تحقیق مقایسه میزان شیوع طلاق در ازدواج های سنتی و مدرن

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

تحقیق مقایسه میزان شیوع  طلاق در ازدواج های سنتی و مدرن

تعداد صفحات :۱۴۹

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

به طور کلی یکی از موضوعات اصلی دروه جوانی، ازدواج است. که در ازدواج تداوم زندگی و امنیت به خاطر همین از اهمیت بسیار برخوردار است که در این پدیده اجتماعی طرفین در ارضاء نیازهای اولیه ارتباطات اجتماعی و پرورش فرزند از یکدیگر بهره می جویند و زوجین سعی می کنند تا نگرش ها و باورها و ارزشهای فرهنگی را به فرزندان خود منتقل می کنند و امروزه نوع ازدواج های انجام شده در بین جوانان می تواند میزان شیوع طلاق و عدم تفاهم را بین زوجین بیشتر و بیشتر کنند که باید توجه به این اصل در ازدواج ها از نظر خود طرفین همینطور دخالت والدین   ولی نه به طور دافع و روشن استفاده کرد که در این صورت بتوانیم میدان را برای طرفین برای بیان نظرات خود قرار دهیم که در تحقیق حاضر به بررسی مقایسه شیوع طلاق در بین افرادی که ازدواج مدرن داشته اند و افرادی که ازدواج سنتی داشته اند که در شهر ابهر زندگی می کنند .جامعه مورد مطالعه در تحقیق حاضر عبارتند از اینکه همسرانی که طلاق گرفته اند که شامل افرادی که ازدواج مدرن داشته اند و افرادی که ازدواج سنتی داشته اند که با توجه به آمار بدست آمده از دادگاه خانواده در این شهر در بالای ۲۰۰۰ نفر زوجین که از هم پاشیده شده اند که طبق مراجعه به دادگاهها و دفتر خانه های طلاق آمار بدست آمده است .

نمونه شامل دو گروه به تعداد ۸۰ نفر بوده که ۴۰ نفر آنها جز طلاق گرفته شده به صورت مدرن ازدواج کرده اند و ۴۰ نفر آنها جز طلاق گرفته شده که به صورت سنتی ازدواج کرده اند و پرسش نامه طلاق بر روی آنها اجرا گردیده است . نتایج نشان می دهد که طلاق در ازدواج سنتی بیشتر از ازدواج مدرن می باشد.

واژه های کلیدی: طلاق، ازدواج مدرن، ازدواج سنتی

 فهرست مطالب

چکیده                  ۱
فصل اول : کلیات تحقیق         ۲
مقدمه                   ۳
بیان مسأله               ۶
اهداف تحقیق               ۷
اهمیت و ضرورت تحقیق          ۸
سؤال تحقیق                ۹
تعاریف واژه ها و مفاهیم عملیاتی و نظری               ۹
ازدواج مدرن               ۱۰
فصل دوم : پیشینه و ادبیات تحقیق   ۱۱
تاریخچه طلاق            ۱۲
طلاق در ملل و ادیان مختلف      ۱۲
یونان باستان              ۱۳
قانون بابل                 ۱۴
ایران باستان             ۱۵
دین مسیحیت               ۱۶
کشور شوروی سابق         ۱۹
تبت                   ۲۱
چین                   ۲۲
کشورهای اروپایی و آمریکایی      ۲۳
ایالات متحده آمریکا          ۲۴
کشور فرانسه            ۲۶
جدایی جسمانی            ۲۷
انگیزه های ازدواج            ۲۸
ازدواج به طریق خواستگاری       ۳۱
جدایی قانونی               ۳۴
طلاق                  ۳۵
انواع طلاق در ایران            ۳۸
اختلالات رفتاری            ۳۹
طلاق و اختلالات رفتاری         ۳۱
تحولات عاطفی نوجوانان و نقش والدین در اختلالات رفتاری       ۴۲
طلاق و اختلالات رفتاری- اجتماعی   ۴۴
آمار و اختلالات ناشی از طلاق       ۴۵
مشاوره پیش از ازدواج و اطلاع رسانی به جوانان            ۴۶
مشاوره و سلامت اجتماعی      ۵۷
علل و پیامدهای طلاق   ۶۱
فقر، بیکاری و عدم آگاهی         ۶۳
مشکلات اقتصادی            ۶۵
اعتیاد، منشاء ۸۵ درصد طلاق ها      ۶۶
مشکلات جنسی، عامل ۵۰ درصد طلاق    ۷۰
یک طلاق در برابر هر ۵ ازدواج      ۸۰
طلاق، فاجعه‌ای در انفجار خانواده      ۸۲
طلاق و شرایط زنان            ۸۴
رابطه بین طلاق وخودکشی      ۸۸
تاثیر طلاق بر اختلالات رفتاری کودکان ونوجوانان            ۹۷
تحقیقات انجام شده در خارج و در داخل کشور     ۱۲۱
فصل سوم : تعیین روش تحقیق           ۱۲۳
روش تحقیق                   ۱۲۴
جامعه آماری         ۱۲۴
نمونه و روش نمونه گیری             ۱۲۴
ابزار اندازه گیری در تحقیق           ۱۲۵
روش تجزیه و تحلیل دادها             ۱۲۷
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها       ۱۲۸
تجزیه وتحلیل داده ها             ۱۲۹
مدل های آماری به کار رفته:جدول ۱-۴ و نمودار ۱-۴                ۱۳۰
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری          ۱۳۳
بحث و نتیجه گیری                 ۱۳۴
پیشنهاد ها و محدودیت ها             ۱۳۶
منابع        ۱۳۷
ضمائم : پرسش نامه طلاق            ۱۴۰

منابع :

احمدی ، سید احمد. (۱۳۷۳ ) . روانشناسی نوجوانان و جوانان ، اصفهان : انتشارات مشعل .

اصغرزاده، یوسف . (۱۳۸۴). ازدواج و سنتهای آن ،   تهران : انتشارات نور.

بهادری ، پیمان .(۱۳۸۲). ازدواج و راهکار های آن،  تهران: انتشارات باران.

تیموری، موسی. (۱۳۸۴). طلاق و نوع بر خورد با جامعه، تهران:  انتشارات ابد .

حنیفی ، الهیاری ، کمال وند. (۱۳۸۳) . میزان و مقایسه بهداشت روانی  در بین زوجین تحصیل کرده و زوجین بی سواد مطرح  در مراجع قضایی شهرستان ابهر .

حسینی ، م . ( ۱۳۷۷) . مشاوره ازدواج و خانواده ، تهران : انتشارات آوای نور .

حقانی ، حسین . (۱۳۶۵) . طلاق و فاجعه انحلال خانواده ، تهران انتشارات آوای نور .

خمینی ره ، روح الله.(۱۳۶۴). رساله نوین (جلد سوم ) ، تهران: انتشارات نشر آثار امام .

دلاور، علی. (۱۳۸۵ ) . آمار استنباطی ، تهران: انتشارات رشد .

دلاور، علی. (۱۳۸۴). روش تحقیق در علوم تربیتی، تهران: انتشارات رشد.

دادستان، پریرخ . (۱۳۸۵). روان شناسی زندگی، تهران: انتشارات سمت.

دهنورد ، دانیال .(۱۳۸۴). مشکلات بعد از طلاق، تهران: انتشارات ارجمند

سهرودی .(۱۳۷۲). بررسی رابطه بین سلامت روانی و اضطراب در بین زنان مطلقه حدود سنی ۲۸ ساله شهرستان آستارا.

ستوده ، هدایت الله ، (۱۳۸۵). روان شناسی اجتماعی ، تهران: انتشارات ارجمند .

رحمانی.(۱۳۷۰). بررسی بین طلاق و سلامت روانی در بین زنان حدود سنی ۳۰ ساله شهرستان رشت .

کرباسی ، منیژه .(۱۳۸۴). مسائل نوجوانان و جوانان ، تهران: انتشارات پیام نور.

