تحقیق بررسی عزت نفس دانشجویان خودشکوفا در زمینه های ورزشی و تحصیلی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

تحقیق بررسی عزت نفس دانشجویان خودشکوفا در زمینه های ورزشی و تحصیلی

تعداد صفحات :۱۰۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

همواره مسایل گوناگونی در مهمترین فعالیتهای عمومی و سرنوشت ساز جوانان و نوجوانان بخصوص امر (تحصیل و فعالیتهای ورزشی) دخالت دارند که از علاقه و انگیزه فردی تا امکانات و خدمات لازم و شرایط و مقتضیات خانوادگی و نیز نحوه ی نگرش دولت مردان به امر ورزش و حتی نوع و خصوصیات افرادی که به ورزش و یا تحصیل روی می آورند و نیز عواقب و تبعاتی که از ناحیه تحصیل و ورزش در آینده شغلی و خانوادگی و فردی و عقیدتی افراد حاصل می شود. این امور مورد توجه جوانان و نوجوانان و در اینجا دانشجویان پسر و دختر مورد پژوهش قرار پژوهش قرار گرفته است. و صرف نظر از مبانی فیزیولوژیکی و اساس و بنیان فلسفی ورزش و تحصیل امروز قریب به اتفاق جوانان و نوجوانان به تحصیل و ورزش روی می آورند. اگردر بخش هایی و نیز شرایط زمانی خاص از ورزش کنار کشیده می شوند ولی معمولاً ادامه درس و تحصیل یک ضرورت و مستلزم ادامه حیات آینده شغلی  محسوب می شود.

با فرض توجه دانشجویان دختر و پسر به ورزش و نیز ادامه ی تحصیل و پیشرفت تحصیلی در دانشگاه بر آن شد که رابطه عزت نفس با متغیر ورزش و تحصیل را با هم بسنجیم اما در عین معنی دار بودن تاثیر عزت نفس در ورزش پسران بالاتر از تاثیر عزت نفس در دختران بوده است.

دانشجویان که با انتخاب ۲۰۰ نفر دانشجو (۱۰۰ دختر و ۱۰۰ پسر استفاده از پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت نمرات ترم های قبلی در درس ورزشی (تربیت بدنی) و نیز معدل ترم گذشته به عنوان نمایانگر پیشرفت تحصیلی صرف نظر از اعشار معدلی، در واقع ۳ نوع نمره خام در اختیار قرار گرفت.

نمرات عزت نفس با اجرای تست عزت نفس کوپر اسمیت که ماده ها از ۵۶ ـ ۳۲ پراکنده شده اند و چون در برخی از موارد خاص نمره ۲۹ نیز ثبت شد فلذا حداقل کوپر اسمیت را از ۲۵ تا ۶۰ منظور کردیم تا فردی از نمره عزت نفس خارج نباشد.

نمرات ورزشی که از طریق کارنامه و یا واحد ارزشیابی امتحانات استخراج گردید.

و نمره پیشرفت تحصیلی که معدل درسی ترم قبل دانشجویان مد نظر واقع شد.

در این تحقیق رابطه ی عزت نفس با فعالیت های ورزشی و تحصیلی دانشجویان کاملاً نشان داده شد. و رابطه عزت نفس دانشجویان خود شکوفا و خود جوش در زمینه های ورزشی و تحصیلی کاملاً اثبات گردید.

