تحقیق بررسی و شناخت میزان سنت پذیری دانشجویان به منظور شناخت چگونگی پذیرش و درونی کردن سنت ها در نزد آنها

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق بررسی و شناخت میزان سنت پذیری دانشجویان به منظور شناخت چگونگی پذیرش و درونی کردن سنت ها در نزد آنها

تعداد صفحات :۱۷۳

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

سازه مورد تحقیق این پژوهش سنت پذیری و میزان وچگونگی پذیرش آن در میان قشر جوان ( دانشجو ) می باشد . هدف اصلی پژوهش این بود که میزان و شدت سنت پذیری سنجیده و ارزیابی شود . و در کنار این هدف ، اهداف دیگری چون بررسی روابط خانوادگی ، اجتماعی و فرهنگی هم وجود داشت که برای رسیدن به این اهداف سعی در جمع آوری اطلاعات در مورد موضوع مورد پژوهش شد . روش جمع آوری اطلاعات ، روش پرسشنامه ای بود که به وسیله پرسشنامه ۱۰۰ نفر از جامعه آماری انتخاب و از آنها اطلاعاتی گرفته شد .
روش آماری در این پژوهش استفاده از برنامه SPSS  بود ، به این صورت که اطلاعات پرسشنامه ها به صورت داده به کامپیوتر وارد و با تنظیمات آماری داده ها به شکل جداول یک بعدی و دو بعدی ونمودار ظاهر گشت که از روی نمودارها وجداول ، میزان اثبات ورد یک متغییر ( فرضیه ) ارزیابی شد .
به این ترتیب با تفاسیر جداول ، چنین نتیجه گرفته شد که متغییرهای جنس، نوع حاکمیت در خانواده(پدر یا مادر سالاری) با ۹۹% اطمینان اثبات شد و متغییرهای سن ، رشته تحصیلی ، میزان تحصیلات والدین ، منطقه محل سکونت ، ساعات مطالعه و…. با ۹۵% اطمینان رد شد . و چنین نتیجه گرفته شد که خانواده و تاثیرآن مهمترین موضوع در سنت پذیری است. و بعد از خانواده تاثیر جامعه و دوستان. زیرا در بررسی رابطه مستقیم و معکوس فرضیه ها به این نتیجه رسیدیم که رابطه میان تاثیر پذیری از دوستان  و سنت رابطه ای معکوس است. و هرچه رفت و آمد با دوستان افزایش پیدا کند، سنت خانوادگی فرد کاهش پیدا می کند. چون هر فرد نماینده فرهنگ و سنتی جدید است.
همینطور جامعه، هر چه میزان تاثیر پذیری از جامعه و مد آن بیشتر باشد، سنت و سنت پذیری کاهش می یابد. و این همان نظر دورکیم است که می گفت منشاء همه چیز اجتماع و جامعه است. که این پدیده جامعه ای همان همبستگی ارگانیک است که خاص جوامع ماقبل صنعتی است که از راه همانندی و مشابهت ها شکل می گیرد و هنگامی که این شکل از همبستگی بر جامعه مسلط باشد، افراد جامعه چندان تفاوتی با یکدیگر ندارند. و در واقع آنها اعضای یک اجتماع واحد هستند، به هم همانند هستند و احساسات واحدی دارند. زیرا به ارزش های واحدی وابسته هستند. و مفهوم مشترکی از تقدس دارند. بنابراین جامعه از آن رو منسجم است که افراد آن هنوز تمایز اجتماعی پیدا نکردند. مانند روستا.در صورتی که در شهرها ما با نوعی همبستگی ارگانیک روبرو هستیم . از نظر دورکیم باید وجود حداقلی از همبستگی و اجماع اجتماع برای شکل گیری و تداوم هستی هر جامعه ی انسانی ضروری و اجتناب ناپذیر است.
واژه های کلیدی: سنت پذیری، دوستان صمیمی، خانواده، مطالعه

فهرست مطالب

● چکیده پژوهش :    ۱
۱- مقدمه    ۵
۳- اهداف پژوهش    ۱۰
هدف کلی :    ۱۰
هدف های جزئی :    ۱۰
۴- اهمیت موضوع پژوهش    ۱۱
۵- فرضیات پژوهش    ۱۲
۶- تعریف نظری و عملیاتی متغییرها ی پژوهش    ۱۵
تحصیلات    ۱۵
دوستان صمیمی    ۱۷
مطالعه    ۱۷
۷- محدوده مطالعاتی پژوهش    ۱۹
۱ –  مقدمه    ۲۲
۲- تعریف سنت پذیری واصطلاحات وواژه های مترادف با سنت پذیری    ۲۳
۳- انواع سنت پذیری    ۳۰
۴- عوامل موثر بر سنت پذیری    ۳۳
۱/۴٫عوامل موجود در سنت گرایی:    ۳۳
۴/۲٫ ارزش :    ۳۵
۳/۴٫ خانواده :    ۳۷
۵/۴٫ فرهنگ :    ۳۹
۶/۴٫ طبقه اجتماعی :    ۴۰
۵- آثار وتبعات سنت پذیری    ۴۱
۶- وضعیت موجود سنت پذیری در ایران و جهان    ۴۸
۷- نظریه های مرتبط با سنت پذیری    ۵۰
۸- چارچوب نظری    ۶۰
۱/۸٫ نظریه ماکس وبر :    ۶۰
۲/۸٫ نظریه دورکیم :    ۶۰
۱-روش پژوهش    ۷۱
۲-جامعه آماری    ۷۱
۳-حجم نمونه و روش نمونه گیری    ۷۱
۴-ابزار اندازه گیری ( ابزار سازی )    ۷۱
۵-روش جمع آوری اطلاعات    ۷۲
۶-روش های تجزیه و تحلیل ( آماری ) اطلاعات    ۷۲
۱- جداول یک بعدی    ۷۷
۲ – جداول دو بعدی    ۱۰۱
۴- نمودارها    ۱۳۱
بحث و نتیجه گیری    ۱۵۶
۲-  تنگناها و محدودیت های پژوهش    ۱۵۹
پیشنهادهای پژوهش    ۱۶۰
۴- خلاصه پژوهش    ۱۶۱
فهرست منابع    ۱۶۳

فهرست منابع

۱)    افشار کهن ، جواد ، (۱۳۸۳) ، بازخوانی جامعه شناختی سنت گرایی و تجدد طلبی ، انتشارات آوای نور .
۲)    رفیع پور ، فرامرز ، (۱۳۸۱) ، موانع رشد علمی ایران ، شرکت سهامی انتشار.
۳)    فربد ، محمد صادق ، (۱۳۸۰) ، مبانی انسان شناسی ، انتشارات پشوتن .
۴)    گیدنز ، آنتونی ، (۱۳۷۶) ، مقدمات جامعه شناسی ، منوچهر صبوری ، نشر نی محسنی ، منوچهر ، (۱۳۸۲) ، مقدمات جامعه شناسی ، انتشارات آگاه .
۵)    هودشتیان ، عطا ، (۱۳۸۱) ، مدرنیته ، جهانی شدن و ایران ، انتشارات چاپخش
۶)    واخ، یواخیم، (۱۳۸۰)،جامعه شناسی دین،جوشید آزادگان،انتشارات سمت
۷)    مرتون، رابرت.ک، (۱۳۷۶)،مشکلات اجتماعی و نظریات جامعه شناختی، نوین تولایی، انتشارات امیرکبیر
۸)    ملکم، همیلتون، (۱۳۷۷)،جامعه شناسی دین، محسن ثلاثی، موسسه فرهنگی انتشاراتی تبیان
۱۰) کوزر، لوئیس آلفرد،(۱۳۷۰)، زندگی و اندیشه بزرگان جامعه شناسی، انتشارات علمی
مجلات :
۱) شیلز ، ادوارد ، (۱۳۷۸) ، سنت و مدرنیته ، نشریه فرهنگ عمومی ، ترجمه حسین ایمانی جاجرمی ، بهار و تابستان ۷۸

مقدمه

سنت پذیری چیست؟ جدای از معانی گوناگونی که از مفهوم سنت برداشت می شود سنت گرایی  به تفکری اطلاق می شود  که مدعی است  تاملات عقلانی انسانها  درهر زمان واوضاع واحوالی که باشند به مجموعه ی واحدی از حقایق رهنمون می شوند.

 سنت پذیری وگرایش به یک سنت خاص از قدیم الایام بوده وهنوز هم هست، یعنی ازدوران های قبل هم یکسری از انگیزه های فرهنگی وقوانین وآداب ورسومی بوده که مورد پرستش وتبعیت قرار می گرفته.

 سنت پذیری می تواند انواعی چون سنت پذیری شهری ، روستایی، قومی، قیبله ای خانوادگی و… داشته باشد که هر فرد به نوع فرهنگی که در آن رشد کرده به هر کدام از این انواع گرایش داشته باشد واز قوانین آن تبعیت کند.

