مقاله بررسی و مقایسه میزان هیجان خواهی در دختران و پسران معلول حرکتی و نابینا در گروه سنی ۱۸-۱۵ سال

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله بررسی و مقایسه میزان هیجان خواهی در دختران و پسران

معلول حرکتی و نابینا در گروه سنی ۱۸-۱۵ سال

تعداد صفحات : ۱۲۱

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در جامعه جهانی علاوه بر انسانهایی که به ظاهر سالم هستند! و می‌خواهند سالم بمانند و در عین حال زیبا باشند ، افرادی دیگرزندگی می کنند، که اگرچه در ظاهر دارای جسمی معیوب هستند، از نظر چشم نابینا هستند، یا دارای جسمی معلول می باشند، دارای قلی هستند سرشار از عواطف و احساسات گوناگون به مانند تمامی انسانها و تنها تفاوتشان با سایر انسانها فقط در این است و چیز دیگری نیست. چرا که همه به نوعی دچار نقص هستند ولی نقص این افراد قابل دیدن با دو چشم ظاهری می باشد.

همچنین هیجانها نوعاً واکنشهایی موقتی، انطباقی و بیولوژیک هستند که معمولاً (ولی نه به ضرورت) توسط محرکهایی بیرونی به سرعت ایجاد می‌شوند. همراه با هر الگوی واکنش هم فعالیت فیزیولوژیکی و هم فعالیت واکنش آشکاری دیده می‌شود که اساسا تشخیص هیجانهای مختلف به شمار می‌آیند. همچنین ممکن است در انسان همراه با هیجانهای مختلف، احساسات ذهنی قابل بیانی وجود داشته یا نداشته باشد.

بسیاری از مردم هیجان‌ها را عوامل مثبت یا منفی به شمار می‌آورند. چنانچه عشق و شادی را هیجانهای خوب و خشم و ترس را هیجانات بدوزشست می‌شناسد. گر چه این برداشت، در بسیاری از موارد درست است، اما بهتر است که جنبه‌های مثبت یا منفی هیجانات را بر حسب پیامدهایشان ارزیابی کنیم. یعنی ترس هنگامی یک هیجان خوب و ارزشمند است که انسان را در مقایسه با خطرات احتمالی راهنمایی کند و آمادگی لازم را فراهم آورد. همچنین خوشحالی و شادمانی از رنج دیگران نوعی هیجان منفی انسان می‌باشد.

در این تحقیق سعی براین است که مقایسه ای میزان هیجان خواهی در نوجوانان معلول حرکتی و نابینا در گروه سنی ۱۵ تا ۱۸ سال با استفاده از مقیاس اندازه گیری زاکرمن (۱۹۷۹) با نام اختصاری sss به عمل آید.

روش مورد استفاده در تحقیق،روش علی مقایسه ای و ابزار کار استفاده از تست هیجان خواهی را زاکرمن بوده است.

جامعه‌مورد نظر در تحقیق آموزشگاههای تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش استثنای استان تهران منطقه‌ ۵ (مدار نابینایان شهید محبی (پسرانه) از جنس (دخترانه)، مدارس معلولان: توانخواهان شماره‌ ۱ (پسرانه) ، توانخواهان شماره‌ ۲ (دخترانه) و نمونه آماری شامل ۷۲ نفر از معلولین ۱۵ تا ۱۸ سال، شامل ۳۶ دانش آموز نابینای دختر و پسر در عین حال ۳۶ دانش آموز دختر و پسر معلول حسی، حرکتی که برای هر گروه به طور جداگانه ۱۸ نفر در نظر گرفته شد.

