاثیر دارد

۲٫ثبات درمدیریت تاچه اندازه موجب برقراری تفاهم میان مدیروکارکنان می شود؟

۳٫میزان آشنایی مدیران بااهداف آموزش وپرورش چه تاثیری برمیزان تحقق هدفها توسط معلمان دارد؟

۴٫برنامه ریزی دقیق به وسیله معلمان تاچه حدکارآیی معلمان راتحت تاثیرقرارمی دهد؟

 – محدودیت ها و مشکلات تحقیق

 تعریف متغییرها یا اصطلاحات فنی

۱٫آموزش پرورش: فراگردی است که به واسطه آن افراددروضعیت های سازمان یافته اجتماعی درمعرض آموزش منظم دانشها به مهارات ها،رفتارها وگرایش های خاص قرار می گیرند.[۲]

 ۲٫سازمان: سازمان عبارت است ازهماهنگی معقول تعدادی ازافراد که برای تحقق هدف یامنظورمشترکی ازطریق تقسیم وظایف وبرقراری وروابط منظم ومنطقی به طورمستمرفعالیت میکنند.[۳]

 ۳٫برنامه ریزی: برنامه ریزی عبارت است ازتعیین نمودن هدف های اختصاصی وخطوط بزرگ عملیاتی سازمان وآماده نمودن امکانات لازم ازنظرمادی ونیروی انسانی دررابط بابرآوردهدفها.[۴]

 ۴٫مدیریت آموزش پرورش: مدیریت آموزش پرورش عبارت است ازایجادزمینه وفراهم ساختن وسیله به منظوربروزوبکارگیری استعدادهای دانش آموزان ودانشجویان،تحکیم بخشیدن به روابط انسانی اتخاذروش وتعیین خط مشی اصولی درکلیه اموربرای بارورساختن هدفهای تربیتی. [۵]

 ۵٫سازمان دهی: تعیین صریح حدودواختیارات وتفکیک وظایف مسئولان وبرقراری روابط منظم ومنطقی بین افرادبه منظورانجام دادن کاروتحقق هدفهای معین.[۶]

 ۶٫هماهنگی: یعنی هم سووهم جهت کردن ووحدت بخشیدن به فعالیت های واحدهای سازمان درجهت هدفهای آن.[۷]

 ۷٫مشکل:به معنای تفاوت بین عمل کردواقعی وعمل کردمطلوب.[۸]

 بخش اول:

مدیریت درجهان:

 سقراط اولین کسی بودکه مدیریت رافرایندی اجتماعی،متضمن یک سلسله وظایف ،فعالیت هاوروابط متقابل تلقی کردکه درآن مناسبات وروابط متقابل افرادنقش اساسی داردولی یکی ازبنیان گذاران مکتب مدیریت درقرن حاضر،هنری فایول(۱۹۱۶)فرانسوی است.اووظایف یابه عبارت دیگرکارکردمدیریت رابعنوان اجرای فرایندمدیریت برشمرده است.به نظراووظایف مدیران ازغیرمدیران جدااست وکارمدیران انجام دادن وظایف جزی واجزایی نیست.زیرااین وظایف راسایرکارکنان مهم می توانندانجام دهندلذابیشتراموری درحیته وظایف مدیرقرارمی کیرندکه مستلزم داشتن بصیرت وتجربه بوده ودیگران به خوبی ازعهده آن برنمی آیندبه نظراووظایف مدیریت عبارت اندازبرنامه ریزی سازمان دهی،کارگزینی،فرماندهی،هماهنگی وکنترل است واماانتظاراتی راکه امروزه بطورکلی ازمدیران می رودمی توان به شرح ذیل نام برد.

 ۱٫امروزه بجای مدیریت براشیاء مدیریت برافرادموردتاکیداست.دراوایل قرن حاضریعنی وقتی که مفاهیم وتئوری ها مدیریت درحال شکل گیری بودتاکیدبراشیاء بودوانسان ها نیزهمچون ماشین تلقی می شدندوبرای شناختن وحرکت دادن اشیائ ومصنوعات نظریه مهندسی غالب است.به این سبب تصادفی نبودکه آن ایام مشاوران مدیریت را،مهندسان مدیریت می نامیدند.

البته این بدان معنی نیست که مسئله تجهیزات،مواد،کامپیوترومنابع مادی موردغفلت قراربگیرد.بلکه علاوه برمدیریت افراد،مدیریت اشیاء نیزبایدموردتوجه می باشد،منتهی تاکیدبرمدیریت افراداست.زیراکنترل وهدایت افرادبه مراتب دشوارتراست.

 ۲٫امروزه ازمدیران انتظارنمی رودکه منفعل باشندوصرفانسبت به عکس العمل نشان دهندوسازمان خودرابامحیط تطبیق دهندبلکه انتظارمی رودکه فعال باشندوبرمحیط تاثیربگذارندوطوری عمل کنندکه امور،آنچنان که خودمی خواهنداتفاق بیافتدطبعااین امرمستلزم آن است مدیراعتمادبه نفس داشته باشدازنگرش فزون طلبانه برخوردارباشندوبه وضع موجودقانع نباشندبلکه دائم به فکرتکامل وتوسعه وپیشرفت همه جانبه باشدسازمان باشد.ازمدیران انتظارمی رود که سبب تغییراتی شوندواقدامات وفعالیت های راپی بگیرندکه سبب تحقق آرزوهاوآرمان هاسازمانی وملی شوند.

 ۳٫ امروزه ازمدیران انتظارمی رودکه فقط به امورداخلی سازمان خودفکرنکنندبلکه امور،مسایل واتفاقاتی راکه درمحیط پیرامون سازمان وحتی صحنه بین المللی رخ می دهدوبرموفقیت یاشکست سازمان تاثیرمی گذاردمدنظرداشته باشند.[۱]

 مدیریت درایران

انجمن مدیریت در ایران وپیشرفترین موسسه مستقل درحوزه مدیریت وبرنامه ریزی وآموزشی مدیریت در ایران است که به همت عده ای از مدیران بخش دولتی وخصوصی استادان رشته مدیریت دانشگاه تهران ومدیران حرفه ای تاسیس شده است .

این انجمن درسال ۱۳۳۹ه_ش (۱۹۶۰میلادی )یعنی در زمان که کشور بارکوداقتصادی مواجه بود وتوزیع پول در داخل کشور وپرداخت های ارزی تا متوازن شده بود و این عوامل خود نشان دهنده نا موزونی توسعه اقتصادی بود برای تربیت مدیران بخش های دولتی وخصوصی وبرنامه ریزی اقتصادی وتولیدی در ایران شکل گرفت .

در مدت ۳۲سالی که از تاسیس این انجمن می گذردخدمات با ارزش در حوزه برنامه ریزی آموزشی ومدیریت ،آموزشی مدیران وپژوهش وتحقیق در مسائل مدیریتی ارائه شده است .وطرحهای مشاوره ای مختلفی درزمینه مدیریت اجرا کرده است .این خدمات نه تنها در اختیار موسسات دولتی قرار گرفته است بلکه بخش خصوصی وتمامی سازمان های علاقه مند ،وحتی در ایران وسایر کشورها ،خاصه کشور های حوزه خلیج فارس ،نیز از آن بهره گرفته اند .

برنامه های آموزشی انجمن بر اساس نوع نیاز وویژگی های کارکنان موسسات ،طراحی واجر می گردد ومضوعات گسترده ازقبیل ،مسائل جاری درآموزش پرورش مدیران در سطح بالایی ومیانی ،مدیریت در زمینه منا بع انسانی باید مدیریت مالی ،مدیریت ساختاری ،مدیریت ها را دستورکار دارد .[۲]



۱٫ فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش ، پاییز ۷۱ ، ص ۳۴

۱٫ فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش ، پاییز ۷۱ ، ص ۳۸


۱٫ خلیلی شورینی ، دکتر سیاوش، روشهای تحقیق در علوم انسانی ، چاپ دوم

۱٫ علاقه مند ، جامعه شناسی آموزش و پرورش ، سال ۶۷ ، ص ۲۷

۲٫ علاقه مند ، مقدمات مدیریت آموزشی ، ۱۳۶۹ ، ص ۱۵

۳٫ سازمان و مدیریت آموزش و پرورش ، عسگریان ، ص ۳۳

۱٫ همان منبع ، ص ۸۷

۲٫ فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش ، پاییز ۷۱ ، ص ۲۰

۳٫ فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش ، پاییز ۷۱ ، ص ۲۱

۴٫ نیک نامی ، دکتر مصطفی ، نظارت و راهنمایی آموزشی ، ناشر ، سمت

75,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله بررسی همبستگی بین هوش و خلاقیت دانش آموزان
  • مقاله طراحی و ساخت فانکشن ژنراتور
  • مقاله انسان، علم، معنا
  • تحقیق عوامل موثر بر گرایش دانشجویان دختر به ورزش
  • تحقیق رابطه سلامت روانی با باورهای غیر منطقی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.