 تاکید بر مقوله ی تکلیف وگذشته نگری، تاکید بر اصالت، تکیه به مابعداالطبیه و….از به وجود آوردن واژه ای چون سنت می باشد.

 امروز در اکثر کشورهای غربی واژه ی سنت پذیری بسیار کمرنگ شده و جای آن را مدرنیته گرفته وکمتر قوانین وآداب سنتی که یکی از آنها رفت وآمدهای خویشاوندی است از بین رفته است.

اما درایران هنوز سنت و سنت گرایی به چشم می خورد به خصوص در مورد روستاهای هریک استانها ولی نسبت به گذشته کمرنگ شده است . مخصوصا در کلان شهری مثل تهران. واین شاید به دلیل وجود رسانه هایی چون اینترنت وماهواره در بین قشر دانشجو وجوان می باشد.

مثلا گیدنز معتقد است که واژه ی سنت مفهوم خاصی از استواری وقوام امور را به وجود می آورد که به طور معمول عناصر شناختی واخلاقی را در هم می ریزد دنیا چنین است که هست. چون عملا همانطور است که باید باشد. بدین ترتیب در سخن او سنت همنشین باور به این اعتقاد است که دنیای ما بهترین دنیای ممکن است.

خانواده و بعد اجتماع از مهمترین عواملی هستند که می توانند سنت را برای فرد درونی کنند و یا فرد را از آن زده کنند . البته عوامل دیگری چون دوستان ، محیط زندگی ، و… هم از عوامل دیگری هستند که روی این مقوله می توانند تاثیر گذار باشند . ولی خانواده نقش پررنگ تری دارد . اگر سنت زیاد از حد در خانواده ای برقرار باشد طبیعتا انتخاب و یا زندگی برای اعضای خانواده در جامعه امروزی مشکل می شود و اگر هم اصلا در خانواده ای به آن اهمیت ندهند ، فرد با سنت هایی که در جامعه وجود دارد دچار مشکل می شود . بنابر نظریه دورکیم که همه چیز را اجتماعی می داند ، در این بحث هم به نظر سنت پذیری یک مقوله اجتماعی است ، یعنی بر حسب اجتماعی که فرد در آن زندگی می کند ، وتا اندازه ای که سنت ها رعایت می شود ، می تواند پذیرفته یا رد شود .

 ۲- بیان مسئله یا طرح موضوع

سنت پذیری چیست ؟ فرد سنت پذیر چه کسی است ؟

منظور از سنت پذیری ، یعنی پذیرش سنت ، یعنی فردی که سنت را پذیرفته ودر همه امورزندگی اش و در تصمیم گیری هایش سنت را هم در نظر می گیرد وملاک قرار می دهد .

منظور از فرد سنت پذیر فردی است که یا به خاطر علاقه ویا به دلی اعتقاداتش سنت را دوست وقبول دارد . که البته پذیرش سنت هم درجه دارد . مثلا فردی بسیار سنت پذیر است و سنتی هم فکر می کند و فردی هم تا حدودی ، و با در نظر گرفتن شرایط جامعه سنت را  قبول دارد .

سنت پذیری و اینکه فرد چطور و چگونه باید سنتی را بپذیرد ، بیشتر از همه از خانواده آن فرد ناشی می شود . یعنی بیشترین تاثیر را خانواده روی فرد می گذارد و بعد از خانواده اجتماع است که روی فرد تاثیر زیادی می گذارد . البته متغییرهای دیگری هم در کنار خانواده و اجتماع وجود دارند ، چون : دوستان ، محل زندگی ، تحصیلات ، قومیت و…  . ارزش ها ، فرهنگ ، طبقه اجتماعی ، رفتار والدین و… از عواملی هستند که بسیار روی مقوله سنت پذیری تاثیر می گذارند . ودر این تحقیق به صورت کامل به توضیح این عوامل پرداخته شده است .

سنت پذیری باعث می شود که فرد هویت و اصل خود  را بشناسد و به آن پایبند باشد  و با عث می شود که سنت هایی را که  در خانواده و یا قوم و قبیله و فامیل  رایج بوده است را به  نسل های بعدی منتقل کند ،  مثلا همین مراسم های جشن عروسی ودیگر مراسم ها وجشن ها که در هر روستا واستانی ، با هم تفاوت دارد . و این تمایز باعث شده است که کرد ولر و ترک و… از هم مشخص باشند ، که البته این حسن سنت پذیری را در کلان شهرها نمی توان به عنوان حسن شناخت . مثلا در شهری مثل تهران  این گونه مراسم های سنتی رایج نیست و فردی که خیلی سنتی است در برخی شرایط که در جامعه پیش می آید دچار مشکل می شود .