معینی ، احمد . (۱۳۸۴) . مسائل زندگی، تهران: انتشارات نی.

مهرآور، (۱۳۶۹). مقایسه طلاق در بین زنان نابارور حدود سنی ۳۰ ساله شهرستان نور .

میلانی فر ، بهروز . (۱۳۷۲) . بهداشت روانی ، تهران : انتشارات قومس. منصور ، محمود . (۱۳۶۹) . احساس کمتری ، تهران : انتشارات دانشگاه .

مرندی ، ع؛ عزیزی ، ف . ( ۱۳۷۹) سلامت و جمهوری اسلامی ایران .

نیکخو ، محمدرضا (۱۳۷۹) روانشناسی بالینی  تهران ، تهران : انتشارات رشد .

نعیمی ، رسول. (۱۳۸۳ ). طلاق و راهبرد های آن، تهران : انتشارات صبا .

عسگری ، حسین . (۱۳۸۰) . نقش بهداشت روانی در ازدواج زندگی زناشویی طلاق ، تهران انتشارات رشد .

وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تهران : انتشارات رشد  .

مقدمه :

ساختار زندگی که مفهوم مهمی در نظریه لوینسون است ، الگو یا طرح اساسی زندگی فرد در هر لحظه معین می باشداجرای تشکیل دهنده آن روابط فرد را با دیگران اعم از افراد ، گروهها و موسئسات هستند، فقط ساختار زندگی می تواند اجزای زیادی داشته باشند، ولی معمولاً فقط تعداد کمی از آنها که با زندگی زناشویی خانوادگی و شغل ارتباط دارند برای زندگی فرد حیاتی هستند با این حال ارزش عمده و جانبی اجزای ساختار زندگی تفاوت های فردی زیادی وجود دارد گزارش های زندگی نامه ای خیلی ازافراد ، توصیف مراحل زندگی لوینسون را تایید می کنند. این گزارش ها همچنین نشان می دهند که اوایل بزرگسالی (جوانی ) دوره ی بیشترین انرژی در خود نعمت، تناقض و استرس است. این سالها، رضایت زیاد از عشق، تمایلات جنسی، زندگی خانوادگی، دستاورد های شغلی و تحقیق اهداف مهم زندگی را به همراه دارند اما این سالها فشارهای  زیادی را نیز وارد می آورند: تصمیمات مهم در باره ازدواج فرزندان، کار و کسب زندگی ، قبل از اینکه خیلی از افراد تجربه زندگی لازم را برای انتخاب عاقلانه داشته باشند زنان در طول زندگی ، بیشتر از مردان روابط صمیمی هم جنس دارند و زنان می گویند وقتی که با دوستانشان هستند ترجیح می دهند فقط صحبت کنند در حالی که مردان می گویند وقتی که با دوستانشان هستند ترجیح می دهند کاری انجام دهند از این صحبت ها البته در کیفیت دوستی ، تفاوت های فردی وجود دارد که هویت جنسی و  فعالیت  زناشویی  در آن دخالت دارند مردان و زنانی که بر اثر مشکلات روحی و روانی یکدیگر و یا عدم تفاهم با یکدیگر و تازه بعد از ازدواج خصوصیات رفتاری هم آگاهی پیدا می کنند که این خیلی دیر است و باعث مشکلات بعدی در زندگی می شوند و تازه بعد از مراسم ازدواج آنان به تعداد زیادی مسائل می پردازد.