نتایج نشان داد که رابطه مستقیم میزان تحصیلات این چهار گروه و هیجان خواهی که این امر کاملاً معنادار بوده و دانش آموزان معلول و نابینای سالهای اول و دوم دبیرستان نسبت به سالهای  سوم و چهارم از هیجان خواهی بالاتری برخوردار بودند. و فرض سوم نیز با این که چندان معنا دار نبود، تا حدودی مورد قبول واقع شد و آن اینکه هیان خواهی دختران معلول با توجه به میانگین به دست آمده (۲۹/۲۲) از سه گروه دیگر بالاتر می باشد.

لذا، با توجه به نمرات به دست آمده هیجانخواهی ، مشخص شد که بین چهار گروه دختران و پسران معلول حرکتی و نابینایان(معلولان حسی) از نظر هیجان خواهی تفاوت معنادار زیادی وجود نداشته و این دو گروه از این نظر تا حدودی در یک سطح حرکت می کنند و این روال تنها در بعضی از سؤالات تست زاکرمن به هم خورده و گاهی نابینایان و گاهی معلولان حرکتی در سطح بالایی قرار می گیرند، که البته این امر آن قدر زیاد نیست که بتوان با استدلال به آن بیان داشت که این دو گروه از نظر هیجان خواهی با هم تفاوت دارند که و یکی بر دیگری رحجان دارد.

و در آخر می توان بیان داشت که چه هیجانات مثبت درنظر گرفته شود و چه دیدی منفی نسبت به آن داشته باشیم، در هر دو صورت نمود هیجانی را چه کم و چه زیاد باید در این افراد کاملاً عادی تلقی کرده و درصدد برآییم که تنها آن را در آنها به حد تعادل رسانده و نظر آنها را به زندگی (د صورت استفاده منفی از عواطف و احساسات که تجلی هیجانات هستند) تغییر داده و آنها را درک کنیم و بدون اینکه به آنها ترحم کنیم ، آنها را همانگونه که هستند قبول نماییم….

واژه های کلیدی: هیجان خواهی، معلولین حرکتی، نابینا، آزمون زاکرمن

فهرست مطالب

فصل اول    ۱
طرح تحقیق    ۱
پیشگفتار :    ۲
مقدمه:    ۴
ضرورت تحقیق :    ۶
هدفهای کلی و آرمانی تحقیق :    ۹
فرضیه‌های تحقیق :    ۱۰
سوالات ویژه تحقیق :    ۱۱
تعریف موضوع تحقیق :    ۱۲
خلاصه‌ای از سایر فصلها :    ۱۳
فصل دوم    ۱۴
سابقه موضوع تحقیق    ۱۴
مفهوم هیجان :    ۱۵
تعریف هیجان    ۱۶
نظریه های هیجان :    ۱۸
نظریه جیمز – لانگه :    ۱۹
انتقاد نظریه جیمز – لانگه    ۲۲
نظریه کلنون بارد    ۲۳
نظر و استون درباره هیجان     ۲۶
نظریه روانکاوی :     ۲۷
نظریه فعال سازی    ۲۸
نظریه فرایند متضاد Oppanent Processes    ۳۰
دیدگاه ماندلر    ۳۲
نظریه باز خورد Artitude Teory    ۳۳
شدت هیجان :     ۳۶
شدت فعال سازی هیجان :    ۳۷
جنبه های فیزیولوژیک احساسات و هیجانها:    ۳۷
هیجان و برانگیختگی دستگاه عصبی خودمختار:    ۴۳
آیا انگیزه های هیجانی اساس فیزیولوژی متفاوتی دارند؟    ۴۴
عناصر تجربه هیجانی: Autonomic nervous system    ۴۵
ارتباط میان مراحل فیزیولوژی هیجان    ۴۵
طبقه بندی هیجانها:    ۴۶
بعد خشم    ۴۷
بعد شادی    ۴۸
بعد اندوه یا غمگینی    ۵۰
بعد پذیرش    ۵۱
بعد تنفر یا نفرت    ۵۲
بعد تعجب یا شگفتی    ۵۴
بعد ترس    ۵۵
اختلالات ابراز هیجان:    ۵۶
ارتباط بین انگیزش و هیجان:    ۵۷
هیجان و ارتباط غیر کلامی:    ۵۹
سابقه موضوع تحقیق: «هیجان»    ۶۰
تحقیقات انجام گرفته در سالهای اخیر در جهان در رابطه با هیجان و هیجان خواهی:    ۶۱
معلولین:    ۶۷
معلول کیست و معلولیت چیست؟    ۶۷
علل معلولیت ها:    ۶۷
انواع معلولیتها:    ۶۸
معلولیت بینایی:    ۶۸
تعریف نقص بینایی:    ۶۹
تحقیقی در مورد تظاهرات هیجانی در یک کودک نابینا:    ۷۱
معلولین حرکتی:    ۷۳
فصل سوم    ۷۶
روش تحقیق    ۷۶
روش تحقیق:    ۷۷
جامعه‌آماری:    ۷۷
فصل چهارم    ۸۲
جداول آماری    ۸۲
فصل پنجم    ۹۰
نتیجه گیری و تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق    ۹۰
فصل ششم    ۹۸
خلاصه تحقیق و پیشنهادها    ۹۸
پیشنهادات:    ۱۰۲
محدودیتهای تحقیق :    ۱۰۵
پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده :    ۱۰۵
منابع فارسی :    ۱۰۶
منابع لاتین :    ۱۰۸
پیوست ۱    ۱۰۹
پیوست (۲)    ۱۱۰

