تحقیق بررسی ارتباط میان روشهای منتخب بازاریابی و میزان فروش خدمات بیمه‌ای

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

تحقیق بررسی ارتباط میان روشهای منتخب بازاریابی و میزان فروش خدمات بیمه‌ای

تعداد صفحات :۸۸

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در تحقیق حاضر که با عنوان “بررسی ارتباط میان روشهای منتخب بازاریابی و میزان فروش خدمات بیمه‌ای” انجام پذیرفته است، در این رساله ابتدا کلیاتی شامل مقدمه، هدف و علت انتخاب موضوع متغیرهای تحقیق، قلمرو تحقیق، فرضیه های تحقیق، استفاده کنندگان از تحقیق، محدودیتهای تحقیق و تعریف واژگان تخصصی ارائه می شود. سپس در فصل اول پیشینه موضوع، تحت دو گفتار بررسی می شود:

۱)    بازاریابی خدماتی

۲)   بیمه.

گفتار دوم خود به دو مبحث تقسیم شده است:

۱)    تاریخچه بیمه( بیمه های غیرعمر و بیمه های عمر)،

۲)   بررسی بیمه و معرفی انواع بیمه های عمر به صورت مشروح.

مطالعه پیشینه موضوع، حدسهایی مبتنی بر وقوف را در ذهن فرد محقق القا می کند که همان سه فرضیه تحقیق می باشند.

در فصل دوم تحقیق، روشی که در انجام تحقیق از آن استفاده شده بیان گردیده است.

در فصل سوم تحقیق، دادها گردآوری، طبقه بندی و تجزیه و تحلیل شده اند. در این فصل، فرضیه ها با دو ابزار بررسی شده اند:

۱)    توسط آمارهای گردآوری شده از سطح شرکتهای بیمه و

۲)   توسط نتایج گردآوری شده بوسیله پرسشنامه.

روش اول بسیار مقبول تر از روش دوم بوده و با بکارگیری آن نتایج قابل توجهی بدست آمد. با اتکای به این روش درخصوص رسانه تلویزیون، هزینه تبلیغات بوسیله این رسانه با میزان فروش بیمه عمر بازار بیمه کشور از همبستگی بالایی (بالاتر از سایر رسانه ها) برخوردار می باشد، لذا می توان گفت که:

“نوع ابزار ارتباط جمعی حامل آگهی های تجاری در افزایش میزان فروش بیمه موثر است.”

همچنین درخصوص فرضیه دوم نیز همبستگی میان افزایش حق بیمه عمر و کاهش میزان فروش بیمه عمر چشمگیر می باشد.(تقریباً ۹/۰) بنابراین می توان بیان داشت که:

“افزایش حق بیمه عمر موجب کاهش فروش آن می شود.”

در مورد فرضیه سوم به دلیل ساختار خاصی که دارد از تعدادی از کارشناسان مطلع شرکتهای بیمه و متقاضیان بیمه عمر مصاحبه به عمل آمد نتیجه مصاحبه نهایتاً به وجود رابطه همبسته ای میان محتوای آموزش آگهی های تجاری و میزان فروش بیمه عمر، اشاره دارد.

واژه های کلیدی، بیمه، بیمه گذار، حق بیمه، استفاده کننده

فهرست مطالب

کلیــــات   ۱
هدف و علت انتخاب موضوع   ۲
متغیرهای تحقیق   ۳
قلمرو تحقیق   ۳
فرضیه های تحقیق   ۴
فرضیه های جزئی:   ۴
استفاده کنندگان از تحقیق:   ۴
محدودیت های تحقیق   ۵
تعریف بیمه   ۶
تعریف واژگان تخصصی   ۱۰
۱) بیمه عمر   ۱۰
۲) بیمه گر   ۱۱
۳) بیمه گذار   ۱۱
۵) استفاده کننده   ۱۲
۶) حق بیمه   ۱۲
۷)مبلغ بیمه شده   ۱۳
۸) موضوع بیمه   ۱۳
۹) شرایط بیمه ای   ۱۴
۱۰) ریسک بیمه   ۱۴
۱۱) پوشش بیمه ای   ۱۴
۱۲) غرامت   ۱۵
۱۳) بیمه جاری   ۱۵
۱۴) بیمه نامه (قرارداد بیمه)   ۱۵
۱۵) شرکت بیمه   ۱۶
۱۶) بازار بیمه انحصاری   ۱۶
۱۷) بیمه مرکزی ایران   ۱۶
فصل اول:   ۱۷
مبحث اول   ۱۷
پیدایش بیمه در جهان   ۱۷
الف) پیدایش بیمه های غیربیمه عمر:   ۱۷
ب) پیدایش بیمه های عمر:   ۲۳
پیدایش بیمه در ایران   ۲۹
الف) بیمه های غیر بیمه عمر   ۲۹
۱) بیمه آلیانس   ۳۰
۲) بیمه فاولر   ۳۰
۳) بیمه وسترن آسترالین:   ۳۱
۴) بیمه ایگل استار:   ۳۱
۵) بیمه اینگستراخ:   ۳۱
۶) بیمه یور کشایر:   ۳۱
۷) بیمه رویال:   ۳۲
۸) بیمه آلیانس اوند شتوتکارت فرآین   ۳۲
۹) بیمه ریونیون آدریاتیکادی سیکورتا:   ۳۳
۱۰) بیمه آسکورازیونی جنرالی:   ۳۳
۱۱) بیمه اتحاد الوطنی:   ۳۳
۱۲) بیمه ناسیونال سوئیس:   ۳۳
۱۳) بیمه پالستاین لوید محدود:   ۳۴
۱۴) بیمه آسورانس ژنرال:   ۳۴
۱۵) بیمه فونیکس انگلستان   ۳۵
۱۶) سایر نمایندگی های شرکتهای بیمه خارجی:   ۳۵
ب) بیمه عمر قبل از انقلاب:   ۳۶
ج) بیمه عمر بعد از انقلاب:   ۳۷
بیمه عمر موقت:   ۳۷
مزایای بیمه عمر زمانی:   ۳۷
معایب بیمه عمر زمانی:   ۳۸
انوع بیمه عمر موقت:   ۳۸
ا) بیمه عمر تکراری قابل تمدید:   ۳۸
۲) بیمه موقت قابل تمدید:   ۳۹
۳) بیمه موقت قابل تبدیل و قابل تمدید:   ۳۹
بیمه تمام عمر:   ۴۰
بیمه عمر مختلط:   ۴۰
فواید تجاری بیمه   ۴۲
عوامل موثر در نرخ حق بیمه عمر:   ۴۴
الف) سن:   ۴۴
ب) جنسیت:   ۴۴
ج) سلامت جسمانی   ۴۵
د) وضعیت جسمانی آشکار شده در معاینات پزشکی   ۴۵
پ) سابقه سلامتی   ۴۵
ت) شغل و حرفه   ۴۵
موانع توسعه بیمه های بازرگانی   ۴۶
تأثیر عوامل برون زا در روند رشد بیمه های بازرگانی   ۴۷
بازار بیمه   ۵۰
اصول حاکم بر معاملات بیمه ای   ۵۳
الف) اصل حسن نیت:   ۵۴
ب ) اصل احتمال   ۵۴
ج) اصل تعاون:   ۵۵
د) اصل جبران خسارت   ۵۵
تقسیمات بیمه   ۵۵
فصل دوم   ۵۹
جامعه آماری   ۵۹
پرسشنامه   ۶۰
ویژگیهای پرسشنامه:   ۶۰
توزیع مقدماتی پرسشنامه   ۶۱
فصل سوم   ۶۲
تجزیه و تحلیل یافته ها   ۶۲
۳-۱) بررسی فرضیه ها براساس آمارهای جمع آوری شده از سطح شرکتهای بیمه   ۶۲
۳-۱ الف) بررسی فرضیه ها براساس آمارهای جمع آوری شده   ۶۲
۳-۱ الف-۱)فرضیه اول:   ۶۲
تلویزیون   ۶۳
رادیو   ۶۳
سایر وسایل تبلیغاتی   ۶۴
مجله:   ۶۴
۳-۱- الف -۲) فرضیه دوم :   ۶۵
۳-۱- الف-۳) فرضیه سوم   ۶۶
۳-۱-ب) بررسی فرضیه ها با استفاده از داده های پرسشنامه ای:   ۶۷
۳-۱-ب -۱) فرضیه اول:   ۶۷
۳-۱-ب-۲) فرضیه دوم:   ۶۸
۳-۱-ب-۳) فرضیه سوم:   ۶۹
فصل چهارم:   ۷۰
جمع بندی، نتیجه گیری و پیشنهادات   ۷۰
فصل پنجم:   ۸۲
منابع و مأخذ   ۸۲

منابع و مأخذ

– حضرت امام خمینی ………………………………………………………………………………… رساله علمیه

– محمدعالی اربابی …………………………………………………………… از تولید تا مصرف (بازایابی)

– مسیح ایزدپناه …………………………………………………………………………………………… حقوق بیمه

– ایرج بهرامی …………………………………………………………….. بازاریابی در بازرگانی پیش رفته

– غلامحسین جباری ………………………………………………………………………………. موسسات بیمه

– شمس الدین جزایری ……………………………………………………حقوق کار و بیمه های اجتماعی

– محمدولی جوهریان …………………………………………………………بیمه برای همه و با زبان همه

– احمد علی شیبانی ………………………………………………………… تاریخچه پیدایش و تحول بیمه

– توفیق عرفانی ……………………………………………………. قرارداد بیمه در حقوق اسلام و ایران

هدف و علت انتخاب موضوع

بیمه یکی از منابع مهم تأمین درآمد جهت اجرای طرح های زیربنایی کشور می باشد. اهمیت این رشته به حدیست که صاحبنظران آن را “صنعت” میخوانند. بیمه باعث شکوفایی اقتصادی شده و با اشکال متنوعش موجب می شود تا بیمه گذاران و بیمه شدگان بتوانند به راحتی و با اطمینان گام بردارند. در این میان نفعی که بیمه برای اقشار آسیب پذیر دارد بسیار درخور توجه است ولی متأسفانه غالب اشخاص از آن اطلاع چندانی ندارند. در تحقیق حاضر سعی شده است تا در حد توان به افراد جامعه درباره بیمه عمر و نقش آن در اقتصاد خانواده آگاهی داده شود و بدین ترتیب میزان فروش بیمه عمر افزایش یابد. البته طبق گفته مسئولین امر، بیمه در برنامه پنجساله دوم تاکنون از رشدی بیش از حد انتظار پیش بینی شده برخوردار بوده است. در راستای نیل به آنچه که در سطور بالا به عنوان هدف تحقیق بیان گردید سه فرضیه بررسی گردید:

۱-  نوع ابزار ارتباط جمعی حامل آگهی های تجاری در افزایش بیمه عمر موثر است.

۲-  افزایش حق بیمه عمر، باعث کاهش میزان فروش آن می شود.

۳-  محتوای آموزشی آگهی های تجاری در میزان فروش بیمه عمر موثر است.

متغیرهای تحقیق

در تحقیق حاضر که با عنوان “بررسی ارتباط میان روشهای منتخب بازاریابی و میزان فروش خدمات بیمه‌ای” انجام پذیرفته است، دو متغیر، مد نظر بوده اند:

۱)   روشهای منتخب بازاریابی (متغیر مستقل)،

۲)   میزان فروش خدمات بیمه ای (متغیر وابسته)

 که سعی شده است در ضمن تحقیق، رابطه همبستگی میان متغیرهای مستقل و وابسته تبیین گردد.

((سایر عوامل)u، روشهای منتخب بازاریابی) f = میزان فروش خدمات بیمه ای.

قلمرو تحقیق

الف) مکانی: قلمرو مکانی تحقیق، شرکتهای بیمه ایران، آسیا، البرز و دانا را دربرمی گیرد.

ب) موضوعی: در بازاریابی روشهای نظیر: پیشبرد، کالا(محصول)، قیمت و مکان وجود دارد. تحقیق حاضر تدثیر دو روش از روشهای فوق (یعنی قیمت و حق بیمه) البته این رساله وارد بحث قیمت گذاری و تئوریهای مربوط نمی شود و تنها به بررسی تأثیر قیمت با حق بیمه در میزان فروش بیمه عمر می پردازد و پیشبرد را در میزان فروش خدمات بیمه ای بررسی می نماید. شایان ذکر است که در روش پیشبرد آنچه مدنظر قرار گرفته، آگهی های تجاری بوده است. ضمناً نوع بیمه مورد بررسی ـ به دلیل وسعت حجم کار ـ صرفاً بیمه عمر می باشد.

ج) زمانی: تحقیق حاضر بعضاً به بررسی محدوده زمانی سالهای بین ۶۸ تا ۷۲ پرداخته است.

فرضیه های تحقیق

تحقیق حاضر دارای یک فرضیه اصلی می باشد که توسط سه فرضیه جزئی به آزمون گذاشته شده است.

فرضیه اصلی: بین روشـهای منتخب بازاریابی و میزان فروش خدمات بیمه ای رابطه معنی دارای وجود دارد.

فرضیه های جزئی:

۱)   “ابزار ارتباط جمعی حامل آگهی های تجاری در افزایش فروش بیمه عمر مؤثر است.”

۲)   “افزایش حق بیمه عمر، باعث کاهش میزان فروش آن می شود.”

۳)   “محتوای آموزشی آگهی های تجاری در میزان فروش بیمه عمر مؤثر است.”

استفاده کنندگان از تحقیق:

پیش بینی می شود افرادی که می توانند از تحقیق حاضر استفاده کنند به قرار ذیل باشند:

الف) شرکتهای بیمه.

ب) پژوهشگران و دانشجویان.

پ) اقشار آسیب پذیر جامعه خصوصاً، و سایر اقشار عموماً.

ت) سازمانهای خیریه، از جمله کمیته امداد امام خمینی(ره).

ث) و سایر علاقمندان.

محدودیت های تحقیق

این پایان نامه با وجود محدودیتهایی که به برخی از آنها اشاره خواهد شد، تهیه و تدوین شده است:

اولین و مهمترین محدودیت، عدم وجود آمار و اطلاعات مدون و همگن مورد نیاز بود، که بدین ترتیب، محقق مجبور شده با مراجعات مکرر از مسئولین امر اجازه بگیرد تا پرونده ها را مستقیماً بررسی، و آمارهای لازم را استخراج نماید. حتی در بعضی موارد، آمار و ارقام بدست آمده را دراختیار شرکتها قرار داده و اهمیت آنها را در تصمیم گیری‌ها گوشزد می کرده است.

دومین محدودیت، برخوردهای بسیار متفاوت مسئولین بود بطوریکه بعضی از آنها با محقق جهت جمع آوری آمار و ارقام همکاری نکرده و از آن کار ممانعت بعمل می آوردند.

سومین محدودیت، تعویض برخی از مسئولین در خلال انجام تحقیق را می توان محدودیتی دیگر دانست. برای هر مسئولی که پس از مسئول قبلی، متصدی امور می شد لازم بود تا تمامی ماجرا از اول شرح داده شود، تا شاید راضی شده و اجازه جمع آوری اطلاعات لازمه را به محقق بدهد.

چهارمین محدودیت، قدیمی بوده غالب منابع مرتبط فارسی بود که برای جبران این امر، محقق مجبور به استفاده گسترده از کتابهای لاتین شد.

بکر بودن موضوع تحقیق، پنجمین محدودیتی بود که خودنمایی می کرد.

کثرت متغیرهای کیفی و مشکلات خاص کمی کردن آنها، ششمین محدودیت تحقیق بود.

محدودیتهای مالی(هزینه های فراوان کپی، تکثیر، ایاب و ذهاب، استفاده از کامپیوتر جهت انجام محاسبات و …)، هفتمین محدودیت تحقیق بوده است که اهمیت زیادی داشت.

تعریف بیمه[۱]

برای واژه بیمه تعاریف متعددی ارائه گردیده است که به برخی از آنها اشاره می شود:

((بیمه ضمانت مخصوصی است از جان یا مال که در تمدن جدید رواج یافته است، اینطور که برای شخص یا مال، مبلغی به شرکت بیمه می دهند و در صورت اصابت خطر بر جان و مال، شرکت مبلغ معینی می دهد.))[۲] ضمناً مرحوم دهخدا واژه بیمه را برگرفته از زبان هندی می دانند.((بیمه یعنی اطمینان در مقابل مخاطره ای که محتمل الوقوع باشد.))[۳]

((بیمه عملی است که از اشخاص با پرداخت وجهی، قراردادی منعق کنند تا در صورتی که موضوع بیمه گذاشته شده به نحوی از انحاء در مخاطره افتد، شرکت بیمه از عهده خسارت برآیند.))[۴] مرحوم معین معنای لغوی بیمه را ضمانت دانسته ، ضمناً بیمه گر، بیمه گزار، بیمه کردن ـ که تعاریف آنها خواهد آمد ـ را از مشتقات بیمه به حساب می آورد.

