مقاله حجاب و عفاف

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله حجاب و عفاف

تعداد صفحات : ۴۱

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

حجاب و پوشش برای بانوان و توجه به حریم  عفاف  و حراست  از  اصلی ترین سنگر زنان و از مهمترین و عمیق ترین و سودمندترین  قانون  آفرینش برای آنها و جامعه  است . حجاب  سنگر حفظ عفت و معرفت شخصیت زن  و جامعه  ، سنگر حفظ زیبایی و شکوه زن ، سنگر حفظ شخصیت  و وقار زن ، سنگر حفظ اخلاق فردی و اجتماعی  وسنگر و دژ   برای حفظ مرزها و شیرازه های روابط  مختلف بود و کیان  خانه  و خانواده  را از هر گونه  انحراف  و گمراهی و به هم پاشیدگی  حفظ  میکند .

امیر مومنان علی (ع)  در  یکی  از  گفتارهایش  می فرماید  :  در آخر الزمان که بدترین زمانهاست ، زنان بی  حجاب  و برهنه آشکار شوند و با زینت و آرایش بیرو ن آیند  . آنان از  مرز  دین خارج شده اند و در فتنه ها وارد گشته اند و به سوی  شهوت ها تمایل و شتاب دارند . حرام ها را حلال کنندو سرانجام در  دوزخ گرفتار  عذاب  ابدی  خواهند شد .

درباره لزوم حجاب و پوشش اسلامی برای زنان و علت وفلسفه پیدایش آن نظرها متفاوت است اما آنچه که در تمام نظرات نقطه مشترک دارد این است که حجاب  یعنی جلوگیری از چشم چرانی مردان و خود آرایی زنان . حجاب یعنی حفظ حرمت وکرامت زن ، حجاب  یعنی جلو گیری ازدامنه فساد . پوشش اسلامی سد محکم و  سنگر نیرومند وتیغ برنده ای رای رویارویی با استعمار بوده وهست . از نظر سیاسی حربه محکمی بر ضد مستکبران می باشد و وسیله عمیقی برای استقلال خواهد بود .

آیین اسلام کاملترین فاکتور سعادت بشر برای همیشه هستی است حجاب را پوشش و حریم عفت و حیا قرار داده و اگر او این حریم را آگاهانه به خوبی حفظ کند عامل مؤثری برای مبارزه با تجمل گرائی و ایستادگی در برابر هجوم فرهنگ مبتذل غرب خواهد بود .

واژه های کلیدی: حجاب، فلسفه پوشش، قرآن کریم  ، جامعه، بی حجابی

فهرست مطالب

تقدیم به    ۲
آرایش معنوی    ۳
مقدمه    ۴
گل  عفاف    ۶
واژه حجاب    ۸
تاریخچه ی حجاب    ۹
فلسفه ی حجاب    ۱۰
حدود پوشش    ۱۳
روایات مرتبط با حجاب    ۱۵
حجاب از  نظر قران    ۱۹
بدحجابی    ۲۹
به نام او    ۳۰
آثار فردی و اجتماعی حجاب    ۳۰
راههای مبارزه با بی حجابی و بد حجابی    ۳۵
نتیجه سخن    ۳۷
منابع و مآخذ    ۳۸

منابع و مآخذ

قرآن کریم
تنبیه الخواطر ، ۳۲۳
وسائل ، ج ۳ ، ص ۳۳۹
حجاب بیانگر شخصیت زن ، ص ، ۲۴
پوشش کاربرد و منافع دیگری نظیر حفظ بدن در برابر سرما و گرما و تعیین جنسیت و هویت صنفی نیز دارد که به موضوع بحث ارتباطی ندارد
الکافی ، ج ۵ ، ص ۲۲۲
شهید مطهری در کتاب مسأله حجاب عوامل فوق را بررسی و نقد قرار داده است .
فروع کافی ، ج۵ ، ص ۳۲۴
محدث نوری ، مستدرک الوسایل ،ج۱۴ ، ص ۲۵۵ ، باب ۷۰ .

مقدمه 

 ستایش  آفریدگاری  را سزد که انوار ارواح را قبل ای خلقت اجساد  به عرصه  ظهور آورده  و در عهد است  بر صدق ربوبیت  خویش با افراد  بشر عهد و میثاق  را استوار فرموده است .

یکی از امتیازات بشر ، پوشیدن لباس است ، پوشش انسان از نظر ه گستره  زمانی و و مکانی  تقریباً به قدمت حیات بشر و بهوسعت  مناطق  جغرافیایی  قابل سکونت  زمین است و همه آئین  ها ، ملل  و مناطق  جهان  را در بر می گیرد .

پوشش زن در  برابر مرد بیگانه  یکی  از  مسائل  مهم اسلامی  و از  مظاهر  لزوم  حریم میان  مردنو زنان  اجنبی  است  . یکی از  پردامنه ترین  موضوعاتی که در  دنیای  امروز راجع  به زن و حیات  اجتماعی او مطرح است  ، موضوع  ستر  با حجاب زنان می باشد و این مسئله ای که بحث های  موافق و مخالف بسیاری را در جوامع  غربو شرق برانگیخته  است  . مسئله  پوشش  و حفظ عفت خاص دنیای  اسلام  و حتی ادیان  دیگر نیست  . براساس  زمینه فطری  حتی  جوامع اولیه  و به دور از تمدن و مذهب  هم آنرا  مورد توجه قرار داده  اند . بنابراین مسئله پوشش و عفاف  در  همه  جوامع  و ملل  به صورت های گوناگون  کم و بیش وجود داشته  است  ،  اما با آمدن  اسلام  این مسئله  به عنوان  یک  حکم  تکلیفی  و ضروری بای  زنان  تعیین  گردید .

فلسفه  پوشش در  فرهنگ  اسلامی همان آرامش روانی ، استحام  پیوند خانوادگی  ، استواری اجتماعی و با ارزش بودن  و محترم  شمردن زن می باشد . علت اینکه دستو پوشش در  اسلام اختصاص  به زن یافته این است که میل به خودنمایی و خو آرایی  مخصوص  زنان است  و از طرف دیگر  در  مرد همواره  غریزه جنسی فق العاده قوی است که اورا به شدت نسبت  به زن علاقه مند میکند .

حجاب و پوشش برای نانوان و توجه به حریم  عفاف  و حراست  از  اصلی ترین سنگر زنان و از مهمترین و عمیق ترین و سودمندترین  قانون  آفرینش برای آنها و جامعه  است . حجاب  سنگر حفظ عفت و معرفت شخصیت زن  و جامعه  ، سنگر حفظ زیبایی و شکوه زن ، سنگر حفظ شخصیت  و وقار زن ، سنگر حفظ صحیح ارتباط هاو رشته ای اجتماعی ، سنگر حفظ اخلاق فردی و اجتماعی  وسنگر و دژ   برای حفظ مرزها و شیرازه های روابط  مختلف بود و کیان  خانه  و خانواده  را از هر گونه  انحراف  و گمراهی و به هم پاشیدگی  حفظ  میکند .

 با توجه به اهمیت  و ضرورت  حفظ  حجاب در  حراست  و نگهداری  از  حریم  خانه و خانواده  و تأثیر آن در استحکام  و استواری امعه  ،  گردآوری و به منظور آشنا سازی و آگاهی  افراد ازاین موضوع  لازم  و متناسب  به نظر  رسید  . امید است مورد  توجه  خوانندگان  محترم  قرار گیرد  .

گل  عفاف

هیچ باغبانی  را سرزنش  نمی کنند که چرا دور باغ  خود حصار و پرچین  کشیده است ، چون باغ بی دیوار ، از آسیب مصون نیست و میوه  و محصولی برای  باغبان  نمی ماند .

 هیچ کس هم با نام  آزادی دیوار  خانه خود را بر نمی دارد و شبها  در حیاطش را باز نمی گذارد ، چون خطر  رخنه دزد ، جدی است .

 هرچیزی که قیمتی  باشد ، مطمئناً  در صد مراقبت از آن بالا تر می رود ، که نفیس تر  باشد ، بیم ربودن  و غارت بیشتر است  و مواظبت ، لازمتر .

 اگر در شیشه عطر  را باز بگذاری  عطرش  می پرد  . اگر رشته  مرواریدت  را در گنجینه  و صندوق نگذاری  و در آن  را نبندی گم می شود . اگر  در  مقابل  پنجره  خانه ات ، توری نزنی از  نیش پشه ها و مزاحمت  مگسها در  امان  نخواهی  بود .

 وقتی  راه ورود  پشه ها  را می بندی ، خود را « مصون » ساخته ای نه « محدود» و زندانی  . وقتی  در  خانه  را ی بندی ، یا پشت پنجره  اتاقت  پرده  می آویزی خانه خود را از ورود بیگانه  و نگاههای مزاحم  در  چناه  قرار داده ای ، نه  که خود را در قید ئ بند ئ حصار افکنده  باشی .

 اگر برای ایمنی  از  خطر ها و آسودگی از  مزاحمان  ، خود را بپوشانی ، نه کسی ایراد می گیرد ، و اگر هم  ایراد بگیرد  اعتنا  نمیکنی ، چرا  که سنخنش  را بی منطق  و ناآگاهانه  می دانی و می بینی  .

 اینکه دل  باید  پاک  باشد  بهانه ای برای گریز جاهلانه  از  همین  مصونیت  است  و آویختن  به شاخه «لاقیدی » و گرنه  از  دل پاک  هم نباید  جز نگاه  و رفتار پاک  برخیزد  . ظاهراً « آینه  باطن است و … از  کوزه  همان  برون  تراود که در اوست »

زن به خاطر  ارزش و کرامتی که دارد باید محفوظ بماند و خود را حراج نگذارد  و در بازار سوداگران  شهوت ، خود رابه بهای  چند نامه و نگاه و لبخند  نفروشد . زن به خاطر لطافتی که دارد ، نباید در دستهای خشن کامجویان  دیو ست ، که نقاب مهربانی و عشق  به جهره دارند ، پژمرده  شود و پس از آنکه  گل عصمتش  را چیدیند ، او را دور اندازند  یا زیر پایشان  له کنند .

زن به خاطر  عصمتی که دارد  و میراث دار پاکی  مریم است ، نباید بازیچه هوس و آلوده   به ویروس گناه گردد . گوهر عفاف و پاکی  ، کم ارزشتر از طلاو پول و محصول  باغ و وسایل خانه نیست .

« دزدان  ایمان  و غارتگران  شرف نیز  فراوان  هستند .» سادگی و خامی است که کسی خود را در معرض دید و تماشا نگاهای مسموم و چشمانی  ناپاک قرار دهد و به دلیر یجلو ه گری  بپردازد و خیال  کند  بیمار دلان و رهزنان  عفاف  را به وسوسه نمی اندازند و از زهر نگاهها و نیش په ها شهوت  در اکمام می ماند .

بعضی از  « نگاه ها » ، ویروس « گناه» منتشر میکند ، و بعضی  از  چهره ها حشره  مزاحمت جمع می کنند ، خراب کردن  همه دیوار ها و برداشتن  همه پرده ها و با گذاشتن  همه پنجره ها  ، نشانه  ی تیره  اندیشی  است ، نه روشنفکری  علامت  جاهلیت  است نه  تمدن ! .

 می گویی نه ؟ به طومار کسانی نگاه کن که پس از  رسوایی  و بی آبرویی ، با دو دست پشیمانی  بر سر غفلت  خویش  می زنند  و بر جهالت  خود اعنت  می فرستند  . کسانی که از « جماعت رسوا » نگریزند  « رسوای  جماعت » می شوند !

آنکه  ایمان را به لقمه ای  نان می فروشد ، آنکه یوسف زیبایی را با جند سکه ی بی ارزش عوض کند ، آنکه « کودک عفاف »را جلوی صدها گرگ گرسنه می برد و به تماشا می گذارد ، روزی هم « پشت دیوار  ندامت » اشک حسرت  بر دامن  پشیمانی  خواهد ریخت  ، در آخرت  هم در آتش بی پروایی  خود خواهد ساخت . از اول  باید مراقب بود این کاسه ی چینی نشکند و این جام بلورین  ترک بر ندارد .

40,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله کشف حجاب در زمان رضا خان
  • مقاله ریشه های بدحجابی زنان
  • پایان نامه حجاب و پوشش در عصر صفوی
  • مقاله حجاب
  • مقاله حجاب
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.