1,229 views
عنوان :
تعداد صفحات :۴۱
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
کلید رشد و ترقی چشمگیر کشورهای پیشرفت در جهات مختلف علمی، پژوهشها و بررسی های مستند و دقیق آنان بوده است. و تنها از طریق پژوهش، در رفتار مدیریتی است که امکان دارد حقایق اساسی پدیدار گردند. بعلاوه مدیریت موتور توسعه و کلید رستگاری ملتها است.
در دنیای رقابت و پیچیدگی، توفیق سازمانها تنها با شیوههای مطلوب مدیریت مقدور است و رهبری سازمانی نقش پراهمیتی در اثر بخشی سازمان دارد. و یافتههای حاصل از پژوهشهای رهبری میتوانند راهگشا و راهنمای انتخاب سبکهای رهبری مناسب در سازمانها باشند و در حصول رضایت کارکنان نفشی عمده ایفا نمایند.
مسئله این پژوهش بررسی رابطه و همبستگی بین سبکهای رهبری و رضایت شغلی کارکنان بوده است. منظور بررسی آن دسته از ویژگیهای سبکهای رهبری بوده است که در رضایت شغلی کارکنان مؤثر هستند. از طرفی، هدف ارائه آن دسته از مفاهیم، تئوریها و یافتهها پیرامون سبکهای رهبری و رضایت شغلی بوده است که در به آرمان رساندن رهبران از مفاهیم ، تئوریها و یافتهها پیرامون سبکهای رهبری و رضایت شغلی بوده است که در به آرمان رساندن رهبران و پیروان عملاً به کار آیند.
سبک رهبری شیوهای است که رهبر از نفوذ خود برای کسب اهداف سازمانی استفاده میکند و به مداومت هدفها و نیازها در وضعیتهای مختلف توجه دارد. سبکن رهبری ناشی از شخصیت دیرپای فرد میباشد و تابع سلسله مراتب انگیزش وی است. رضایت شامل کلیه پاداشهای مادی و معنوی است که باعث خرسندی و خشنودی فرد میشود و ارضائ کامل خواستها و نیازهای وی را در بر میگیرد.
رهبری آن بخش از مدیریت است که به افراد الهام میبخشد تا بارها کردن استعدادها و جهت دادن به انرژیهای خود، برای اجرای موفقیتآمیز وظایف خود، گردهم جمع شوند.
رهبری اثر بخشی، یعنی استفاده از حداکثر توانایی و استعداد افراد در رسیدن به هدفهای تعیین شده، خود یکی از راههای انگیزش کارکنان محسوب میگردد. و نارضایتی و کمبود انگیزه غالباً ناشی از رهبری سازمانی نامناسب میباشد. لیکرت برای اندازهگیری اثر بخشی سازمان سه گروه متغییر مربوط به هم یعنی متغییرهای سببی، متغییرهای میانجی و متغییرهای نتیجه نهایی را ملحوظ میدارد.
متغییرهای میانی (مداخله گر) وضعیت درونی و سلامت سازمان را نشان می دهند و شامل انگیزش، رضایت، سلامت روحی و جسمی کارکنان، میزان استفاده از دانش، مهارت، توانایی و تجربه آنان، وفاداری و چرخش کارکنان می باشند.
نگرش اقتضای یا موقعیتی برای درکاثر برخی رهبر، هر دوی ضرورتهای موقعیت و ویژگیها شخص رهبر را مد نظر قرار می دهد. در تئوری اقتضایی فیدلر رهبران دارای یکی از سه شبکه وظیفه گرا، سبک اجتماعی- مستقل و یا سبکه رابطهگرا میباشند و برای تعیین این سبکها از پرششنامه همکار حداقل مرجح (LPC) استفاده میشود و سه عامل روابط رهبر- هموند، ساختار وظیفه و قدرت مقام برای تعیین موقعیت یا وضعیت رهبری بکار برده میشوند. تئوری رهبری اتقضایی نشان میدهد که «یک بهترین راه» برای رهبری سازمانی وجود ندارد. مثلاً مدیریت مشارکتی را نمی توان به عنوان راه حل همه مدیران و همه سازمانها توصیه کرد و یک نوع سبک رهبری نمیتواند در همه موقعیتها موفق باشد. این تئوری استعداد، توانایی و علاقمندی کارکنان را ملحوظ نمی دارد.
