تحقیق بررسی رابطه بین هوش هیجانی و سلامت عمومی در بین جوانان

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

پایان نامه بررسی رابطه بین هوش هیجانی و سلامت عمومی در بین جوانان

تعداد صفحات : ۷۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

همه موجودات و در رأس آنها انسانها همواره در صدد و جستجوی سلامتی و داشتن صحّت و آرامش و حفظ تعادل و بهداشت روحی و روانی می باشند.

امّا هموراه این خواسته محقق و ایجاد نمی شود. و به دلیل زندگی شهر نشینی و مظاهر متنوع آلودگی ها و سروصداها و فشارهای عصبی و فشارهای روحی و مشکلات زندگی و روابط شغلی و ارتباطات اجتماعی و هزاران رفتار دیگر خلق و خوی افراد و انسانها همواره در امواج طوفانی خسران ها و زیان ها قرار دارند. بخصوص زمینه هایی که در این تحقیق به آن ها پرداخته و بی خوابی و سلامتی و بعد کارکردهای اجتماعی و سلامتی و بعد افسردگی که در مفاد سالامت عمومی HGQ فرم سلامت عمومی قرار داده شده است. اهمیت پیدا می کند. از طرف دیگر هیجان یک خلق است و معمولاً اگر بیش از حدّ معمول و لازم از انسان صادر گردد. رفتار و کارکردهای درونی ترشح هورمون ها و تپش قلب و عدم تعادل روانی و روحی سراسر شخصیت فرد را فرا می گیرد.

در این تحقیق به مبانی سلامت عمومی از منظر جسمانی و روحانی و روانی کاملاً پرداخته شده است. و به ابعاد درونی و محتوایی سلامت نظیر :

بعد جسمانی، بعد اضطراب و بیخوابی، بعد اجتماعی، افسردگی کاملاً پرداخته شده است.

امروز این بیماری ها آنچنان گسترده و پیچیده و با اهمیت یافته اند که مثلاً افسردگی در سطح بیماریها و اختلالات درجه اول شمرده شده است و اضطراب نیز باعث بیم ریختن همه شئون و موارد زندگی مردم می گردد.

و در کار کرد های اجتماعی باعث گریز از جمع، دوری از شغل، فرار از محل کار، ترک تحصیل، نزاع با خانواده، آسیب به روابط اجتماعی و میان فردی و اختلال در مناسبات اجتماعی و بالاخره افسردگی در پیش قلب و ترشح هورمون ها و بیم ریختن تعادل و تعرق و ترس و احساس گناه و انزوا و گوشه گیری ومی گردد.

اگر هر فردی در فقط این ۴ زمینه سلامت کامل داشته باشد. فردی کاملاً سالم و از هیچ رنج و نقصانی بهره مند نیست و در واقع مادر سایر بیماری ها و اختلالات بوده و خود از مهمترین بیماری ها به شمار می رود.

به دلیل همین اهمیت و جایگاه به بررسی سلامت عمومی و هوش هیجانی پرداخته شد. جامعه مورد تحقیق پژوهش حاضر جوانان حدود سنی ۲۰ ساله در شهرستان ابهر در سال تحصیلی ۱۳۸۸ – ۱۳۸۷ می باشد و حجم نمونه ۱۰۰ نفر می باشد.

نتایج نشان میدهد که هر چقدر اضطراب و بیخوابی بالا باشد. هوش هیجانی بالا می رود. و هر چقدر کار کرد های اجتماعی بالا باشد. هوش هیجانی بالا می رود. و در مورد افسردگی تقریباً وضع چنین نیست . و فرد افسرده دارای هوش هیجانی بالایی نیست.

