تحقیق پاکدامنی و عفاف

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق پاکدامنی و عفاف

تعداد صفحات :۸۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده :

حجاب کلید فتح یکی از پایگاه های مهم تدبیر وتحول اجتماعی به حساب می آید و مظهر حیا وعفاف ، ایمان ، فضیلت وشایستگی است . قرآن کریم که کلام خداوند متعال ودستور زندگی انسان است ، از مسئله ی حجاب در آیاتی چند سخن گفته است وفرموده که زنان نباید زینت خود را آشکار سازند . حضرت علی (ع) فرموده : پاکدامنان بالاترین شرافت ها را دارند .این مقاله شامل شش فصل می باشد که در فصل اول آن تاریخچه ی حجاب بررسی شده ودریافتیم که حجاب از قبل اسلام در ایران وجود داشته است .درفصل دوم آن فلسفه ی حجاب عنوان شده و به این نتیجه رسیدیم که پاکدامنی زن منجر به حفظ بنیان خانواده ، آرامش وجود واستواری جامعه می شود .در فصل سوم حجاب را در ادیان وملل مختلف بررسی کرده ایم. در فصل چهارم به حجاب و اهل بیت می پردازیم.

در فصل پنجم حجاب از دیدگاه های مختلف بررسی شده است ودر فصل آخر این مبحث مهم را درجامعه ی امروز بیان کرده ایم وبه این نتیجه رسیدیم که حضور زنان در جامعه اشکالی ندارد به شرط اینکه حدود الهی را مراعات نمود واز چارچوب اسلام خارج نشوند .

واژه های کلیدی: حجاب، فلسفه حجاب، اهل بیت، دیدگاه اسلام

فهرست مطالب

مقدمه۴
فصل اول : تاریخچه ی حجاب۵
حجاب در قرون وسطی ۶
دوره ی مادها ۱۰
دوره ی اشکانیان ۱۰
دوره ی ساسانیان ۱۱
فصل دوم :فلسفه ی حجاب۱۴
چرا حجاب ؟۱۶
تاریخ اسلام تاریخ مذکر نیست ۲۰
فلسفه ی حجاب در قرآن کریم ۲۲
دلایل رعایت حجاب اسلامی ۲۳
فصل سوم : بررسی حجاب در ادیان مختلف ۲۶
وظیفه ی زنان از نظر انجیل ۲۸
حجاب از دیدگاه اسلام ۲۹
پوشش اجتماعی زنان ومردان ازنگاه قرآن وسنت ۳۲
آیات ۳۰ و ۳۱ سوره ی نور در مورد حجاب وحفظ حریم۳۵
پیامدهای آیات سوره ی نور۳۸
فصل چهارم : حجاب واهل بیت ۴۰
حضرت زهرا (س) وپرهیز از نامحرمان ۴۴
حجاب و نهضت عاشورا ۴۵
علت حجاب در کلام امام رضا (ع) ۴۸
فصل پنجم : بررسی حجاب از دیدگاه های مختلف ۵۰
حجاب از نظر متفکران غربی ۵۱
نظر سکولارها درباره ی حجاب ۵۲
حجاب از نظر مراجع تقلید ۵۴
حجاب از نظر روانی ۶۱
حجاب از نظر معنوی ۶۲
فصل ششم : حجاب وجامعه ی امروز ۶۳
پرهیز از نگاه به نامحرم و حفظ پاکدامنی ۶۴
شرایط حضور اجتماعی زنان در جامعه ازدیدگاه اسلام ۶۶
میزان و نحوه ی اجرای احکام حجاب ۶۹
حجاب نماد هویت انسانی ۷۱
سؤالاتی پیرامون حجاب ۷۳

فهرست منابع

۱)اسد الله محمدی نیا ،بهشت جوانان ،نشر سبط اکبر ، چاپ هفدهم بهار ۸۳

۲)شهید مرتضی مطهری ، مسئله ی حجاب ، انتشارات صدرا چاپ ۴۱ فروردین ۷۴

۳)نگاهی کوتاه به حجاب درجمهوری اسلامی،انتشارات سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی

۴)محمد علی خردمندی ، گفتمان حجاب ،انتشارات گلبهار ،چاپ دوم ۱۳۸۸

۵)شیخ عباس قمی ، نیازها وحجاب دختران وزنان

۶)فرهنگ سخنان حضرت زهرا ، چاپخانه ی نیک ،چاپ سیزدهم ،تابستان ۱۳۸۷

۷)طیبه پارسا،پوشش زن درگستره ی تاریخ ،انتشارات احسن الحدیث،چاپ سپهر قم۱۳۷۷

۸) فاطمه قاضی ،حجاب دختران ،انتشارات گلستان ادب ،چاپ چهارم ،پاییز ۸۵

۹)استاد ناصر مکارم شیرازی ،تفسیر نمونه ، نشردارالکتب اسلامی ،چاپ۲۱ ،۱۳۸۰

۱۰)محمد جواد جاوید ، تأملی برمفهوم حجاب درادیان الهی

۱۱)فتحیه فتاحی زاده ،حجاب ازدیدگاه قرآن وسنت ، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی ،۱۳۷۹

مقدمه :

عصاره ی گلهای عالم تبدیل به عطر میگردد ودر شیشه ی در بسته نگهداری می شود .اگر درشیشه ی عطر باز بماند، عطرش می پرد واگر کسی عطر عفاف خود را حفظ نکند ، از ارزش واعتبار می افتد . پاکدامنی وعفاف گوهری قیمتی است ارزنده که باید با هزاران چشم از آن مراقبت کرد.  این گوهر اگر گم شود ، دیگر به دست نمی آید.

پس مواظب دزدان عفاف و غارتگران سرمایه ی حجاب باشیم ، مگر مروارید شکسته قیمتی دارد !؟

حجاب یک انتخاب است نه تحصیل ، آنان که حجاب را آگاهانه بر می گزینند ، می خواهند گوهر عفاف خود را ازتاراج ، مصون نگه دارند چون از قیمت گوهری که دارند آگاهند .

حجاب کلید فتح یکی از پایگاه های مهم تدبیر وتحول اجتماعی به حساب می آید و مظهر حیا وعفاف ، ایمان ، فضیلت وشایستگی است . قرآن کریم که کلام خداوند متعال ودستور زندگی انسان است ، از مسئله ی حجاب در آیاتی چند سخن گفته است وفرموده که زنان نباید زینت خود را آشکار سازند . حضرت علی (ع) فرموده : پاکدامنان بالاترین شرافت ها را دارند .

حجاب وعفاف در قرون وسطی

در قرون وسطی زنان به پیروی از رهبران خود پرده نشینی و رهبانیت را بر گزیدند تا از این طریق از دستبرد و حیله شهوت پرستان مصون و در امان باشند . رهبانیت آن ها بقدری افراطی می گردد که ریاضت و ترک دنیا آنان را از بهره های طبیعی بی نصیب می گرداند . بر اثر تحریف آیین مسیحیت و تعالیم آن ، مسأله پوشش و حجاب نیز بی بهره از اندیشه های جاهلی نبوده و به مرور زمان به دیار فراموشی سپرده می شود . تا آنجایی که یک زن مسیحی همانند برخی زنان مسلمان هنگام نماز و در پیشگاه باری تعالی – در حضور امام – در برابر روحانی حتی در مساجد و امام زاده ها و در تشیع جنازه و …

حجاب می پوشند ، نه به این معنی است که امام یا روحانی نا محرم و بیگانه است و بقیه مردم و خودی ، بلکه این معنی را می رساند که قانون برای وی قابل قبول نیست و شرم حضور سبب پوشیدن وی شده ، یعنی در حقیقت کسی که در معابر و خیابان بی حجاب است بر همه محرم و در مساجد و مشاهد مشرفه نقابدار است و با همه بیگانه …![۱]

اما در این قرون آثاری از پوشش و حجاب موجود است و هنوز نحوه پوشش و لباسها تعیین نکرده است . اگر سری به موزه های لباس در کشورهای اروپایی و غربی بزنیم ، مشاهده      می کنیم که لباسهای اقوام اروپایی در قرون وسطی و حتی تا مدتها بعد از آن چه مردانه و چه زنانه عموماً از این لحاظ شبیه لباس امروز اقوام هنوز غربی نشده سایر ممالک دنیاست یعنی گشاد و بلند است . ولی اگر به کشورهای اروپایی ، امریکایی و به شهر های غرب زده جهان نظر افکنیم چه خواهیم دید ، لباسهای (تنگ ،کوتاه و چسبنده به بدن) .

پوشش درادیان و اقوام پیش از اسلام بی سابقه نیست .گویا گرایش فطر ی انسان اورا به نوعی پوشش فرا می خوانده است. درزمان زرتشت پیامبر ، زنان منزلتی عالی داشتند با کمال آزادی و روی گشاده در میان مردم آمد و شد می کردند .

 پس از داریوش ،مقام زن مخصوصاً در میان طبقه ی ثروتمندان تنزل پیدا کرد.زنان فقیر چون برای کار کردن ناچاراز آمد وشد درمیان مردم بودند آزادی خود را حفظ کردند،زنان طبقات بالای اجتماع جرأت نداشتند که جز درتخت روان روپوشدار ازخانه بیرون بیایند.

زنان شوهردار حق نداشتند هیچ مردی را ولوپدر یا برادرشان باشد ببینند.در نقشهایی که از ایران باستان برجای مانده به هیچ صورت زن دیده نمی شود ونامی از ایشان به نظر نمیرسد.[۲]

ارتباط عرب با ایران ازموجبات رواج حجاب درقلمرو اسلام بود .عربان از دلفریبی زن بیم داشتند وپیوسته دلباخته ی آن بودند ونفوذ طبیعی وی را با تردید معمولی مردان درباره ی عفاف و فضیلت زن تلافی میکردند.در قرن اول هجری مسلمانان زنان و مردان را با یکدیگر ملاقات میکردند ودر کوچه ها پهلو به پهلو میرفتند و درمسجد با هم نماز میکردند.

حجاب در ایام ولید دوم (۱۲۶-۱۲۷ هجری) معمول شد.در روایتی از عایشه آمده است :من برتر از زنان انصار ندیدم ،همین که آیات سوره ی نور نازل شد یک نفر از آنان دیده نشد که مانند سابق بیرون بیاید ،سر خود را با روسریهای مشکی می پوشیدند گویی کلاغ روی سرشان نشسته است.[۳] بررسی تاریخ بیانگر این حقیقت است که ایرانیان پوشش را به عنوان امری والا پاس داشته و بدان مفتخرند وبعضی از ممالک را هم تحت تاثیر قرار داده اند ، اما این بدان معنا نیست که ایران زمین ، سر منشأ حجاب است.

در آلمان نیز ردپایی از حجاب یافت می شود : زنان توانگران تاجهای زرین یا روسریهای زریف می پوشیدند یا گیسوانشان را با نوارهای زرین می بافتند .

آنچه مسلم و قطعی به نظر می رسد این است که حجاب قبل از اسلام در ادیان و اقوام مختلف رواج داشته واسلام مبدأ این رسم نبوده ، تنها تشریع حدود آن توسط اسلام صورت گرفته است.زنان در دوره های مختلفی چون دوره مادها ،اشکانیان وساسـانیان حجـــاب وپوشـــــش داشته اند.



[۱] طیبه پارسا پوشش زن درگستره ی تاریخ انتشارات احسن الحدیث صفحه ی ۴۴

[۲] شیخ عباس قمی نیازها وحجاب دختران وزنان صفحات ۱۲-۲۵

[۳] استاد مطهری مسئله ی حجاب صفحه ی ۲۵

80,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله کشف حجاب در زمان رضا خان
  • مقاله ریشه های بدحجابی زنان
  • پایان نامه حجاب و پوشش در عصر صفوی
  • مقاله حجاب
  • مقاله حجاب
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.