که قبلا به طور فردی درباره ی آنها تصمیم گرفته یا خانواده شان توصیفی کرده بودند آنها  باید به مسائل روزمره می پرداختند و از روابط هم آگاهانه با خبر می شدند چون تمام این مسائل می تواند درجه این و طلاق نقش بسزایی داشته باشد بخصوص افرادی که خارج از دامنه سنی هنجاری برای ازدواج قرار دارند اغلب با استرسهایی مواجه می شوند که این انتقال را دشوارتر می سازد. آنهایی که پیش از موقع ازدواج می کنند، شاید از خانواده خود گریزان شدند یا خانواده ای را جستجو می کنند که هرگز نداشته اند اغلب این افراد، هنوز هویت ایمن و استقلال کافی را که برای پیوند زناشویی ضروری است پرورش نداده اند به رغم پیشرفت در زمینه ی حقوق زنان، ازدواج های سنتی هنوز در کشور های غربی یافت می شود در این نوع ازدواج، نوعی تقسیم بندی آشکاربین نقشهای زن و شوهر وجود دارد. مرد رئیس خانواده است مسئولیت اصلی  او تأمین مالی خانواده است زن خود را وقف مراقبت از همسر و فرزندان می کند وظیفه دارد آسایش خانواده را تأمین نماید با این حال ازدواج های سنتی در دهه های اخیر تغییر کردند ارزشهای جنبش زنان را منعکس می کنند در این حالت، زن و شوهر به صورت برابر رابطه برقرار می کنند و قدرت و اختیار تقسیم می شود هر دو همسر می کوشند وقت و انرژی خود را صرف کار با بچه ها و روابط شان می کنند را متعادل سازند طلاق و جدایی شاید در این زوجین کمتر خود را نشان دهد ولی درهر هم زندگی تفاهم و درک روابط و حرفهای دو طرفین باید رعایت شود .(کرباسی ،۱۳۷۴ ، ص ۴۹)

بیان مسأله:

به طور کلی یکی از موضوعات اصلی دوره جوانی، ازدواج است. در ازدواج تداوم زندگی و امنیت خاطر از اهمیت بسیار برخوردار است در این پدیده اجتماعی طرفین در ارضاء نیازهای اولیه ، ارتباطات اجتماعی و پرورش فرزند از یکدیگر بهره می جویند و زوجین سعی می کنند تا نگرش ها ، باور ها  و ارزش های فرهنگی را به فرزندان خود منتقل کنند در صورت عدم تفاهم در مسائل اجتماعی ، اقتصا دی و خانوادگی در زوجین گاهی اوقات جدایی و طلاق حرف اول را می زند و همیشه در ذهن افرادی که مبادرت به طلاق دارند سوالاتی از قبیل این که به چه منظور ازدواج کرده که باعث جدایی و طلاق شده و این جدایی چه می تواند باشد به مشکلات پیش روی خود می افزاید و فرد می تواند با تفکر مثبت  و هدفمند شدن افکار می توانند از این مسئله صرفنظر کند و از طرف دیگر گاهی انواع ازدواج ها و نوع آن می تواند در محکم شدن پایه ازدواج نقش بسزایی داشته باشد گاهی حضور والدین در ازدواج ها و تعیین همسر برای فرزند و مشخص کردن معیار های ازدواج می تواند تأثیر گذار و مثبت باشد و در مشاوره قبل از ازدواج افراد با توجه به نیاز ها و تواناییها را و اطلاعات خود با تجربه مشاور می توانند به نقاط ضعف یکدیگر مطلع شوند ولی در کل هر نوع ازدواج چه سنتی و چه مدرن و به عبارت دیگر چه با انتخاب والدین وچه انتخاب خود فرد در محیط کاری یا تحصیلی مشکلات خاص خود را دارد که ریشه اصلی حل این مشکلات می تواند مهمتر از تمام مسائل دیگر باشد (ستوده ، ۱۳۸۵ ، ص۱۸۶ )

اهداف تحقیق:

هدف از تحقیق حاضر مقایسه میزان شیوع طلاق در بین زنانی که ازدواج سنتی داشتند بیشتر از زنانی که ازدواج مدرن داشتند و این که هدف کلی ما این است که آیا ازدواج های سنتی و با انتخاب والدین و تصمیم آنها و عدم تصمیم  طرف مقابل و مراسم خواستگاری می تواند در طلاق بیشتر نقش داشته باشد تا ازدواج هایی که خود طرف برای خود با معیارهایی که در ذهن دارد تن می دهد و آیا انتخاب فرد همیشه بدون اشتباه و غلط بوده است و آیا تصمیم والدین نمی تواند در زندگی موفق نقش داشته باشد .