واژه های کلیدی: سلامت عمومی، بعد جسمانی، بعد اضطراب و بیخوابی، بعد اجتماعی، افسردگی، هوش هیجانی

فهرست مطالب

فصل اول    ۲ کلیات تحقیق    ۲ مقدمه    ۳ بیان مساله    ۴ اهمیت و ضرورت تحقیق    ۵ اهداف تحقیق    ۶ فرضیه تحقیق    ۶ متغیر های تحقیق    ۷ تعاون عملیاتی و نظری واژه ها و مفاهیم    ۷ فصل دوم    ۸ پیشینه و ادبیات تحقیق    ۸ هیجان چیست؟    ۹ رابطه هیجان با انگیزش    ۱۳ هیجان به عنوان سیستم نمایش    ۱۴ چه چیزی موجب هیجان می شود ؟    ۱۵ زیست شناسی و شناخت    ۱۶ دیدگاه زیستی    ۱۷ دیدگاه شناختی    ۱۹ دیدگاه دو سیستمی    ۲۰ مسئله مرغ و تخم مرغ    ۲۱ مدل جامع زیست شناختی – شناخت    ۲۳ چند نوع هیجان وجود دارد؟    ۲۳ دیدگاه زیستی    ۲۴ دیدگاه شناختی    ۲۵ توافق برمسئله تعداد هیجان ها    ۲۶ هیجان های اصلی    ۲۷ ترس    ۲۸ خشم    ۲۹ نفرت    ۳۰ غم    ۳۱ شادی    ۳۲ علاقه    ۳۳ فصل سوم    ۳۵ روش تحقیق    ۳۵ جامعه    ۳۶ حجم نمونه    ۳۷ روش نمونه گیری    ۳۷ ابزار گردآوری اطلاعات :    ۳۸ روش گردآوری اطلاعات    ۳۹ روش آماری    ۳۹ فصل چهارم    ۴۰ تجزیه و تحلیل یافته ها    ۴۰ فصل پنجم    ۵۷ نتیجه گیری :    ۵۷ در این تحقیق اولاً :    ۵۸ محدویت و مشکلات:    ۶۰ پیشنهادات:    ۶۲ پرسشنامه سلامت عمومی  (GHQ)    ۶۴ پرسشنامه سلامت عمومی    ۶۶ پرسشنامه سلامت عمومی  (GHQ)    ۶۷ پرسشنامه    ۷۰ منابع و مآخذ    ۷۳

منابع و مآخذ

هومن ـ علیرضا ـ ۱۳۸۱ هیجان و هیجان خواهی ـ انتشارات بهمن سال ۱۳۸۳ ـ تهران

شفیع آبادی ـ عبدالله ۱۳۸۰ انگیزش و هیجان ـ انتشارات نور سال ۱۳۸۵ ـ تهران

دلاور ـ علی . ۱۳۷۹ ـ روش تحقیق در علوم تربیتی ـ انتشارات آگاه ۱۳۸۰ تهران

ناصری ـ علی ۱۳۸۰ هیجان طلبی ـ انتشارات بیان ۱۳۷۹ ـ تهران

مقدمه

 انسان ها از نظر سطح پایداری انگیختگی و واکنش پذیری نسبت به محرک های محیطی، تفاوت دارند. منظور از سطح پایه انگیختگی این است که یک نفر بدون تحریک بیرونی چقدر برانگیختگی است. واکنش پذیری به واکنش انگیختگی فرد هنگام قرار گرفتن در معرض تحریک بیرونی، اشاره دارد.

