مقاله بررسی و مقایسه نگرش مردان و زنان مجرد معلول نسبت به ازدواج با افراد سالم

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله بررسی و مقایسه نگرش مردان و زنان مجرد معلول نسبت به

ازدواج با افراد سالم

تعداد صفحات : ۹۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

معلولیت همراه با پیدایش انسانها است و قدمتی همپای تاریخ بشر دارد.مروری بر تاریخچه معلولیت نشان می دهد که در هر دوره ای از تاریخ، در هر فرهنگ و تمدنی و در همه طبقات اجتماعات گوناگون، افرادی وجود داشته اند که از نظر فعالیتهای اجتماعی و کنش های ذهنی پایین تر از حد طبیعی عمل نموده و اگر چه نیازمند توجهات ویژه ای بوده اند، با این حال نه تنها به خواسته ها و امور اجتماعی و رفاهی آنان تا قبل از قرن نوزدهم چندان واقعی نهاده نشده است بلکه مطالعه در زندگی معلولین در سراسر تاریخ آشکار کننده این حقیقت تلخ است .

معلولیت از جمله عوامل و نقایص مختل کننده است که می تواند در تمامی ابعاد زندگی انسان اثر گذاشته و در صورت هدایت نشدن، انسان را به پایین ترین مراحل انسانی اش نازل گرداند.امروزه واژه معلول به افرادی تعلق پیدا می کند که توانایی پایین تری از حد طبیعی که ناشی از یک نارسایی کالبدشناسی است را دارا می باشد.معلولین با توجه به محدودیت های زندگی خصوصی، شخصی، و خانوادگی از ویژگی های خاصی برخوردار بوده و برای موارد مختلف زندگی اعم از آموزش اشتغال و همسرگزینی به شیوه های خاصی متوسل می شوند. اکنون با توجه به مطالب بالا پژوهشگر بر آن است که بداند معلولین در زمینه ازدواج چه نگرشی دارند و اینکه آیا اصلاً افراد معلول تمایلی برای ایجاد ارتباط زناشویی با افراد عادی را دارند و یا خیر؟برای بررسی در این زمینه پژوهشگر دو فرضیه را ارائه می نماید:

۱-    بین نگرش زنان  و مردان معلول در زمینه ایجاد ارتباط زناشویی با افراد عادی تفاوت وجود دارد.

۲-    نوع معلولیت افراد معلول در تمایل آنان به ازدواج با افراد عادی تاثیر دارد.

جامعه آماری این پژوهش شامل ۴۰ نمونه می باشد که تشکیل می شود از ۲۰ مرد و ۲۰ زن مجرد معلولو در تحقیقات انجام شده در زمینه بررسی شیوه های همسرگزینی و معلولین نتایج بدست آمده بیانگر این حقیقت است که متغیرهای بسیار زیادی در امر ازدواج تاثیر می گذارند و گاه بعنوان عواملی بازدارنده ایفای نقش می کنند.امار نشان می دهد که حدود ۴۵% افراد جامعه بر اهمیت تاثیر گذاری معلولیت در امر ازدواج واقف هستند و به نظر می رسد که در میان انواع معلولیت ها، ناشنوایان شانس بیشتری برای تشکیل خانواده داشته باشند.

نتایج نشان داد که بین نگرش زنان و مردان معلول در ایجاد رابطه زناشویی تفاوت معنی داری وجود ندارد و همچنین نوع معلولیت نیز در نگرش آنان برای ازدواج هیچ گونه تاثیری ندارد زیرا معلولین مهم ترین مانع را در امر ازدواج احساس حقارت و سرباز بودن برای فرد عادی می دانند.

واژه های کلیدی: ازدواج، نگرش، افراد معلول، افراد سالم،

فهرست مطالب

فصل اول    ۱
کلیات پژوهش    ۱
چکیده    ۲
۱- مقدمه    ۴
۲- بیان موضوع پژوهش و ضرورت اهمیت آن    ۷
۳-  اهمیت موضوع در پژوهش این است که:    ۸
۴- هدف پژوهش:    ۹
۵- سئوال های پژوهش:    ۹
۶-  فرضیه پژوهش:    ۱۰
۷- متغیرهای پژوهش:    ۱۰
۸- تعاریف عملیاتی متغیرها:    ۱۰
فصل دوم    ۱۲
گستره نظری پژوهش    ۱۲
۱-۲ تاریخچه معلولیت(از گذشته تا کنون)    ۱۳
۲-۲ انواع معلولیت    ۲۰
ناشنوایی:    ۲۲
۳- ۲ گروه بندی معلولین جسمی:    ۲۴
۴- ۲ انواع فلج مغزی:    ۲۶
۵ – ۲ مشکلات روانی – اجتماعی معلولین:    ۲۷
۶- ۲ خدمات توانبخشی برای معلولین:    ۳۰
۷ – ۲ مناسب سازی شهری برای معلولین:    ۳۷
۲ – ازدواج و کارکردهای ان:    ۴۳
۹ – ۲ – معلولیت و ازدواج:    ۴۷
فصل سوم    ۵۴
روش پژوهش    ۵۴
۳ جامعه آماری    ۵۵
۲ – ۳ نمونه و روش نمونه گیری    ۵۵
۳-۳ شیوه جمع آوری اطلاعات    ۵۶
۴- ۳ ابزار اندازه گیری    ۵۶
فصل چهارم    ۵۸
روش تجزیه و تحلیل نتایج آماری    ۵۸
روش آماری    ۶۰
تحلیل آماری    ۶۹
فصل پنجم    ۷۰
بحث و بررسی و تفسیر نتایج    ۷۰
۱- ۵- بحث و نتیجه گیری    ۷۱
۲ – ۵ – نتیجه گیری نهایی:    ۷۶
۳- ۵ – محدودیت ها:    ۷۶
۴- ۵ پیشنهادها    ۷۷
منابع :    ۸۷

منابع :

اسلامی نصب ، علی (۱۳۷۲) . روان شناسی جانبازی و معلولیت . انتشارات صفی علیشاه .

حلم سرشت ، پریوش و دل پیشه ، اسماعیل (۱۳۷۱).توانبخشی و بهداشت معلولین . انتشارات چهر .

ساروخانی ، باقر (۱۳۷۵) . مقدمه ای بر جامعه شناسی خانواده . انتشارات سروش اصفهان .

شریفی ، حسن پاشا(۱۳۷۱). روشهای آماری در روان شناسی ، علوم تربیتی ، اجتماعی و … ( علوم رفتاری ) . انتشارات دانا .

صانعی ، صفدر (۱۳۴۹) . بهداشت ازدواج از نظر اسلام . انتشارات بهار .

کلدی ، محمد رضا (۱۳۷۵) و پایان نامه کارشناسی بررسی مشکلات زناشویی معلولین .

نامنی ، محمد رضا (۱۳۶۳) . سیری گذرا در آموزش و بهزیستی معلولین بینایی . تهران : چاپ رودکی .

هالاهان ، دنیل ، پی وکافمن ، جمیز ، ام (۱۳۷۳) . کودکان استثنایی . ترجمه جوادیان ، مجتبی . مشهد : انتشارات آستان قدس رضوی .

– مقدمه

معلولیت از جمله عوامل و نقایص مختل کننده است که می تواند در تمامی ابعاد زندگی انسان اثر گذاشته و در صورت هدایت نشدن، انسان را به پائین ترین مراحل انسانی اش نازل گرداند.

امروزه واژه معلول به افرادی تعلق پیدا می کند که توانائی پائین تری از حد طبیعی، که ناشی از یک نارسائی کالبد شناختی می باشد را دارا می باشند و در نتیجه مشکلات زیادی در همسان سازی با افراد همسن و سال خود پیدا می کنند.آنچه که باید در تعریف معلولیت در نظر گرفته شود تفاوتی است که بین واژه Handi.capped و کلمه Disability وجود دارد کلمه Disability به معنی نقص،و کلمه Handi.capped بعنوان بی فایدگی اجتماعی معلولیت بیان شده است.در اکثر پژوهشهای مربوط به معلولین کلمه Disability را بیشتر به کار برده اند تا، بار ارزشی Handi.capped را دارا نباشد.

 ۱٫Handiccaped

۲٫Disability

بنابر تعریف سازمان بهداشت جهانی، معلول فردی است که در اثر ضایعات ارثی، بیماری و یا حوادث و یا کهولت قسمتی از امکانات بدنی یا روانی خود را بطور دائم یا موقت از دست داده است و از استقلال فردی او در آموختن و یا کارکردن کاسته شده است.(اسلامی نسب، ۱۳۷۲).

معلولین با توجه به محدودیت های زندگی خصوصی، شخصی و خانوادگی از ویژگی های خاص برخوردار بوده و برای موارد مختلف زندگی اعم از آموزش، اشتغال، همسر گزینی به شیوه های خاص متوسل می شوند به نظر می رسد که متغیر سن و جنس در ازدواج معلول مؤثر می باشد و ظاهراً ازدواج مرد معلول با زن معلول رایج تر می باشد.زیرا بسیاری از خانواده ها کمتر حاضرند که فرد معمولی همسر فرزند سالم آنها باشد. مرد معلول از امکانات انتخاب بیشتری نسبت به زن معلول برخوردار بوده است و می تواند از میان افراد سالم یا معلول همسر خود را انتخاب نماید.اما برای زن معلول محدودیت بیشتری وجود دارد، ضمناً ازدواج مرد معلول با زن سالم در صورتی میسر می شود که او دارای ویژگی هایی از قبیل، سن بالا، خانواده با وضعیت اقتصادی پائین و نیز نازیبائی باشد.

بین معلول مادر زادی و معلول غیر مادر زادی از لحاظ موفقیت در انتخاب همسر تفاوت دیده می شود و به نظر می رسد که مشکل معلول مادر زادی در همسر گزینی و ازدواج به مراتب بیشتر از معلول غیر مادر زادی باشد، زیرا احتمال ارثی بودن معلولیت در اثر گذاری آن بر روی فرزندان وجود دارد.        در تحقیقات انجام شده در زمینه بررسی شیوه های همسر گزینی معلولین، نتایج بدست آمده بیانگر این حقیقت است که، متغیرهای بسیار زیادی در امر ازدواج تاثیر می گذارند  و گاه به عنوان عواملی بازدارنده ایفای نقش می کنند آمار نشان می دهد که حدود ۴۵% از افراد جامعه بر اهمیت تاثیر گذاری معلولیت در امر ازدواج واقف هستند.بنظر می رسد که در میان انواع معلولیت، ناشنوایان شانس بیشتری برای تشکیل خانواده را داشته باشند.

  ۲- بیان موضوع پژوهش و ضرورت اهمیت آن

معلولیت یکی از مسائل مهم و پیچیده است که جوامع با آن مواجه هستند عوامل مختلفی که موجب معلولیت ها هستند از گذشته دور وجود داشته و هم اکنون نیز وجود دارد طبق برآورد سازمان بهداشت جهانی ۱۰% جمعیت جهان را، معلولین جسمی، ذهنی و اجتماعی تشکیل می دهند که اختلالات حرکتی و نقص عضو۳% و عقب ماندگی ذهنی۳% ، نابینایی ۲% کری  لالی۲% می باشندو یکی از مشکلات عمده افراد معلول در زمینه ازدواج و همسر گزینی می باشد که بنابر ضرورت این موضوع، پژوهشگر در این پژوهش بر آن است که بداند آیا معلولیت به عنوان عامل بازدارنده می تواند باعث عدم تمایل افراد معلول برای ازدواج با افراد عادی شود؟

 ۳-  اهمیت موضوع در پژوهش این است که:

با نگرش عمیق به پدیده معلولیت روشن می گردد که این پدیده موجب محرومیت های گوناکونی می گردد و فشارهای مختلفی برای افراد معلول به وجود می آورد و از آنجائیکه معلولیت به عنوان یک پدیده اجتماعی اجتناب ناپذیر است مسئولیت هایی را برای عموم و بویژه مسئولین به همراه دارد.این تحقیق می تواند روشن کننده دیدگاههای معلولین در زمینه ازدواج باشد و میزان تمایلات و یا عدم تمایل و بی رغبتی در رابطه با ازدواج با افراد سالم را در میان معلولین منعکس سازد و لذا این پژوهش از آن جهت که در شناسایی و فهرست بندی مسائل اساسی تشکیل دهنده، زیر ساز فکر معلولین در مورد ازدواج و خواستگاه های فکری و عاطفی آنها تلاش می کند، دارای اهمیت ویژه است.

 ۴- هدف پژوهش:

پژوهشگر در این پژوهش سعی در بررسی معلولیت و تاثیرگذاری آن در شیوه نگرش و تمایلات معلولین در انتخاب افراد عادی برای ازدواج دارد.

 ۵- سئوال های پژوهش:

۱- آیا افراد معلول تمایلی نسبت به ازدواج با افراد عادی دارند؟

۲ – چه عواملی موجب عدم تمابل در زمینه ازدواج معلولین با افراد عادی  می باشد؟

۳ – آیا بین نگرش زنان و مردان معلول در رابطه با ازدواج با افراد عادی تفاوتی وجود دارد؟

 ۶-  فرضیه پژوهش:

۱ – بین نگرش زنان و مردان معلول در زمینه ایجاد ارتباط زناشویی با افراد عادی تفاوت وجود دارد.

۲ – نوع معلولیت افراد معلول در تمایل آنان با ازدواج با افراد عادی تاثیر دارد.

 ۷- متغیرهای پژوهش:

متغیر مستقل: معلولیت

متغیر وابسته: نگرش نسبت به ازدواج با افراد سالم

متغیر کنترل کننده: جنسیت

90,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نفقه
  • مقاله ازدواج وطلاق
  • مقاله ازدواج در اسلام
  • مقاله آگاهی دینی و ازدواج جوان
  • مقاله ازدواج در عربستان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.