استاد شهید مرتضی مطهری در این خصوص در کتاب “مسئله ربا به ضمیمه بیمه” گفته اند:

… در رساله آقای دکتر جباری آمده است که کلمه بیمه که یک لغت فارسی است، مفهوم اصلی فرهنگی این لفظ را درست نمی رساند ولی کلمه عربی آن یعنی تأمین، این مفهوم را به خوبی می رساند. تأمین یعنی امنیت دادن. شاید در فارسی هم که بیمه گفته اند به اعتبار این است که نفی بیم می کند و بیمه رفع کننده بیم.”[۵]

دکتر ایزدپناه، تعریف فرهنگستان ایران را از بیمه اینگونه بیان میکنند:

“عملی است که اشخاص با پرداخت پول، مسئولیت کالا یا سرمایه یا جان خود را به عهده دیگری می گذارند و بیمه کننده در هنگام زیان، باید مقدار زیان را بپردازد.”[۶]

آقای عرفانی، دیدگاه مرحوم جهانشاهی نسبت به بیمه را چنین بیان میکند: “… بیمه را یک لغت خالص فارسی می داند که از هیچ زبانی وارد نشده است و ریشه آن نیز به احتمالی بیم به معنای ترس می باشد: زیرا عنصر اولی و اصلی، ترس از خطر است و از ترکیب اصطلاح روسی استراخ((ctpax)) که به معنای ترس است و همچنین کلمه استرواخانه ((ctpaxo ha bue)) که در زبان روسی به معنای عقد بیمه می باشد را شاهد آورده است.”[۷]

“بیمه عملی است که به موجب آن یک طرف بنام بیمه گر با متشکل کردن گروهی از افراد به نام بیمه گذار، در یک سازمان منظم به نام موسسه بیمه تعهد می کند در ازای وجه یا وجوهی به نام حق بیمه که هر یک از افراد گروه به موسسه مذکور می پردازد در صورت وقوع حادثه معینی برای هر یک از آنها خسارت وارده را جبران نماید و یا وجه معینی بپردازد.”[۸]

“در زبان لاتین کلمه “سکوروس”[۹] برای کلمه بیمه به کار رفته است که به معنای اطمینان می باشد. در زبان فرانسوی کلمه “آسورانس”[۱۰] به عقد بیمه اطلاق می شـود که به معنای اطمینان است و در زبان انگلیسی از واژه های ((Assurance)) ((Insurance)) برای بیان عقـد بیمه استفاده می شود. هر دو واژه ریشه لاتین ((سکورس)) را دارند.”

ماده یک قانون بیمه مصوب ۱۳۱۶، بیمه را چنین تعریف کرده است:

“بیمه عقدی است که به موجب آن یک طرف تعهد می کند در ازای پرداخت وجه یا وجهی از طرف دیگر در صورت وقوع یا بروز حادثه، خسارت وارده بر او را جبران نموده یا وجه معینی بپردازد. متعهد را بیمه گر، طرف تعهد را بیمه گذار، وجهی را که بیمه گذار به بیمه گر می پردازد حق بیمه و آنچه را که بیمه می شود موضوع بیمه نامند.”[۱۱]

در یکی  از تعاریف فوق کلمه تأمین برای بیمه به کار رفته است و گوینده آن را رساتر از بیمه در ترجمه واژه خارجی آن دانسته است. این مسئله حائز اهمیت و دقت نظر است. همانگونه که آقای مازلو در سلسله مراتب نیازها به مسئله تأمین ایمنی اشاره می نمایند، بیمه یا همان تامین ـ به تعبیری دقیقتر ـ یکی از سلسله مراتب نیازهای مازلو را تشکیل می دهد. غالب تعارف فوق تا حدود زیادی بیمه را معرفی می نمایند. اما اگر بخواهیم تعریفی واحد، جامع و مانع را سرلوحه کار و زیربنای مطالب بعدی قرار دهیم، بهتر است به تعریفی که قانون بیمه ـ ماده (۱)ـ از بیمه ارائه داده است، استناد کنیم و لذا از این به بعد، بیمه را چنین تفسیر و تعبیر نماییم که:

“عقدی را که به موجب آن یک طرف تعهد می کند در ازای پرداخت وجه یا وجوهی از طرف دیگر، در صورت وقوع یا بروز حادثه، خسارت وارده بر او را جبران نموده یا وجه معینی بپردازد را بیمه می گویند.”