واژه های کلیدی: عزت نفس ،خود شکوفایی،پیشرفت تحصیلی، ورزش دانشجویان

 فهرست مطالب

فصل اول   ۱
مقدمه   ۲
کلیات (بیان مسأله)   ۴
اهمیت و ضرورت مسئله :   ۸
اهداف تحقیق :   ۱۱
فرضیه های تحقیق::   ۱۳
متغیرهای تحقیق ( تعریف نظری متغیرها – تعریف عملیاتی)   ۱۴
فصل دوم   ۱۵
یادگیری و انگیزش در خود شکوفایی   ۱۶
تاریخچه کوتاه پژوهش پرورشی درباره انگیزش   ۱۷
هدف   ۲۱
کارایی شخص   ۲۲
منابع انتظار پیامد   ۲۳
نظریه انتساب   ۲۴
الگوگیری:   ۲۷
موضوعات اخلاقی در تغییر رفتار   ۲۹
تغییر دادن رفتارهای اکتسابی در خودشکوفایی   ۴۰
تحقیقات و مطالعات خارجی   ۴۶
فصل سوم   ۵۰
روش تحقیق   ۵۱
جامعه آماری   ۵۳
حجم نمون و نمونه آماری   ۵۴
ابزار گردآوری اطلاعات   ۵۵
روش گردآوری اطلاعات   ۵۶
روش آماری   ۵۷
فصل چهارم   ۵۸
تجزیه و تحلیل یافته ها :   ۵۹
جدول پراکندگی نمرات در ۳ بخش عزت نفس ، ورزش و تحصیل   ۶۰
نمرات سه گانه دختران و پسران دانشجو و نتایج آماری   ۶۲
جدول نمرات عزت نفس و نمرات تحصیلی و ورزش پسران   ۶۶
جدول نمرات عزت نفس و نمرات تحصیلی و ورزش پسران   ۶۷
عملیات آماری   ۷۲
آزمون فرضیه ها   ۷۶
فصل پنجم   ۷۸
بحث و نتیجه گیری   ۷۹
محدودیتها و مشکلات   ۸۴
پیشنهادات :   ۸۵
منابع و مآخذ   ۸۶
ضمائم و پیوست ها   ۸۷

مقدمه

ویژگی ها و خصوصیات شخصیتی همواره مورد توجه و مطالعه و تحقیق صاحب نظران و فلاسفه و حکیمان و پزشکان و عرفا در سال های اخیر روان شناسان و روان کاوان و متخصّصان رفتاری و کارشناسان مختلف مددکاری و مشاروه و روان شناسی بوده و هست.

علّت این توجه و علاقه کاملاً روشن است. انسان اگر هم در یک هیأت و کُلّ مورد مطالعه و تحقیق قرار گیرد نمی توان از خصوصیات قد و وزن و علایق و استعدادها و توان و هوش و اراده و تصمیم گیری و انزوا و گریز از گروه و افسردگی و اضطراب و ویژگی های مهمّ او را نادیده گرفت. (توزنده جانی، ۱۳۷۴ ، ص ۱۵)

اگر هم در نظر داشته باشیم به صورت قیاسی رفتارها را بررسی کنیم لاجرم به پرداخت موارد فوق ناگزیریم.

در شکل استقرایی که این اصل است و نمی توان پارامترهای هوش و توانایی و حافظه و احساس و ادارک و تعاملات را نادیده گرفت، اصولاً تحقیق در همین زمینه ها ما را به یک نگرش و نتیجه کلّی معطوف می کند. و تأثیر خود آگاهی از نتایج عملکرد طی تحقیقات تجربی و آزمایشگاهی در سال های اخیر کاملاً به اثبات رسیده است.( پل فرس، ۱۳۸۰، ص ۶۳)

خود شکوفایی یک واژه و اصطلاح تازه و جدید است که وارد ادبیات روان شناسی شده ولی مفهوم آن تا حد زیادی روشن است. و در تعریف تحققّ و برآورده کردن همه قابلیت ها و توانایی های بالّقوه و فعلیت آنها در رسیدن به هدف را شامل می شود. (دوان شولتزه، ۱۳۷۷، ص ۳۶۶)

خودشکوفایی گاهی یک قطبی است یعنی فردی هیچ گونه قابلیت رفتاری و شناختی و هنری و عملی و اجتماعی ندارد. اما ممکن است در یک زمینه دیگر مثل آشپزی و یا ورزش و یا … برجستگی و نبوغ خاصی داشته باشد. (شولتز، ۱۳۷۷)

ابراهام مزلو در طبقه بندی نیاز که از نیازهای فیزیولوژیکی و ایمنی و نظم و ثبات و نیازهای عاطفی و تعلّق و عشق  و نیاز به احترام از جانب خود و دیگران تا نیاز به خود شکوفایی و یا تحقق خود را شامل می شود به این نیازها و سلسله مراتب پرداخته است. (شولتز، ۱۳۷۷، ص ۳۶۲)

شکوفایی دانشجویان در تحصیل و ورزش از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. زیرا هر دو شاخصی آینده علمی و توانایی کارکردی شغلی و درآمدی و خانوادگی را از یک سو و سلامت و بهداشت روان و توانایی و قدرت رویارویی وی در مقابل مشکلات و معضلات را نشان می دهد. و در این تحقیق قصد داریم. شاخص های ورزش و تحصیل دانشجویان خود شکوفا را در مقایسه با دانشجویان عادی به تحقیق و مطالعه نشان دهیم.

کلیات (بیان مسأله)

ورزش و تربیت بدنی در کنار تحصیل و یا آموزش ها و مهارت های دانشجویان دو مقوله ی مهم و ارزشمند عمر دانشجویی دانشجویان در تمام طول تحصیل در مراکز عملی و دانشگاهی می باشد.

تربیت بدنی و ورزش تابع دوره و سنین خاص نیست و می تواند از کودکی تا مرگ ادامه داشته باشد ولی آنچه واضح و مُبرهُن است این است که سنین اواخر نوجوانی تا اواخر جوانی و اوایل میانسالی معینی حدود سنی ۳۴ – ۱۴ سالگی و حدود این دو دهه برجسته ترین سنین و دوره ی موفقیّت تحصیلی و ورزشی است. و در این دوره معمولاً در میان نوجوانان و جوانان قهرمانان و پهلوانان به نبوغ می رسند و اوج توانایی و قدرت جسمانی و بدنی در این سنین است و نیز اوج علم گرایی و تحصیل گرایی و تخصصی خواهی در این سنین صورت می گیرد و همه ی صاحب نظران نگرش ویژه ای به این دوره ها دارند.(معیّری، ۱۳۷۳، ص ۱۸۱)

این شرایط فقط یک زمینه است. یعنی جوانان و نوجوانان فطرتاً و متناسب با روحیه جسمانی و شرایط فیزیولوژیکی از اوج برخورداری و توانش و انگیزه و سیاق و سائق های جسمانی و روانی و روحی قرار دارند اما ممکن است ، دانشجویانی علیرغم برخورداری از این شرایط گوشه انزوا اختیار کنند و به تنبلی و سُستی و کاهلی تن در دهند و یا با اشتغالات مخرّب مثل مصرف سیگار و خدای ناکرده مصرف مواد مخدّر و یا قرص های روان گردان و شرب مشروبات الکلی و یا پرداختی به قمار و بازی های غیر قانونی و شرکت در مجالس لهو و لعب سرمایه های بی انتها و غیر قابل برگشت جوانی را به تباهی و تخریب و زندان و سیاهی و گناهکاری و … تبدیل نمایند. (احمدی، ۱۳۷۳، ص ۹۴)

در مقابل عده ای از دانشجویان ضمن آگاهی از شرایط و استفاده از استعدادهای بالقوّه و تلاش و کوشش مضاعف و کاربست علایق و انگیزه ها خود را در جهت قابلیت های خاص خود که توان و برتری قابل توجهی هم در این زمینه دارند آماده و تربیت و تقویت کنند و در طول چند سال پلّه های ترقی و رشد و توسعه را طی و به مقامات مورد انتظار خود برسند. خود شکوفایی مقوله ای در این جهت است. بر خلاف ذهنیّت ما از خود باید گفت « خود » مجموعه ای از عقاید و باورهای فرد درباره ی خود است که بیشتر بر مبنای توصیف است تا قضاوت. (هنری ماس، ۱۳۷۳، ص ۴۱۴)

اما عزت نفس به ارزیابی های شخص از خصوصیاتش اطلاق می شود.(هنری ماس، ۱۳۷۳، ص ۴۱۴)

خودشکوفایی تلفیقی از هر دو معنی است. یعنی خود که در واقع توصیف عقاید و باورها و شکوفایی که فعلیت و رسش آنهاست را شامل می شود و خود شکوفایی در واقع فعلیت و باروری قوّه ها و باورهای فرد از استعداد و قابلیت های خود در عرصه عمل و عملکرد رفتاری است.

خود شکوفایی ممکن است فقط بخش هایی از رفتارها و استعدادها را شامل شود. مثلاً در شماره ای از مجلّات هفتگی اطلاعات هفتگی از جهان پهلوان می پرسند که چرا به کشتی روی آوردی؟ یعنی چرا و چه عاملی سبب شد که به ورزش کشتی توجه کردی و آمدی؟ و ایشان در پاسخ می گویند زیرا هیچ گاه در مدرسه ۲۰ نگرفتم و خواستم در ورزش و کشتی ۲۰ بگیرم که حقاً و انصافاً هم بیست گرفت (سال ۵۶ گزارش مصاحبه خبرنگار ورزشی با تختی پس از بازگشت از مسابقات ملبورن استرالیا)

عزت نفس چنانچه اشاره گردید به ارزیابی شخص از خصوصیات خود را شامل می شود.