در این تحقیق شناخت و بررسی آنچه که قبل از این بیان شد ، علی الخصوص در میان قشر دانشجو و جوان دارای اهمیت است . به عبارت دیگر مسئله پژوهش حاضر این است که به چه میزان دانشجویان و قشر جوان سنت پذیر می باشند ؟

۳- اهداف پژوهش

هدف کلی :

بررسی و شناخت میزان سنت پذیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی به منظور شناخت چگونگی پذیرش و درونی کردن سنت ها در نزد آنها .

هدف های جزئی :

الف) بررسی و شناخت عوامل خانوادگی مرتبط با سنت پذیری .

ب) بررسی و شناخت عوامل اجتماعی نظیر: تحصیلات ، طبقه اجتماعی ، منطقه محل سکونت و … ، مرتبط با سنت پذیری .

ج) بررسی وشناخت عوامل فرهنگی نظیر رفت و آمدهای فامیلی و دوستانه و … مرتبط با سنت پذیری .

۴- اهمیت موضوع پژوهش

شناخت اینکه به چه میزانی وتا چه حدی سنت در بین جوانان و به خصوص قشر دانشجوی ما رایج است ، اهمیت این پژوهش را روشن می سازد . در حال حاضر تعداد پژوهش های جدی و با پشتوانه علمی در این زمینه بسیار کم است و جوانان ما روز به روز از سنت و فرهنگ خود فاصله می گیرند و به سوی غرب و تجدد پیش می روند . به همین دلیل ما نیازمند پژوهش های علمی و اساسی در این زمینه می باشیم که بدانیم تا چه حد سنت در میان جوانان ما و قشر دانشجو درونی شده است . و چرا وچه عواملی باعث شده که این پذیرش کمرنگ و یا پررنگ تر شود .

دلیل انتخاب این موضوع به عنوان موضوع تحقیق این بود که ما در سطح شهر و به ویژه دانشگاهها می بینیم که جوانان ما بسیار از این موضوع اغفال شده اند و مد ومد گرایی بسیار در بین آنان افزایش یافته است .

عوامل خانوادگی ، و به علاوه سن و میزان تحصیلات والدین  ، رابطه با دوستان و همینطور جامعه و… باعث شده که جوانان یا از سنتی بودن گریزان و یا برعکس به آن گرایش داشته باشند .

این تحقیق قصد آن را دارد که میزان این پذیرش یا رد شدن را بسنجد و راههای موثر برای این افزایش یا کاهش را بررسی نماید .

۵- فرضیات پژوهش

۱) به نظر می رسد بین سن  جوانان دانشجویان دانشگاه آزاد ومیزان سنت پذیری آنان رابطه وجود دارد .

۲) به نظرمی رسد که بین جنس جوانان دانشجویان دانشگاه آزاد ومیزان سنت پذیری آنان رابطه وجود دارد .

۳) به نظر می رسد بین رشته تحصیلی جوانان دانشجویان دانشگاه آزاد و میزان سنت پذیری آنان رابطه وجود دارد .

۴) به نظر می رسد که بین وضعیت مسکن جوانان دانشجویان دانشگاه آزاد و میزان سنت پذیری آنان رابطه وجود دارد .

۵) به نظر می رسد که بین میزان درآمد ماهیانه خانواده دانشجویان دانشگاه آزاد و میزان سنت پذیری آنان رابطه وجود دارد .

۶) به نظر می رسد که بین تحصیلات پدر دانشجویان دانشگاه آزاد و میزان سنت پذیری آنان رابطه وجود دارد .

۷) به نظر می رسد که بین تحصیلات مادر دانشجویان دانشگاه آزاد و میزان سنت پذیری آنان رابطه وجود دارد .

۸) به نظر می رسد که بین تعداد خواهر و برادرهای دانشجویان دانشگاه آزاد و میزان سنت پذیری آنان رابطه وجود دارد .

۹) به نظر می رسد که بین اختلاف سنی والدین دانشجویان دانشگاه آزاد و میزان سنت پذیری آنان رابطه وجود دارد .

۱۰) به نظر می رسد که بین ارتباط والدین دانشجویان دانشگاه آزاد و میزان سنت پذیری آنان رابطه وجود دارد .