پژوهش حاضر با استفاده از روشهای توصیفی و همبستگی انجام گرفته است. جامعه نمونه متشکل از ۱۴۰۰ نفر کارکنان حوزههای مختلف ستاد مرکزی سازمان برنامه و بودجه تهران بوده است. حجم نمونه به روش تصادفی ۵۰ نفر از آنان را در بر میگیرد که اکثراً دارای تحصیلات لیسانس و یا بالاتر و میانگین خدمتی برابر با ۱۵ سال میباشند. روش گردآوری اطلاعات و داده ها به روش کتابخانه و پرسشنامه انجام گرفته است و به دلیل ضیق وقت از روشهای مصاحبه و مشاهده استفاده نشده است . سه نوع پرسشنامه: پرسشنامه ۱۹ سئوالی سبکهای رهبری ۱ تا ۴ لیکرت، پرسشنامه ۱۶ سئوالی همکار حداقل مرجح (LPC) فیدلر و پرسشنامه ۳۰ سئوالی رضایت شغلی توزیع و بعد از بیست روز جمع آوری و مورد بررسی ، مطالعه و استخراج قرار گرفتند. چهار عدد از پرسشنامهها بعلت ناکافی بودن ملحوظ نگردیدند و حجم نمونه به ۴۶ نفر کاهش یافت.
برای تحلیل و استنتاج داده ها از روش رگرسیون (وایازی، بازگشت) دو متغییری و از بسته نرم افزاری STATG (شامل تعداد بیشماری از روشهای آماری و ریاضی) استفاده شده است.
نتایج پژوهش نشان میدهند که بین رضایت شغلی کارکنان و سبکهای رهبری مدیران برای این حجم نمونه رابطه و همبستگی وجود دارد.
واژه های کلیدی: سبک رهبری، رضایت شغلی، کارکنان
فصل اول ۱
مقدمه ۱
هدف پژوهش: ۴
فرضیه پژوهش: ۵
سبک رهبری: ۵
رضایت: ۶
مدیریت: ۶
رفتار: ۶
فصل دوم : ۷
روش (متدولوژی) ۷
توصیف آزمودنیها (جامعه و گروه نمونه) ۷
روشگردآوری دادهها: ۷
توصیف ابزارهای پژوهش: ۸
اعتبار روایی ابزارهای پژوهش ۹
فصل سوم ۱۳
یافتههای پژوهش (نتایج) ۱۳
بررسی روشهای آماری ۱۳
فصل چهارم ۱۷
بحث و تفسیر ۱۷
پیشنهادها: ۲۴
خلاصهای از مساله پژوهش، روش و یافتهها: ۲۶
فهرست منابع ۳۸
پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت آموزشی
۱- بررسی عوامل موثر در انگیزش شغل کارشناسان سازمان برنامه و بودجه کشور بر اساس نظریه سلسله مراتبی نیازهای آبراهام طرنو- پژوهشگرک علی ملاحسینی- سال تحصیلی ۷۷-۷۶٫
۲- پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته امور فرهنگی- بررسی میزان رضایت شغلی شاغلین بخش فرهنگ در اصفهان- پژوهشگر محمود مراثی- یهمن ۱۳۷۹٫
۳- پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت دولتی- تعیین سهم هر یک از عوامل موثر (رضایت شغلی، تعهد سازمانی و وجدان کاری) در بهرهوری دبیرن آموزش و پرورش شهرستان شاهین شهر پژوهشگر نیما ترابیان فر- زمستان ۸۱
۴- پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت دولتی- سبک مدیریت مدیران و رضایت شغلی کارکنان سازمان مدیریت و برنامه ریزی- پژوهشگر موسی جعفر زاده ۷۵٫
انسان از اوان تاریخ تحریری خود به موضوع رهبری علاقمند و کنجکاو بوده است و تاریخ اهمیت رهبران خوب را در زندگی، رفاه، سعادت و ترقی ملتها مبرهن میسازد. در سده اخیر نیز به جهت اهمیت و ارزش موضوع بیش از سه هزار مطالعه و تحقیق تا سال ۱۹۸۰ درباره رهبری انجام گرفته است و تعداد پژوهشها در دهسال گذشته در بیشتر رشتهها بیش از تعداد آن از تاریخ بشر تا آن زمان بوده است. از طرفی هر سال روشن و مبرهن میگردد که رهبری اثر بخش، در تمام سطوح جامعه و در تمامی سازمانها، برای حل و انطباق با مسائل اجتماعی و اقتصادی رو به رشدی که جهان با آنها مواجه است، حیاتی میباشد. امروزه مهندسی مجدد ( باز اندیشی بنیادین و طراحی نو و ریشهای فرآیندها) برای دستیابی به بهبود و پیشرفتی شگفتانگیز در معیارهای حساس، دستیابی به کیفیت جهانی ( استانداردهای ISO 9000[1] ) و تشکیل واحدهای فعال پژوهشی نوآوری در محصول و فرآیند) لازمه تولید و عرضه کالاهای با کیفیت بهتر و قیمت مناسبتر به بازارهای جهانی و منطقهای است.