 هیجان خواهی و هوتن هیجانی نوعی صفت شخصیت است که با انگیختگی و واکنش پذیری ارتباط دارد. فرد زیاد هیجان خواه، تحریک بیرونی مداوم مغز را ترجیح می دهد. از کارهای تکراری کسل می شود و همواره در جستجوی راه های برای افزایش دادن انگیختگی از طریق تجربیات هیجان انگیزاست. فرد کم هیجان خواه، تحریک مغزی کمتری را ترجیح می دهد و کارهای تکراری را نسبتاً خوب تحمل می کند هیجان خواهی به این صورت تعریف می شود و هوش هیجانی هم عبارتند از : جستجو کردن هیجانها و تجربیات متنوع، تازه و پرشور و تمایل به ریسک کردن بدنی، قانونی و مالی. به خاطر خود این گونه تجربه ها زاکرمن ۱۹۹۴ ماروین زاکرمن ۱۹۹۴ از مثال رانندگی خیلی سریع بعد از مشروب خواری استفاده می کند برای اینکه تمایل فرد هیجان خواه را به مخاطرات بدنی (صد در صد زدن خود و دیگران) مخاطرات اجتماعی (در معرض دید قرار گرفتن به عنوان راننده مست) مخاطره قانونی ( دستگیر و زندانی شدن )  که افراد هیجان خواه دوست دارند بپردازند تا به هیجان ها و تجربیاتی که جستجو می کنند برسند. سلامت عمومی را حالت سازگاری نسبتاً خوب، احساس بهزیستی و شکوفایی توان و توان و استعداد های شخصی تعریف کرده اند واین اصطلاح عموما برای کسی به کار می رود که در سطح بالایی از سازگار و استنباط رفتاری و عاطفی عمل می کند، نه کسی که صرفا بیمارنی ست و از سویی علم سلامت عمومی شاخه ای از علم بهداشت روانی است که با پیشگیری از اختلافهای روانی و حفظ شهوه های بهینه زندگی و بهداشت عاطفی سر و کار دارد. و علم سلامت عمومی فرایند همیشگی است که از بو تولد تا هنگام مرگ ادامه می یابد واین علم با چهارهدف شکوفایی توان با لقوه، شاد کامی، رشد و تحول هماهنگ و زندگی موثر و کار آمد سعی می کند از طریق آزمودن به کار کنان، سلمت عمومی، پیشگیری، درمان اختلالهای روانی و حفظ و تداوم بهداشت روانی در شرایط خاص سالم را ایجاد کند ( اندورا- ساپتی گئون ترجمه حمید رضا حسن شاهی برواتی ۱۳۸۵)

 بیان مساله

هیجان ها بسیار پیچیده از آن هستند که ابتدا به چشم می خورند. در نگاه اول، همگی هیجان ها را به عنوان احساس می شناسیم، ما شادیو ترس را می شناسیم زی را جنبه احساسی آن طبق تجربه ماخیلی بارز هستند وقتی با تهدیدی مواجه میشویم ( ترس ) هابه سمت هدفی پیشرفت می کنیم و تقریبا غیر ممکن است که متوجه جنبه احساسی هیجان نشویم.اما به همان صورتی که بینی بخشی از صورت است، احساس ها نیز فقط جزیی از هیجان هستند، هیجان ها چند بعدی هستند و آنهارا به صورت پدیده های ذهنی، زینتی، هدفمند و اجتماعی وجود دارند. ( ایزارد ۱۹۹۳ ) هیجان ها تا اندازه ای احساس ذهنی هستند به این صورت که باعث می شود شیوه های مثل عصبانی ها خوشحال احساس می کنیم اما این هیجان ها و هوش استفاده شده در مقابل آن واکنش های زیستی نیز هستند یعنی پاسخ های بسیج کننده انرژی که بدن را سازگار شدن با هر موقعیتی که فرد با آن مواجه شده آماده می کنند. ( جال مارشال ریو ترجمه سید مهدی ۱۳۸۵ ) جلوگیری از بروزاختلالهای روانی و پیشگیری ( نخستین)، تشخیص و درمان زود هنگام اختلالها و کمک به معضلات ناشی از ابتلا به اختلا لهای روانی در روانشناسی علاوه بر اهمیتی که برای پیشگیری قایل می شودبه دنبال دستیابی به ویژگها وکیفتهای است که سالم و سازگار ودریکه کدام مطلوب به شمار بیاید و توجه به مواردی که نمی توان صرفا از طریق توجه محض به پیشگیری به آن دست یافت و اما اینکه این طرز تقیبا تعری فکال سلامت عمومی و مطابقت آن با هوش هیجانی لازم و ملزومی کدیگرند و در بحث هوش هیجانی توجه به سلامت روانی می تواند مهم به شمار بیاید.