اهمیت و ضرورت تحقیق :

طلاق انفجاری است که منظومه خانوادگی و روابط عاطفی و شناختی و اجتماعی نزدیکترین اعضای ارتباطی و عاطفی را از هم می پاشاند و امید و اعتماد و نقش پذیری کودکان و نوجوانان از والدین و نیاز های آنها به حمایت های مالی و عاطفی و درمانی و شناختی اجتماعی از آنها دچار بحران و دگرگونی می گردد و نوع احساس در ماندگی و احساس حقارت و خود کم بینی در افراد بوجود می آیند و امید است که با این گونه تحقیقات و بررسی علل طلاق در بین زوجین جوانی و افرادی که در راستای ازدواج هستند اول از همه با حضور والدین  و یا مشاورین ازدواج مشکلات بعد از ازدواج شناخته شود و سعی کنیم که در کاهش طلاق توسط زوجین راهکارهایی را به کار ببریم که بتوانیم زندگی خوب و خوشی را داشته باشند و ارائه این گونه تحقیقات در نهاد خانواده می تواند نقش بسزایی داشته باشد در ازدواج فرد دوست دارد که به نیاز های عاطفی و روابط اجتماعی بیشتری از طرف همسر خود قائل شود و اگر کمی این نردبان بخواهد  بلغزد مشکلات بعدی را به همراه دارد .

سوال تحقیق :

آیا  میزان شیوع طلاق در بین زوج هایی که به طور سنتی ازدواج کرده اند متفاوت از زوج هایی است که به شیوه مدرن ازدواج کرده اند؟

تعاریف واژه ها و مفاهیم عملیاتی و نظری

طلاق عبارت است انفجاری که منظومه خانوادگی و روابط عاطفی و شناختی و اجتماعی نزدیکترین اعضای ارتباطی و عاطفی را از هم می پاشاند که این مسائل در بین زنان و شوهرانی که به علت مشکلاتی مانند عدم تفاهم یکدیگر و یا عدم مراتب تحصیلی و اجتماعی آنها با هم نمی خورد و این مسائل باعث جدایی طرفین می شود .( دهنورد ۱۳۸۴)

 تعریف عملیاتی طلاق :

 عبارتند از نمره ا ی که آزمودنی از آزمون طلاق به دست آورده است .

ازدواج سنتی :

عبارت است از ازدواجی که با سنت گذشته و حضور والدین و بزرگان فامیل و طبق تعیین خواستگار یا نامزد مناسب جهت ازدواج انتخاب گردیده است . (عسگری ۱۳۸۰)

 ازدواج مدرن :

عبارتند از ازدواجی است که دختر یا پسر با آشنایی با جنس مخالف و آشنایی و دوستی و هم صحبتی با هم تن به ازدواج می دهند با استفاده از معیارهای خود شخصاً و بدون دخالت اطرافیان دست به انتخاب می زنند. (بهادری ۱۳۸۲)

تاریخچه طلاق

طلاق در ملل و ادیان مختلف :

تاریخچه طلاق به تاریخچه ازدواج بر می گردد به همان علت که بشر بنا به خواست طبیعی خود پیوند ازدواج می بندد، تا در کانون گرم خانواده در کنار هم به سکون و آرامش برسد، به همان گونه هم ممکن است که بنا به دلیلی از ادامه زندگی خود داری کرده، طلاق را بپذیرد «ولتر» می گوید : (طلاق و ازدواج در یک زمان در عالم پدید آمد ) . قدر مسلم این است که طلاق در بسیاری از ادیان الهی غیر الهی پیش از اسلام هم وجود داشته است، بنا بر این به تاریخچه کوتاهی از طلاق در روزگاران گذشته اشاره خواهیم داشت .

