عنوان :
تعداد صفحات : ۴۱
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
حجاب و پوشش برای بانوان و توجه به حریم عفاف و حراست از اصلی ترین سنگر زنان و از مهمترین و عمیق ترین و سودمندترین قانون آفرینش برای آنها و جامعه است . حجاب سنگر حفظ عفت و معرفت شخصیت زن و جامعه ، سنگر حفظ زیبایی و شکوه زن ، سنگر حفظ شخصیت و وقار زن ، سنگر حفظ اخلاق فردی و اجتماعی وسنگر و دژ برای حفظ مرزها و شیرازه های روابط مختلف بود و کیان خانه و خانواده را از هر گونه انحراف و گمراهی و به هم پاشیدگی حفظ میکند .
امیر مومنان علی (ع) در یکی از گفتارهایش می فرماید : در آخر الزمان که بدترین زمانهاست ، زنان بی حجاب و برهنه آشکار شوند و با زینت و آرایش بیرو ن آیند . آنان از مرز دین خارج شده اند و در فتنه ها وارد گشته اند و به سوی شهوت ها تمایل و شتاب دارند . حرام ها را حلال کنندو سرانجام در دوزخ گرفتار عذاب ابدی خواهند شد .
درباره لزوم حجاب و پوشش اسلامی برای زنان و علت وفلسفه پیدایش آن نظرها متفاوت است اما آنچه که در تمام نظرات نقطه مشترک دارد این است که حجاب یعنی جلوگیری از چشم چرانی مردان و خود آرایی زنان . حجاب یعنی حفظ حرمت وکرامت زن ، حجاب یعنی جلو گیری ازدامنه فساد . پوشش اسلامی سد محکم و سنگر نیرومند وتیغ برنده ای رای رویارویی با استعمار بوده وهست . از نظر سیاسی حربه محکمی بر ضد مستکبران می باشد و وسیله عمیقی برای استقلال خواهد بود .
آیین اسلام کاملترین فاکتور سعادت بشر برای همیشه هستی است حجاب را پوشش و حریم عفت و حیا قرار داده و اگر او این حریم را آگاهانه به خوبی حفظ کند عامل مؤثری برای مبارزه با تجمل گرائی و ایستادگی در برابر هجوم فرهنگ مبتذل غرب خواهد بود .
واژه های کلیدی: حجاب، فلسفه پوشش، قرآن کریم ، جامعه، بی حجابی
تقدیم به ۲
آرایش معنوی ۳
مقدمه ۴
گل عفاف ۶
واژه حجاب ۸
تاریخچه ی حجاب ۹
فلسفه ی حجاب ۱۰
حدود پوشش ۱۳
روایات مرتبط با حجاب ۱۵
حجاب از نظر قران ۱۹
بدحجابی ۲۹
به نام او ۳۰
آثار فردی و اجتماعی حجاب ۳۰
راههای مبارزه با بی حجابی و بد حجابی ۳۵
نتیجه سخن ۳۷
منابع و مآخذ ۳۸
قرآن کریم
تنبیه الخواطر ، ۳۲۳
وسائل ، ج ۳ ، ص ۳۳۹
حجاب بیانگر شخصیت زن ، ص ، ۲۴
پوشش کاربرد و منافع دیگری نظیر حفظ بدن در برابر سرما و گرما و تعیین جنسیت و هویت صنفی نیز دارد که به موضوع بحث ارتباطی ندارد
الکافی ، ج ۵ ، ص ۲۲۲
شهید مطهری در کتاب مسأله حجاب عوامل فوق را بررسی و نقد قرار داده است .
فروع کافی ، ج۵ ، ص ۳۲۴
محدث نوری ، مستدرک الوسایل ،ج۱۴ ، ص ۲۵۵ ، باب ۷۰ .
ستایش آفریدگاری را سزد که انوار ارواح را قبل ای خلقت اجساد به عرصه ظهور آورده و در عهد است بر صدق ربوبیت خویش با افراد بشر عهد و میثاق را استوار فرموده است .
یکی از امتیازات بشر ، پوشیدن لباس است ، پوشش انسان از نظر ه گستره زمانی و و مکانی تقریباً به قدمت حیات بشر و بهوسعت مناطق جغرافیایی قابل سکونت زمین است و همه آئین ها ، ملل و مناطق جهان را در بر می گیرد .
پوشش زن در برابر مرد بیگانه یکی از مسائل مهم اسلامی و از مظاهر لزوم حریم میان مردنو زنان اجنبی است . یکی از پردامنه ترین موضوعاتی که در دنیای امروز راجع به زن و حیات اجتماعی او مطرح است ، موضوع ستر با حجاب زنان می باشد و این مسئله ای که بحث های موافق و مخالف بسیاری را در جوامع غربو شرق برانگیخته است . مسئله پوشش و حفظ عفت خاص دنیای اسلام و حتی ادیان دیگر نیست . براساس زمینه فطری حتی جوامع اولیه و به دور از تمدن و مذهب هم آنرا مورد توجه قرار داده اند . بنابراین مسئله پوشش و عفاف در همه جوامع و ملل به صورت های گوناگون کم و بیش وجود داشته است ، اما با آمدن اسلام این مسئله به عنوان یک حکم تکلیفی و ضروری بای زنان تعیین گردید .
فلسفه پوشش در فرهنگ اسلامی همان آرامش روانی ، استحام پیوند خانوادگی ، استواری اجتماعی و با ارزش بودن و محترم شمردن زن می باشد . علت اینکه دستو پوشش در اسلام اختصاص به زن یافته این است که میل به خودنمایی و خو آرایی مخصوص زنان است و از طرف دیگر در مرد همواره غریزه جنسی فق العاده قوی است که اورا به شدت نسبت به زن علاقه مند میکند .
حجاب و پوشش برای نانوان و توجه به حریم عفاف و حراست از اصلی ترین سنگر زنان و از مهمترین و عمیق ترین و سودمندترین قانون آفرینش برای آنها و جامعه است . حجاب سنگر حفظ عفت و معرفت شخصیت زن و جامعه ، سنگر حفظ زیبایی و شکوه زن ، سنگر حفظ شخصیت و وقار زن ، سنگر حفظ صحیح ارتباط هاو رشته ای اجتماعی ، سنگر حفظ اخلاق فردی و اجتماعی وسنگر و دژ برای حفظ مرزها و شیرازه های روابط مختلف بود و کیان خانه و خانواده را از هر گونه انحراف و گمراهی و به هم پاشیدگی حفظ میکند .
با توجه به اهمیت و ضرورت حفظ حجاب در حراست و نگهداری از حریم خانه و خانواده و تأثیر آن در استحکام و استواری امعه ، گردآوری و به منظور آشنا سازی و آگاهی افراد ازاین موضوع لازم و متناسب به نظر رسید . امید است مورد توجه خوانندگان محترم قرار گیرد .
هیچ باغبانی را سرزنش نمی کنند که چرا دور باغ خود حصار و پرچین کشیده است ، چون باغ بی دیوار ، از آسیب مصون نیست و میوه و محصولی برای باغبان نمی ماند .
هیچ کس هم با نام آزادی دیوار خانه خود را بر نمی دارد و شبها در حیاطش را باز نمی گذارد ، چون خطر رخنه دزد ، جدی است .
هرچیزی که قیمتی باشد ، مطمئناً در صد مراقبت از آن بالا تر می رود ، که نفیس تر باشد ، بیم ربودن و غارت بیشتر است و مواظبت ، لازمتر .
اگر در شیشه عطر را باز بگذاری عطرش می پرد . اگر رشته مرواریدت را در گنجینه و صندوق نگذاری و در آن را نبندی گم می شود . اگر در مقابل پنجره خانه ات ، توری نزنی از نیش پشه ها و مزاحمت مگسها در امان نخواهی بود .
وقتی راه ورود پشه ها را می بندی ، خود را « مصون » ساخته ای نه « محدود» و زندانی . وقتی در خانه را ی بندی ، یا پشت پنجره اتاقت پرده می آویزی خانه خود را از ورود بیگانه و نگاههای مزاحم در چناه قرار داده ای ، نه که خود را در قید ئ بند ئ حصار افکنده باشی .
اگر برای ایمنی از خطر ها و آسودگی از مزاحمان ، خود را بپوشانی ، نه کسی ایراد می گیرد ، و اگر هم ایراد بگیرد اعتنا نمیکنی ، چرا که سنخنش را بی منطق و ناآگاهانه می دانی و می بینی .
اینکه دل باید پاک باشد بهانه ای برای گریز جاهلانه از همین مصونیت است و آویختن به شاخه «لاقیدی » و گرنه از دل پاک هم نباید جز نگاه و رفتار پاک برخیزد . ظاهراً « آینه باطن است و … از کوزه همان برون تراود که در اوست »
زن به خاطر ارزش و کرامتی که دارد باید محفوظ بماند و خود را حراج نگذارد و در بازار سوداگران شهوت ، خود رابه بهای چند نامه و نگاه و لبخند نفروشد . زن به خاطر لطافتی که دارد ، نباید در دستهای خشن کامجویان دیو ست ، که نقاب مهربانی و عشق به جهره دارند ، پژمرده شود و پس از آنکه گل عصمتش را چیدیند ، او را دور اندازند یا زیر پایشان له کنند .
زن به خاطر عصمتی که دارد و میراث دار پاکی مریم است ، نباید بازیچه هوس و آلوده به ویروس گناه گردد . گوهر عفاف و پاکی ، کم ارزشتر از طلاو پول و محصول باغ و وسایل خانه نیست .
« دزدان ایمان و غارتگران شرف نیز فراوان هستند .» سادگی و خامی است که کسی خود را در معرض دید و تماشا نگاهای مسموم و چشمانی ناپاک قرار دهد و به دلیر یجلو ه گری بپردازد و خیال کند بیمار دلان و رهزنان عفاف را به وسوسه نمی اندازند و از زهر نگاهها و نیش په ها شهوت در اکمام می ماند .
بعضی از « نگاه ها » ، ویروس « گناه» منتشر میکند ، و بعضی از چهره ها حشره مزاحمت جمع می کنند ، خراب کردن همه دیوار ها و برداشتن همه پرده ها و با گذاشتن همه پنجره ها ، نشانه ی تیره اندیشی است ، نه روشنفکری علامت جاهلیت است نه تمدن ! .
می گویی نه ؟ به طومار کسانی نگاه کن که پس از رسوایی و بی آبرویی ، با دو دست پشیمانی بر سر غفلت خویش می زنند و بر جهالت خود اعنت می فرستند . کسانی که از « جماعت رسوا » نگریزند « رسوای جماعت » می شوند !
آنکه ایمان را به لقمه ای نان می فروشد ، آنکه یوسف زیبایی را با جند سکه ی بی ارزش عوض کند ، آنکه « کودک عفاف »را جلوی صدها گرگ گرسنه می برد و به تماشا می گذارد ، روزی هم « پشت دیوار ندامت » اشک حسرت بر دامن پشیمانی خواهد ریخت ، در آخرت هم در آتش بی پروایی خود خواهد ساخت . از اول باید مراقب بود این کاسه ی چینی نشکند و این جام بلورین ترک بر ندارد .
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .