مقاله علم ؛ روش ها و پیامدها

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

مقاله علم ؛ روش ها و پیامدها

تعداد صفحات :۱۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

مقاله حاضر درباره فلسفه علم چیست؟، فلسفه علم در تاریخ و فلسفه علم آکادمیک توضیح می دهد.

اگر بخواهیم فلسفه علم را به طور آکادمیک در طول این قرن پیگیری کنیم،  دانشگاه کالج لندن (UC) اولین جایی بود که به این رشته پرداخت. ابتدا با دوره ای با نام «نظریه ها، روش ها وتاریخ علم» در سال ۱۹۲۲ و بعد در سال ۱۹۲۴ دوره کارشناسی ارشد این رشته راه اندازی شد. سپس در سال ۱۹۴۵ وقتی کارل پوپر برای تدریس در منطق و روش های علمی به مدرسه اقتصاد لندن (LSE) رفت، این دانشگاه نیز رشته فلسفه علم را تأسیس کرد. دانشگاه ملبورن نیز در سال ۱۹۴۶ از اولین دانشگاههایی بود که تدریس در تاریخ و فلسفه علم را شروع کرد. تاریخ علم نیز رشته ای بود که با تحولات پیش آمده در علم و فلسفه علم به دانشگاههای دنیا راه یافت. دانشگاه ویسکانسین رشته تاریخ علم خود را در سال ۱۹۴۲ تأسیس کرد و دانشگاه هاروارد نیز در سال ۱۹۶۶ به تأسیس رشته تاریخ علم رضایت داد؛ اما امروزه در بیشتر دانشگاههای دنیا رشته تاریخ و فلسفه علم ارائه می شود که در بعضی جاها دانشکده ای مستقل دارد و در بعضی دانشگاههای دیگر زیرمجموعه دانشکده علم یا دانشکده فلسفه است.

واژه های کلیدی: فلسفه علم، آکادمیک

فهرست مطالب

منابع:

۱- درآمدی تاریخی به فلسفه علم/ جان لازی/علی پایا / انتشارات سمت
۲- The Cambridge Dictionart of Philosophy/edited by R.Audi/ Cambridge University Press
۳- The Blackwell Guide to the Philosophy of Science/ edited by P.Machmer & M.Silberstein/ Blackwell

علم ؛ روش ها و پیامدها

مقدمه :

فلسفه علم در کشور ما رشته ای تقریباً  نوپاست. با این که سالها قبل با ترجمه آثاری از راسل، پوپر و حتی کوهن این رشته به دانشگاهیان وعلاقه مندان به فلسفه و همین طور علوم پایه معرفی شد، بیش از ده سال از تأسیس اولین دانشکده فلسفه علم در ایران نمی گذرد. با این وجود در حال حاضر هم این رشته آن قدرها گسترش نیافته است و بعد از دانشگاه شریف، فقط دانشگاه آزاد آن هم در دو سه سال اخیر رشته فلسفه علم را راه اندازی کرد؛ اما این دو گروه تنها در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو می پذیرند و هنوز از دوره های دکتری در فلسفه علم خبری نیست. گروه فلسفه علم دانشگاه آزاد، واحد علوم تحقیقات، در روزهای ۴ و ۵ خرداد امسال میزبان سمیناری با موضوع فلسفه علم خواهد بود. در این سمینار که اساتید و دانشجویان متخصص در زمینه های متفاوت فلسفه، علم سخنرانان آن خواهند بود موضوعاتی چون فلسفه کیهان شناسی، تاریخ و فلسفه علم، فلسفه زیست شناسی، فلسفه ریاضیات و فلسفه طب ارائه می شود. مقاله زیر به انگیزه برپایی این سمینار به معرفی و بررسی موضوعات مختلف در فلسفه علم می پردازد.

فلسفه علم چیست؟

فلسفه علم یکی از شاخه های فلسفه است که با رویکردی انتقادی به علم، روشها و نتایج آن می پردازد. همانطور که از عنوان فلسفه علم بر می آید، این رشته یکی از فلسفه های مضاف مانند فلسفه دین یا فلسفه ذهن یا فلسفه زبان است. در واقع این شاخه از فلسفه با پیش فرض گرفتن علم به بررسی نظریه های علمی می پردازد و آنها را نقد و بررسی می  کند؛ اما در این زمینه که تعریف دقیق فلسفه علم چیست و چه حد و مرزی دارد، بین فیلسوفان علم اختلاف نظر وجود دارد.
یکی از دیدگاه های رایج نسبت به فلسفه علم این است که فیلسوف علم به بررسی و نقد جامعه دانشمندان به عنوان یک جامعه علمی می پردازد که نظریه های علمی حاصل فعالیت های انسانی آنهاست و طبیعتاً ازاحساسات و عواطف انسانی آنها نیز تأثیر می گیرد. در یک چنین دیدگاهی فلسفه علم بسیار به جامعه شناسی و جامعه شناسی علم نزدیک می شود.
در دیدگاهی دیگر، فیلسوف علم به خود نظریه ها به عنوان یکی از نمودهای معرفت می پردازد و اعتبار آنها و همچنین رابطه آنها را با جهان خارج مطالعه می کند. در این رویکرد میان فعالیت علمی و تفکر درباره فعالیت علمی تفاوت وجود دارد و این دو مقوله در دو سطح کاملاً  متفاوت قرار می گیرند. در واقع تحلیل روش علمی، یک رشته پژوهشی مرتبه دوم است. در این دیدگاه فیلسوف علم پاسخ پرسشهایی از این قبیل را جست وجو می کند: چه ویژگی هایی تحقیق علمی را از سایر انواع پژوهش  متمایز می کند؟ دانشمندان در مطالعه و بررسی طبیعت چه روش هایی را باید در پیش بگیرند؟ برای آن که یک تبیین علمی صحیح باشد چه شرایطی باید احراز شود؟ قوانین و اصول علمی از نظر معرفتی چه شأنی دارند؟(۱)

10,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله رابطه دین با علم
  • مقاله انسان، علم، معنا
  • مقاله علم و جایگاهش در احادیث و روایات
  • برچسب ها : , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.