مقاله طلاق و عواقب آن در خانواده

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

مقاله طلاق و عواقب آن در خانواده

تعداد صفحات :۴۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

طلاق مهمترین عامل از هم گسیختگی ساختار بنیادی ترین بخش جامعه، یعنی خانواده است. لذا در این تحقیق سعی داریم به بررسی ماهیت طلاق وعوامل مهم آن درخانواده بپردازیم.

خانواده مهمترین نهاد اجتماعی موجود در جوامع انسانی است و از نظر تکوین شخصیت و پرورش آن در فرزندان و نحوه ی کیفیت آن از حیث تطابق بعدی فرد در جامعه دارای آثار وسیعی می باشد، میزان سازگاری و کیفیت روابط عاطفی زن و شوهر و دیگر کسانی که هسته ی اصلی خانواده را تشکیل می دهند و نیز نقش آموزشی خانواده و اهمیت آن در رشد شخصیت ، روابط عاطفی فرزند و خانواده مسایل روانی – جسمی ناشی از حیات خانوادگی- هر یک از این جنبه ها در ساختن قالب کلی شخصیت کودک مؤثر هستند، اگر به طلاق منجر شود ، اثرات آن بیشتر متوجه کودکان خانواده است که دل به عنایت و مهر والدین گرم داشته و خانه را مرکز امید و پناهگاه خویش می شناسند، اگر پدران و مادران بدانند طلاق و جدایی چه محرومیتی را برای فرزندان پدید می آورد و دل نازک طفل را چگونه شکند و او را از چه لذاتی محروم می سازد، شاید هرگز تن به این کار در ندهند، جدایی پدر و مادر از یکدیگر کودک را به اختلال عاطفی دچار می سازد، حالت افسردگی برای او پدید می آورد و در مواردی قدرت اراده و اندیشه را از او باز می ستاند و در کل او را چنان پریشان می سازد که اثرات شوم آن مادام العمر عارض کودک است. جدایی از والدین به خاطر طلاق در وضع تحصیلی کودک هم اثر می گذارد، توان فعالیت و حتی ورزش را از او می گیرد. ستیزهای خانواده که سرانجام به جدایی و طلاق می انجامد، رفتاری است نا بهنجار و غیر طبیعی، گاهی کسانی که به چنین کاری دست می زنند تصورش هم برای آدمی چندش آور است .

واژه های کلیدی: طلاق، خانواده، کودکان

 فهرست مطالب

چکیده   ۴
مقدمه   ۵
مفهوم طلاق   ۶
دیدگاه کلی در زمینه طلاق   ۷
خانواده در اسلام و ایران : طلاق   ۱۰
طلاق در تمدن های مختلف یا تاریخچه طلاق   ۱۰
بررسی و مقایسه اثرات مثبت و سوء تفویض اختیار طلاق به مرد یا زن یا هردو   ۱۱
طلاق در آیات و روایات   ۱۲
آیه اول از سوره طلاق   ۱۲
آیه دوم از سوره طلاق    ۱۲
اقسام طلاق   ۱۴
تفاوت طلاق خلع با مبارات   ۱۶
ارکان طلاق   ۱۷
ماهیت طلاق   ۱۷
دلایل واگذاری اختیار طلاق به مرد   ۱۸
فدیه   ۱۹
اثرات و عوارض طلاق   ۲۰
چرا طلاق تجویز شده؟   ۲۱
عوامل مؤثر در وقوع طلاق   ۲۳
عامل زیستی موثر در وقوع طلاق   ۲۴
عوامل روانی و اخلاقی مؤثر در بروز طلاق   ۲۵
۱ ـ عدم توافق اخلاقی    ۲۵
۲ ـ بدبینی و بیماری سوء ظن    ۲۶
۳ ـ رعایت ادب و تراکت    ۲۶
۴ ـ ناهماهنگی روابط جنسی و عدم رعایت نیاز جنسی یکدیگر    ۲۷
۵ ـ سرد مزاجی زن    ۲۸
طلاق و کنترل اجتماعی   ۲۸
کنترل اجتماعی از طریق اجتماعی شدن   ۲۹
کنترل اجتماعی از طریق وجدان جمع   ۳۰
کنترل اجتماعی از طریق فشار   ۳۰
طلاق در سال ۸۲   ۳۶
تهران رتبه اول طلاق   ۳۶
زندگی بعد از طلاق   ۳۸
نمایشگاه طلاق در اتریش   ۴۰
طلاق خاموش، کودکان خاموش   ۴۲
مرجع   ۴۶

مرجع

 

۱-     طلاق وعواقب آن

۲-    فرهنگ عمید

۳-    منتخب اللغات

۴-    کتاب محمد حسن فرجادی ،استاد دانشگاه تهران- perisian Article

مقدمه

زن و شوهر دو عنصر اصلی و رکن تشکیل دهنده سازمان خانواده هستند ، آمیختگی،تناسب وهمگونی شخصیت و خصایص فردی آنان شرط اولیه و غیرقابل انکار سازگاری ،تفاهم و همدلی و تأمین کننده بقاء و سعادت نیک بختی خانواده است و چنانچه روحیات زن و شوهر با یکدیگر تطابق نداشته باشند و نوع نگرشها و انتظارات و خواسته های آنان ناهمخوان و متعارض باشد . مطالعه و برقراری ارتباط و انجام توقعات و انتظارات طرفین با موانع جدی روبرو
می گردد و کار به طلاق منجر می شود . طلاق را از مهمترین پدیده های حیات انسانی تلقی می کنند . این پدیده دارای اضلاعی به تعداد تمامی جوانب و اضلاع جامعه انسانی است : نخست یک پدیده ی روانی است زیرا بر تعادل روانی نه تنها دو انسان، بلکه فرزندان ، دوستان و نزدیکان آنان اثر می نهد . می توان گفت جامعه ای که در آن طلاق از حدی متعارف تجاوزکند هرگز از سلامت برخوردار نخواهد بود . طلاق ازدیدگاهی دیگر یک پدیده ارتباطی است .بدین سان ، در جامعه ای که فاقد ارتباطات سالم ، درست و طبیعی است،پیوند یا رابطه زناشویی نیز استثناء نیست . پیوندهای ازدواج بزودی برقرار می شوند ، بزودی نیز قطع می گردند . پس توجه به طلاق نه تنها از دیدگاه فرد به عنوان انسان و فرزندانش مهم است ، بلکه از دیدگاه جامعه ، فرهنگ ، اقتصاد و حتی جمعیت نیز قابل اعتناست .

مفهوم طلاق

طلاق در لغت به معنی جدا شدن زن و مرد ، رها شدن از قید نکاح و رهائی از زناشوئی است و به بیان برخی رها شدن از قید نکاح است درعرف وعام معنای جدائی از آن در ذهن متبادر می شود . بعضی طلاق را در معنی بیزاری به کار برده اند . باید بین طلاق و مفاهیم نزدیک مثل فسخ تمایز قائل شد . در فسخ قطع قرارداد زوجیت است بدون آنکه با تشریفات خاص طلاق همراه باشد . به بیان دیگر آنچه « مجرایابی» طلاق خوانده می شود در فسخ زن از مهر محروم است و روابط زوجیت به طور کامل قطع می شود ، حال آنکه در بعضی از اقسام طلاق امکان بازگشت به زندگی زناشویی قبلی در پایان عده بدون ازدواج وجود دارد .

دیدگاه کلی در زمینه طلاق

طلاق شعله ی محبت را خاموش می کند، عشق ها را به کینه و دشمنی بدل می سازد، ضعف های یکدیگر را در برابر چشم هم بزرگ می نماید. حتی سبب می شود که آنان فقط نقاط منفی یکدیگر را ببیننند، هر کدام سعی دارد دیگری را متهم سازد و زمینه را برای سقوط او فراهم نماید، زنی مهربان یک باره لجباز می شود و مردی با چنان عظمت و وقار یک باره عیب جو می شود و این همه برای پاره کردن رشته ی الفت هاست. یکی از بزرگترین خطراتی که در زندگی همه ی انسان ها وجود دارد، طلاق است، جدایی و طلاق بیشتر متوجه کودکان خانواده است که دل به عنایت و مهر والدین گرم داشته و خانه را مرکز امید و پناهگاه خویش می شناسند، اگر پدران و مادران بدانند طلاق و جدایی چه محرومیتی را برای فرزندان پدید می آورد و دل نازک طفل را چگونه شکند و او را از چه لذاتی محروم می سازد، شاید هرگز تن به این کار در ندهند، جدایی پدر و مادر از یکدیگر کودک را به اختلال عاطفی دچار می سازد، حالت افسردگی برای او پدید می آورد و در مواردی قدرت اراده و اندیشه را از او باز می ستاند و در کل او را چنان پریشان می سازد که اثرات شوم آن مادام العمر عارض کودک است. جدایی از والدین به خاطر طلاق در وضع تحصیلی کودک هم اثر می گذارد، توان فعالیت و حتی ورزش را از او می گیرد. ستیزهای خانواده که سرانجام به جدایی و طلاق می انجامد،

