پایان نامه رابطه بین هیجان خواهی و جنسیت در بین دانش آموزان

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

پایان نامه رابطه بین هیجان خواهی و جنسیت در بین دانش آموزان

تعداد صفحات : ۶۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده:

انگیزش فرایندی پویاست و نه حالتی ثابت وقتی انگیزش را فرایند پویا بدانیم فرد تصدیق می‎کند که حالتهای انگیزش در بی ثباتی مداوم، در حالت دائمی افزایش و کاهش هستند.

برحسب گرایش نظری شخص، هیجانها از یک یا دو طریق به انگیزش مربوط می‎شوند. اولین شیوه ای که می‎توان هیجان را به انگیزش مربوط دانست این است که بگوییم هیجانها نوع خاصی از انگیزه هستند. دومین شیوه در نظر گرفتن رابطه بین هیجان و انگیزش این است که هیجان ناظر حالت انگیزشی است. انگیزش در هیجان دو روی یک سکه اند زیرا انگیزه برای نگه داشتن شرایط درونی بدن که برای زندگی واجب است، فعالیت می کنند و هیجانها به عنوان گزارش پیشرفت جاری، در این باره که آن انگیزه ها تا چه اندازه ای توانسته اند خوب حفظ شوند عمل می کنند، یعنی هیجانها وسایلی هستند که حالتهای انگیزش توسط آنها را نظام پاسخ مناسب برای موقعیت موجودشان خبردار می‎شوند. این هیجان است که نظام های پاسخ بدن را برای عمل آگاه می سازد این نظامهای پاسخ بدن است که سرانجام وسایلی را برای ارضای انگیزه ها می یابند.

انگیزش و هیجان رابطه تنگاتنگی با هم دارند. خشم غالبا محرک رفتار پرخاشگرانه است، هر چند چنین رفتاری می‎تواند در غیاب خشم نیز رخ کند. هیجانها نیز همانند انگیزه های فیزیولوژیکی یا روانی می‎تواند رفتار را فعال سازند و هدایت کنند. همچنین هیجانها ممکن است با  رفتار انگیزش یافته همراه باشند. میل جنسی فقط یک انگیزه قوی نیست بلکه منبع شدیدنیز هست.

هیجانها می‎توانند در عین حال به صورت هدف در آیند، ما به این خاطر به برخی فعالیتها می پردازیم که می دانیم برای ما لذتبخش خواهند بود. و اکثر رفتارهای انگیخته با جلوه های عاطفی یا هیجانی همراهند، هر چند که ممکن است در لحظه معین ما چنان درگیر تلاش برای رسیدن به هدف باشیم که نتوانیم توجهی به احساسات خود داشته باشیم پس لازم است که هیجانهای خود را شناخته تا با آگاهی کامل نسبت به آنها حرکت کنیم. هدف اصلی این پژوهش این است که آیا جنسیت در میزان هیجان خواهی تاثیری دارد یا نه؟

موضوع این تحقیق بررسی رابطه بین هیجان خواهی و جنسیت در بین دانش آموزان سال سوم مقطع متوسطه شهر تهران بوده است روش نمونه گیری دراین پژوهش روش خوشه ایی چند مرحله ای می‎باشد برای سنجش میزان هیجان خواهی از آزمون هیجان خواهی زاکرمن استفاده گردیده است و در این آزمون روی ۱۰۰ نفر به تفکیک ۵۰ نفر پسر و ۵۰ نفر دختر گرفته شد و برای بررسی فرضیه از آزمون t استفاده شد که پس از محاسبه و نتیجه گیری فرضیه رد شد یعنی بین هیجان خواهی و نوع جنسیت تفاوت معنی داری وجود نداشت. شاید این نتیجه به این علت باشد که هیجان خواهی در جوانان بالاست و به همین خاطر چون جامعه ما را هم جوانان تشکیل داده اند، تفاوتی در هیجان خواهی دو جنس دیده نشد.

واژه های کلیدی: هیجان خواهی ، جنسیت، انگیزش، آزمون هیجان خواهی زاکرمن

فهرست مطالب

چکیده    ۱
فصل اول    ۲
مقدمه    ۳
بیان مسئله    ۴
سوالهای تحقیق    ۶
موضوع تحقیق    ۶
فرضیه تحقیق    ۶
اهمیت و ضرورت و هدف تحقیق    ۶
تعریف اصطلاحات    ۷
فصل دوم (ادبیات و پیشینه تحقیق)    ۹
انگیزش    ۱۰
تظاهرات انگیزش    ۱۱
هیجان    ۱۳
هیجان به مثابه الگوهای پاسخ    ۱۴
ابزار و بازشناسی هیجانها    ۱۶
ابزار هیجان در چهره پاسخهای فطری    ۱۷
بازشناسی حالتهای هیجانی افراد بهنجار    ۱۸
پسخورانه حاصل از هیجانهای برانگیخته    ۱۹
بازشناسی حالتهای هیحان افرادی که دچار آسیب مغزی شده اند    ۲۱
رابطه بین هیجان و انگیزش    ۲۲
دیدگاهها و نظریه های هیجان    ۲۳
۱-نظریه جیمز لانگه    ۲۳
۲- دیدگاه شاخته: انگیختگی بی علت    ۲۴
۳- دیدگاه ماندار: اهمیت هیجانی و قفسه ها    ۲۵
۴- دیدگاه آرنولد: ارزیابی نخستین    ۲۵
۵- دیدگاه لازاروس: ارزیابی نخستین    ۲۶
۶- دیدگاه ونیر    ۲۸
۷- فرضیه پسخورانه صورتی    ۲۸
آزمایش فرضیه و پسخورانه صورتی    ۳۰
۸- دیدگاه ایزارد: نظریه هیجانهای متمایز    ۳۱
۹- دیدگاه دوسیستمی    ۳۳
ویژگیهای افراد هیجان خواه     ۳۷
فرایندهای شناختی و هیجان خواهی    ۳۸
ترجیحات شغل و نگرشها    ۳۹
تفاوتهای فیزیولوژیکی    ۳۹
رشد نقشهای جنسیتی    ۴۱
الگویابی جنسیتی    ۴۲
رشد الگویابی جنسیتی    ۴۳
گرفتن رفتار الگویابی جنسیتی    ۴۴
الگویابی جنسیتی از کجا شروع می‎شود؟    ۴۵
فصل سوم    ۴۶
جامعه مورد مطالعه و روش نمونه گیری و مدل آماری    ۴۷
فصل چهارم    ۴۹
محاسبات آماری و نتایج     ۵۰
فصل پنجم    ۵۱
خلاصه و نتیجه گیری    ۵۲
محدودیت ها     ۵۳
منابع     ۵۴
پیوست(آزمون هیجان خواهی زاکرمن)    ۵۶

منابع:

۱-  اتکینسون، ریتال وریچارد. س، اتکینسون و ارنست هیگارد: زمینه روان شناسی، جلد اول، چاپ دوازدهم، ترجمه محمدنقی براهنی و همکاران (۱۳۷۷) انتشارات رشد، تهران

۲-   پاشا شریفی، حسن و جعفر نجفی زند (۳۱۷۶) روش های آماری در علوم رفتاری، انتشارات سخن، تهران.

۳-   دلاور، علی (۱۳۷۷)، روش تحقیق در روان شناسی، علوم تربیتی چاپ چهارم، نشر ویرایش، تهران.

۴-   شوارتز، سیدنی الن، همکاران، نظریه های شخصیت ترجمه یحیی سیدمحمدی (۱۳۷۷) تهران، نشرهما.

۵-   کارسون، نایل آر، مبانی روان شناسی فیزیولوژیک، ترجمع مهرداد پژمان (۱۳۷۴) انتشارات غزل اصفهانی

۶-   مارشال ریو، جان انگیزش و هیجان، ترجمه یحی سیدمحمدی (۱۳۷۶) نشر ویرایش تهران.

۷-  ماس، پاول هنری و همکاران، رشد و شخصیت کودک، ترجمه مهشید یاسائی، چاپ یازدهم (۱۳۷۶) نشرمرکز، تهران.