۱۱) به نظر می رسد که بین نوع حاکمیت در خانواده دانشجویان دانشگاه آزاد و میزان سنت پذیری آنان رابطه وجود دارد .

۱۲) به نظر می رسد که بین نظردهی دانشجویان دانشگاه آزاد در تصمیم گیریهای خانوادگی  و میزان سنت پذیری آنان رابطه وجود دارد .

۱۳) به نظر می رسد که بین علاقه دانشجویان دانشگاه آزاد به خانواده هایشان و میزان سنت پذیری آنان رابطه وجود دارد .

۱۴) به نظر می رسد که بین رفت و آمدهای فامیلی دانشجویان دانشگاه آزاد و میزان سنت پذیری آنان رابطه وجود دارد .

۱۵) به نظر می رسد که بین منطقه محل زندگی دانشجویان دانشگاه آزاد و میزان سنت پذیری آنان رابطه وجود دارد .

۱۶) به نظر می رسد که بین تعداد دوستان صمیمی دانشجویان دانشگاه آزاد و میزان سنت پذیری آنان رابطه وجود دارد .

۱۷) به نظر می رسد که بین رفت و آمدهای دانشجویان دانشگاه آزاد با دوستان خود و میزان سنت پذیری آنان رابطه وجود دارد .

۱۸) به نظر می رسد که بین تاثیر پذیری دانشجویان دانشگاه آزاد از دوستانشان و میزان سنت پذیری آنان رابطه وجود دارد .

۱۹) به نظر می رسد که بین مد جامعه و تاثیر پذیری دانشجویان دانشگاه آزاد از آن و میزان سنت پذیری آنان رابطه وجود دارد .

۲۰) به نظر می رسد که بین ساعات مطالعه هفتگی دانشجویان دانشگاه آزاد و میزان سنت پذیری آنان رابطه وجود دارد .

 ۶- تعریف نظری و عملیاتی متغییرها ی پژوهش

سن

تعریف نظری: منظوراز سن تعداد سالهایی است که افراداززمان تولد تا حال گذرانیده اند.

تعریف عملیاتی : منظور از سن تعداد سالهای عمرانسان است با معرف هایی چون : تعداد سال ، ماه و روز ، که منظور محقق در اینجا تعداد سال ها می باشد که از طبقات زیر خارج نمی باشد :

 کمتر از ۲۰ سال                    از ۲۰ تا ۲۵ سال                    بالاتر از ۲۵ سال

تحصیلات

تعریف نظری: منظور از تحصیلات داشتن مدرک تحصیلی رسمی از آموزشکده ها یا آموزشگاه های عالی می باشد .

تعریف عملیاتی : منظور از تحصیلات داشتن مدرک از یک آوزشگاه یا آموزشکده عالی می باشد با معرف هایی نظیر نوع مدرک تحصیلی ، نوع رشته تحصیلی و … که منظور محقق در اینجا نوع رشته تحصیلی می باشد که از طبقات زیر خارج نمی باشد :

علوم اجتماعی و روانشناسی              – جغرافیا             – ادبیات و فلسفه

والدین

تعریف نظری : منظور از والدین کسانی هستند که مسئولیت سرپرستی یک فرد را به عهده دارند .

تعریف عملیاتی :  منظور از والدین سرپرستان  یک فرد می باشد  با معرف هایی  نظیر اختلاف سن آنها، میزان صمیت آنها و روابط آنها درمنزل که منظورمحقق دراینجا میزان اختلاف سنی والدین می باشد که از طبقات زیر خارج نمی با شد :

– کمتر از ۵ سال             – از ۵ تا ۱۰ سال                      – بیشتر از ۱۰ سال

  دوستان صمیمی

تعریف نظری : منظور از دوستان صمیمی کسانی هستند که با هم ارتباطات صمیمانه دارند و رابطه آنها غیر رسمی است .

تعریف عملیاتی : منظور از دوستان صمیمی افرادی هستند که با هم روابط غیر رسمی دارند. با معرف هایی چون تعداد دوستان صمیمی ، شدت صمیمیت و نوع صمیمیت که منظور محقق در اینجا تعداد دوستان صمیمی است که از طبقات زیر خارج نمی باشد :

یک نفر                           – دونفر                        – سه نفر و بیشتر

 

مطالعه

تعریف نظری : منظور از مطالعه خواندن یک متن ، کتاب ، روزنامه و … می باشد

تعریف عملیاتی : منظور از مطالعه خواندن می باشد با معرف هایی نظیر ساعات مطالعه نوع مطالعه و زمان مطالعه که منظورمحقق دراینجا ساعات مطالعه دریک هفته می باشد

که از طبقات زیر خارج نمی باشد:

– کمتر از ۵ ساعت            – از ۵ تا ۱۰ ساعت              – بیشتر از ۱۰ ساعت

 ۷- محدوده مطالعاتی پژوهش

به لحظ نظری موضوع سازه سنت پذیری می باشد و جامعه آماری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب شده است . که شامل زن و مرد و متاهل و مجرد  بوده است . وما در رابطه با سنت پذیری ، نظریات مرتبط با آن ، انواع سنت پذیری  و وضعیت موجود آن در ایران و جهان و… به جمع آوری مطالب به صورت فیش اقدام کردیم و این فیش ها را تحلیل کرده و در برگه به صورت کامل آورده شد .

به لحاظ میدانی هم ما از طریق پرسشنامه اقدام به جمع آوری مطالب نمودیم . به این صورت که پرسشنامه ها در محدوده دانشگاه آزاد اسلامی ( دانشکده ولیعصر(عج) ) به صورت تصادفی در میان ۱۰۰ نفر تقسیم و پر شد و مطالب آنها به صورت جداول یک بعدی و دو بعدی ونمودارها با تفاسیر آنها آورده شد . که به طور کامل در فصل ۴ این  پژوهش آمده است .

فصل دوم

۱ –  مقدمه

سنت پذیری چیست؟ جدای از معانی گوناگونی که از مفهوم سنت برداشت می شود سنت گرایی  به تفکری اطلاق می شود  که مدعی است  تاملات عقلانی انسانها  درهر زمان واوضاع واحوالی که باشند به مجموعه ی واحدی از حقایق رهنمون می شوند.

 سنت پذیری وگرایش به یک سنت خاص از قدیم الایام بوده وهنوز هم هست .یعنی از دوران های قبل هم یکسری از انگیزه های فرهنگی وقوانین وآداب ورسومی بوده که مورد پرستش وتبعیت قرار می گرفته.

 سنت پذیری می تواند انواعی چون سنت پذیری شهری ، روستایی، قومی، قیبله ای خانوادگی و… داشته باشد که هر فرد به نوع فرهنگی که در آن رشد کرده به هر کدام از این انواع گرایش داشته باشد واز قوانین آن تبعیت کند.

 تاکید بر مقوله ی تکلیف وگذشته نگری، تاکید بر اصالت، تکیه به مابعداالطبیه و….از به وجود آوردن واژه ای چون سنت می باشد.

 امروز در اکثر کشورهای غربی واژه ی سنت پذیری بسیار کمرنگ شده و جای آن را مدرنیته گرفته وکمتر قوانین وآداب سنتی که یکی از آنها رفت وآمدهای خویشاوندی است از بین رفته است.

اما درایران هنوز سنت و سنت گرایی به چشم می خورد به خصوص در مورد روستاهای هریک استانها ولی نسبت به گذشته کمرنگ شده است . مخصوصا در کلان شهری مثل تهران. واین شاید به دلیل وجود رسانه هایی چون اینترنت وماهواره در بین قشر دانشجو وجوان می باشد.

 مثلا گیدنز معتقد است که واژه ی سنت مفهوم خاصی از استواری وقوام امور را به وجود می آورد که به طور معمول عناصر شناختی واخلاقی را در هم می ریزد . دنیا چنین است که هست. چون عملا همانطور است که باید باشد. بدین ترتیب در سخن او سنت همنشین باور به این اعتقاد است که دنیای ما بهترین دنیای ممکن است.

۲- تعریف سنت پذیری واصطلاحات وواژه های مترادف با سنت پذیری

۱/۲٫ سنت واژه ای مبهم وچند پهلو وکثیرالاستفاده که به معانی مختلف مورد استفاده قرار گرفته است . معانی سنت معمولا ناظر به وضعیت های نهادینه شده ای از تفکر، احساس وعمل است که فضای زندگی آدمی را به عمومی ترین وجه شکل می دهند. انسان ها در درون سنت های خود به تفسیر رویدادها و حوادث (اعم از طبیعی واجتماعی)می پردازند ومعنا بخشی آنها به وقایع مختلف منبعث از سنتی است که در آن زیست می کنند. در این صورت می توان گفت سنت پیش فرضی برای امکان حرف معقول است . بدین ترتیب سنت عموما به امری که تاریخ دارد وواجد ارزش شمرده می شود اشاره دارد. (۱)

  *بنا بر آنچه که گفته شد می توان این نتیجه را گرغت که افراد برای معنا بخشی وقایع مختلفی که در زندگی شان رخ می دهد به سنت برمی گردند یعنی رفتار فرد منبعث از سنتی است که فرد به آن متکی است وبه آن اعتقاد دارد.

