عنوان :
تعداد صفحات : ۱۴
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
تحقیقات بازار یابی تکنیکی برای بازارشناسی است که خود یکی از ارکان بازار یابی نوین به شمار می رود. تحقیقات بازار یابی دریچه ای از بازار یابی می گشاید و واقعیت های آن را نشان می دهد به بازار یابی کمک می کند،بازار را شناسایی وبه نیاز ها وخواسته های آن پاسخ د هد به طور کلی تحقیقات بازاریابی جزمهم از بازار رقابتی است که سهولت،سرعت ومطلوبیت مبادلات را افزایش داده و شناخت و آگاهی مدیران را بهبود می بخشد.
تحقیقات بازار یابی یکی از نیازهای هر شرکت در چالش های رقابتی است.شاید در گذشته بدلیل کوچکی شرکت ها وشناخت مشتریان محدود شرکت،امکان جمع آوری اطلاعات بازار یابی از مشتریان مستقیما توسط مدیریت وجود داشت.اما گسترش تجارت وتنوع وپراکندگی مشتریان امروز،استفاده از تکنولوژی های نوین در تحقیقات ،بازاریابی را لازم کرده است.
در این مقاله درباره تعاریف تحقیقات بازاریابی، تهدید های عمده در تحقیقات بازاریابی، کاربرد، نقش تحقیقات و بازاریابی در صادرات و فرایند تحقیقات بازاریابی را توضیح می دهد.
واژه های کلیدی: تحقیقات بازاریابی، تهدیدها، کاربرد، صادرات، فرآیند،
مقدمه : ۱
تعاریف تحقیقات بازاریابی : ۲
مقایسه بازاریابی با تحقیقات بازاریابی : ۲
تهدید های عمده در تحقیقات بازاریابی : ۳
کاربرد تحقیقات بازاریابی : ۴
نقش تحقیقات و بازاریابی در صادرات : ۵
دشواری های فراراه اجرای طرحهای بازار یابی در ایران : ۶
فرایند تحقیقات بازاریابی : ۷
مرحله اول: تعریف مسئله ۷
مرحله دوم: تنظیم فرضیه هاست ۷
مرحله سوم: طراحی تحقیق ۷
مرحله چهارم : جمع آوری داده ها ۸
مرحله پنجم: تجزیه وتحلیل یافته ها وارائه نتیجه گیری : ۹
منابع : ۱۱
۱- بابایی ،علی اکبر و همکاران و تحقیقات بازاریابی ؛سنگ پایه برنامه ریزی و نشریه تدبیر
۲- روستا احمد ،ونوس داور ، ابراهیمی و مدیریت بازاریابی و تهران و ۱۳۸۰و انتشارات سمت
امروزه در کشورمان در شرایطی خطیر،حساس وسرنوشت ساز قرار گرفته است.پذیرش یکی از دو گزینه اقتصاد دولتی یا اقتصاد آزاد به موضوع جدی تبدیل شده ولی روند امور جهان و مسائل بین المللی ما را به سمت پذیرش اقتصاد آزاد سوق می دهد.
پذیرش این سبک اقتدصاد ضرورت ایجاد سیستم ها ی جدید را به شرکت ها تحمیل می کند ولی باید صادقانه بپذیریم که حاکم بودن اقتصاد دولتی و وجود مدیریت دولتی در بسیاری از بنگاه های اقتصادی سبب شده که شرکت ها را در پیله ای از حمایت قرار داده ولمس فشارهای رقبا واقتصاد آزاد را برای آنها تقریبا نا ممکن کرده است واز آن طرف هم پذیرش ضرورت ایجاد سیستم های اطلاعاتی نظیر سیستم اطلاعات بازاریابی و انجام تحقیقات بازار را برای چنین مدیرانی دشوار می سازد.
در فضای اقتصاد آزاد تنها شرکت هایی می توانند در دراز مدت زنده بمانند که از روش های بقا برخوردار باشند.شرکت هایی می توانند نبض محیط را حس کنند ودر رسیدن به اطلاعات محیطی توانمند یاشند که در بدترین شرایط نیز با گزینش های درست،حیات خویش را ادئامه دهد.
تحقیقات بازار یابی یکی از نیازهای هر شرکت در چالش های رقابتی است.شاید در گذشته بدلیل کوچکی شرکت ها وشناخت مشتریان محدود شرکت،امکان جمع آوری اطلاعات بازار یابی از مشتریان مستقیما توسط مدیریت وجود داشت.اما گسترش تجارت وتنوع وپراکندگی مشتریان امروز،استفاده از تکنولوژی های نوین در تحقیقات ،بازاریابی را لازم کرده است.
۱- تحقیقات بازار یابی عامل ارتباط مصرف کننده، مشتری وجامعه است.
۲- امکان شناسایی،تعییین فرصت ها ،مسائل و مشکلات بازار یابی را مشکل کرده است.
۳- تحقیقات بازاریابی یخشی از علم بازاریابی آمریکاست با این مضمون که تحقیقات بازاریابی وظیفه ای است برای پیوند مشتری، مصرف کننده ومردم جامعه با بازاریابی از جمع آوری اطلاعات.
۴- آخرین تعریف مربوط به انجمن بازاریابی آمریکاست با این مضمون که تحقیقات بازاریابی وظیفه ای است برای پیوند مشتری،مصرف کننده و مردم جامعه با بازاریابی از طریق جمع آوری اطلاعات.
برای مقایسه کردن بازار یابی وتحقیقات بازاریابی را تعریف می کنیم:
بازار یابی بعنی اداره کردن بازارها برای برقرار کردن روابط ومبادلات جهت ایجاد ارزش وارضای نیازها وخواسته ها.
تعریف دیگر هم عبارت است از تلاش گسترده وهدفمند برای شناسایی وجمع آوری وپردازش،ذخیره سازی و توزیع اطلاعات به منظور کمک رسانی به مدیران در تصمیم گیرهای مرتبط با حل مشکلات واستفاده از فرصت های بازار وبازاریابی.
تعریف تحقیقات بازاریابی عبارت است از : فعالیت هایی که ارتباطات لازم را بین مصرف کنندگان ،خریداران،عامه مردم ومدیران بازاریابی از طریق جمع آوری اطلاعات برقرار می کند.
این اطلاعات اهداف زیرا دنبال می کند :
۱- شناخت وتعریف فرصت ها وتهدیدها و منابع وموانع بازار.
۲-ایجاد،اصلاح وبازاریابی،اقدامات وفعالیت های بازار یابی.
۳- ردیابی،کنترل ونظارت وپیگیری عملکرد بازار یابی.
بامقایسه این تعاریف نتیجه می گیریم که :
بازار یابی مجموعه مربوط به اداره کردن بازار برای انجام مبادله مطلوب است وتحقیقات بازاریابی وسیله ووظیفهای بای بهتد اداره کردن بازار واهداف بازار یابان است. یعنی هر اندازه بازار یابی اصولی تر و مناسب تر باشد فعالیت های بازار یابی مفید تر و موثر تر صورت می گیرد و مدیریت بازار یابی داخلی وخارجی کارا تر خواهد بود.
تحقیقات بازار یابی تکنیکی برای بازارشناسی است که خود یکی از ارکان بازار یابی نوین به شمار می رود. تحقیقات بازار یابی دریچهای از بازار یابی می گشاید و واقعیت های آن را نشان می دهد به بازار یابی کمک می کند،بازار را شناسایی وبهنیاز ها وخواسته های آن پاسخ د هد به طور کلی تحقیقات بازاریابی جزمهم از بازار رقابتی است که سهولت،سرعت ومطلوبیت مبادلات را افزایش داده و شناخت و آگاهی مدیران را بهبود می بخشد.
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .