مقاله روند کسری بودجه در ایران

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله روند کسری بودجه در ایران

تعداد صفحات : ۱۴

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده :

بودجه مهم ترین ابزار برای دستیابی به وظیفه ثبات اقتصادی ( شامل اهدافی از قبیل تثبیت قیمتها ، اشتغال کامل و رشد اقتصادی ) می باشد . برای رسیدن به اهداف ثبات اقتصادی که منجر به تعادل در اقتصاد کلان خواهد شد ، دولتها می باید توجه خود را معطوف به تخصیص بهینه بودجه نمایند . در کشورهای در حال توسعه فقدان سرمایه گذاری بخش خصوصی و کمبود عرضه کل سبب استفاده از سیاست کسری بودجه می شود .

هدف مقاله حاضر بررسی چگونگی سیر کسری بودجه در ایران و عوامل تأثیرگذار بر تداوم داشتن کسری بودجه در کشور است . در این مقاله نظرات کلاسیکها و کینزینها و ریکاردوئی ها را مطرح کردیم . پس به کسری بودجه در ایران پرداختیم و میزان کسرهای بودجه در بعضی سال های پس از انقلاب را مطرح کردیم و راه های مؤثر بر این کسری که بیشتر وابسته بودن به نفت ، عدم سرمایه گذاری خصوصی ، نپرداختن به دریافت های مالیات و نداشتن برنامه بودجه ریزی مناسب از عوامل اصلی آن است .

واژه های کلیدی: روند کسری بودجه، کینزیها، دیدگاه برابر ریکاردویی، نفت ،  سرمایه گذاری خصوصی ، مالیات

فهرست مطالب

چکیده     ۴
مقدمه     ۵
کسری بودجه     ۶
مبانی نظری     ۷
کینزینها     ۷
دیدگاه برابر ریکاردویی     ۸
نتیجه گیری     ۱۳
منابع     ۱۴

منابع :

( احمد جعفری صمیمی ، محمد علیزاده ، خسرو عزیزی ) ، بررسی رابطه بلندت مدت کسری بودجه و عملکرد اقتصاد کلان در ایران ، ۸۵، سال ششم شماره چهارم

پرویز محمد زاده ، بررسی رابطه بین کسری بودجه و تقاضای پول در ایران ، ۸۷ دکتر فیروزه عزیزی ، کسری بودجه و تورم در ایران ۱۳۵۴-۱۳۸۳ ، سال سوم شماره ششم ، ۸۵

کامران نیکی اسکویی ، میررستم اسدالله زاده مالی ، محبوبه زمانیان ، بررسی نقش مالیات در توضیح نوسانات کسری بودجه ، ۸۸

ابراهیم حسینب نسب ، مهدیه رضا قلی زاده ، بررسی ریشه های مالی تورم در ایران ( با تأکید بر کسری بودجه ) ، ۸۸ ، سال دهم ، شماره اول

شهزاد برومند جزی ، آزاد مهر کهرام ، اثر کسری بودجه و نرخ ارز بر کسری حساب جاری تراز پرداخت های خارجی ایران ، ۸۴

مقدمه :

تخصیص ، توزیع و ثبات وظایف اقتصادی دولت شناخته می شوند . بودجه مهم ترین ابزار برای دستیابی به وظیفه ثبات اقتصادی ( شامل اهدافی از قبیل تثبیت قیمتها ، اشتغال کامل و رشد اقتصادی ) می باشد . برای رسیدن به اهداف ثبات اقتصادی که منجر به تعادل در اقتصاد کلان خواهد شد ، دولتها می باید توجه خود را معطوف به تخصیص بهینه بودجه نمایند . در کشورهای در حال توسعه فقدان سرمایه گذاری بخش خصوصی و کمبود عرضه کل سبب استفاده از سیاست کسری بودجه م شود . ( احمد جعفری صمیمی ، ۱۳۸۵ ) . طی ده های اخیر یکی از متغیرهای مهم تأثیرگذار در اقتصاد کشورها ، کسری بودجه است . کسری بودجه می تواند اثرات گسترده ای بر متغیرهای مهم نرخ بهره ، نرخ تورم ، سرمایه گذاری ، تقاضای کل متقاضای پول از خود بر جای گذارد . بررسی تحولات اقتصادی دهه های اخیر کشور حاکی از آن است که اقتصاد ایران همواره دستخوش کسری بودجه و این کسری اثرات و تبعات زیادی بر اقتصاد کشور داشته است ( پرویز محمد زاده ، ۱۳۸۷) . در باب این مقاله این سؤال مطرح می شود که میزان کسری بودجه در دولت های مختلف چقدر بوده است ؟ و عوامل تأثیرگذار در کسری بودجه ایران چیست ؟ در این مقاله ابتدا به تعریف کسری بودجه پرداخته ، سپس مبانی نظری آن را توضیح داده ، سپس به روند کسری بودجه در ایران می پردازیم و در آخر نتیجه گیری .

کسری بودجه :

کسری بودجه چنین تعریف می شود : « هرگاه علاوه بر مخارج سالیانه مملکتی که در اعتبارات لازم در بودجه برای آنها منظور شده است ، در طول سال خرج فوق العاده ای پیش آید و اعتبار منظور شده تکافوی مخارج را نفماید ، دولت لایحه بخصوصی جهت تحصیل اعتبار جدید به مجلسیشنهاد می کند . » با توجه به این ماده قانونی کسری بودجه عبارتست از : فزونی هزینه های دولتی بر درآمدهای آن در یک دوره زمانی که عموماً یکسال در نظر گرفته می شود . از یک دید می توان کسری بودجه را به سه دسته تقسیم کرد : الف ) کسری بودجه اداری ب ) کسری بودجه ساختاری ج ) کسری بودجه ادواری ( پرویز محمد زاده ، ۱۳۸۷ ) .

در کشورهای در حال توسعه فقدان سرمایه گذاری بخش خصوصی و کمبود عرضه کل سبب استفاده از سیاست کسری بودجه می شود . این سیاست باید هماهنگی عرضه کل صورت گیرد . در غیر این صورت نه تنها رکود را برطرف نمی کند ، بلکه تورم شدیدی به بار خواهد آورد و اثرات نامساعدی بر متغیرهای کلان اقتصادی بر جا خواهد داشت . دولت نیز باید با افزایش آن بخش از مخارج خود که تکمیل کننده مخارج سرمایه گذاری بخش خصوصی است ، زمینه فعال بخش خصوصی در اقتصاد را فراهم نماد . بنابران با این گونه سیاست کسری بودجه می توان بر اجزای تقاضای کل تأثیر گذاشت . این نوع سیاست کسری بودجه امروزه در کشورهای در حال توسعه به عنوان یک ابزار سیاستی مهم تلقی می شود . کینز و طرفدارانش از چنین سیاستی در اقتصاد دفاع کرده اند . ( احمد جعفری صمیمی ، ۱۳۸۵ ) .

 مبانی نظری :

کلاسیکها معتقدند که دولت خوب دولتی است که حداقل درآمد و هزینه را داشته باشد و در امور اقتصادی دخالت نکند . در نتیجه استفاده از ابزارهای سیاست مالی مانند سیاست کسری بودجه مورد قبول این اقتصاد دانان ( آدام اسمیت و فرید من ) نمی شود و تعادل در بودجه یک اصل تلقی می شود . ( احمد جعفری صمیمی ، ۱۳۸۵ ) . کلاسیک ها بر این عقیده اند که در صورت کسری بودجه دولت در نهایت به سیاست تورم روی خواهد آورد . ( کامران نیکی اسکویی ، ۸۸ ) .

15,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • پروژه حسابداری بودجه
  • مقاله نقش درآمدهای نفتی در بودجه
  • مقاله نقش بودجه جامع در نظام جدید مدیریتی
  • مقاله بودجه
  • مقاله بودجه ریزی عملیاتی
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.