منابع فارسی :

۱)  دکتر احمدی – حمید – هیجان احساس و ارتباط غیر کلامی – شیراز – انتشارات راهگشا – ۱۳۶۹

۲)  اسلامی نسب، علمی – روانشناسی سازگاری (چگونه با خود، طبیعت و اجتماع سازگار شویم) – چاپ اول – تهران – انتشارات بنیاد مستضعفان – ۱۳۷۳

۳)    براهنی – محمد تقی (مترجم) – ارسنت- ل. هیلگارد (نویسنده)- روانشناسی عمومی – جلد اول (چاپ هشتم) تهران : اننشارات رشد. ۱۳۷۳

۴)   دکتر بهزاد، محمود، روانشناسی فیزیولوژیک – تهران ۱۳۵۲

۵) بیانگرد، اسماعیل و غضنفری، احمد (مترجمان)، جیمز دبلیوکالات (نویسنده) -= روانشناسی فیزیولووژیک، جلد دوم – تهران : انتشارات دانشگاه شاهد . ۱۳۷۳

۶)  جوادیان، مجتبی (مترجم)، دانیل پی. هالا هان، جیمز . ام. کافمن  (نویسندگان) – کودکان استثنایی – مقدمه‌ای بر آموزشهای ویژه (چاپ سوم)، مشهد : انتشارات آستان قدس رضوی، ۱۳۷۵

۷)  رمضان زاده، محمود (مترجم)، روبرت پلاچیک (نویسنده) هیجانها: حقایق نظریه کوچک مدل جدید (چاپ چهارم). مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی ۱۳۷۵

۸)  ساعتچی، محمود (مترجم). نرمال . ل. مان (نویسنده)، اصول روانشناسی. جلد دوم، انتشارات امیرکبیر . (۱۳۵۴) (۱۳۴۹)

۹)   سید محمدی، (مترجم) حان مارشال ریو (نویسنده)، انگیزش و هیجان . تهران

۱۰)    شالچیان، طاهره، آشنایی با اصول روانشناسی، تهران : انتشارات بدر (۱۳۷۰)

۱۱)  صنایی، محمود (مترجم)، نرمال . ل. مان (نویسنده)، اصول روانشناسی، تهران : نشر اندیشه ۱۳۴۴

۱۲)    عظیمی، سیموس – اصول روانشناسی عمومی. تهران : انتشارات صفار ۱۳۷۱

۱۳)   فرجی، ذبیح الله، انگیزش و هیجان، تهران : انتشارات خردمند (۱۳۷۲)

