مقاله اسباب بازی کودکان

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله اسباب بازی کودکان

تعداد صفحات : ۲۱

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

والدین یا مربیان کودک و تربیتی می تواند با استفاده و بهره برداری از بازی ، کودکان را جهت زندگی اجتماعی مفید و کار آمد آماده نمایند . علاوه بر اینکه در جریان بازی کودک نیاز اساسی خود را بر آورده می سازد ، می تواند مسیر رشد و تعالی خود را به راحتی و موفقیت ادامه دهد البته در نظر داشته باشید که کودک در بازی تنها نیازهایی را که ذکر شده اند را بر آورده نمی سازد بلکه کلیت نیاز های حسی – حرکتی کودک و به نوعی نیاز های روان شناختی کودک از طریق بازی بر آورده می شود .

پس در بازی کودک نوعی از زندگی اجتماعی را تجربه می کند که در آن تعیین کننده اصلی خود او بوده و می تواند روند و حرکت ارتباط را به صورتی تنظیم کند که دلش می خواهد ، یا نیاز دارد به همین خاطر اغلب کودکان به بازی های عروسکی روی می آورند .

عروسک یکی از قدیمی ترین وسایل بازی کودکان است و کودکان بدون توجه به جنسیت خود از بازی با آن لذت می برند .

در صورتی که عروسک و بازی عروسکی به شکل مناسبی باعث تخلیه انرژیهای کودک می گردد . نه تنها آموزش روحی اورا افزایش می دهد بلکه باعث پویایی رفتار کودک نیز می گردد .

واژه های کلیدی: بازی، کودکان، عروسک، والدین، پرورش خلاقیت

فهرست مطالب

مقدمه :    ۱
ویژگی های بازی کودکان :    ۲
۲) ویژگی های درمانی بازی :    ۲
۳) ویژگی  اجتماعی بازی :    ۲
عوامل موثر در بازی کودکان :    ۳
اسباب بازی :    ۴
نیاز کودکان به بازی :    ۵
میل به داشتن هم صحبت و عروسک بازی :    ۶
تفاوت منحصر به فرد عروسک در میان اسباب بازی :    ۷
نقش اسباب بازی های عروسکی در تخلیه انرژی و باز توانی :    ۷
نقش عروسک در ایران :    ۸
نقش عروسک در کشورهای دیگر :    ۸
کار کردهای مختلف عروسک بازی :    ۹
۲) کار برد بازی سازی ادراکی بازی عروسکی :    ۱۰
۳) کار کرد آموزشی عروسک بازی :    ۱۰
نقش عروسک بازی در رشد و تکامل کلامی کودک:    ۱۱
جایگاه عروسک در میدان گفتگوی کودک :    ۱۱
نقش عروسک بازی در پرورش خلاقیت کودکان :    ۱۲
بازیهای عروسکی ورشد اجتماعی :    ۱۳
رابطه ی کودک با عروسک و رشد اجتماعی :    ۱۳
وضعیت برتری کودک به عروسک :    ۱۴
نقش عروسک بازی در بهداشت روانی کودکان :    ۱۴
نیاز به دوست داشتن و دوست بودن در عروسک بازی :    ۱۴
نقش کار کردهای عروسک در بهداشت روانی کودک :    ۱۵
کاهش فعالیت های ضد اجتماعی و بازیهای عروسکی :    ۱۶
منابع :    ۱۸

منابع :

مولف : باقری مژگان

نام کتاب : نقش بازی و اسباب بازی در آموزش کودکان

نام کتاب : نقش بازی های عروسکی در شخصیت کودکان

مقدمه :

بازی یک فعالیتی طبیعی ، لذت بخش و دلخواه برای کودک می باشد ، ولی با تاسف بزرگترها این حقیقت را حدی تلقی نمی کنند .

در صورتی که بازی هدفدار و منطقی می تواندروابطی صمیمی ، گرم ، عمیق را با کودکان برقرار کند و در جهت رشد و تربیت آنان گام برداشت .

گامهایی که دریچه ی لطافت بازی ، شروع شده و به دنبال خیال و رویا ها و ابعاد احساسی عاطفی و شناختی کودکان خاتمه می یابد به همین دلیل پرداختن به بازی خصوصاً بازیهای عروسکی بررسی نزدیکترین زاویه شخیت کودک می باشد بی اعتنایی به این پدیده ، نادیده گرفتن بسیاری از جلوه های روحی و روانی شخصیت کودک خواهد بود از آنجایی که والدین اولین آموزگاران کودک خود می باشند وظیفه پدران و مادران است که بهترین و جالب ترین روش های آ«وزشی را بیا بند تا بتوانند کودک خود را به طور صحیح و متناسب با رشد جسمی و ذهنی او آموزش دهند او را راهنمایی کنند و به شکل گیری مشاهدات و تجربیات کودک کمک نمایند .

از این رو آنها باید همانند یک مربی  آگاه و ورزیده ، مسائل را به زیان کودکانه و باروانی و سادگی و بدون پیچیده گی به او بیاموزند و در این راه در برابر ناتوانیهای کودک صبور بوده و توانایی های او را ستوده و تقویت کند .

 ویژگی های بازی کودکان :

ا) ویژگی جسمانی بازی : ضمن بازی ، کودک می دود ، از پله ها  بالا و پایین می پرد ، خم و راست می شود ، رکاب می زند و …. در تمام این حالات کودک از عضلات و اندامهای مختلف کمک می گیرد و این عمل سبب تقویت آنها می شود . بازی مکانیسم های داخلی بدن مانند تنفس ، گردش خون ، اعصاب ، هضم ، جذب و دفع و …… تنظیم می کند .

 ۲) ویژگی های درمانی بازی :

بازی نه تنها به کودک برای رفع نیاز های جسمی و رشد و تقویت اندامهای او کمک می کند ، بلکه فرصتی به وجود می آورد تا کودک بتواند از نظر روانی نیز ارضاء شود . او از طریق بازی ، فشارهای درونی خود را به طور نا خود آگاه تخلیه نماید . کودک توسط بازی رفتار خود را متعادل می سازد .

 ۳) ویژگی  اجتماعی بازی :

کودک در مراحل رشد خود پی می برد که با دیگران رابطه بر قرار کند و این شناخت را در خلال حرکات وی می توان دید تربیت و آموزش صحیح می تواند در میزان این شناسایی موثر شود ، یکی از بهترین وسائلی که می تواند در فرآیند شناخت کودک از خود ، مورد استفاده قرار گیرد بازی است کودک از طریق بازی نخستین گامها را برای اجتماعی شدن بر می دارد . او همکاری و تعاون را با گروه می آموزد .

۴- ویژگی آموزش بازی :کودک در خلال بازی از حواس مختلف خود کمک می گیرد او صداهای مختلف را می شنود ، نرمی ، زبری ، نازکی و کلفتی اشیاء را لمس می کند ، بوهای مختلف را حس می کند و همه ی اینها سبب تقویت حواس او و شناخت بیشتر وی از محیط پیرامون و گسترش و تعمیق آموخته های وی می گردد .

 عوامل موثر در بازی کودکان :

۱) سن : کودک در سنین مختلف بازی های خاصی را می پسندد . نوزاد ، دست و پا زدن را دوست دارد . وقتی که کودک بزرگتر می شود از قایم با شک بازی با مادرش لذت می برد ، قبل از دبستان بازی کودکان بیشتر حالت انفرادی دارد و کمتر بازی گروهی انجام می دهند .

۲) جنس : بازی دخترها و پسرها متفاوت است . پسرها بازی هایی را دوست دارند که با فعالیت فیزیکی بیشتری همراه باشد در صورتی که دختر ها بازی گرام و ساکت را ترجیح می دهند . در سنین ۸ تا ۱۰ سال اختلاف بازی بین دو جنس کاملاً مشهود است ، در این سنین کودکان ترجیح می دهند که با هم جنس خود بازی کنند .

۳) محیط : کودکان در سراسر دنیا به بازی نیاز دارند و محیط تنها در نوع بازی آنها تأثیر می گذارد . در بسیاری از مناطق که از امکانات اقتصادی محرومند ، به دلیل آن که خانواده ها توان اقتصادی مناسبی جهت خرید وسایل و اسباب بازی های گران قیمت برای خود ندارند ، کودکان به بازهای سنتی پدر انشان روی می آورند .

۴) هوش: اگر چه هوش مستقیماً بابازی تاثیر نمی گذارد ولی می تواند در چگونگی وسایل بازی و انتخاب انواع بازی ها موثر باشد است کودک با ضریب هوش بالا سعی در انجام بازی های ابتکاری و سمبلیک با اسباب بازی خود می نماید و یا حتی  ممکن است از روی کنجکاوی آن را بررسی نموده و نز هم باز نماید . کودکان تیز هوش سعی
می کنند وسائلی رابرای بازی انتخاب نمایند که بتوانند آنها به ابتکار و ابداع دست زده و قوای ذهنی خود را به کار گیرند .

20,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله بازی و بازی درمانی
  • تحقیق نقش بازی در پرورش خلاقیت کودکان
  • تحقیق روانشناسی بازی کودک
  • مقاله بازی های محلی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.