مقاله جنون در حال ارتکاب جرم

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله جنون در حال ارتکاب جرم

تعداد صفحات : ۲۴

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

جنون زوال عقل و شعور است. در مفهوم خاص، جنون مبین نوعی زوال و اختلال در قوای دماغی است. بطوریکه اعمال مجنون فارغ از اختیار و اراده اوست. جنون از عوامل رافع مسئولیت کیفری است. در این نوشتار مفهوم جنون، جنون در قانون مجازات اسلامی و قانون آیین دادرسی کیفری با توجه به تاثیر آن در احراز مسئولیت کیفری و فرآیند دادرسی بررسی خواهد شد. همچنین ضمن بررسی بیماری¬های روانی که ممکن است گاهی به اشتباه جنون تلقی شوند نگاهی گذرا به جنون متهم و آثار آن در حقوق جزای انگلستان نیز خواهیم داشت.

جنون مرتکب جرم،زمانی باعث زوال مسئولیت کیفری است که در حین ارتکاب جرم،موجود باشد و چنانچه جنون و حالت خطرناک مجنون ثابت باشد،باید ترتیبی اتخّاذ شود تا جامعه از خطرات احتمالی رفتار او در آینده مصون بماند. به همین جهت مقنن در مادّه ۵۲ قانون مجازات اسلامی مقرّر می دارد: «هرگاه مرتکب جرم در حین ارتکاب مجنون بوده و یا پس از حدوث جرم مبتلا به جنون شود ،چنانچه جنون و حالت خطرناک مجنون با جلب نظر متخصص ثابت باشد به دستور دادستان تا رفع حالت مذکور در محل مناسبی نگاهداری خواهد شد و آزادی او به دستور دادستان امکان پذیر است. شخص نگهداری شده و یا کسانش می توانند به دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به اصل جرم را دارد مراجعه و به این دستور اعتراض کنند،در این صورت دادگاه در جلسه اداری با حضور معترض و دادستان و یا نماینده او موضوع را با جلب نظر متخصص خارج از نوبت رسیدگی کرده و حکم مقتضی در مورد آزادی شخص نگهداری شده یا تأیید دستور دادستان صادر می کند. این رأی قطعی است ولی شخص نگهداری شده یا کسانش هرگاه علائم بهبودی را مشاهده کردند، حق اعتراض به دستور دادستان را دارند ».

کلمات کلیدی: جرم، مسئولیت کیفری، دادستان، جنون،

فهرست مطالب

مقدمه    ۲
چکیده    ۳
جنون در حال ارتکاب جرم    ۴
جنون از نظر حقوق جزا    ۶
فقدان شعور    ۷
جنون و آثار آن در مسئولیت کیفری    ۱۵
ضوابط قانونی حاکم بر مفاهیم جنون و مجنون  ۱۸

منابع:

کتاب مذاکرات وآراء هیات عمومی دیوان عالی کشور سال ۱۳۷۵

دفترمطالعات وتحقیقات دیوان عالی کشور ، چاپخانه روزنامه رسمی

مقدمه:

از نظر حدود مسؤولیت جزائی: جنون در حال ارتکاب جرم به هر درجه که باشد رافع مسؤولیت کیفری است (ماده ۵۱ ق. م. ا.). به علاوه در جنون ادواری، شرط رفع مسؤولیت کیفری، جنون در حین ارتکاب جرم است (تبصره ۲ ماده ۵۱ قانون مزبور) نگاهداری مجنون در محل مناسب تا رفع جنون و حالت خطرناک مجنون با جلب نظر متخصص و به دستور دادستان در ماده ۵۲ ق. م. ا. پیش بینی شده است.

بایسته های حقوق جزای عمومی (۱-۲-۳)؛صفحه ۲۴۷

جنون در حال ارتکاب جرم:

الف . تعریف و ماهیت جنون .

برای تعریف و شناخت حالت جنون ضابطه و معیار روشن و مشخصی وجود ندارد . جنون را معمولاً اختلال روانی یا « از خود بیگانگی » می خوانند ، ولی این دو اصطلاح هم مشکلی را حل نمی کند زیرا خود محتاج تعریف و تشریح بیشتر است . نکته ای که باید مورد توجه

۵۰۳

قرار گیرد آن که جنون ، و به طور کلی « رفتارهای انحرافی » مفاهیمی نسبی و فرهنگی هستند .

در بعضی از کشورهای شرقی بسیاری از مردم ، اجنه و سایر موجودات غیر قابل رویت را در سرنوشت بشر مؤثر می شناسند ، در حالی که در یک جامعه مادی غربی معمولاً شخصی را که ادعا می کند با ارواح و سایر موجودات غیر قابل رویت روابط خاصی برقرار کرده است ، از لحاظ روانی بیمار می دانند و به درمان روانی او می پردازند . خودسوزی بوداییان و خودکشی ژاپنی ها ممکن است به نظر ما جنون آمیز باشد ، در حالی که خود این ملت ها آن را از پسندیده ترین و ارزنده ترین اعمالی می دانند که باید در شرایط خاص صورت گیرد . در بعضی جوامع ابتدایی ، و بعضی جوامع موجود در کشورهای غربی ، افراد بدون هیچ گونه لباس و پیرایه زندگی کرده خود را به طبیعت نزدیک تر احساس می کنند ، در حالی که اگر زن یا مردی لخت و عریان در خیابان های تهران ظاهر شود ما او را دیوانه یا اخلاقاً فاسد می شناسیم . به طور خلاصه در هر جامعه ناتوانی شدید فرد را در تطبیق دادن رفتار و فکر خود با معیارها و ضوابط جاری زمان ، انحراف و در موارد بارزتر ، جنون می نامند . به این ترتیب خود جنون یک مفهوم کاملاً فرهنگی است و حتی نوع افکار و احساساتی که شخص دیوانه را احاطه می کند و آزار می دهد محصول مفاهیم و روحیاتی است که در فرهنگ یک جامعه رواج دارد . با این توضیح که در مواردی که جنون علت روانی دارد ، غالباً وسیله ای برای فرار از واقعیات تلخ زندگانی دوران بلوغ است . شخص بالغ از طریق جنون رابطه خود را به طور کامل با دنیای عینی خارج قطع می کند و به دوران شیرین تخیلات و عدم مسئولیت کودکی باز می گردد و به این ترتیب به زندگانی خود ادامه می دهد . در این موارد طرز فکر و حالت شخص دیوانه به کودکان ( و کسانی که به جادوگری اعتقاد دارند ) شبیه می شود و مکانیسم های روانی و فکری دوران کودکی در او به ظهور می رسد . و بسته به این که در یک جامعه و محیط خاص ، چه مسائلی۵۰۴

از نظر فکری و عاطفی به کودکی تعلیم شده باشد ، دیوانه روانی – یعنی شخصی که جنون او صرفاً معلول عوامل جسمانی نیست – همین خصوصیات را از خود بروز می دهد .

ب . جنون از نظر حقوق جزا .

قانون جزای سال ۱۸۱۰ کشور فرانسه که برای اولین بار مجانین را از مسئولیت جزایی معاف داشته تعریفی از جنون به دست نمی دهد . در سایر این قوانین اروپایی هم تعریف مشخصی از جنون نشده است . این امر از یک جهت ممکن است مفید باشد ،

25,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله تأثیر حاشیه نشینی در وقوع جرم
  • مقاله مروری بر جرم کلاهبرداری در حقوق ایران
  • تحقیق عوامل وقوع جرم
  • پایان نامه جرم و بزهکاری
  • مقاله تأثیر خانواده، مدرسه و سایر نهادهای اجتماعی در بروز جرم و جنایت در جامعه
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.