بسیار جالب است که علامه طباطبائی صاحب اثر جاویدان تفسیر المیزان در اثر قبل سلیم جلد اول و صفحه ۵۴۲ می گوید:

” اعتماد به نفس که بعضی که از نویسندگان ما به تقلید از غربی ها جزء فضایل انسانی دانسته اند در قاموس دین وجود ندارد. قرآن لفظ اعتماد به خداوند متعال را می شناسد و می فرماید «کسانی که مردم با آنها گفتند : مردم و مردمان برستیز شما گرد آمده اند و بترسند از ایشان، پس ایمانشان قوی تر شده و گفتند: خدا برای ما بس است و اوست بهترین وکیل ” (حبیبیان، ۱۳۷۴، مروری بر روان آدمی، ص ۳۷۲ )

و در قالب فیضی و نگرش افراطی به اعتماد به نفس و بدون توجه به خداوند در قابلیت های خود مفهوم عُجب بکار می رود که از بیماری های قلبی و درونی به شمار رفته و عجب «خودبینی» حالتی است که فرد خود را بی عیب و نقص می بیند و از اینکه در کمال و نعمت است، خود را بزرگ می بیند و این کمال و برتری و صفات را از خود می داند و نه از ناحیه خداوند و به این صفات تکیه کرده و دلشاد می گردد. و هر گاه از او سلب می گردد ترس و وحشت او را فرا می گیرد (حبیبیان، ۱۳۷۴، ص ۳۷۲)

اما بهر حال در این تحقیق مقصود منظور از عزت نفس همان ارزیابی و مراقبه و محاسبه از استعدادهای و توانایی هایی که در وجود او قرار داده شده است و وی با اطمینان و اعتماد در صدد کاربست و کاربرد آنها در اعتلای انگیزه های درونی و نیل به هدف های تعیین شده می باشد. و پر واضح است که منشأ همه این قوّه ها و خلاقیت ها و استعدادها را در کشور و جامعه اسلامی منسوب به خدا می دانیم. و در واقع مثل پول تو جیبی قابل توجهی است که فرد می تواند از این پول در جهت تهیه وسایل و لوازم ضروری خوراک و پوشاک و ورزش و کتاب و تحصیل استفاده کند و خود را علیرغم مصرف این پول قوّی و مستحکم و استوار گرداند. ولی اصل پول را قبول دارد که از خداست.

و فرد دیگری با همین پول توجیبی مشروبات الکلی تهیه و روح و روان خود را رنجور و آبرو و حیثیّت خود و خانواده خود را لکّه دار می سازد و باز اصل این مسئله که پول از آن پدر بوده قبول دارد. و عزت نفس و خود شکوفایی نحوه ی مصرف دارایی بالقوّه و استعدادها و خلاقیت ها در رسیدن به هدف های ورزشی و تحصیلی است.

اهمیت و ضرورت مسئله :

چنانچه در بیان مسأله اشاره گردید، خود شکوفایی هنر و استعداد شناخت ویژگی های فرد توسط خود فرد و بارور ساختن این قوّه ها و خلاقیت آنها در جهت رسیدن به هدف در زندگی است.

جوان دانشجویی در طول زندگی نوجوانی در اثر ارزیابی قوای جسمانی متوجه می شود که ریخت و شکل بدن و انعطاف عضلات و استخوان بندی اسکلت بدنی در کنار شوق و علاقه شدید به کشتی و نیز جسارت و بی باکی و عدم ترس از شکست و نیز استقامت و پایداری که در انجام کارها دارد می تواند او را به یک کشتی گیر مطرح و ملّی تبدیل کند.

اوّلین قدم شناخت این زمینه ها و امکانات است که توجه خود نوجوان و جوان صورت می گیرد قدم دوم اقدام و تصمیم به ارزیابی این صفات خود می شود. و در مرحله سوّم عملاً در کوره ی تمرین و میادین کشتی قرار می گیرد. در مرحله چهارم قوای معنوی و درونی خود یعنی اعتماد و اطمینان از خود و نترسیدن از شکست را چاشنی این سه مرحله می کند و در تمرینات به صورت مرتبّ شرکت می کند و پیروز پشت پیروزی نصیب او می شود و در اثر اعتماد به خود و عدم تکبّر و غرور و عُجب و حقد و حسد و بُغض به کمال و توفیق دست می یابد. (حبیبیان ، ۱۳۷۴، ص ۳۷۷)

دانشجویان در تعبیر و تفسیر و ارزیابی صفات خود متوجه می شوند که دارای استعدادهای زیر هستند.