مقدمه:

چه چیز افراد را برمی انگیزد که زندگی خود را برای نجات فردی به خطر اندازند، یا برای دستیابی به هدفی خاص ساعتهای طولانی کار کنند؟ چرا مردم چنین رفتار می کنند؟ چرا یک دانشمند ساعتهای طولانی وقت خود را در آزمایشگاه صرف می‎کند و فعالیتهای دیگر و لذات را به دست فراموشی می سپارد؟ چرا یک ورزشکار ماهها تمرینات دردناک را در راه آمادگی برای مسابقات المپیک تحمل می‎کند؟ چرا یکی تمام تلاش خود را صرف مال اندوزی می‎کند و دیگری آنرا صرف کار کردن با مردم بی بضاعت در ناحیه ای دور افتاده و رشدنایافته ؟ مسلما نیازهای زیستی را نمی توان مسئول تنوع و پیچیدگی رفتار آدمی شمرد.

اصطلاح انگیزش همان طور که از معنای رایج آن نیز برمی آید، به علت یا چرایی رفتار اشاره دارد. انگیزش، بدین معنا، تمام روان شناسی را در بر می‎گیرد. اما روان شناسان، مفهوم انگیزش را به عواملی محدود می سازند که به رفتار نیرو می بخشند و به آن جهت می‎دهند.

بسیاری از رفتارهای اولیه نوزاد را نیازهای زیستی او تعیین می کند، کودک وقتی گریه می‎کند که گرسنه است یا سردش است یا دردی دارد. اما پا به پای رشد کودک انگیزه های جدیدی سربرمی آورند که از راه کنش متقابل به افراد دیگر آموخته می‎شوند. ما آنها را انگیزه های روانی خواهیم خواند تا از انگیزه هایی که بر نیازهای زیستی استوارند، متمایز شوند. احساس امنیت، پذیرفته شدن و تایید شدن از سوی اطرافیان، احساسهای ارزشمنهدی و کفایت، و طلب تجارت جدید، همگی انگیزه های روانی مهمی هستند اگر چه شیوه ارضای آنها نزد افراد و فرهنگهای متفاوت فرق می‎کند. اما هیجانها، هیجانها پدیده هایی چند وجهی اند. هیچانها تا اندازه ای حالتهای عاطفی ذهنی هستند. هیجانها باعث می‎شوند تا به شیوه خاصی احساس کنیم مثلا، خشمگین یا شادمان شویم. هیجانها پاسخهای زیستی نیز هستند، واکنشهای فیزیولوژیکی که بدن را برای عمل سازگاری آ‎ماده می سازند. بدن ما هنگام هیجان زدگی طوری فعال می‎شود که با حالت بی هیجانی فرق دارد، افزایش ضربان قلب، عضلات تنیده و تنفس سریع را تجربه می کنیم.

ولی در اینجا این سوال می‎آید که هیجانات در خدمت چه هدفی یا اهدافی هستند و چه فایده ای دارند؟ پژوهش فیزیولوژیکی درباره هیجان پیشنهاد می‎کند که الگوهای متفاوت فعالیت فیزیولوژیکی هیجانات متفاوت هستند. هر چند که پژوهش دیگری معتقد است بیشتر فعالیت فیزیولوژیکی از نظر روان شناختی معنادار نبوده و آنچه مهم است شدت انگیختگی احساس شده است و نه ویژگیهای مجزای کیفی آن مثل افزایش و کاهش ضربان قلب.

بیان مسئله:

حال آنچه که هویت ما را می سازد چیست؟ و در جواب می‎توان گفت تا حدودی شامل آگاهی ما از طبقه بندی های اجتماعی است که فرهنگی مقرر کرده و نیز پذیرفتن این طبقه بندیهاست و تا حدودی نیز شامل خصوصیات فردی ای است که ما مستقلا آنرا می گیریم. یکی از طبقه بندی های اجتماعی عمده در هر جامعه ای جنسیت است.

غالبا اولین سوالی که در مورد یک بچه می پرسند این است که پسر است یا دختر؟ در فرهنگ ما و سایر فرهنگها مجموعه ای از علایق، خصوصیات شخصیتی و رفتارها زنانه یا مردانه تلقی می‎شود. ما از همان آغاز کودکی این معیار فرهنگی را می آموزیم  و کسب می کنیم.

یکی از علل تفاوتهای فردی در پذیرش رفتار و علایق ویژه یک جنسی احتمالا این است که اهمیت مفاهیمی جنسیتی برای بعضی از کودکان بیش از کودکان دیگر است. براساس این فرضیه هر چند که همه اعضاء یک جامعه از انتظاراتی که از مردان و زنان می  رود. کاملا آگاهند برای بعضی از مردم مساله جنسیت مقوله به خصوص پراهمیتی است. بعضی، بسیاری از امور را براساس الگویابی جنسیتی تعبیر می کنند، سایرین در مورد مردم و موقعیتها بر اساس سایرمقوله ها قضاوت می کنند و به مساله جنسیت توجه نسبتا کمی دارند. مینا را در نظر بگیرید که به پارکی می‎رود که عده ای در آنجا سرگرم بازی والیبال هستند. او می‎خواهد تصمیم بگیرد که آیا با آنها بازی کند یا نه. اگر طرحواره های جنسیتی از نظر او اهمیت داشته باشد با خودش فکر خواهد کرد که آیا این بازی زنانه است یا مردانه. احتمالا نگاه می‎کند ببیند سایر دخترها هم بازی می کنند یا نه. و آیا مریم که طرحواره های جنسیتها برایش چندان اهمیت ندارد با خودش فکر می‎کند که آیا قبلا که این بازی را کرده لذت برده یا نه او تصمیمش را در مورد بازی کردن براساس معیارهای غیراز جنسیت قرار می دهد. چه چیزی در مریم وجود دارد که در تصمیم گیری متفاوت از مینا عمل می‎کند آیا این هیجان خواهی مریم نیست که باعث چنین تصمیمی می‎شود یا طرحواره ذهنی مریم متفاوت است و به جنسیت اهمیت نمی دهد.

سوالهای تحقیق:

۱-   هیجان  و هیجان خواهی چه مقدار باعث تغییر رفتار در فرد می شود؟

۲-   آیا بین هیجان خواهی و جنسیت رابطه وجود دارد؟

موضوع تحقیق:

موضوع اصلی این تحقیق مقایسه بین هیجان خواهی در بین دانش آموزان دختر و پسرسال سوم مقطع متوسطه شهر تهران می‎باشد.

فرضیه تحقیق:

بین هیجان خواهی پسران و دختران تفاوت معنی دار وجود دارد.

اهمیت و ضرورت و هدف تحقیق:

آشنایی هر چه بیشتر با مفهوم هیجان خواهی همچنین از تعاریف گوناگون متوجه می شویم که انگیزش و هیجان را بطه تنگاتنگی با هم دارند. خشم غالبا محرک رفتار پرخاشگرانه است، هر چند چنین رفتاری می‎تواند در غیاب خشم نیز رخ کند. هیجانها نیز همانند انگیزه های فیزیولوژیکی یا روانی می‎تواند رفتار را فعال سازند و هدایت کنند. همچنین هیجانها ممکن است با  رفتار انگیزش یافته همراه باشند. میل جنسی فقط یک انگیزه قوی نیست بلکه منبع شدیدنیز هست.

هیجانها می‎توانند در عین حال به صورت هدف در آیند، ما به این خاطر به برخی فعالیتها می پردازیم که می دانیم برای ما لذتبخش خواهند بود. و اکثر رفتارهای انگیخته با جلوه های عاطفی یا هیجانی همراهند، هر چند که ممکن است در لحظه معین ما چنان درگیر تلاش برای رسیدن به هدف باشیم که نتوانیم توجهی به احساسات خود داشته باشیم پس لازم است که هیجانهای خود را شناخته تا با آگاهی کامل نسبت به آنها حرکت کنیم. هدف اصلی این پژوهش این است که آیا جنسیت در میزان هیجان خواهی تاثیری دارد یا نه؟

60,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله بررسی و مقایسه میزان هیجان خواهی در دختران و پسران معلول حرکتی و نابینا در گروه سنی ۱۸-۱۵ سال
  • تحقیق پرخاشگری و هیجان خواهی نوجوانان و جوانان بعد از تماشای مسابقات فوتبال
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.