۱۴)      قضایی، صمد، معلولیت I (سبب شناسی، پیشگیری، توانبخشی)، (چاپ اول)، تهران :سازمان بهزیستی ۱۳۶۸

۱۵)   محی الدین بناب، مهدی (مترجم) ، لیندا لیل (نویسنده)، چکیده روانشناسی، تهران

۱۶)    محی الدین بناب، مهدی (مترجم)، آبراهام اسپرلینگ (نویسنده)، روانشناسی روش علمی در شناخت ماهیت آدمی، تهران : انتشارات

۱۷)  محی الدین بناب، مهدی، انگیزش و هیجان، تهران : انتشارات دانا. (۱۳۷۴)

۱۸)مرندی، حسن (مترجم) – ریتا اتکین سون، ارنست هیلگارد (نویسندگان)، درآمدی به روانشناسی جلد اول، (چاپ اول) تهران : مرکز نشر دانشگاهی ۱۳۶۸

۱۹)  منشی طوسی، محمد تقی (مترجم)، دکترهالین اف فیت (نویسنده)، تربیت بدنی و باز پروری برای رشد، سازگاری و بهبودی معلولیتها، مشهد : آستان قدس رضوی ۱۳۶۶

۲۰)  میلانی فر، بهروز، روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی (چاپ ششم) – تهران : نشر قومص ۱۳۷۴

منابع لاتین :

۱)  Miller stere, (1975) , Experimental Design and statistics Richard clay (the chance press) LID

فصل اول:طرح تحقیق

پیشگفتار :

انسان از هنگام تولد در میان شبکه ای از روابط متقابل اجتماعی به سر می برد و جامعه و فرهنگ در جهت دادن به کوشش های تربیتی نقش اساسی دارند.

احساس و هیجان یکی از جالبترین و بحث انگیزترین موضوعاتی هستند که از گذشته ای بسیار دور تاکنون ذهن انسان را به خود مشغول داشته اند. بشر، از دیرباز تاکنون در کاوش یافتن شیوه هایی بوده است نا با یاری آنها به آرامش و خوشبختی دست یافته و خود را از چنگال ترس، اضطراب، غم و اندوه برهاند.

هیجان ها همیشه مورد توجه کامل انسان بوده اند. زیرا در هر تلاش و هر اقدام مهم بشری حالات هیجانی به طریقی دخالت دارند. تقریباً بزرگ از ارسطو گرفته تا اسپنوزا[۱]، ازکانت[۲]، تادیونی[۳]، ازبرگسون[۴] و تاراسل[۵] همگی در مورد ماهیت هیجان ها اندیشه اند. در مورد ریشه ها، نمودها، اثرات و جایگاه آنها در نظام طبیعی زندگی انسان تفکر کرده اند و نظریه هایی ارائه داده اند.

حکمای اسمی به اهمیت بعضی هیجان های خاص مرتبط با تجربه مذهبی افراد پی برده اند و پرورش این هیجانات را به طور غیرمستقیم و راس برنامه تربیت مذهبی قرارداده اند. نویسندگان، نقاشان و موسیقی دانان همواره سعی کرده اند برای تحریک احساسات افراد و تاثیر گذاشتن برآنان از طریق ارتباط های سمبلیک به هیجان ها متوسل شوند.

پیشرفت های نیم قرن اخیر در زمینه روانکاوی، روانشناسی بالینی و جلب روان شی نقش هیجان را در سلامت و بیماری افراد به طور دقیق مورد توجه قرار داده  اند.

مقدمه:

به جرأت می توان گفت که هیجانات لذت بخش یا مثبت در زندگی انسان به طور کلی درست به همان اندازه مهم و متنوع هستند که هیجانات ناگوار یا منفی، مگر آن که برداشتی بسیار بدبینانه از زندگی داشته باشیم.