 ۲/۲٫ سنت مجموعه ای از افکار، احساسات وافعال موروثی و جا افتاده است که از سوی کسانی قانع کننده وحتی فوق سوال وچون وچرا ناپذیر تلقی می شود واز راه تاسی به اسوه گذشتگان (در منظر سنت بر خلاف مدرنیته سیر عالم رو به پیشرفت نیست)از نسلی به نسل دیگر انتقال می یابد. در حالی که مدرنیته مجموعه ی اوصاف وخصایصی است که در تمدن جدیدی که در چند قرن اخیر در اروپا وآمریکای شمالی به ظهور پیوست وکمابیش حضور دارند. (۲)

*همانطور که گفته شد سنت مجموعه ای از عادات ورسوم گذشتگان است که موروثی به نسل های دیگر منتقل  شده بدون چون وچرا .

 ۳/۲٫ سنت گرای  آموزه ها واصول کسانی است که از قبول وتبعیت سنت دفاع می کنند وسنت را قابل اعتمادتر از افکار احساسات وافعالی می دانند که بر اثر تجربه وتفکر شخصی حاصل آمده اند . در صورتی که مدرنیزاسیون فعالیتی خود آگاهانه وخود خواسته دراین جهت که جوامعی که دارای اوصاف و خصایص مدرنیته نیستند کما بیش واجد آنها شوند. (۳)

*همانطور که گفته شد سنت گرایی رویه ی افرادی است که از تبعیت سنت دفاع می کنند و معتقدند سنت وتبعیت ازآ ن براساس تجربه ی گذشتگان بوده واشتباه نیست . درصورتی که مدرنیته را باید تجربه کرد .

۴/۲٫ طبقه ی سنتی : از ترکیب مفاهیم طبقه وسنت و با در نظر گرفتن معنای بیان شده برای هر یک، طبقه سنتی طبقه ای است که وجه نظری محافظه کارانه نسبت به قشربندی های سه گانه( تفکیک جنسی تفکیک نژادی قومی تفکیک اجتما عی) دارد واین وجه نظر نه تنها انتخابی بلکه تنها گزینه ای است که آنها از نظر ذهنی بدان آگاهی دارند. (۴)

*همانطور که گفته شد طبقه ی سنتی طبقه ای است که محافظه کارانه برخورد می کند و واین وجه نظر هم انتخابی وهم گزینه ای است . زیرا تجربه آن را ثابت کرده .

۵/۲٫ مدرنیته : مدرنیته معرف  یک عصر تاریخی است . یعنی تنها نسخه ای ادبی نیست.

بلکه نمود یک تمدن است. پس مفهومی است نه فقط فلسفی که تاریخی. بنا به گفته ی دانیل بل ، مدرنیته یک تمامیت است . عناصر تشکیل دهنده آن در علم ، درفلسفه ، در تکنیک ،

اقتصاد ، سیاست و مذهب یک مجموعه هماهنگ را شکل می دهند.این مجموعه در چار چوبه ی یک فضای کم و بیش همبسته و هماهنگ عمل می کند به شکلی که  تضادی بنیادین و پایه ای ، میان آن عناصر وجود ندارد.دو خصوصیت اصلی مدرنیته، تاریخی و تام بودن آن است. (۵)

*از مطلب فوق چنین می توان استنباط کرد که درست است که مدرنیته نمود یک تمدن است ولی تمدن هم بسیار مرتبط با سنت است و هر چه ما بخواهیم مدرنیته تر رفتار کنیم، باز سنت در آن نقش اساسی دارد.

۶/۲٫ مدرنیته یک کلیت است اما کلیتی تمام ناپذیر است . صفت کلی آن مرتبط است با هماهنگ و نه تمام ناپذیر. مدرنیته نه کامل است و نه از نظر تاریخی خاتمه یافتنی . بلکه دارای کلیتی است نسبی . مدرنیته چند گانه گراست . (۶)

*درست است که مدرنیته کلیتی تمام نا پذیر است و خاتمه یافتنی هم نیست چون با زمان پیش می رود . ولی اگر چه سنتها آنقدربه اندازه ی مدرنیته توسعه نمی یابد ولی گستردگی و گوناگونی های فراوانی دارد .

۷/۲٫ مذهب: این اصطلاح به دو مفهوم عام وخاص به کار رفته . درمفهوم خاص عبارت است از شاخه ای مخصوص ازدین مانند مذاهب شیعه و تسنن نسبت به دین اسلام و در مفهوم عام و کلی با مفهوم دین مترادف و همسان است .

ایدئولوژی : یک تئوری کلی در باره ی جهان هستی همراه با یک طرح جامع ، هماهنگ و منسجم که راه انسان را در زندگی مشخص می کند و هدف آن سعادت و تکامل اوست.

ایدئولوژی یک سری آراء کلی وهماهنگ در باره ی رفتارهای انسان است و مجموعه ای از باید ها و نباید ها در زندگی و رفتار انسان است که بینش ها و روش ها در آن شکل می گیرد. (۷)

*مذهب و ایدئولوژی بسیار با سنت در ارتباطند . چون مذهب وایدئولوژی مانند سنت راه را نشان می دهند . وافرادی که مذهب وایدئولوژی خاصی تبعیت می کنند از سنت وآاداب و رسوم گذشتگان هم به همین صورت تبعیت می کنند.

۸/۲٫ واژه ی دین ازمفاهیمی است که همواره درمیدان آرا ونظرات گوناگون صاحبنظران قرار داشته و توافق مشترک درآن وجود ندارد . به گونه ای که حتی عده ای از محققان آن را قابل تعریف نمی دانند . به هر حال می توان دین را این گونه تعریف نمود:

دین مجموعه (سیستم) حقایقی هماهنگ و متناسب ازنظام فکری (عقاید و معارف) ، نظام ارزشی ( قوانین و احکام ) و نظام پرورشی (دستورات اخلاقی و اجتماعی(  است که در قلمرو ابعاد فردی، اجتماعی و تاریخی از جانب پروردگارمتعال برای سرپرستی وهدایت انسانها در مسیر رشد و کمال الهی ارسال می گردد . (۸)

*در باره ی سنت هم مانند دین نظرات وعقاید گوناگونی وجود دارد . وتوافق مشترکی بر آن نیست. ولی سنت هم مانند دین دارای نظام مرکزی ،ارزشی وپرورشی است ومی توان نتیجه گرفت که سنت بسیار موثرتر از دین می باشد.

–  معنای لغوی دین : دین واژه ای است عربی که در معاجم و کتاب لغت، معانی بسیاری برای آن ذکر شده است . درآیات قرآن نیز به معنای لغوی دین اشاره شده است وکلمه دین

در آیات به کار رفته است و در هر آیه ای معنای مخصوص خودش را دارد. مثلا در آیه ای به معنای کیش و شریعت آمده و در آیه ای دیگر به معنای توحید و یگانگی می باشد. دین عبارت است از: اطاعت ، گرایش، فرمانبرداری و تسلیم دربرابرحقیقت که در این صورت با معانی لغوی سازگاری خواهد داشت . (۹)

*همانطور که در بالا خصوصیات دین مثل اطاعت ، گرایش و … آمده ، سنت پذیری نیز مانند دین و بسیارنزدیک به دین می باشد زیرا در پذیرش سنت هم باید خصوصیاتی چون اطاعت ، گرایش فرمانبرداری و تسلیم در برابر آیین های گذشتگان باشد.

۹/۲٫ فرهنگ : فرهنگ مجموعه  پیچیده ای است که دربرگیرنده ی دانستنیها، اعتقادها ، هنرها ، اخلاقیات ، قوانین ، عادات و هر گونه توانایی دیگری است که به وسیله ی انسان به عنوان عضو جامعه کسب شده است. در جامعه شناسی و انسان شناسی از فرهنگ تعاریف متعددی عنوان شده است . فرهنگ یک میراث اجتماعی انسان است که او را از سایر حیوانات متمایز می سازد که ۴ ویژگی دارد : ۱) تفکر و قدرت یادگیری  ۲) تکلم     ۳) تکنولوژی   ۴) اجتماعی بودن

( زندگی گروهی ) (۱۰)

*شاید بتوان گفت فرهنگ همان سنت است وسنت همان فرهنگ. یعنی آن چیزی که فرد در زندگی جمعی و خانوادگی خود فرا گرفته و طبق رویه آن پیش می رود .

۳- انواع سنت پذیری

120,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نقش خانواده در تربیت فرزندان برای نماز
  • مقاله دین و خانواده
  • مقاله خانواده
  • مقاله حقوق خانواده
  • مقاله تاثیر مدرنیته بر خانواده
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.