مقاله عفو عمومی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله عفو عمومی

تعداد صفحات : ۱۶

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله درباره عفو، مبانی، شروط، قلمرو، آئین عفو خصوصی، مناسبتهای عفو، مبانی عفو عمومی و عفو عمومی پیامبر در روز فتح مکه را توضیح می دهیم.

عفو عمومی به موجب قانون توسط قوه مقننه اعطاء می‌شود، ولی عفو خصوصی با تصویب بالاترین مقام کشور و در کشور ما به استناد بند ۱۱ از اصل ۱۱۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (از اختیارات مقام معظم رهبری است.

آخرین قانون عفو عمومی در کشور ما قانون عفو متهمان و محکومان جزایی مصوب ۲۸/۲/۱۳۵۸ شورا ی انقلاب اسلامی است.

عفو عمومی در هر مرحله‌ای از دادرسی‌های کیفری قابل اعمال است در مرحله کشف، تحقیقات مقدماتی ، تعقیب، دادرسی و اجرای حکم؛ درحالی‌که عفو خصوصی مختص مرحله بعد از صدور حکم قطعی است و پیش از آن قابل اعمال نیست.

عفو عمومی حکم قانونی و اجرایی است که بر اساس آن دولت یا حکومت بخش یا تمامی از مخالفان و مجرمان را مورد بخشش عمومی قرار می‌دهد. این حکم از عفو در قانون بالاتر است چون تمام موارد جرم و مجرمین را شامل می‌شود. این حکم بیشتر در زمان آزادی زندانیان صادر می‌شود.

واژه های کلیدی: عفو عمومی، عفو خصوصی، مناسبتهای عفو، مبانی،

فهرست مطالب

چکیده    ۴
مقدمه    ۵
۱- مبانی عفو خصوصی    ۶
۲- قلمرو عفو خصوصی    ۷
۳- شروط عفو خصوصی    ۷
۴- آئین عفو خصوصی    ۸
مناسبتهای عفو    ۹
مبانی عفو عمومی    ۱۰
عفو عمومی    ۱۰
عفو عمومی پیامبر در روز فتح مکه    ۱۲
نتیجه گیری    ۱۴
منابع    ۱۶

منابع

[۱] .  اردبیلی محمد علی حقوق جزای عمومی جلد دوم تهران، میزان چاپ ششم ۱۳۸۲، صفحات ۲۶۱ تا ۲۷۲٫

[۲] . گلدوزیان ایرج، بایسته‌های حقوق جزای عمومی تهران، میزان یازدهم ۱۳۸۴، صفحات ۳۷۰ تا ۳۷۴

[۳] . آخوندی، محمود، آئین دادرسی کیفری جلد یک و سوم تهران نشر سازمان چاپ و انتشارات ارشاد- چاپ دوازدهم ۱۳۸۵ صفحات ۲۰۲و ۱۲۰٫

[۴] . نوربها، رضا، زمینه حقوق جزای عمومی، تهران دادآفرین نهم ۱۳۸۳ صفحات ۴۹۶ – ۵۰۶ – ۵۰۹ تا ۵۱۵

مقدمه

عفو عمومی حکم قانونی و اجرایی است که بر اساس آن دولت یا حکومت بخش یا تمامی از مخالفان و مجرمان را مورد بخشش عمومی قرار می‌دهد. این حکم از عفو در قانون بالاتر است چون تمام موارد جرم و مجرمین را شامل می‌شود. این حکم بیشتر در زمان آزادی زندانیان صادر می‌شود.

۱- مبانی عفو خصوصی

حق اعطای عفو امتیازی است که قوای حاکم هر کشور در اختیار دارد تا بتوانند در اعمال حاکمیت خود مصالح و منافع گوناگونی را تأمین کند. این امتیاز خصوصاً در جرایم سیاسی به رئیس مملکت اجازه می‌دهد تا با عفو سران و رهبران سیاسی بار دیگر آرامش و نظم را در جامعه مستقر سازد. عفو خصوصی تدبیری است برای کاهش مجازاتها از جمله مجازات اعدام در وضعی که ما بعد دیگر تحمل چنین مجازاتهایی را ندارد. علاوه بر آن، اعطای عفو در ترمیم خطاها و اشتباهات قضایی بسیار مؤثر است. لذا دارای فوائد اجتماعی زیادی است[۱] در حقیقت این روش، نوعی تطبیق کیفر با خواسته‌های جامعه به شمار می‌آید،[۲] تعریف عفو خاص؛ تصمیمی است با پیشنهاد قوه قضائیه و موافقت رهبری شکل می‌گیرد و به موجب آن تمام یا قسمتی از مجازات محکومان بخشوده و یا به مجازات خفیف‌تری تبدیل می‌گردد که در بند ۱۱ اصل قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده ۲۴ قانون مجازات اسلامی آورده شده است که از اختیارات مقام رهبری می‌باشد.

۲- قلمرو عفو خصوصی

عفو خصوصی شامل مجازاتهای تعزیری و بازدارنده می‌گردد. مجازاتهای قصاص و دیه به دلیل آنکه از حقوق الناس تلقی می‌شود از شمول عفو به طور کلی مستثنی است مجازاتهای حدود فقط در موارد خاص (مواد ۷۲، ۱۲۶ . ۱۸۲ ق. م. ا) و به شرط توبه، پس از آنکه جرم با اقرارمتهم به اثبات رسید ممکن است شمول عفو قرار گیرد. چون عفو خصوصی ناظر بر احکام قطعی است لذا احکام غیابی قابل واخواهی یا احکام قابل تجدید نظر نمی‌تواند شمول عفو خصوصی قرار گیرد.[۳] با این همه برخورداری از عفو خصوصی تابع شروطی است که جرر آئین نامه کمسیون عفو و بخشودگی مصوب ۱۶/ ۱۲/ ۷۱ ذکر شده است،

15,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • پایان نامه معافیت از مجازات
  • مقاله خشم و عفو
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.