رفتاری است نا بهنجار و غیر طبیعی، گاهی کسانی که به چنین کاری دست می زنند تصورش هم برای آدمی چندش آور است . برای یک زوج تحصیل کرده و بالغ با داشتن فرزندانی در کنار، فرزندانی که همین والدین کم احساس و کم عاطفه آنها را به این جهان هستی آورده و اکنون با یک تصمیم نابخردانه آنها را تنها و بی کس رها می کنند و دنبال هوس های جدیدی با فرزندان جدیدی می روند. به هم ریختن کانون گرم خانواده، گناهی نابخشودنی و غیر قابل توجیه ناسازگاری خطایی است فردی، تعرضی است از جانب انسانی به انسانی دیگر که با قدری گذشت و تساهل در موارد بسیاری قابل جبران است، چه بسا خطا کننده، خود بر سر عقل آید و از کرده پشیمان شود، ولی ستیزه و طلاق خطا و گناهی است اجتماعی؛ گسستن سنگ بنای اجتماع است، در هم ریختن شالوده ی زندگی است، ازدواج امری است مربوط به دو فرد، ستیزه و نهایت طلاق امری است اجتماعی که صدمه و زیان آن به جامعه می رسد، عشق جوان ها را به تشکیل خانواده سست می کند و اعتماد اجتماعی را سلب و مخدوش می سازد. پس طلاق امری است ناموجه می توان خانواده را در دو جهت عام و خاص در نظر گرفت، خانواده به معنی عام آن در قدیم بیشتر مورد توجه بوده است و پدر و مادر، فرزندان و تمام افرادی را شامل می شود که در قانون مدنی به ترتیب اولویت می توانند از ما ترک دیگیری سهم الارثی داشته باشند، اما خانواده به معنی خاص عبارت است از شوهر، زن و فرزندان آنها با وجود اینکه قوانین ما خانواده را دقیقا تعریف نکرده و برای اعضای خانواده، شخصیت حقوق متساوی قایل نیست. خانواده قدیمی ترین و کهن ترین هسته ی طبیعی است که از بدو پیدایش بشر وجود داشته است. در واقع خانواده حکم سلول را در ساختمان اندام موجودات دارد. خانواده کانون حفاظت خانوادگی و اجتماعی است که بسیاری از نویسندگان و حقوقدانان درباره ی آن سخن گفته اند، حاصل جمع پدیده آمده از خلاق خانواده هایی است که آن جامعه از آنها تشکیل یافته است. نیمی از جمعیت ایران به واسطه ی تنگ نظری های مردانه از فعالیت های اجتماعی دور مانده اند، به طوری که از قدرت فکری و توان بانوان کمتر در جهت بهسازی و سازندگی کشور استفاده می شود که امید است مسئولین و ست اندرکاران متوجه این نقیصه ی بزرگ در روند بکارگیری نیرو و توان های اجتماعی، در ساختار بهتر جامعه استفاده نمایند و از تنگ نظری و بد اندیش ها دست بردارند و راه را برای ورود هر چه بیشتر بانوان در کوشش های اجتماعی باز کنند. اگر به این جنبه های انسانی حقوق زن توجه بیشتری شود، منشا ستیزه های خانواده کمتر شده و از جدایی زن و مرد و انحراف فرزندان رها شده جلوگیری می شود و در نهایت به جامعه ای از سلامت جسم و روان خواهیم رسید که کمتر دچار ستیزه و جدایی می گردد. براساس تحقیقات و مطالعات انجام شده، دو عامل وراثت و محیط سهم بسزایی در میزان زهکاری دارند، اما سوابق نشان می دهد که نه وراثت و نه محیط هیچ کدام به تنهایی نمی توانند عامل ایجاد جرم باشند، بلکه زمینه ی ارثی فرد، همراه با خصوصیات خلقی و محیطی و تاثیری که افراد دیگر در زندگی انسان دارند، می تواند سبب بروز جرم باشد. خانواده مهمترین نهاد اجتماعی موجود در جوامع انسانی است و از نظر تکوین شخصیت و پرورش آن در فرزندان و نحوه ی کیفیت آن از حیث تطابق بعدی فرد در جامعه دارای آثار وسیعی می باشد، میزان سازگاری و کیفیت روابط عاطفی زن و شوهر و دیگر کسانی که هسته ی اصلی خانواده را تشکیل می دهند و نیز نقش آموزشی خانواده و اهمیت آن در رشد شخصیت ، روابط عاطفی فرزند و خانواده مسایل روانی – جسمی ناشی از حیات خانوادگی- هر یک از این جنبه ها در ساختن قالب کلی شخصیت کودک مؤثر هستند و امروزه طرح هر کدام از این مباحث اختصاص به یکی از رشته های جامعه شناسی و روان شناسی پیدا کرده است.

خانواده در اسلام و ایران : طلاق

 طلاق یکی از مواردی است که در روابط خانوادگی اسلام ، بحث برانگیز است. از جهت مفهومی و تاریخی ، پیوند طلاق و احکام طلاق را با سایر احکام اسلام بررسی می کنیم .

طلاق بمعنای از بند رهانیدن است . و در اصطلاح عبارت است از ازاله قید نکاح دائم . به عبارت دیگر طلاق به معنای گشودن پیوند زناشویی با واژه مخصوص یا اشاره و نوشته ایی است که جایگزین آن باشد .

طلاق جزء احکام تأسیسی اسلام نیست ، بلکه در جامعه ای که اسلام ظهور کرد طلاق موجود بود اما اسلام با ایجاد اصلاحاتی نسبت به آن و مناسب با سایر احکام و مقررات خود ، حکم طلاق را امضاء کرد .

طلاق در تمدن های مختلف یا تاریخچه طلاق

 در تمدن سومری ها : طلاق مطلقاً بدست مرد بود و اگر زن خواهان رهایی از پیمان زناشویی می شد او را به مجازات های سنگینی از جمله غرق شدن در آب محکوم می کردند .

در تمدن یونانی : مرد حق داشت هر وقت که بخواهد زن را طلاق بدهد .

در تمدن هندی ها : طلاق سه مرحله را گذرانده است .

مرحله اول : پیمان زناشویی بصورت جمعی برگزار می شده و در این صورت اصلاً طلاق مطرح نبوده چون مربوط به فرد خاصی نبوده که دیگری را رها کند .

مرحله دوم : درعصر مادر سالاری در بین هندوها حق طلاق در دست مادر بود.

مرحله سوم : در دوران پدر سالاری فقط زمانی زن طلاق داده می شود که خیانت همسر ثابت می شد .

در شریعت یهود بحث به گونه دیگری است . به محض اینکه مرد از زنش ناراضی بشود نیت طلاق کند زن طلاق داده شده محسوب می شود . و اصلاً نیازی به اثبات نیست . گر چه در این شریعت سفارش شده که کمتر زنانشان را طلاق بدهند .

در دین مسحیت ، اصلاً طلاق وجود ندارد . در دین اسلام از آنجا که اسلام پیوند زناشویی را امری مقدس و ضروری برای آرامش روح و جسم بشر می داند . بی تردید طلاق را امری ناپسند و مبغوض می داند .

بررسی و مقایسه اثرات مثبت و سوء تفویض اختیار طلاق به مرد یا زن یا هردو

45,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • پایان نامه طلاق از دیدگاه اسلام و ادیان دیگر
  • مقاله بررسی کارکردهای مثبت طلاق از نظر زنان مطلقه شهر کرمان
  • تحقیق علل افزایش طلاق و پیامدهای آن
  • مقاله ازدواج وطلاق
  • مقاله آثار فردی و اجتماعی طلاق
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.