در اجتماع ها گرو وسیعی از کودکان و بزرگسالان هستند که به گونه ای خاص از جنبه های فکری، حسبی، عاطفی، هیجانات و یا ویژگیهای رفتاری با دیگر همسالان خود تفاوت دارند. این افراد به کمک ویژه ای نیاز دارند تا استعداد های نهائی خود را به شکلی مطلوب شکوفا سازند.

تشخیص نیازهای ویژه این کودکان و بزرگسالان از جانب مربیان و افراد عادی به یک رشته طرح و برنامه ریزی ویژه منتهی می شود، که از جهات مختلف کمک موثری به این گروه است.

برای معرفی نوجوانانی که خصوصیاتشان مانع می شود با بهره گیری از امکانات آموزشی معمول مداریش به صورت طبیعی رشد کنند واژه های متعددی استفاده شده است. ولی واژه ای که امروزه بیش از حد مورد استفاده قرار می گیرد واژه معلول و یا (handrcapped) می باشد و البته عده زیادی از متخصصان بر این عقیده هستند که واژه معیوب impaired و ناتوان disabled است که به افرادی اطلاق می شود که دارای نقص عضو هستند لذا کاربرد واژه معلول چندان صحیح نیست.[۶]

در عین حال اگر بتوان گفت که هیجان‌ها در سگ‌ها، گربه‌ها و سایر موجودات زنده و نیز انسان‌ها قابل تشخیص است باید دانست که در قشر معلول جامعه نیز عامل وجود دارد و همین احساسات هیجانی است که سبب ایجاد برخی رفتارها در آنها می شود و ما نمی‌توانیم بر روی یک رده تکاملی خطی کشیده و نتیجه گیری کنیم، که از آن رده به بعد دیگر هیجانی وجود نخواهد داشت.

بدون شک تأثیر هیجانها است و نوجوان در این سن باشد هیجان و تکامل احساس و رشد عقل مواجهه است و بیشتر تابع هیجان است تا عقل سلیم.

سپس از مطالعه احساسات این قشر از افراد اجتماع که فردای جامعه را می‌سازند و شناخت و درک معضلاتی که از راه طغیان هیجانات آنها ایجاد می‌شود و امکان اینکه گاهی در افراد معلول نمود بیشتری داشته باشد، زیاد می‌باشد، لذا تصمیم به بررسی موردی در رابطه با این مسئله گرفتم و احساسات هیجانات را در آنها مورد بررسی قرار دادم. چرا که هیجانات نیز مانند سایر انگیزه‌ها تابع اصل یادگیری بوده و ظهور آنها در جوامع مختلف و سنین مختلف متفاوت می‌باشد.

ضرورت تحقیق :

مانند تمام افراد عادی یک فرد معلول (حرکتی و حسی (نابینا)) نیز خواستار این است که باوی همچون سایر افراد رفتار شود. تعداد زیادی از افراد نابینا و معلول نمی‌خواهند مورد ترحم قرار بگیرید و در عین حال می‌خواهد دیگران آنها را درک کنند.

بیشترین نیازهای سازگاری افراد معلول (حسی و حرکتی) به سلامت عاطفی ایشان مربوط می‌شود و به دلیل نارساییهای حرکتی و مشکلات ارتباطی و در بیشتر موارد ظاهر ناخوشایند، آنان اغلب از اجتماع طرد می‌شوند یا نسبت به آنان دلسوزی بیش از اندازه‌ای ابراز می‌شود، پذیرشی را که تمام افراد در جستوی آنند، غالباً از آنان دریغ می‌شود والدین و بستگان بیشتر این افراد آنها را طرد می‌کنند و از مسبوب بودن خود به آنان شرم دارند. (این موضوع امروزه چندان صحت ندارد) آنان بدون آنکه برای پذیرفته شدن جو مناسبی در اختیار داشته باشند، برای رسیدن به خود فهمی و در پی آن دستیابی به حس شایستگی و خرسندی، با مشکلات بسیاری روبرو خواهند بود. در مقابل، ناکامی شدید، که احتمالاً با ترس زیاد همراه است، در آنان امری عادی است.