عصر جاهلیت :

در عصر جاهلیت طلاق بدست زن بود و به این گونه که اگر در های خانه به طرف راست بود، به طرف چپ قرار می داد و اگر بطرف شرق بود به طرف غرب قرار می داد. مرد که این وضعیت را می دید، متوجه می شد که همسرش او را طلاق داده و دیگر نزد او نمی آید . هنگامی که زنی با مردی ازدواج می کرد و شبی را نزد او می گذارند حق انتخاب با او بود، اگر می خواست نزد شوهرش می ماند و اگر نمی خواست می رفت و علامت رضایت مرد این بود که وقتی صبح می شد، خوراک خوبی برای او تهیه  می نمود. در منابع دیگر بر خلاف این مسئله آمد ه است که طلاق در جاهلیت بسیار ساده و با الفاظ توهین آمیز صورت می گرفت : ( انت مخلی کهذا البعیر – تو مثل این شتر آزاد و رها هستی ) یا اینکه به او گفت :

 ( الحقی با هللک فتعود طالقا – به افراد و فامیل خودت ملحق شو که طلاق گرفته ا ی به سوی آنها باز گردی) در روزگاری که دختران به جرم دختران زنده به گور می شدند به گور می شدند، طلاق به این گونه جای شگفتی ندارد . در عصر جاهلیت طلاق، ظهار و ایلاء وجود داشته که برخی از آنها اسلام لغو و برخی را امضاء و اصلاح نمود .

یونان باستان :

 در اعصار گذشته، زن آلت دست شیطان به حساب می آمد، بنا بر این تنها به اندازه یک کالا ارزش داشت و خرید و فروش و معامله می شدو هر چیز به او ممنوع بود، بجز خانه داری و تربیت کودکان مرد می توانست آن را بفروشد، یا هدیه کند یا وصیت کند که متعه هر کس که می خواهد باشد، قطعاً حق طلاق از او سلب شده بود. در آن روزگاران حتی بحث از این مسئله به میان می امد که آیا اصلاً زن روح دارد یا نه ؟ اگر روح دارد آیا روح انسانی است یا حیوانی ؟ آیا شایستگی دارد که جز اجتماع انسانی باشد یا نه ؟

قانون بابل :

قانون بابل این بوده که مرد حق داشته در صورت بیماری زن یا ناتوانی او در انجام روابط زناشویی همسر دیگری بر گزیند. ولی نمی توانسته آن را طلاق بدهد، و حق زن بوده است که نزد مرد باقی بماند و نسبت به شان خود از شوهر نفقه در یافت کند . ولی اگر زن عقیم یا نازا بود، مرد حق نداشت با زن دیگری ازدواج کند بلکه کنیزی به خانه می آورد تا برای او فرزند ی به دنیا آورد و کنیز هم حق خود داری از این امر را نداشت .

هند :

در این سرزمین ارزش و منزلت زن آن گونه بود که چیزهایی زیان بخش مانند بیماری و با  – مرگ – مارافعی و آتش بهتر از او بودند. در صورتی که مرد می مرد باید زن راهم زنده در آتش می سوزاندند، تا جایی که در سرزمین (مارتا ) یکی از فرمانروایان هندی ۱۷ زن داشت و پس از مرگ همگی زنده در آتش سوزاند، شدند (صائب تبریزی ) در وصف زنان هند و می گوید :

(چون ذهند و کسی در عاشقی مردانه نیست

 سوختن برشمع مرده کار هر پروانه نیست)

قطعاً مسئله طلاق به عنوان حقوق زن به شمار نمی رفته است .

ایران باستان :

زن بسیار مورد ستم و تحقیر قرار می گرفت . مرد حق داشت، برای همیشه او را در خانه زندانی کند یا به قتل برساند ، یا مورد خرید و فروش قرار دهد و طلاق در این دوران جایز بود و بدست مرد انجام می شد.

دین یهود :

 

120,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • پایان نامه طلاق از دیدگاه اسلام و ادیان دیگر
  • مقاله بررسی کارکردهای مثبت طلاق از نظر زنان مطلقه شهر کرمان
  • تحقیق علل افزایش طلاق و پیامدهای آن
  • مقاله ازدواج وطلاق
  • مقاله آثار فردی و اجتماعی طلاق
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.