مقاله بررسی مقایسه ای هوش هیجانی کودکان عادی و کودکان کار و خیابان

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله بررسی مقایسه ای هوش هیجانی کودکان عادی و کودکان کار و

خیابان

تعداد صفحات : ۵۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

هوش هیجانی آگاهی از احساس ها و استفاده از آن برای تماسی تصمیم های مناسب به زندگی و همچنین توانایی تحمل کردن ضربه های روحی و مهار آشفتگی های روحی است و به عبارت دیگر هوش هیجانی نوعی مهارت اجتماعی است یعنی با مردم کنار آمدن مهار احساس ها و رابطه با انسان ها و توانایی ترغیب یا راهنمایی دیگران و پرورش هیجان زمینه ای مختص را دربر می گیرد و همان طول که از قول ارسطو نقل کردیم مشکل انسان این نیست که از هیجان برخوردار است بلکه مشکل او در نحوه ابزار آن است.

لذا پژوهش به بررسی مقایسه ای هوش هیجانی کودکان کار و خیابان و کودکان عادی و جامعه آماری این پژوهش را کودکان عادی و کودکان کار وخیابان پسر تهران که بین آنها بین ۱۰تا۱۵ سال است تشکیل می دهند.و در این گروه شامل ۱۵ کودک عادی ۱۰تا ۱۵ سال و ۱۱ کودک کار و خیابان در همین رنج سنی که جمعا نمونه گیریشامل ۲۶ کودک می باشد. نمونه گیری به صورت در دسترس انجام شده و این کودکان برحسب اتفاق در خیابان مورد سنجش قرار گرفته اند.

 محقق در این پژوهش با توجه به الگوی مایرو سالوری مصاحبه‌ای را به صورت ساخت وار و باز پاسخ طراحی کرده که شامل پنج حیطه بود (خودانگیزی، خودآگاهی اداره هیجانها هم حسی و تنظیم روابط). برای تجزیه و تحلیل از روش مانوتینی یو که روش های ناپاراستریک است استفاده شده و چون روش متقنی برای جمع نمرات کسب شده یافته نشد نمرات دو گروه در پنج حیطه با هم مقایسه شد. و در آخر تفاوت معناداری بین هوش هیجانی کودکان عادی و کودکان کار و خیابان دیده نشد.

 واژه های کلیدی: هوش هیجانی، کودکان کار، خودانگیزی ،اداره هیجانها، هم حسی، تنظیم روابط، خودآگاهی

فهرست مطالب

خلاصه پژوهش    ۱
فصل اول    ۲
پرسش پژوهش    ۲
فرضیه پژوهش    ۲
اهداف پژوهش:    ۲
متغیر پژوهش    ۲
تعریف نظری متغیرهای پژوهشی:    ۳
کودک خیابانی    ۳
کودک عادی:    ۳
هوش هیجانی    ۳
کودک خیابانی    ۳
کودک عادی:    ۴
هدف پژوهش:    ۴
اهمیت موضوع پژوهش    ۵
فـصل دوم    ۶
پیشـینه    ۶
نظریه پردازان    ۱۲
دیدگاه توانایی (پردازش اطلاعات)    ۱۳
۱-ارزیابی و ابراز هیجان:    ۱۳
۲-تنظیم هیجان در خود و دیگران    ۱۳
۳-بهره برداری از هیجان:    ۱۴
شاخه اول:    ۱۴
شاخه دوم:    ۱۵
شاخه سوم:    ۱۷
فهم و تحلیل اطلاعات هیجانی    ۱۷
شاخه چهارم:    ۱۸
تنظیم هوشمندانه هیجان:    ۱۸
دیدگاه مختلط هوش هیجانی (شخصیتی هیجانی اجتماعی)    ۱۹
مدل هوش هیجانی بار- آن    ۲۲
الگوی ۵ بخش هوش هیجانی بار- آن    ۲۳
۱-درون فردی    ۲۳
۲-بین فردی    ۲۴
۳-قابلیت سازگاری و انطباق    ۲۴
۴-مدیریت فشار روانی    ۲۴
۵-خلق عمومی    ۲۴
یافته های اصلی از مطالعه های مربوط به افراد باهوش هیجانی پایین و بالا    ۲۴
یافته های اصلی در مورد افراد با هوش هیجانی بالا:    ۲۶
کودک خیابانی و پیشینه تاریخی آن:    ۲۶
پیشینه کودک خیابانی و کار    ۲۸
تعریف واژه کودک خیابانی    ۲۹
عوامل بروز پدیده کودک خیابانی    ۳۰
نظریه ها و دیدگاههای مبنی بر عوامل تعیین کننده کار کودکان    ۳۲
دیدگاه مندلوچ:    ۳۲
دیدگاه استرلینگ:    ۳۳
دیدگاه السون    ۳۴
دیدگاه فانیت:    ۳۴
فصل سوم    ۳۶
طرح پژوهش:    ۳۷
جامعه آماری:    ۳۷
نمونه وروش نمونه گیری:    ۳۷
ابزار پژوهش    ۳۷
روش اجرا    ۳۸
روش نمره گذاری    ۳۸
روش تجزیه وتحلیل:    ۳۹
فصل چهارم    ۴۰
فصل پنجم    ۴۶
بحث و نتیجه گیری:    ۴۷
پیشنهادات برای تحقیقات آتی    ۴۸
محدودیت های پژوهش    ۴۹
فهرست منابع    ۵۰
نمونه تست    ۵۲

فهرست منابع

حسین وفایی صنعتی بررسی واعتبار وپرسشنامه هوش هیجانی «دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی پایان نامه کارشناسی ارشد » چاپ نشده واحد مرکز ۱۳۸۱

کلمن-دانیل .هوش عاطفی (ترجمه حمید رضا بلوچ) تهران جیحون ۱۳۷۹ دماس احمد هوش هیجانی  فصل نامه تعلیم وتربیت ۱۳۸۱

عبادی –شیرین –حقوق کودک         تهران انتشارات کانون ۱۳۷۶

کلمن- دانیل   هوش هیجانی توانایی محبت کردن ومحبت دیدن (نسرین پارسا تهران انتشارات رشد ۱۳۸۰)

محی الدین بناب.مهدی روان شناسی انگیزش و هیجان ،تهران نشر راه ۱۳۷۴

معین. محمد. فرهنگ فارسی جلد سوم         تهران   انتشارات امیرکبیر

کوئن بروس مبنای جامعه شناسی علامعباس توسلی ورضا فاصل تهران انتشارات سمت ۱۳۸۲

فرجی ذبیح الله انگیزش و هیجان تهران        نشر میترا

مجلات مقالات منبرنامه ها

پور معنبری ،محمد رضا ۱۳۷۰ کار کودک دشواری ها .برنامه ها سیاست ها جامعه سالم شماره یک سال یکم تیرماه ۱۳۷۰

قاسم زاده ،فاطمه ۱۳۷۳ کنوانسیون حقوقی کودک از تدوین تا تحقیق جامعه سالم شماره ۳۱ مدنی-سعید. ۱۳۷۸ کودکان رنج و کار اندیشه جامعه

مدنی-سعید ۱۳۷۸ دستهای کوچک وچالاک اندیشه سالم

موسوی چلک .ص ۱۳۸۱ کودکانی خیابانی یا نان آوران کوچک مهر ۱۳۸۱

ابراهیمی شاهد، جعفر ۱۳۸۴  ویژنامه شبکه یاری کودکان کار و خیابان برزگر کوچک

خبرنامه انجمن حمایت از حقوق کودک شماره ۷۷ سال ۸ تیر ۱۳۸۲

خبرنامه انجمن حمایت از کودکان کار شماره ۳،۲ سال ۱ تابستان ۱۳۸۲

خبرنامه انجمن حمایت از کودکان کار شماره ۴و۳ سال دوم بهار و تابستان ۸۳

ویژه نامه انجمن حمایت از کودکان کار  (ویژنامه روز جهانی مبارزه علیه کار کودک /خرداد ۸۴)

فصل اول

پرسش پژوهش

آیا هوش هیجانی کودکان کار و خیابان تفاوت معناداری با کودکان عادی ۱۰ تا ۱۵ سال دارد؟

فرضیه پژوهش

هوش هیجانی کودکان کار و خیابان تفاوت معناداری با هوش هیجانی کودکان عادی دارد.

اهداف پژوهش:

۱-توصیف هوش هیجانی (EQ) کودکان کار و خیابان و عادی.

۲-مقایسه تفاوت وش هیجانی (EQ) کودکان کار و خیابان بر اساس میزان معناداری

۳-تعیین بالاترین و پایین ترین میزان EQ در این گروه

متغیر پژوهش

متغیر وابسته هوش هیجانی

متغیر مستقل: وضعیت کودک اعم از عادی یا کودک کار و خیابان بودن

 تعریف نظری متغیرهای پژوهشی:

هوش هیجانی: هوش هیجانی متشکل از مؤلفه های درون فردی است که دارای پنج حیطه باشد خودآگاهی اداره هیجانها خودانگیزی هم حسی و تنظیم روابط (مایر و سالووی ۱۹۹۶)

 کودک خیابانی

کودکانی که عمده وقت خود را بدون مدیریت بزرگسالان در خیابان ها می گذرانند (یونیسف)

کودک عادی:

کودکانی که از محبت پدر و مادر برخوردارند و تحت سرپرستی آنها در خانه و خانواده زندگی می کنند و می توانند از بیشتر امکانات رفاهی اجتماعی فرهنگی برخوردارند.

هوش هیجانی

نمره ای که کودک در پاسخ به پنج سؤال باز پاسخ در رابطه با پنج محور خودآگاهی اداره هیجانها خودانگیزی هم حسی و تنظیم روابط کسب می کند.

کودک خیابانی

در پژوهش حاضر کودکان کار به کودکانی اطلاق می شود که سطح سنی آنها بین ۱۰ تا ۱۵ سال بوده و برای افراد معاش به شغل هایی نظیر دست فروشی، گل فروشی، فال فروشی، واکس زدن و… اشتغال دارند و اغلب به سرپرست یا بی سرپرست هستند و به طور در دسترس در شهر تهران مورد انتخاب و آزمون قرار گرفت اند.

کودک عادی:

کودکی که از خانواده و محبت آنها برخوردار است و تحت سرپرستی آنها زندگی می‌کند و به طور در دسترس در شهر تهران مورد انتخاب و آزمون قرار گرفته اند.

هدف پژوهش:

یکی از بزرگ ترین چالشهای بشری توسعه روابط معنی دار و رضایت در زندگی است. مادامی که فرد به نیازهای هیجانی خود و دیگران توجهی نکند. ارتباط موثری با افراد نخواهد داشت. اگر فردی درک هیجانی خوبی داشته باشد. می تواند از تغییرات روحیه و درک احساسها بهره میبرد و از چنین درکی برای اداره کردن و کنار آمدن با هیجانها استفاده کند. (پتن به نقل از اعتصامی ۸۲)

با توجه به اهمیت و تأثر وش هیجانی در زندگی و پیشرفت افراد. در این تحقیق بر آن شدیم تا هوش هیجانی را در کودکان کار و خیابان و کودکان عادی مورد بررسی و مقایسه قرار دهیم.

اهمیت موضوع پژوهش

بحث بر سر اهمیت هوش هیجانی پیوند میان عاطف، شخصیت را شامل می شود از دیدگاه ارسطو مشکل انسان در این نیست که از هیجان برخوردار است، بلکه آنچه اهمیت دارد مناسب بودن هیجان و نحوه ابراز آن است (کلمن ۱۹۹۸)

با توجه به مقوله هوش هیجانی در زندگی روزمره روابط میان فردی و اجتماعی و نقش آن در پیشرفت موفقیت آمیز انسانها و جدید بودن این مقوله و از طرفی تأثیر وضعیت زندگی کودکان در روابط اجتماعی آنها پژوهش حاضر در پی رسیدن به این هدف است که آیا بین هوش عاطفی کودکان عادی و کودکان کار تفاوت معنی داری وجود دارد یا خیز. زیرا کودکان کار و خیابان به دلیل وضعیت خاص زندگی و شرایطی که در آن به سر می برند در معرض هیجانهای متفاوتی قرار می گیرند که گاه ممکن است ویژگی‌های درون فردی (خودآگاهی، اداره هیجانها خود انگیزی هم حسی و تنظیم روابط) را پرورش دهد و گاه  باعث سرکوب آنها گردد.

فـصل دوم

پیشـینه

 پیشینه هوش هیجانی را می توان در ایده و کسلر به هنگام تبیین جنبه های غیر شناختی هوش عمومی جست و جو کرد. وکسلر در صفحه ۱۰۳ گزارش ۱۹۴۳ خود درباره هوش می نویسد کوشیده ام نشان دهم که علاوه بر عوامل هوش عوامل غیر هوشی ویژه ای نیز وجود دارند که می تواند رفتار هوشمندانه را مشخص کند. نمی‌توانیم هوش عمومی را مورد سنجش قرار دهیم. مگر اینکه آزمونها و معیارهایی نیز برای سنجش عوامل غیر هوشی در بر داشته باشند. وکسلر در کارهای خود به تلاش‌های دال حسی به سنجش حیات غیر شناختی هوش نیز اشاره کرده است. نتیجه کوشش های دال در مقیاس رشد اجتماعی وایلند منعکس است.

پیر (۱۹۸۴) نیز بر این باور بود که تفکر هیجانی بخشی از تفکر منطقی است و به این نوع تفکر یا به معنای کلی تر هوش، کمک می کند. روان شناس دیگری نظیر مایر (۱۹۹۳) و سالووی نیز پژوهش های خود را بر جنیه های هوشی هیجانی متمرکز کرده‌اند (جلالی ۱۳۸۱) پیش از ۱۹۹۰ پاین (۱۹۶۸) برای نخستین بار واژه هوش هیجانی را به کار برد و چنین نوشت:

یکی از دلایلی که بسیاری از پژوهشگران در حال حاضر هوش هیجانی را مورد مطالعه قرار می دهد. این است که افرادی هوش هیجانی بالایی دارند در برخی جنبه های از دیگر افراد جامعه مؤثرترند.

هوش هیجانی، احساس و تفکر را به کار می گیرد و موفقیت افراد را به زندگی بهترین نحو پیش بینی می کند (بس ۱۹۹۶ و هنگ ۱۹۹۶ به نقل از مایر سالوی و کارسو ۲۰۰۰)

55,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله رابطه هوش هیجانی با رضایت زناشویی
  • تحقیق ارتباط میان رضایت زناشویی و هوش هیجانی زنان
  • مقاله بررسی رابطه هوش شناختی و هوش هیجانی
  • تحقیق رابطه بین هوش هیجانی و کارآفرینی
  • تحقیق هوش هیجانی و تاثیر آن بر شادکامی
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.