کودکان که دچار آسیب دیدگی بینایی شده‌اند، در مقایسه با سایرکودکان دارای نیازهای مشابهی هستند. اما درحقیقت آنان قادر نیستند به طور طبیعی ببینند، در موارد متعددی فعالیتهای آنان را در بازیها تا ؟ محدود می‌کند که رشد جسمی آنان در کودکی در حد قابل ملاحظه‌ای کند می‌شود. چون اشتیاق فرد نابینا به حرکت و بازی به سردی می‌گراید، وی غالباً به برخی رفتارها که ؟ناگری خوانده می‌شود، رو می‌آورد، این رفتارها عبارتند از آن حرکتهای بدنی که تصور می‌شود فرد نابینا می‌خواهد با انجام آنها بدون جا به جا شدن در فضا نیاز خود را به حرکت عضلانی برآورد. عقب و جلو شدن، ؟ سرو … و از طرف دیگر اینکه نابینایی که در سازگاری با محیط اطراف خود موفق نبوده‌اند، به طور دایم دچار اوهام و خیال پردازی می‌شوند.

به طور کلی یک معلول گاهی چنان احساس اضطراب و ترس از ناتوانی جسمی و تأثیرهای آن برآینده شخص می‌کند که دچار دلواپسی و ترسهایی می‌شود. معمولاً حالت سه خوردگی در اکثر آنها دیده می‌شود و حس امنیت و اعتماد به نفس آنان مورد تهدید قرار می‌گیرد. گاهی احساس گناه به معلول دست می‌دهد و تصور می‌کند با بلایی که به آن دچار شده است کیفر گناهانش را می‌بیند. از یکی از مشکل ترین کمکهایی که می‌شود به این گونه افرد ؟ ناهنجاریهای روحی آنان است.

اگر افراد اجتماع از آنها انتظار داشته باشند که از چندی ؟ که باعث خوشحالی آنان می‌گردد و یا خبری آنها را خشمگین نسازد، زمانی افراد عادی را خشمگین نمی‌کند، کاملاً مشخص است که هنوز یک معلول را درک نکرده‌اند.

بنابراین با وجودیکه آنها در پاره‌ای موافق نیازمند کمک هستند، اما در اصل ترجیح می‌دهند که مستقل باشند. آنها به توجه خود به دیگران ارج می‌نهند، اما مایلند که افراد به جای اشاره کردن به تفاوتهایشان از شباهتهایشان گفتگو کنند و همان طور که گفته شد با انجام چنین آزمونهایی هر چند دارای معایب و محدودیتهایی باشد، تا حدودی قادر خواهیم بود که احساسات، عواطف، انگیزه‌ها و هیجانات را در آنها شناخته و هنگامی که این خصایص در آنها زیاد و یا کم بود، کاملاً آنها را درک کرده و به خواسته‌هایشان احترام بگذاریم و بدانیم که همه ما انسانها به نوعی دچار نقص هستیم، منتها ؟ این افراد در ظاهر و جسم خارجی آنها وجود دارد و قابل دیدن است. لذا نباید فقط به عصای سفید و زیر بغل یک معلول توجه کرد بلکه باید آنها را دیده بدون وجود وسایل جانبی و بدون وجود هر چیزی غیر از آنها.

هدفهای کلی و آرمانی تحقیق :

در انجام هر منظور خاص لازم است ابتدا تصور روشنی از هدف خود داشته باشیم و این مستلزم آن است که تعریفی کوتاه از هدف خود را بیان داریم :

هیجانها نوعاً واکنشهایی موقتی، انطباقی و بیولوژیک هستند که معمولاً (ولی نه به ضرورت) توسط محرکهایی بیرونی به سرعت ایجاد می‌شوند. همراه با هر الگوی واکنش هم فعالیت فیزیولوژیکی و هم فعالیت واکنش آشکاری دیده می‌شود که اساسع تشخیص هیجانهای مختلف به شمار می‌آیند. همچنین ممکن است در انسان همراه با هیجانهای مختلف، احساسات ذهنی قابل بیانی وجود داشته یا نداشته باشد. این واکنشها به صورت الگوهای خاصی سازمان می‌یابند که در مورد هر یک از هیجانات و ترکیبات آنها متفاوت است. این که الگوی مربوط به هر یک از موارد هست خود یک مسئله تجربی است که شما از طریق آزمایش با یک سری تقریبهای متوالی قابل تبیین است و به طور کلی موضوع تفکیک کامل هیجانها از سایر واکنشهای کلی جسمی که زاده داروها، حرکات بدبین یا خستگی زیاد است خود یک مشکل پیچیده می‌باشد.

بسیاری از صاحبنظران از جمله فروپد، با ذکر روابط متقابل و نزدیک میان آثار ناشی از بیماری، خستگی، قاعدگی، تغییر شرایط زندگی و هیجانها، اذعان داشته‌اند که الگوهای واکنش دارای وجوه مشترک هستند و یکدیگر را تغییر می‌دهند و با هم ترکیب می‌شوند.

به طور عمده دست یابی به این مطلب که افراد معلول (چه حرکتی و چه نابینا) که از لحاظ جسمی و وضعیت ظاهری بدن با سایر افراد متفاوت هستند،  از لحاظ سایر حالات روانی به خصوص هیجان خواهی نسبت به سایر افراد عادی نیز تفاوتی دارد با خیر و آیا این تفاوتها از لحاظ افزایش هیجان می‌باشد با احساس هیجان در آنها سرکوب شده و از این لحاظ در مرحله پایینی قرار دارند.

دستیابی به این موضوع تا حدودی می‌تواند بیانگر این مطلب باشد که تا چه حد این افراد، خود را با موقعیتی که با آن مواجه اند وفق داده و این امر زندگی آنها را بگونه‌ای مثبت تحت تأثیر قرار داده است و یا می‌تواند بیانگر منفی بودن آثار آن در زندگی فرد باشد؛ البته شاید بتوان با دستیابی به این موضوع از لحاظ روانی به این گونه افراد کمک شایانی نموده و احساسات آنها را چه زمانی که از لحاظ هیجان خواهی در سطح بالایی هستند و چه زمانی که در سطح پایینی قرار دارند، درک کرده و فاصله‌ای را که باعث شده افراد عادی اجتماع ازاین افراد جدا شوند، سیر نمود و در ضمن مشخص کرد که کدامیک از این چهار گروه که همه به نوعی دچار نقص هستند، از نظر هیجان خواهی در مرحله بالاتر و پایین تر قرار دارند. بنابراین هدف ویژه این تحقیق عبارت است از مقایسه میزان هیجان خواهی در دختران و پسران نابینا و معلول حسی و حرکتی.

فرضیه‌های تحقیق :

۱)  هیجان خواهی از نظر میزان تحصیلات در این گروه از افراد : هیجان خواهی گروههای مربوط به پایه‌های اول و دوم دبیرستان از سالهای سوم و چهارم دبیرستان بیشتر است.

۲)   هیجان خواهی دختران و پسران نابینا از دختران و پسران معلول بیشتر است.

۳)   هیجان خواهی دختران معلول از سه گروه دیگر (پسران معلول، دختران  نابینا و پسران نابینا) بیشتر است.

۴)  هیجان خواهی پسران معلول از سه گروه دیگر (دختران معلول، دختران نابینا و پسران نابینا) بیشتر است.

سوالات ویژه تحقیق :

۱)   آیا سطح هیجان خواهی دختران و پسران معلول با هیجان خواهی دختران و پسران نابینا یکسان است؟ یا با هم تفاوت دارد؟

۲)      آیا هیجان خواهی دختران معلول از سه گروه دیگر بیشتر است ؟

۳)      آیا هیجان خواهی دراین دسته از افراد اجتماع با تحصیلات ارتباط مستقیم دارد؟

۴)      هیجان دختران از پسران (معلول و نابینا) بیشتر است یا کمتر؟

تعریف موضوع تحقیق :

در این تحقیق سعی براین است که مقایسه ای میزان هیجان خواهی در نوجوانان معلول حرکتی و نابینا در گروه سنی ۱۵ تا ۱۸ سال با استفاده از مقیاس اندازه گیری زاکرمن (۱۹۷۹) با نام اختصاری sss به عمل آید.

هیجان خواهی از نظر اتوفنیکل (۱۹۴۶) عبارت است از عواطف، در اصل علایم دیرینه تخلیه روانی که در شرایط خاص تحریک آمیز، جایگزین اعمالارادی می‌شوند.

معمول به کسی می‌گویند که در نقاع شوکی دچار ضایعه هستند و چون اعصاب حسی و حرکتی اعضای بدن به نخاع مربوط می شوند لذا این ضایعات باعث اختلالات حسی، حرکتی و عدم کنترل حرکات اعضاء و یا ترکیبی از اینها در ارائه عکس العملها و الگوهای رفتاری عادی اجتماع دچار اشکال است.

نابینا به کسی گفته می‌شود که دچار ناتوانی در دیدن بوده و به نوعی دارای اضلال در حس می‌باشد. در این افراد دقت بینایی ۲۰۰/۲۰ یا کمتر، میدان دید کمتر از ْ۲۰ می‌باشد لذا نیازمند دریافت کمکهای ویژه‌ای می‌باشند.

خلاصه‌ای از سایر فصلها :

در فصل دوم هدف از سابقه موضوع تحقیق ؟ است حاوی چکیده‌ای از مطالعه‌ای وسیع و عمیق از آنچه که درباره موضوع مورد تحقیق و موضوعاتی مشابه در کتابها و مقالات، تحقیقات  وپایان نامه‌ها وجود دارد. به عبارت دیگر، این فصل مشتمل بر اطلاعات مهم و مربوطه به تحقیق است که خواننده را با مطالعات، تحقیقات و نوشته‌های دیگران دراین زمینه آشنا می‌سازد.

و در فصل سوم مرحله به مرحله روش انجام تحقیق توصیف شده است و به تفصیل در مورد جامعه آماری، آزمونیها، چگونگی گزینش آنها، روش جمع آوری اطلاعات، متغیرهای مستقل و وابسته و روش آماری توضیحاتی آورده شده است.

در فصل چهارم و پنجم که با یکدیگر ادغام شده‌اند، یافته‌ها و تجزیه و تحلیل آنها را بیان می‌کند که مشتمل بر جداول و تجزیه و تحلیل اطلاعات می‌باشد که هدف از رسم این جداول روشن تر کردن روابط با معنی یافته‌ها ؟ و خود آنها به شمایی برای خواننده قابل درک و واضح است.

در فصل شش خلاصه، تحقیق و پیشنهادات مربوط به تحقیق آورده شده است.



[۱] – Spinoza

[۲] – Kant

[۳] – Dewey

[۴] – Bergson

[۵] – Russel

[۶]–  کتاب تربیت بدنی و بازپروری دکترها لیس اف فیت ص ۲۱

120,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • پایان نامه رابطه بین هیجان خواهی و جنسیت در بین دانش آموزان
  • تحقیق پرخاشگری و هیجان خواهی نوجوانان و جوانان بعد از تماشای مسابقات فوتبال
  • تحقیق مقایسه میزان هیجان خواهی دانشجویان متأهل و مجرد
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.