از سوی دیگر ساختارهای گروهی سازمانها تا به آن حد پیشرفتهاند که جزء اصلی سازمانهای نوین را به جای « تک شغل سنتی » گروههای موضوع روز مقوله «تواناسازی» افراد و گروهها و فلسفه «خود رهبری» است. و افزودن بهرهوری مؤسسات تنها با توجه به استفاده از حداکثر تواناییهای کارکنان، ترغیب آفرینندگی آنان، ارتقاء انگیزه و بکارگیری سبکهای رهبری صحیح و کسب رضایت آنان ممکن میباشد.
بنابراین، رهبری سازمانی موضوع بسیار پراهمیت و پیچیدهای است و پژوهشگران و اندیشمندان کشورهای توسعه یافته مساعی بسیاری را صرف شناخت و بهبود آن مینمایند. به عنوان مثال «پژوهشگران ژاپنی با دقت بسیار روند مدلها و تئوریهای رهبری سازمانی را زیر نظر دارند، وبه محض انتشار و ارائه مدلی جدید، آن را در سازمانهای مدلها و تئوریهای رهبری سازمانی را زیر نظر دارند، و به محض انتشار و ارائه مدلی جدید، آن را در سازمانهای ژاپنی آزمون میکنند و نتایج حاصل ار با موشکافی به بحث میگذارند، باشد که گامهای آنها را، در تمدن جهانی سرعت بخشد» ( نقل از خلیلی، صفحه ۱۸۳).
«لیکن روشنفکران و صاحبان اندیشه در کشورهای توسعه نیافته اکثراً از فعالیتهای علمی کاربردی و پژوهشهای میدانی بومی دور ماندهاند. هنوز بر ما روشن نیست که سازمانهای موفق کشورمان کدامند، چه ویژگیهایی دارند، تاریخچه و سابقه رشد آنها چیست. نقش مدیران در آنها چه بود، شیوه های مدیریت، آموزش، ارتقاء، استخدام و… در آنجا چگونه است. و صدها پرسش دیگری از این دست بدون پاسخ باقی مانده است» ( نقل از خلیلی، صفحه ۱۸۲). از طرفی « پژوهش به ویژه در زمینههای سازمان و مدیریت علاقمندان چندانی ندارد، و انگشت شمار علاقمندان هم ابزار و امکانات اجرایی کافی در اختیار ندارند» ( نقل از خلیلی، صفحه ۱۸۲). « لذا ضروری است که بخش دولتی به صورتی سازمان یافته تحقیق و توسعه را در زمینه مدیریت و سازمان با جدیت تمام آغار نماید، تا از این رهگذر به توان راه حلهای بومی سازمانهای کشور را چشم داشت» ( خلیلی، صفحه ۱۸۳).
پروژه اخیر گامی است کوچک برای تحقق بخشیدن و حرکت در سوی هدف فوق و رابطه و همبستگی بین سبک های رهبری و رضایت شغلی کارکنان را در سازمان برنامه و بودجه بررسی مینماید. و در ضمن خلاصهای از تئوریها و یافته های سبکهای رهبری نود سال اخیر را ارائه می نماید.
از جمله: نگرش های رفتاری ، خوکامه- مشارکتی، مدیریت، اقتضایی و نگرشهای نوین رهبری از قبیل: تبادل رهبر- هموند، تئوری اسناد، جایگزینهای رهبری، ارتباط چند جانبه، ارتباطات رهبری، شرطی سازی مؤثر، رهبری رویداد، رهبری انتقالی و خود رهبری ارائه شدهاند. و از سه پژوهش رهبری بومی استفاده شده است.
روش گردآوری اطلاعات به روش پرسشنامه انجام گرفته است. در توصیف و تحلیل یافتهها از روشهای تحقیق توصیفی و همبستگی (تحلیل رگرسیون دو متغییری) استفاده شده است. سه نوع پرسشنامه یعنی پرسشنامه سبکهای رهبری ۱ تا ۴ لیکرت، پرسشنامه همکار حداقل مرجح فیدلر و پرسشنامه ۳۰ سوالی رضایت شغلی بعنوان ابزار پژوهش مورد استفاده قرار گرفتهاند. در ضمن برای تحلیل، پیشگیری از خطای محاسبات دستی، تنظیم جداول فراوانی و آزمون فرضیهها از بسته نرم افزاری STATG استفاده شده است.
سبکهای رهبری به عنوان متغییرهای مستقل و رضایت شغلی به عنوان متغییر وابسته منظور گردیدهاند. مشخص کنندههای مرکزی و پراکندگی محاسبه و ارائه شدهاند. معادله رگرسیون دو متغییری، اهمیت و مشارکت نسبی متغییرهای مستقل، ضریب همبستگی، نسبت F، ارزشهای، جدول فراوانی و نمودارهای توزیعی ارائه شدهاند. در فرضیه و قبول فرضیه پژوهش مورد آزمون قرار گرفته است. و سؤال پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است.
مسئله و موضوع این پژوهش بررسی رابطه و همبستگی بین سبکهای رهبری و رضایت شغلی کارکنان میباشد. منظور بررسی و پژوهش آن دسته از ویژگی های سبکهای رهبری است که در رضایت شغلی کارکنان موسسات مؤثر میباشند.
هدف این تحقیق بررسی رابطه و ارائه مفاهیم، تئوریها و یافتهها پیرامون سبکهای رهبری و رضایت شغلی کارکنان در ستاد مرکزی سازمان برنامه و بودجه میباشد که بتوانند در به آرمان رساندن رهبران و پیروان، مورد استفاده قرار گیرند.
سعی بر این بوده است که پیشینه مطالعاتی و کارهای تحقیقاتی قبلی، تا آنجائی که امکانات و وقت اجازه میداد، مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد تا زمینه مساعدتری برای مطالعات و تحقیقات بیشتر و پردامنهتر فراهم آورده شوتد.
رضایت شغلی کارکنان با سبک رهبری مدیران رابطه دارد . فر ضیه : بین رضایت شغلی کارکنان و سبکهای رهبری مدیران رابطه وجود ندارد.
سئوال پژوهش : آیا رضایت شغلی کارکنان تابع پیچیده و مرکبی از تعداد زیادی از متغیرها میباشد؟
که در آن و . . . متغییرهائی هستند همانند جنبههای: مالی، احترام و شخصیت، تصمیمگیری، امنیت شغلی، ارزشگاری عملکرد، آموزش و . . .
تعریف اصطلاحات:
شیوهای که رهبر، از نفوذ خود برای کسب اهداف سازمان استفاده می کند، سبک رهبری نامیده میشود. سبک رهبری به مداومت هدفها و نیازها در وضعیت های مختلف توجه دارد (خیلی، صفحه صفه ۱۳۷).
شامل کلیه پاداشهای مادی و معنوی است که باعث خرسندی و خشنودی فرد میشود و ارضائ کامل خواستها. پیش نیازها و نیازهای وی را در برد میگیرد.
رهبری:
آن بخش از مدیریت است که به افراد الهام میبخشد ، تا با رها کردن استعدادها و جهت دادن به انرژیهای خود، برای اجرای موفقیت آمیز وظایف خود، گردهم جمع شوند.
رهبری فرآیند تأثیر گذاری بر مردم است به نحوی که با میل و اشتیاق و حداکثر توان خود برای دستیابی به هدفهای گروهی کوشش نمایند.
فرآیند تامین هدفهای سازمانی از طریق یافتن شایستهترین افراد، هدایت، هماهنگی و تلفیق مساعی آنان برای ارائه بهترین خدمات و کالاها و تامین حداکثر رفاه و رضایت خاطر آنان میباشد.
تابعی است از شخصیت، محیط، انگیرش، یادگیری، ادراک واقعیت، تواناییها، نیازها، اهداف و . . . . فرد رفتار رهبر از وضعیتی به وضعیت دیگر تغییر میکند (خلیلی، صفحه ۱۳۵).
[۱]– ISO: International Standards Organization
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .