مقاله خواص خاک

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله خواص خاک

تعداد صفحات : ۱۸

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

زهکشی آب قسمت پایین منطقه ریشه، D [mmd-1] ازطریق الگوی تحلیلی سیزون و سایرین (۱۹۸۰) محاسبه شد که بر اساس مقادیر مشخص شده برای خواص هیدرولیک خاک است.

ما از یک تجزیه و تحلیل آماری استفاده کرده ایم که بر اساس ۲۵ سال اطلاعات و داده‌های آب و هوایی است. این روش جواب‌هایی به این سوال که «چقدر» و «چندبار» آبیاری برای یک رشته از محصولات در منطقه آکالند، در هر سطح معینی از ریسک یا خطر معینه موفقیت موردنیاز است، داد.

تغییر در مقدار بارندگی و زهکشی با استفاده از یک تابع چگالی احتمال گاما (PDF) توصیف شد، در حالیکه تغییر یا تنوع در آبیاری با استفاده از یک PDF گاوسی توصیف شد. الگوی مصرف آب گیاهان به راحتی پارامتر‌سازی می‌شود و می‌توان برای هر ترکیب خاکی ـ گیاهی با استفاده از داده‌ها و اطلاعات تاریخی آب و هوا اجرا کرد. نتایج حاصل از این تحقیق و بررسی اخیراً توسط شورای منطقه ای مورد استفاده قرار می‌گیرد تا توزیع‌های خاص حق آب را بسنجد. این الگو بعداً می‌توانست برای تعیین روش آبیاری خوب، حتی در زمان واقعی، توسعه داده‌شود و به یک ابزار حمایتی تصمیم گیری تبدیل شود.

واژه های کلیدی: خواص خاک، توازن آب، توزیع گاما، زهکشی، بارندگی

فهرست مطالب

مقدمه    ۱
خواص خاک    ۲
تجزیه و تجلیل آماری محاسبات تعادل یا توازن آب    ۳
نتایج    ۴
توزیع گاما برای بارندگی و زهکشی    ۱۲
توزیع احتمال نرمال برای ET و آبیاری:    ۱۴
منابع    ۱۵

منابع

دکتر حق پرست تنها ، محمد رضا ، ۱۳۷۲ . خاکریزان زراعی . انتشارات دانشگاه رشت

زرین کفش ، منوچهر و سعادت لاجوری . ناصر . ۱۳۴۸ . علوم خاکشناسی . انتشارات ابوریحانی

دکتر کدوانی ، پرویز ، ۱۳۵۶ ، حفاظت منابع طبیعی خاک . انتشارات دانشگاه تهران  .

رستگاری ، محمد علی . ۱۳۷۷ :‌زراعت عمومی . انتشارات برهمند .

مشایخی ، علی و ۱۳۴۸ . خاک و حاصلخیزی آن انتشارات اصفهان

طراح داود . ۱۳۶۱ کشاورزی و یاغداری . انتشارات امیر کبیر

تانهیل . ایوان ترجمه عماری (ک) . ۱۹۵۳ آب و هوا . انتشارات نیل .

مقدمه

زهکشی آب قسمت پایین منطقه ریشه، D [mmd-1] ازطریق الگوی تحلیلی سیزون و سایرین (۱۹۸۰) محاسبه شد که بر اساس مقادیر مشخص شده برای خواص هیدرولیک خاک است. الگوی زهکشی از معادله ریچارز بدست می‌آید که حرکت و جابجایی عمودی آب را از طریق خاک یکنواخت توصیف می‌کند:

(۵)

که  مقدار آب حجمی [m3m-3] است،  k (قابلیت) هدایت هیدرولیکی  [ms-1] است،  H، رأس کلی هیدرولیکی  [m]است که پتانسیل ماتریک خاک h[m]  منهای رأس گرانشی کلی و  z[m] شامل می‌شود و  t زمان  [s] است. برای یک «گرادیان یا شیب واحد» دررأس پتانسیل کلی، یعنی Dh /dz ، و رابطه مناسب ، سیزون وسایرین(۱۹۸۰) نشان دادند که ما می‌توانیم یک رابطه خطی بین عمق کلی آب در نمای خاک،  W[m]، و لگاریتم زمان  [t]پیش‌بینی کنیم،

(۶)

هم  y وهم  C عوامل وابسته به خاک هستند. معادله (۶) زهکشی آزاد از یک نمای خاک یکنواخت را فقط تحت تأثیر جاذبه و در غیاب یک جدول آب کم عمق تخمین می‌زند. برای این بررسی و مطالعه، ما مورد یک تابع هدایت هیدرولیکی با قانون توان شکل زیر را بررسی می‌کنیم:

(۷)

که   و  KSبه ترتیب حداکثر مقادیر هدایت هیدرولیکی و مقدار آب خاک را نشان می‌دهند، و یک عامل شیبی است که نشان می‌دهد وقتی آب زهکشی می‌شود، هدایت هیدرولیکی چقدر سریع کاهش می‌یابد. این معادله، از بکارگیری تابع هدایت با قانون توان ما پیروی می‌کند (سیزون و سایرین)، که در آن داریم:

(۸)

برای اهداف عملی، ما علاقمند به میزان کلی آب ذخیره شده در منطقه ریشه هستیم، بنابراین Z = ZR، عمق ریشه‌ها، را تعیین می‌کنیم. میزان آب زهکشی شده در زیر منطقه ریشه،  D[m/d]، در مدت زمان یک روز بعداً به صورت زیر محاسبه می‌شود‍:

(۹)

که  wi[m] میزان آب ذخیره شده در سطح مقطع خاک، بین سطح خاک و عمق ZR، در روز قبلی است. پارامترهای فشرده مورد نیاز برای ارزیابی زهکشی آبی که از منطقه ریشه خارج می‌شود، سه مقدار ثابت  C,A,y هستند.

چاپاز (۱۹۸۷) نشان داد که معادله (۹) توصیف خوبی از زهکشی پایین منطقه رشد پیچک کیوی و مرتعی که در خاک پوکِکُهی رشد می‌کنند، در اختیار می‌گذارد.

خواص خاک

برای ارزیابی این زهکشی خاک خارج از منطقه ریشه نیاز به دو خاصیت خاک می‌باشد. اول اینکه از یک تراوایی سنج دیسکی (پروکس و وایت، ۱۹۸۸) برای بدست آوردن یک توصیف در جای اصلی خود هدایت هیدرولیکی خاک در حدود رأس فشار ۲۰- تا حدود  mm 150-  استفاده ‌شد، که نزدیک به اشباع است. داده‌ها و اطلاعات تراوایی سنج دیسکی مقیاسی از هدایت هیدرولیکی خاک های اشباع شده،  ks[ms -1] را فراهم می‌سازند. این خاصیت در کنترل ورود آب به خاک ونیز حرکت روبه پایین آب توسط جاذبه ضروری و مهم است. ما همچنین نیاز به ویژگی حفظ و نگهداری آب خاک داریم چون این خاصیت، توانایی خاک‌ها را برای «نگهداری آب» در سوراخ ها و منفذهای خاک تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. داده‌ها و اطلاعات مختص ویژگی های حفظ و نگهداری آب خاک با استفاده از آمیزه ای از دستگاه هاین و اندازه‌گیری‌های صفحه‌ای فشار نمونه‌های خاک تعیین شدند (جیم وات). یک رابطه بروکس وکُرِی برای منحنی حفظ و نگهداری آب هماهنگ شد و برای ارزیابی و برآورد پارامتر   معادله ۷، فرم تقریبی تابع هدایت هیدرولیکی (ون گنوشتن ، ۱۹۸۰) مورد استفاده قرار گرفت.

تجزیه و تجلیل آماری محاسبات تعادل یا توازن آب

ماهیت نامشخص بارندگی در طول ماههای تابستان برنامه‌ریزی آبیاری را مشکل می‌سازد. برای برآورد تغییرپذیری در هریک از مؤلفه های تعادل یا توازن آب، از یک روش آماری استفاده می‌کنیم. برای تعیین شرایط آبیاری، بریک اساس سالانه برای هر یک از محصولاتی که در منطقه پوکِِکُهی رشد می‌کنند، از یک دوره ۴ هفته ای برای هر یک از ماههای سال استفاده کردیم.

با توجه به محاسبات توازن آب دراز مدت، یک توزیع احتمال برای کل بارندگی، آبیاری کاربردی، مصرف آب محصولات و زهکشی ایجاد کردیم که برای هر دوره ۲۸ روزه در سرتاسر سال صورت می‌گیرد. بخاطر «زمان انتظار» ویژه بین زمان های زهکشی و بارندگی که در الگوی گاما تلویحی است، توزیع های زهکشی و بارندگی با یک تابع چگالی احتمال گاما (PDF) مقایسه می‌شوند (لارسن و مارکس، ۱۹۸۶). توزیع های متناظر آبیاری و مصرف آب محصولات با یک تابع چگالی احتمال گاوسی مقایسه می‌شوند. جزئیات تابع های PDF نرمال و گاما در ضمیمه یا پیوست بیان می‌شوند.

15,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق خاک و زراعت
  • برچسب ها : , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.