( اندرو. ساپتنگتون ترجمه حمید رضا حسن شاهی- ۱۳۸۵ )

 اهمیت و ضرورت تحقیق

هیجانی بخصوص هوش هیجانی پدیده های پیچیده و تعاملی هستند که مثل اغلب مسائل پیچیده، بهتر است هر بار روی یک  قطعه ازاین معما کارکرد به طور کلی، زیست شناسان، کردارشناسان و نور دفیزیولوژیستی ها، صرفاً روی جنبه های زیستی هیجان تمرکز می کنند در حالی که روان شناختی، روان شناسان اجتماعی و جامعه شناسان عمدتاً روی جنبه های شناختی و اجتماعی، فرهنگی آن تأکید می کنند که این مساله و شناسایی هوش هیجانی می تواند در اختلال جسمانی، اضطراب و افسردگی و مشکلات اجتماعی جوانان نقش موثری داشته باشد و امید است که با ارائه این کونه تحقیقات بتوانم بیشتر به سلامت عمومی جوانان اهمیت بدهیم و هوش هیجانی آنها را در برابر اعمال و رفتارهای دیگران مورد سنجش قرار دهیم که ارائه این گونه تحقیقات می تواند در نهادهای اجتماعی و خانواده و حتی محیط آموزشگاهی و دانشگاهی نقش بسزایی داشته و مورد اهمیت قرار بگیرد.

اهداف تحقیق

هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه بین سلامت عمومی هوش و هیجانی در بین جوانان۲۰  ساله شهرستان ابهر است و اینکه آیا بین سلامت عمومی هوش هیجان رابطه وجود دارد و آیا هوش هیجان بالا سلامت روانی را بالا می برد و یا برعکس آن هوش هیجانی پایین باعث کاهش سلامت روانی و عمومی در جوانان می شود.

فرضیه تحقیق

بین سلامت عمومی و هوش هیجانی جوانان حدود سنی ۲۰ ساله شهر ابهر رابطه معنی داری وجود دارد.

 متغیر های تحقیق

سلامت عمومی               متغیر روبسته

هوش هیجانی                  متغیر رمستقل

 تعاون عملیاتی و نظری واژه ها و مفاهیم

سلامت روانی و عمومی عبارتند از: حالت سازگار ی نسبتا خوب، احساس بهزیستی و شکوفایی توان و استعدادهای شخصی و رابطه سازگاری با محیط و اطراف پیرامون آن و بالاخره عبارتند از نمره ای است که آزمودنی از آزمون سلامت عمومی بدست آورده است.

هوش هیجانی عبارتند از نوعی ساختار روان شناختی است که این چهار جنبه و تجربه را در یک الگوی هم زمان هماهنگ می کند و هوش هیجانی عبارتند از چیزی است که احساس انگیختگی،هدفمندی، بیانگری را در واکنشی منسجم به روی فراخوان است و عبارتند از نمره ای که آزمونی از آزمون هیجانی طلبی بدست آورده است.

هیجان چیست؟

هیجان بسیار پیچیده تر از آن هستند که ابتدا به چشم می خورند. در نگاه اول همگی هیجان ها را به عنوان احساس،می شناسیم زیرا جنبه احساسی آنها طبق تجربهما خیلی بارز هستند. وقتی با تهدیدی مواجه می شویم (ترس) یا به سمت هدفی پیشرفت می کنیم (شادی)، تقریباًغیر ممکن استکه متوجه جنبه احساسی هیجان نشویم. اما به همان صورتی که بینی بخشی از صورت است، احساس ها نیز فقط جزئی از هیجان هستند.

هیجان ها چند بعدی هستند و آنها را به صورت پدیده های ذهنی، زینتی، هدفمند و اجتماعی وجود دارند.(ای زارد ۱۹۹۳) هیجان ها تا اندازهای احساس ذهنی هستند به این صورت که باعث می شود شیوه هایی مثل عصبانی یا خوشحال احساس می کنیم اما هیجان ها و اکنش های زیستی نیز هستند یعنی پاسخ های بسیج کننده انرژی که بدن را برای سازگار شدن با هر موقعیتی که فرد با آن مواجه شده، آماده می کنند. هیجان ها هدفمندهم هستند، خیلی شبیه گرسنگی که هدف دارد. برای مثال خشم، میل انگیزشی برای انجام دادن کاری، مانند جنگیدن با دشمن یا اعتراض کردن به بی عدالتی در ما ایجاد  می کند که در غیران صورت چنین نمی کردیم.هیجان ها پدیده های اجتماعی نیز هستند. وقتی هیجان زده می شوم.

علام قابل تشخیص چهرهای، ژستی و کلامی می فرستیم که دیگران را از کیفیت و شدت هیجان پذیری ما با خبر می کنند (مثل حرکت ابروها، لحن صدا).

 با توجه به این چهار ویژگی هیجان، معلوم می شود که هیجان را نمی توان به روشنی تعریف کرد. مشکل تعریف کردن هیجان شادی در ابتدا شما را متحّیر کند، زیرا هیجان ها در تجربیات روزمره، خیلی صریح به نظر می رسند. هر کسی می داند که تجربه شادی و خشم چگونه است، بنابراین شاید بپرسید، واقعاً مشکل تعریف کردن هیجان چیست؟

مشکل این است : تا وقتی از کسی خواسته نشده باشد هیجان را تعریف کند، می داند که هیجان چیست (فروراسل، ۱۹۸۴ ) هیچ یک از این ابعاد مجزای ذهنی، زیستی، هدفمند یا اجتماعی هیجان را به نحو شایسته ای تعریف نمی کند. هر یک از این چهار بُعد، فقط بر ویژگی متفاوت هیجان تأکید دارد. برای شناختن و تعریف کردن هیجان، بررسی هر یک از چهار بُعد هیجان و نحوه ای که بر یکدیگر اثر متقابل می گذارند، ضرورت دارد.

 عنصر احساسی، به هیجان تجربه ذهنی می دهد که معنی و اهمیت شخصی دارد. هیجان هم از نظر شدت و هم کیفیت، در سطح ذهنی (یا پدیدار شناختی) احساس و تجربه می شود. جنبه احساسی در فرایندهای شناختی و ذهنی ریشه دارد.

 عنصر انگیختگی بدن، فعال سازی و فیزیولوژیکی، از جمله فعالیت سیستم های خودمختار و هرمونی را شامل می شود که رفتار مقابله کردن بدن را هنگام هیجان، آماده و تنظیم می کنند. انگیختگی بدن و فعال سازی فیزیولوژیکی به قدری با هیجان آمیخته است که اصلاً نمی توان فرد عصبانی یا متنفر را که برانگیخته نباشد، تصور کرد. وقتی هیجان زده می شویم، بدنمان برای عمل آماده می شود و این آمادگی به صورت فیزیولوژیکی (ضربان قلب، اپی نفرین در جریان خون) و نظام عضلانی (حالت هوشیار بدن، مشت گره کرده) می باشد.

75,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق هوش هیجانی و تاثیر آن بر شادکامی
  • تحقیق مقایسه هوش هیجانی بین دختران عادی و فراری ۲۵ – ۱۵ ساله
  • تحقیق رابطه بین هوش هیجانی و سبک های مقابله با بحران در دانشجویان
  • تحقیق رابطه بین شیوه های فرزند پروری و سلامت عمومی در بین نوجوانان
  • تحقیق مقایسه‌ای هوش هیجانی و معنوی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.