تعریف واژگان تخصصی

۱) بیمه عمر[۱۲]

قرار دادیست دوطــرفه که به مــوجب آن یکی از طـرفین (بیمه گر) تعهد می کند در ازای دریافت وجــه یا وجـــوهی از طــرف دیگــر (بیمه گذار)، [۱۳] سرمایه ای را یکجا یا به اقساط در صورت حیات یا ممات شخص معینی (بیمه شده) به شخصی که قرارداد بیمه عمر به نفع او منعقد می شود، (استفاده کننده) بپردازد.

۲) بیمه گر[۱۴]

بیمه گر شخصی است ـ حقیقی یا حقوقی ـ که شغل او برعهده گرفتن عواقب خطرناک موضوع عقد بیمه است و به عبارت دیگر شخصی است که در مقابل پرداخت وجه یا وجوهی از طرف دیگر (بیمه گذار) متعهد میشود که هنگام بروز حادثه و خطر، خسارت وارده به بیمه گذار (در صورتی که بیمه گذار، خود “بیمه شده” باشد). یا بیمه شده را به استفاده کننده (ذینفع) بپردازد.

۳) بیمه گذار[۱۵]

“بیمه گذار هر شخص حقیقی و یا حقوقیمی باشد که ریسک اموال، اشخاص و مسئولیت خود را از طریق انتقال به بیمه گر، بیمه می نماید.”[۱۶]

۴) بیمه شده

“بیمه شده، شخصی است که قرارداد بیمه، بر عمر او متکی است. فوت یا حیات اوست که موجب انجام تعهدات بیمه گر می شود از این رو وضع سلامتی او ماخذ قبول بیمه و محاسبه حق بیمه از طرف بیمه گر است، و رضایت کتبی بیمه شده شرط اصلی صحت قرارداد است.”[۱۷]

۵) استفاده کننده

“استفاده کننده یا ذینفع کسی است که از ثمره قرارداد بهره مند می گردد.

بیمه گر غرامت را فقط به وی می دهد. این شخص از طرف بیمه گذار و با رضایت بیمه شده تعیین و در قرارداد قید می گردد. بیمه گذار حق دارد هر شخصی را که مایل باشد، به عنوان استفاده کننده به بیمه گر معرفی نماید.”[۱۸]

۶) حق بیمه[۱۹]

((حق بیمه پولی است که بیمه گذار در برابر خسارت ناشی از حادثه احتمالی طبق قرارداد به بیمه گر می پردازد. حق بیمه را ممکن است یکجا پرداخت مثل زمانی که خطر معینی را برای مدت کوتاه بیمه می نمایند. ممکن است حق بیمه را هر ماه یا هر سال به اقساط پرداخت نمایند، مانند بیمه کردن اشیاء در برابر دزدی، حریق یا بیمه عمر و امثال آن)).[۲۰]

حق بیمه مبلغی است که بیمه گذار در مقابل قبول ریسک از طرف بیمه گر، به بیمه گذار پرداخت می نماید. حق بیمه می تواند یا یک مبلغ ثابت باشد و یا درصد و یا درهزار سرمایه بیمه.[۲۱] [۲۲]

۷)مبلغ بیمه شده[۲۳]

((مبلغی است که بیمه گر تعهد می نماید در صورت فوت یا حیات بیمه شده، طبق شرایط مندرج در بیمه نامه پرداخت نماید.))[۲۴]

۸) موضوع بیمه

آقای محمود صالحی در صفحه ۲۷۴ از کتاب فرهنگ اصطلاحات بیمه و بازرگانی خود در ارتباط با موضوع بیمه می گویند: ((قانون بیمه ایران، آنچه را که بیمه می شود “موضوع بیمه” می نامند ولی درواقع آنچه موضوع بیمه یا موضوع قرارداد بیمه قرار می گیرد قبول خطر (تعهد جبران خسارت) است. بنابراین بهتر است که خطر را موضوع بیمه بدانیم و آنچه را که در مقابل خطر، بیمه می شود در صورتی که مال یا شیء باشد “مورد بیمه” و اگر شخص باشد او را “بیمه شده” بنامیم.))

۹) شرایط بیمه ای[۲۵]

“در هر بیمه نامه شرطی وجود دارد که براساس آن، بیمه گر درصورت تحقق آن خسارت وارده به بیمه گذار را جبران می نماید.”[۲۶]

۱۰) ریسک بیمه[۲۷]

ریسک یا خطر در مورد تمامی عملیات بیمه مصداق پیدا می کند. بیمه گر نیز به همین مناسبت براساس میزان ریسکی که در مورد بیمه وجود دارد، حق بیمه خود را محاسبه می نماید.

۱۱) پوشش بیمه ای[۲۸]

نوع تأمین و شرایط آن را در ایران آن گونه که در عرف مرسوم شده است پوشش بیمه ای گویند. همچنین پوشش بیمه ای شامل نوع ریسکی که درصورت تحقق خطرات آن، بیمه گر متعهد جبران زیان به بیمه گذار است نیز می باشد.

۱۲) غرامت

(( غرامت وجهی است که بیمه گر در بیمه نامه تعهد پرداخت آن را نموده است. غرامت ماحصل و ثمره بیمه است. اگر به صورت مبلغی یکجا باشد آن را “سرمایه” و اگر به صورت اقساط باشد آن را “مستمری” گویند.))[۲۹]

۱۳) بیمه جاری[۳۰]

(( به مفهوم بیمه هایی است که یک موسسه بیمه گر و یا بیمه گذار برای ریسکهای قبول شده و یا واگذار شده پوشش داده و یا گرفته است)).[۳۱]

۱۴) بیمه نامه (قرارداد بیمه)[۳۲]

(( در مفهوم کلی به مجموعه قراردادی گفته می شود که بین بیمه گر و بیمه گذار منعقد می شود. معمولاً بیمه نامه به قرارداد استاندارد شده بیمه اطلاق می گردد، در حالیکه توافقات خاص بین بیمه گر و بیمه گذار براساس “قرارداد بیمه” و نه “بیمه نامه” منعقد می شود.

۱۵) شرکت بیمه[۳۳]

شرکت بیمه، موسسه ای است که تأمین بیمه را ارائه می دارد و ریسک را پذیرا می شود. متخصصین این فن، در متون بیمه ای”شرکت بیمه” را مترادف با “موسسه بیمه” به کار می برند.

۱۶) بازار بیمه انحصاری

(( بازاری است که در آن تنها یک شرکت بیمه با مالکیت دولتی (حداکثر سهام متعلق به دولت) یا چندین شرکت دولتی با یکدیگر در بازار رقابت می کنند و یا اینکه شرکتهای تخصصی دولتی در رشته های مختلف بیمه ای فعالیت می کنند. بازار انحصاری ممکن است ابتدا به صورت انحصاری نظام یافته باشد و یا به تدریج، دولت با سلب فعالیت از بخش خصوصی، موسسات بیمه را خریداری و بازار را انحصاری نماید.))[۳۴]

۱۷) بیمه مرکزی ایران

ماده (۱) فنون تأسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری مصوب ۱۳۵۰، فلسفه وجودی بیمه مرکزی را چنین بیان می کند: (( به منظور تنظیم و تعمیم و هدایت امر بیمه در ایران و حمایت بیمه گذاران و بیمه شدگان و صاحبان حقوق آنها، همچنین به منظور اعمال نظارت دولت بر این فعالیت، موسسه ای به نام بیمه مرکزی ایران طبق مقررات این قانون به صورت شرکت سهامی تأسیس می گردد.))[۳۵]

فصل اول:

مبحث اول

پیدایش بیمه در جهان


[۱] – Insurance

[۲] – علی اکبر دهخدا،”فرهنگ دهخدا”، (تهران : انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۴۸)، ص ۶۰۴٫

[۳] – علی اکبر نفیسی(ناظم الاطباء)، “فرهنگ نفیسی”، جلد اور (تهران: انتشارات خیام، ۱۳۱۷) ص ۴۹٫

[۴] – محمد معین، “فرهنگ معین”، جلد اول (تهران: انتشارات امیرکبیر، ۱۳۶۲) ص ۶۳۳٫

[۵] – مرتضی مطهری،”مسئله ربا به ضمیمه بیمه”، چاپ چهارم،(تهران: انتشارات صدرا، ۱۳۷۱) ص ۳۰۲٫

[۶] – مسیح ایزدپناه، “حقوق بیمه (پلی کپی)”، (تهران: دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی سال تحصیلی ۶۹-۶۸) ص ۲

[۷] – توفیق عرفانی  “قرارداد بیمه در حقوق اسلام و ایران” چاپ اول (تهران: انتشارات کیهان، ۱۳۷۱) ص ۷

[۸] – محمد هوشنگی،  “بیمه حمل و نقل کالا”،  (تهران : انتشارات شرکت سهامی بیمه ایران، ۱۳۶۹) ص ۲۲٫

[۹] – Secorus

[۱۰] – Assurance

[۱۱] – هیئت تحریریه، “مجموعه قوانین بیمه”، فصلنامه بیمه مرکزی ایران، ضمیمه شماره ۴، سال اول زمستان ۶۵، ص۱٫

 Life Insurance

[۱۴] – Assurer/ Insurer

[۱۵] – Assured/ Insured

[۱۶] – بهزاد ایثاری، “اصطلاحات بیمه ای”، فصلنامه صنعت بیمه، شماره ۳۳، سال نهم، بهار ۱۳۷۳، ص ۱۱۵٫

[۱۷] – محمدولی جوهریان، “بیمه عمر”، چاپ اول (تهران: شرکت سهامی بیمه ایران، ۱۳۷۳) ص ۶۴٫

[۱۸] – همان منبع، ص ۶۵٫

[۱۹] Insurance premium

[۲۰] – احمد دلیری و محمدکاظم ایروانی، “بیمه و بانکداری”، (تهران: انتشارات گلشن، ۱۳۵۲) ص ۹۴٫

[۲۱] – بهزاد ایثاری، “اصطلاحات بیمه ای”، فصلنامه صنعت بیمه، شماره ۳۳، سال نهم، بهار ۱۳۷۳، صفحه ۱۱۵٫

[۲۲] در بیمه نامه های باربری معمولاً حق بیمه در صدی از مبلغ بیمه می باشد و در بیمه نامه های آتش سوزی، حق بیمه در هزار مبلغ بیمه می باشد.

[۲۳] – Sum assures

[۲۴] – محمدولی جوهریان، “بیمه برای همه و به زیان همه”، (تهران: انتشارات شرکت سهامی بیمه ایران، ۱۳۵۰) ص ۳۵٫

[۲۵] – Insuring clause

[۲۶] – بهزاد ایثاری، “اصطلاحات بیمه ای”، فصلنامه صنعت بیمه شماره ۳۳، نهم، بهار ۱۳۷۳، ص ۱۱۵٫

[۲۷] – Insurance risk

[۲۸] – Insurance coverage

[۲۹] – محمدولی جوهریان، “بیمه عمر”، چاپ اول (تهران: انتشارات شرکت سهامی بیمه ایران، ۱۳۷۳) ص ۶۵٫

[۳۰] – Insurance inforce

[۳۱] – بهزاد ایثاری” اصطلاحات بیمه ای”، فصلنامه صنعت بیمه، شماره ۳۳، صال نهم، بهار ۱۳۷۳، ص ۱۱۵٫

[۳۲] – Insurance policy

[۳۳] – Insurance carrier

[۳۴] – “بازاریابی بیمه”، ترجمه آیت کریمی، فصلنامه بیمه مرکزی ایران، شماره ۳۲، سال هشتم زمستان ۷۲، ص ۲۴٫

[۳۵] – هیئت تحریریه، “قانون بیمه مرکزی ایران و بیمه گری (مصوب ۳۰/۳/۱۳۵۰)”، مجموعه قوانین بیمه، چاپ دوم، سال ۱۳۷۲، ص ۱۸٫

80,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله بازاریابی و بازسازی زیره و زرشک
  • مقاله نقش تبلیغات و بازاریابی در فروش کالا و یا جلب مشتری
  • تحقیق رابطه بین مشتری با سازمان خدماتی ( بازاریابی رابطه ای )
  • پایان نامه اصول بازاریابی و بازاریابی مستقیم (پست مستقیم)
  • مقاله بهترین معیارهای مدیریت و افزایش کارایی بازاریابی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.