۱- عضلات قوی و مستعد پرورش

۲- دارای حجم قفسه سینه بالا

۳- عضلات تنیده و آماده برای فعالیت

۴- تناسب عضلات و استخوان بندی

۵- عدم بیماری خاص فیزیکی و جسمانی در مقابل این استعدادها

۶- عطش به انجام فعالیت های ورزشی

۷- علاقه مند شدید به سلامت جسمانی

۸- استفاده از سلامت جسمانی در خدت به جامعه و خود و خداوند.

۹- تشویق همکلاسی ها و همسالان و دوستان به این تمرینات

۱۰-  ایجاد روحیه ورزشکاری در افراد و پرهیز از مشکلات اجتماعی و آسیب ها این ده ویژگی را بالقوه در خود  سراغ دارد. اما کلید اصلی و چاشنی حرکت هنوز باقی است که باید با استفاده از حسّ نیاز و کمال و آینده نگری به این صفات جامعه عمل بپوشاند و عملاً در بنگاه ها و سالن ها حضور یابد و تحت نظارت اساتید و متخصصان تمرینات متناسب را آغاز کند و همزمان ضمن برنامه ریزی و پیروی از اساتید خود شکوفایی ورزشی را عملاً به فعل بنشاند. خود شکوفایی تحصیلی نیز همچنین است. دانشجویی با درک خود و شناخت نسبت به ویژگی های خود مثلاً علم دارد که دانشجو در زمینه استعداد ریاضی بسیار باهوش است و مسائل پیچیده ریاضی و فیزیک و حسابان و جبر و دیفرانسیل را بخوبی درک می کند و قدرت فضایی و تحلیل هندسی بسیار عالی دارد و در مدارس نیز همیشه در حل مسائل پیشقدم بوده است و در کلاس های مختلف همواره نمره بسیار عالی می گرفته است به همین دلیل رشته های دانشگاهی را نیز متناسب با این توانایی ها و استعدادها انتخاب می کند و رشته های مهندسی ریاضی را بر می گزیند و در کلاس های دانشگاهی در مقابل ارائه دروس ریاضی و مشتقات آن نوآوری و ابداع می کند و از روش های خود ساخته و بدیع استفاده می کند. و علاوه بر اداره کلاس و جوشش دروس و تحلیل موارد مختلف ریاضی به تحلیل و تجزیه همه ی موارد ریاضی می پردازد و در ادامه درس به نوآوریها و خلاقیت ها می رسد. و در مقابل ممکن است دانشجویی همین قوّه ها و استعدادها را داشته باشد ولی قبول معروف به خودش بگوید چه کسی حوصله دارد کلاس درس را به خود اختصاص دهد من در کنار کلاس به گفته های استاد گوش می دهم و نمره خوبی هم می گیرد چه کسی حوصله بررسی دارد. اصلاً به چه درد می خورد؟ و هزاران سئوال از این قبیل که این فرد خود شکوفایی ندارد.

اهداف تحقیق :

هدف های عمده و مؤثر در رسیدن به نتایج عبارتند از :

۱- تبیین ماده های خود شکوفایی در میان دانشجویان در امر ورزش و تحصیل

۲- تبیین ماده های عزت نفس با استفاده از پرسشنامه کوپر اسمیت (گنجی، ۱۳۸۰، ص ۲۵)

۳- برآورد نمرات عزت نفس دانشجویان دختر و پسر

۴- مقایسه نمرات عزت نفس دانشجویان با شاخص ها و ماده های خود شکوفایی

۵- مقایسه دانشجویان خود شکوفا و عادی در زمینه ورزش و تحصیل

برای نیل به اهداف لازم است. معیاری برای عزت نفس داشته باشیم که از پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت ۵۸ سئوالی استفاده کرده ایم.

و برای تعیین خود شکوفایی ورزشی و تحصیلی میانگین نمرات ورزش و تحصیل دانشجویان را در ۴ سال دبیرستان و نیز ترم های موجود در دانشگاه در نظر گرفته ایم. فلذا برای هر دانشجو یک نمره خود شکوفایی ورزشی و تحصیلی و یک نمره عزت نفس داریم که دانشجویانی که در انجام فعالیت های ورزشی و تحصیلی در دانشگاه فعال بوده و در گفتگو شرکت و سئوالی می پرسند و کنفرانس می دهند و انتقاد می کنند و بیش از حد کلاس مطلب ارائه میدهند و در فعالیت ورزشی هم دارای مقام هستند و در رشته های مختلف ورزشی شرکت کرده و مطالب علمی و … تهیه می کنند در مقابل دانشجویان دارای این صفات ولی بی تفاوت قرار می گیرند.


متغیرهای تحقیق :

متغیّر مستقل : عزت نفس

متغیّر وابسته : خود شکوفایی و تحصیلی و ورزشی دانشجویان

تعریف نظری خود شکوفایی:

ساختار خود ابتدایی را خود شکوفایی به وجود می آورند و گرایش آنها به شکوفا کردن خود شروع به تکامل یافتن می کند. خود شکوفایی زیر سیستم گرایش شکوفایی است و بنابراین با آن مترادف نسبت گرایش شکوفایی به تجربیات ارگانیزمی فرد، یعنی به شخصی کامل، هوشیار و ناهشیار فیزیولوژیکی و شناختی اشاره دارد. خود شکوفایی به عبارت دیگر به معنی آگاهی از خود و درک کردن منتهی می شود.( سید یحیی محمدی، ۱۳۸۵ )

تعریف عملیات خود شکوفایی:

عبارتند از نمره ایاست که آزمودنی ها از آزمون مربوط به خودیابی و خود شکوفایی بدست آورده اند.

تعریف نظری عزت نفس:

اعتماد به نفس و تاکید مثبت فرد بر روی ادراک و افکار خود و پایبند بودن به عقاید شخصی و جمعی و اظهار نظر کردن از قوات مثبت و منفی و تاکید بر رای خود و پایبند به ارزش های درونیو احساس غرور پیروزی و در آخر کیفیت خاص روابط فردی در ارتباط با احساسات عمیق نسبت به افراد با نظرات خود.( سید یحیی محمدی، ۱۳۸۵ )

تعریف عملیاتی عزت نفس:

عبارتند از نمره ای است که آزمودنی ها از آزمون عزت نفس کوپر اسمیت بدست آورده اند.


فرضیه های تحقیق:

۱- بین عزت نفس دانشجویان دختر و پیشرفت ورزشی آنها رابطه وجود دارد.

۲- بین عزت نفس دانشجویان دختر و پیشرفت تحصیلی آنها رابطه وجود دارد.

۳- بین عزت نفس دانشجویان پسر و پیشرفت ورزشی آنها رابطه وجود دارد.

۴- بین عزت نفس دانشجویان پسر و پیشرفت تحصیلی آنها رابطه وجود دارد.


یادگیری و انگیزش در خود شکوفایی

انگیزش فرایندی است که رفتار هدف گرا از طریق آن راه اندازی و نگهداری می شود. برای مثال، هنگامی که دانش آموزان با بی علاقگی درس می خوانند، فقط به خاطر پاداش بیرونی تکلیف را انجام می دهند و وقت خود را صرف چیزهایی می کنند که با تکلیف یادگیری مغایر است معلمان می گویند که آنها بی انگیزه اند. همچنین زمانی به نداشتن انگیزش اشاره می شود که دانش آموزان آشکار را از پرداختن به یک تکلیف یادگیری خودداری می کنند و یا از عهده  اعمالی که به آنها کمک می کنند تا به طرز موفقیت آمیزی آن را تکمیل کنند، برنمی آیند. (شانک ۲ ، ۱۹۹۰ )

اینکه، چه چیزی شالوده انگیزش را تشکیل می دهد و چگونه معلمان می توانند به نحو موثری دانش آموزانشان را برانگیزند، سالهای زیادی مورد تحقیق قرار گرفته است. با اینکه نظریه های به دست آمده از این گونه پژوهشها را نمی توان به طور دقیق نظریه های یادگیری نامید، ولی مطالعه انگیزش برای مربیان مطمئناً با مطالعه یادگیری آمیخته است. به طوری که وانیر۳ (۱۹۹۰) می گوید. (انگیزش غالباً از یادگیری استنباط می شود و معمولاً برای روان شناس پرورشی، یادگیری نشانه انگیزش است) ( ص ۶۱۸)

موضوع اصلی این است که چگونه مردم را برای پرداختن به یادگیری جدید برانگیزیم؟

تاریخچه کوتاه پژوهش پرورشی درباره انگیزش

90,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله بررسی تأثیر نگرشهای صمیمانه والدین بر تأیید و عزت نفس فرزندان مقطع سوم دبیرستان
  • مقاله تأثیر بدرفتاری بر عزت نفس
  • مقاله بررسی عزت نفس بین زنان متأهل و مجرد
  • مقاله بررسی میزان عزت نفس در دانش آموزان دختر دوره دبیرستان
  • تحقیق رابطه بین عزت نفس مدیران و اثر بخشی آنان در مدارس راهنمایی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.