مقاله سازمان های مجازی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله سازمان های مجازی

تعداد صفحات : ۲۹

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

تحقیق حاضر به بررسی سازمانهای مجازی و همچنین مواردی همچون مفهوم چرخه حیات، انواع، مزایا و معایب سازمانهای مجازی می پردازد.

امروزه، با توجه به توسعه و گسترش تکنولوژی ارتباطی و اطلاعاتی و همچنین فراگیر شدن شبکه های کامپیوتری نظیر اینترنت، مفهوم مجازی بودن در تصورات عمومی و زندگی روزمره انسانهای سده بیست و یکمی وارد شده واین امر موجب شده است تا افراد در داخل و خارج از سازمانها، چیز جدیدی به نام فضای مجازی را تجربه کنند.امروزه، کودکان با بازیهای رایانه‌ای در فضای مجازی با دوستان مجازی خود سر مست از بازیهای سرگرم کننده می‌شوند.

سازمان مجازی، یک نوع خاص از سازمان شبکه ای است که با استفاده از آخرین فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی مانند اینترنت، مراودات و همکاری با اشخاص و سازمانهای دیگر را خارج از فضا، زمان و مرزهای سازمانی امکان پذیر می سازد.

در سازمان مجازی، عامل مهمی که مجازی بودن را تعیین می‌کند، واگذاری فعالیتها به سازمانهای دیگر و تامین خدمات و کالا با همکاری واحدهای خارجی و اتحاد با آنهاست. هر قدر این واگذاری گسترده تر باشد، سازمان بسوی مجازی بودن بیشتری حرکت کرده است. پس میزان مجازی بودن سازمانها را می توان به روی یک پیوستار که در یک سوی آن، سازمانهای پارندی ودر سوی دیگر آن سازمانهای بدون مرز (با بیشترین درجه مجازی)قرار دارد، نشان داد.

 واژه های کلیدی: سازمانهای مجازی، چرخه حیات، سازمان پارندی، سازمان شبکه ای، سازمانهای بدون مرز

فهرست مطالب

چکیده    ۱
مقدمه    ۲
سازماندهی و ضرورت پرداختن به ساختارهای جدید    ۴
سازماندهی    ۴
سازمانهای مجازی، شکل جدید سازمان    ۸
خصوصیات سازمانهای مجازی    ۱۱
چرخه زندگی سازمانهای مجازی    ۱۲
مفهوم سازمان‌های مجازی    ۱۴
انواع سازمانهای مجازی    ۱۹
۱- سازمان پارندی یا سازمان با واحدهای مستقل: (MODULAR ORGANIZATION)    ۱۹
۲- سازمان شبکه‌ای‌: (NETWORK ORGANIZATION)    ۲۰
۳- سازمانهای بدون مرز : (BARRIER FREE)    ۲۱
مزایای سازمانهای مجازی    ۲۲
معایب سازمانهای مجازی    ۲۳
محدودیتهای تشکیل و توسعه سازمانهای مجازی در ایران    ۲۴
نتیجه گیری    ۲۵
منابع    ۲۶

منابع

۱- حیدری تفرشی، غلامحسین- یوسفی، رضا و خدیوی، اسدالله، ۱۳۸۱، نگرش نوین به نظریات سازمان و مدیریت در جهان امروز، انتشارات فراشناختی اندیشه.

۲- منوریان، عباس، ۱۳۷۸، طراحی ساختار سازمانی، مرکز آموزش مدیریت دولتی.

۳- استیفن رابینز، رفتار سازمانی (جلد سوم )، مترجمان : دکتر علی پارسائیان و دکتر سید محمد اعرابی، دفتر پژوهشهای فرهنگی، ۱۳۸۰٫

۴- استیفن رابینز، مبانی رفتار سازمانی، مترجمان : دکتر علی پارسائیان و دکتر سید محمد اعرابی، دفتر پژوهشهای فرهنگی، ۱۳۸۱٫

۵- ریچارد ال.دفت، تئوری و طراحی سازمان(جلد۱و۲)، مترجمان : دکتر علی پارسائیان و دکتر سید محمد اعرابی، دفتر پژوهشهای فرهنگی، ۱۳۷۹٫

۶- سید رضا جوادین، مبانی سازمان و مدیریت، نشر نگاه دانش، ۱۳۸۲٫

مقدمه

در اوایل قرن بیستم زمانی که ژول ورن نویسنده شهیر فرانسوی داستانهایی همچون‌: سفر به کره ماه، ۲۰ هزار فرسنگ زیر دریا، دور دنیا در هشتاد روز و… را به رشته تحریر در آورد، خوانندگان داستانهایش اورا نویسنده ای تخیل گرا با رویاهای شیرین و مهیج شناختند و شاید خوشبین ترین طرفداران وی نیز نمی توانستند تصور کنند که پیشرفت علم و تکنولوژی در دهه های بعد به آن حد برسد که امروزه سخن گفتن از ساخت مجتمع های مسکونی در ماه و اعزام تورهای تفریحی به آن و یا زیر دریاها امری ممکن و محتمل محسوب می شود و امروزه حتی شاهد جنگهای فرامدرن با زیر دریاییهای اتمی که بمراتب از زیر دریایی کاپیتان نمو (قهرمان داستانهای ژول ورن) پیچیده تر و عجیب تر است و هواپیماهای با سرعت مافوق صوت دور دنیا را در چند ساعت می پیماید، هستیم.

اندیشه پیدایش سازمانهای مجازی که اولین بار توسط پیتر دراکر (Peter F.Drucker) در آغاز دهه ۱۹۵۰ با انتشار کتاب «جهان فرا مدرن با حضور کارکنان اندیشه مدار» مطرح شد، در ابتدا همانقدر رویا پردازانه بود که درمورد رمانهای ژول ورن مطرح شد. حتی بعدها که در سال ۱۹۷۰ الوین تافلر (Alvin Toffler) ایده خلق سازمانهای مجازی را بسط و گسترش داد، کمتر کسی تصور می کرد که فناوری ارتباطات و اطلاعات به آن حد از پیشرفت برسد که در سازمانهای سده بیست و یکمی کار در فضای مجازی امری اجتناب ناپذیر محسوب شود. چه بخواهیم چه نخواهیم، باید بپذیریم که شرایط کسب و کار امروزه بسیار متفاوت تر از گذشته است و عواملی همچون جهانی شدن و جهانی سازی، پیشرفتهای شگرف در صنعت رایانه، سرعت سرسام آور جابه جایی اطلاعات، تسهیلات هرچه بیشتر برقراری ارتباطات، تغییرات روز به روز محیط‌های بازار یابی، تغییرات پیاپی در سلیقه ها و ذائقه های مشتریان و فزونی یافتن سطح توقعات و انتظارات آنان و… ایجاب می‌کند که ما جهت پاسخگویی سریع و صحیح به این تغییرات، بدنبال ساختارهای نوین و مناسب باشیم. چرا که ساختارهای سنتی (گروههای بزرگ از کارکنان با تشکیلات منسجم سلسله مراتبی و تمرکز اختیارات بالا ) که زمانی از لحاظ اقتصادی توجیه پذیر بود، دیگر جوابگوی این محیط رقابتی و متغیر نیست و می بایست طرحی نو در اندازیم.

سازمانهای مختلف رویکردهای متفاوتی در این زمینه داشته اند و برخی از سازمانهای معتبر همچون: IBM، جنرال الکتریک، مایکروسافت، نایکی، ریبوک، دل، شرکت فیلم سازی فاکس قرن بیستم و… اشکال مختلف سازمانهای مجازی را بر گزیدند و در این راه بسیار موفق نیز بوده‌اند.

سازماندهی و ضرورت پرداختن به ساختارهای جدید

ریچارد ال.دفت (تئوری و طراحی سازمان، ص ۱۹) سازمان را دارای چهار ویژگی می داند: (ریچارد ال .دفت، تئوری و طراحی سازمان، ص ۱۹)

۱)یک نهاد اجتماعی است

۲) مبتنی برهدف است

۳) ساختار آن بصورتی آگاهانه طرح ریزی شده و دارای سیستمهای فعال و هماهنگ است

۴)با محیط خارجی ارتباط دارد.

سازماندهی

در مورد سازماندهی نیز تاکنون تعاریف متعددی توسط اندیشمندان سازمانی مطرح شده، که به چند مورد آن اشاره می‌شود:

– سازماندهی عبارت است از فعالیتهای گروه‌بندی، انتصاب و فراهم کردن شرایط لازم جهت اعمال قدرت برای انجام وظایف سازمانی و همچنین ساختار سازمانی چارچوبی است که مرزهای رسمی و فعالیتهای درون سازمانی را تعریف می‌کند. (لسلی دبلیو.ریو و دیگران، ص ۲۰۴، ۲۰۰۰)

– سازماندهی عبارت است از فرایند واگذارکردن و هماهنگی وظایف و منابع برای رسیدن به اهداف سازمان. یکی از موارد مهم در هماهنگ سازی نیروی انسانی واگذاری مشاغل و وظایف گوناگون به کارکنان است .(رابرت ان .لیوسیر، ص ۱۱‌، ۱۹۹۷)

– سازماندهی یک نوع فعالیت دوره ای مستمر بوده و در بر گیرنده طراحی کارها و دسته بندی فعالیتها بصورت وظایف، مشاغل و پست سازمانی است. بنابراین می توان گفت، سازماندهی عبارت است از فرآیندی که بر اساس آن تقسیم کار، تعیین مراتب و تنظیم روابط بمنظور کسب اهداف، امکان‌پذیر می‌شود.

منظور از ساختار سازمانی فرایندی است که در آن، فعالیتهای سازمانی تقسیم، سازماندهی و هماهنگ می شوند.(سید رضا جوادین، مبانی سازمان و مدیریت، ص ۳۶۲)

30,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نگرشی نوین به نظریات سازمان و مدیریت در جهان امروز
  • مقاله سازمان و مدیریت زمان در دانشگاه مجازی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.