عنوان :
تعداد صفحات : ۱۸
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
زنان عرب در دورهى قبل از اسلام، نه تنها از حقوق اولیه انسانى بهرهاى نداشتند، بلکه از هر حیوانى پستتر و زبونتر به شمار مىرفتند. با زنان و دختران، مانند چهارپایان رفتار مىکردند و آنان را به صورت کالا در معرض خرید و فروش قرار مىدادند.
زنده به گور کردن دختران در میان پارهاى از اعراب به ویژه طایفه اسد و تمیم رواج داشت. اینان، به خاطر حماقت و نادانى، دخترانشان را زنده به گور مىکردند.
در اعراب عصر جاهلیت، مادر هیچگونه نقشى در سرنوشت فرزندان خویش نداشت و تنها پدر بود که از اختیارات نامحدود درباره فرزندان استفاده مىکرد. حتى مادر با آن همه عواطف مادرى که ودیعه الهى است، نمىتوانست از زنده به گور شدن دختران جلوگیرى کند و ناگزیر شاهد مرگ جانگداز جگرگوشهاش- که قلب کوچکش مالامال از امید به زنده ماندن و زیستن بود- مىشد.
در عصری که جهان، غرق در جهل و نادانی، ظلم و ستم، غارتگری و وحشیگری به سر میبرد، وبه این زندگی افتخار و مباهات میکرد، خداوند پیامبری را برانگیخت که «رحمه للعالمین» بود ومنجی انسانها از سیاهی، او هم با شرک و بتپرستی مبارزه کرد و هم با سنّتها و ضد ّارزشهایی همچون تحقیر و زنده به گور کردن دختران.
پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله این رسالت عظیم را، هم در سخن و هم در عمل انجام میداد. آن حضرت در برخورد با دخترش فاطمه علیهاالسلام همگان را به حیرت وامیداشت. دست دخترش فاطمه علیهاالسلام را میبوسید و میفرمود: «پدرش فدای او باد.» و زمانی که حضرت عازم سفر بود فاطمه علیه السلام آخرین کسی بود که پیامبر از او خداحافظی میکرد و در بازگشت نیز زودتراز هر کسی به دیدن وی میرفت و میفرمود: «بوی بهشت را از دخترم فاطمه استشمام میکنم.» رسول مکرّم اسلام صلیاللهعلیهوآله با این سخنان و برخورد عملی با دخترخود، علاوه بر شناساندن مقام و عظمت اهلبیت علیهمالسلام و تأکید بر ادامه سلسله ولایت و امامت از طریق دختر خود، میخواستند به تمامی انسانها ثابت کنند که در آخرین دین الهی، «دختران وزنان» از کرامت و جایگاه خاصّی برخوردارند. و به حق میتوان پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآله را بنیانگذار تکریم دختران و زنان دانست.
در حدیثی نقل شده است که به رسول گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآله خبر دادند، خداوند به وی دختری عطا کرده است؛ حضرت نگاهی به اصحابش کرد، آثار ناخشنودی را در چهره آنان نمایاند ید. لذا فرمود: «این، چه حالتی است که در شما میبینم؟ خداوند گُلی به من داده است که آن را میبویم و (اگر نگران روزی او هستید) روزی او با خداست.»
آن حضرت با آنکه پسری برای او نماند ولی هرگز شنیده نشد که اظهار گلایه کند .
واژه های کلیدی: عصر جاهلیت، اسلام،جایگاه دختر، پیامبر (ص)،
جایگاه زن در عصر جاهلیت ۱
جنایات نسبت به زنان و دختران ۳
پیشفروشى زن در زمان جاهلیت ۳
نمونه ای از سنگدلی در زمان جاهلیت ۴
زنده به گور کردن فرزندان ۴
اجمالى از داستان دخترکشى اعراب در جاهلیت ۶
جایگاه دختر در اندیشه عترت ۷
پیامبر صلیاللهعلیهوآله و دخترش فاطمه ۷
دختر؛هدیه الهی ۸
ازچشمهسار نور ۹
محبّت الهی بر دختران ۱۰
مجالست با پیامبرصلیاللهعلیهوآله در بهشت ۱۰
دختران را نکشید ۱۱
رحمتهای الهی ۱۱
شادی دختران ۱۱
نشانه سعادت ۱۲
دختران حسناتاند ۱۲
رزق و روزی دختران ۱۲
بانگ فرشتگان ۱۲
برکات اخروی و دنیوی ۱۲
پدردختران ۱۳
پینوشتها: ۱۴
منابع ۱۵
۱ ـ الامام على صوت العداله الانسانیه، ص ۷٫
۲ ـ و لا تقتلوا اولادکم خشیه إملاق. نحن نرزقهم و إیاکم. (اسراء/ ۳۱(
۳ ـ و لا تقتلوا اولادکم من املاق. نحن نرزقکم و ایاهم. (انعام/ ۱۵۱(.
۴ ـ و اذا بشر احدهم بالانثى، ظل وجهه مسودا و هو کظیم. (نحل/ ۵۸ و ۵۹(
۵ـ حقوق زن در اسلام و اروپا، ص ۶۶٫
۶ـ آمنه (س)، مادر پیامبر صلى اللَّه علیه و آله و سلم، پاورقى ص ۳۳٫
۷ ـ نظام حقوق زن در اسلام، ص ۵۶٫
۸ ـ از سقیفه تا نینوا، ص ۸۲٫
۹ ـ الامام على صوت العداله الانسانیه، ص ۷٫
۱۰ ـ و لا تقتلوا اولادکم خشیه إملاق. نحن نرزقهم و إیاکم. (اسراء/ ۳۱).
۱۱ ـ و لا تقتلوا اولادکم من املاق. نحن نرزقکم و ایاهم. (انعام/ ۱۵۱).
۱۲ ـ و اذا بشر احدهم بالانثى، ظل وجهه مسودا و هو کظیم. (نحل/ ۵۸ و ۵۹
زنان عرب در دورهى قبل از اسلام، نه تنها از حقوق اولیه انسانى بهرهاى نداشتند، بلکه از هر حیوانى پستتر و زبونتر به شمار مىرفتند. با زنان و دختران، مانند چهارپایان رفتار مىکردند و آنان را به صورت کالا در معرض خرید و فروش قرار مىدادند.
زنده به گور کردن دختران در میان پارهاى از اعراب به ویژه طایفه اسد و تمیم رواج داشت. اینان، به خاطر حماقت و نادانى، دخترانشان را زنده به گور مىکردند.
این عمل جنونآمیزشان بدان خاطر بود که مبادا دخترانشان در جنگ به اسارت دشمن درآیند و موجب ننگ و عارشان گردند و نیز معتقد بودند، اگر دخترانشان با افراد بیگانه ازدواج کنند، سبب ازدیاد نفوسشان گشته و در نتیجه به روزیشان افزوده خواهد شد و این، موجب شکست اینان مىشود، ولى قرآن کریم علت اصلى کشتن فرزندان را فقر و ندارى و تنگدستى مىداند.
«فرزندانتان را از بیم تنگدستى مکشید. ما به آنان و به شما روزى مىرسانیم.»
«فرزندانتان را از بیم ندارى و تنگدستى مکشید. ما به شما و آنان روزى مىرسانیم.»
در این دو آیه شریفه علت اصلى فرزندکشى بیم ندارى و گرسنگى معرفى شده است.
به هر حال، چه عامل اقتصادى و چه عوامل دیگر، هرچه باشد، سبب شدند که زنده به گور شدن دختران در میان اعراب جاهلى به صورت رسم و عادت درآید و به دیگر قبایل سرایت کند.
قرآن کریم درباره وضع زن در جاهلیت و عکسالعمل مرد نسبت به او چنین مىفرماید: «وقتى به مردى خبر داده مىشد که دخترى پیدا کرده، رنگش از خشم تیره مىشد و از روى شرمندگى از انظار مردم پنهان مىگشت. سپس یا با نهایت بىعلاقگى از دختر نوزاد، نگهدارى مىکرد و یا کودک بىگناه را زیر خاک پنهان مىنمود.»
نحوه دخترکشى در میان قبایل عرب، متفاوت بود. بعضى نوزاد دختر را سر مىبریدند و بعضى دیگر از بالاى کوه پرتاب مىکردند و گروهى نیز در آب غرق مىکردند.
زنان عرب در دورهى قبل از اسلام، نه تنها از حقوق اولیه انسانى بهرهاى نداشتند، بلکه از هر حیوانى پستتر و زبونتر به شمار مىرفتند. با زنان و دختران، مانند چهارپایان رفتار مىکردند و آنان را به صورت کالا در معرض خرید و فروش قرار مىدادند.
زنده به گور کردن دختران در میان پارهاى از اعراب به ویژه طایفه اسد و تمیم رواج داشت. اینان، به خاطر حماقت و نادانى، دخترانشان را زنده به گور مىکردند.
این عمل جنونآمیزشان بدان خاطر بود که مبادا دخترانشان در جنگ به اسارت دشمن درآیند و موجب ننگ و عارشان گردند و نیز معتقد بودند، اگر دخترانشان با افراد بیگانه ازدواج کنند، سبب ازدیاد نفوسشان گشته و در نتیجه به روزیشان افزوده خواهد شد و این، موجب شکست اینان مىشود، ولى قرآن کریم علت اصلى کشتن فرزندان را فقر و ندارى و تنگدستى مىداند.
«فرزندانتان را از بیم تنگدستى مکشید. ما به آنان و به شما روزى مىرسانیم.»
«فرزندانتان را از بیم ندارى و تنگدستى مکشید. ما به شما و آنان روزى مىرسانیم.»
در این دو آیه شریفه علت اصلى فرزندکشى بیم ندارى و گرسنگى معرفى شده است.
به هر حال، چه عامل اقتصادى و چه عوامل دیگر، هرچه باشد، سبب شدند که زنده به گور شدن دختران در میان اعراب جاهلى به صورت رسم و عادت درآید و به دیگر قبایل سرایت کند.
قرآن کریم درباره وضع زن در جاهلیت و عکسالعمل مرد نسبت به او چنین مىفرماید: «وقتى به مردى خبر داده مىشد که دخترى پیدا کرده، رنگش از خشم تیره مىشد و از روى شرمندگى از انظار مردم پنهان مىگشت. سپس یا با نهایت بىعلاقگى از دختر نوزاد، نگهدارى مىکرد و یا کودک بىگناه را زیر خاک پنهان مىنمود.»
نحوه دخترکشى در میان قبایل عرب، متفاوت بود. بعضى نوزاد دختر را سر مىبریدند و بعضى دیگر از بالاى کوه پرتاب مىکردند و گروهى نیز در آب غرق مىکردند.
در میان بعضى قبایل، رسم چنین بود که زنان باردار به هنگام وضع حمل به نقطهاى دور از خانوادههاى خود در صحرا مىرفتند و با کمک زنان دیگر به حفر گودال مىپرداختند تا اگر نوزاد دختر باشد، کودک بىگناه را در میان گودال دفن نمایند و زحمت پدر در به خاک سپردن فرزند، کم شود.
در نتیجه، با کشتن دختران بىگناه از تعداد زنان کاسته مىشد و بالاجبار، هر سه یا چهار مرد با یک زن ازدواج مىکردند. چنین ازدواجى را «ضمد» مىنامیدند. زن، پس از وضع حمل، به ناچار، به شوهران خود مراجعه مىکرد و از میانشان پدرى براى فرزند خویش پیدا مىنمود و نوزاد به هر کدامشان که بیشتر شباهت داشت، تعلق مىیافت و او پدرش محسوب مىشد.
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .