مقاله مدیریت و رهبری منابع انسانی برمیزان اثر بخشی و کارایی سازمان و منابع انسانی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله  مدیریت و رهبری منابع انسانی برمیزان اثر بخشی و کارایی سازمان و منابع انسانی

تعداد صفحات : ۲۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده :

هدف از انجام این تحقیق بررسی شیوه های مدیریت و رهبری منابع انسانی بر میزان اثربخشی وکارآیی سازمان و منابع انسانی می باشد . هرواحدی از اجتماع هرچند کوچکنیاز مدیری است که بتواند آن را جهت داده ودر مسیر تکامل  سوق دهد . در سازمانها نیز مدیریت از ارکان اساسی به شمار می رود که مهمترین  نقش رادر پیشبرد آنها به سوی هدفهای مورد نظر ایفا میکند ، با آگاهی از این که بهره وری بالا و در حد بهینه بودن سازمانها در یک کشور ، درنهایت به توسعه و رشد آن ملت کمک می کند ووجود مدیران مجرب و دانا درمکانهای مناسب می تواند به این امر جامه عمل بپوشاند. لذا داشتن روشی شایسته و اثربخش  از رهبری  و اعمال آن توسط مدیران  نه تنها خالی از فایده نیست ، بلکه بسیار سودمند نیز هست . که به نوبه خود می تواند رشد و توسعه سازمان را تضمین  کند و بالطبع در آبادانی وشکوفایی کشور موثر باشد . یکی از عوامل مهم در بازده و تولید هر سازمان را شیوه‌ مدیرت و رهبری آن سازمان می دانند ، رهبری دارای شیوه های متفاوتی است  و هرکدام از این شیوه ها باید با توجه به نوع شخصیت زیردستان و عوامل محیطی شغل توسط مدیر با سرپرست اعمال شود تا خشنودی ،  تعهد سازمانی  و عملکرد شغلی زیر دستان افزایش پیدا کند . صاحب نظران این تئوری از ویژگیهای شخصی زیر دستان و ویژگیهای محیط کار با عنوان عوامل اقتضایی یاد می کنند .

 واژه های کلیدی: شیوه های مدیریت ،منابع انسانی ، اثربخشی ، کارآیی سازمان

فهرست مطالب

چکیده :    ۱
فصل اول    ۳
مقدمه    ۳
تدوین و بیان مسئله (‌بررسی مسأله )‌    ۵
اهمیت و ضرورت انجام تحقیق    ۵
اهداف تحقیق    ۶
فرضیه تحقیق    ۷
تعاریف واژه ها و اصطلاحات تحقیق    ۷
فصل دوم    ۸
تاریخچه یا پیشینه تحقیق    ۸
تحقیقات در زمینه سبک رهبری آمرانه    ۸
تعریف رهبری    ۹
شیوه های رهبری    ۹
ج ) شیوه کنشی    ۱۲
انواع کنشها    ۱۲
تحلیل انواع کنشها    ۱۲
د)‌شیوه های اقتضایی    ۱۳
نظریه مسیر – هدف    ۱۳
انواع رفتار رهبری    ۱۴
شیوه جمع آوری اطلاعات    ۱۵
فصل سوم    ۱۶
نتیجه گیری    ۱۶
سبک رهبر آمرانه    ۱۶
سبک رهبری حمایتی    ۱۸
منابع :    ۱۹

منابع :

ـ امیری وگودرزی ( ۱۳۷۰ ) تأثیر سبکهای رهبری مدیران بر خشنودی شغلی کارکنان .

ـ رابینز(۱۳۷۴ ) مدیریت رفتار سازمانی

ـ شکرشکن ( ۱۳۷۰ ) رابطه بین تعهد سازمانی  خشنودی شغلی

ـ میچل ( ۱۳۷۳ ) مردم در سازمانها

 ـ فیلدر ( ۱۳۷۳ ) افزایش کارایی مدیر

– بیان ( ۱۳۸۷ ) آئین مدیریت

مقدمه

 مدیریت و روشهای اعمال مدیریت ، گذشته ای دیرینه دارند ،مدیریت ظاهراً باید از خانواده شروع شده وسپس به ایل ، قبیله ، طایفه و دست آخر به جامعه ونهایتاً در تشکلات حکومتی راه یافته است . مدیریت سازمانهای گسترده پیچیده کنونی نیزرفته رفته مستلزم بکار داشت تکنیکها و فنون جدید شده اند که باید بوسیله مدیران و یا متخصصات هر یک از رشته های مدیریت ابداع و اعمال شوند .مدیریت در کلیه سازمانها بمعنی اخص کلمه از کوچک و بزرگ ، دولتی وخصوصی وتعاونی عمومیت دارد و بواسطه همین اهمیت است که مقدار متنابهی از نیروی انسانی ومنابع غیر انسانی ، درسطوح جهانی وملی ، برای حل مسائل ومشاکل مدیریتی تجهیز و بسیج شده اند . این مدیریت است که بالنسبه دیگر علوم و فنون – در قرن  بیستم – مقام وموقعی برجسته یافته وشیوه ها و تکنیکهای مدیریت، بخصوص ،آهنگ رشد سریعتری داشته اند .مدیریت در واقع تخصص جدید است که بیشتر باید به آن پرداخته شود در مدیریت غالباً این بحث شنیده می شود که مشکل اداره امور سازمانها این است که مدیران احیاناً با کمبودهایی در زمینه هایی چون منابع  مالی ، نیروی انسانی مجرب ، مواد اولیه مناسب ، تسهیلات مورد نیاز و .. مواجه اند . و مدیر خوب کسی است که بتواند منابع محدود را بمنظور رفع احتیاجات ،معمولاً نامحدود سازمانی آن هم بخوبی مطلوب بکار گیرد ، درحالی که این حد از انتظار از مدیران ما نمی رود و آنچه باید مطمح نظر باشد این است که یک مدیر تنها بتواند از امکانات موجود بنحوی صحیح ومطلوب در رسیدن به اهداف مشخص سازمانی توفیق یابد . کیفیت مدیریت بیش  از هر عامل دیگر ، درشکست یا موفقیت یک سازمان عاملی تعیین کننده است ، عاملی که در تمامی سازمانها اعم از کوچک و بزرگ ومتوسط وحتی یک کشور مصداقی بین است. مدیریت ومؤسسات بازرگانی و نیز در صنعت از اهمیتی مشابه برخوردار است .مدیریت از موضوعاتی است که در طول هزارات سال همواره مورد توجه و بحث برانگیز بوده است .وجود سازمانهای مناسب در هر جامعه ای که بتواند با کارآمدی و اثر بخش از عهده وظایف خود برآیند از مهمترین وسایل دستیابی به پیشرفت  و ترقی است به طور  کلی این  توافق بعمل آمده که سازمانهایی به کار آمدی و اثر بخشی نائل می شوند که علاوه بر دیگر شرایط ضروری ، مدیران آنها در سه زمینه فنی ، مفهومی و انسانی  به کسب مهارتهای لازم توفیق یابند.مهارت انسانی در تمامی سطوح مدیریت از اهمیت خارجی برخوردار است و این مهارت است که بیش از دو مهارت دیگر کارآمدی سازمان را تضمین می کند . هدف اصلی مدیریت استفاده از معیارهای علمی بجای قوانین سرانگشتی ، تعیین زمان  وروش صحیح برای هر کار و انتخاب و آموزش کارگران در سازمانی مناسب بود . شاید هیچ زمینه ای از فعالیتهای انسانی مهمتر از مدیریت نباشد ، زیرا کار مدیر آن است که محیط خارجی و داخلی سازمان را آنچنان آماده و نگهداری کندکه افراد در آن محیط بتوانند کارگروهی انجام دهند ، بدیهی است مدیریت یک پدیده نو و تازه نیست و تاریخ آن به صدر تاریخ اجتماعی ، یعنی زمانی که بشر از زندگی انفرادی به زندگی اجتماعی قدم گذاشت مرتبط می گردد .

 تدوین و بیان مسئله (‌بررسی مسأله )‌

 سرپرست (مدیر ) بعنوان یکی از ارکان اصلی هرسازمان محسوب می شود و کسی است که در رأس سازمان قرار دارد  .سبک رهبری که سرپرست اتخاذ میکند  باعث دستیابی به اهداف مورد نظر و یا دوری از آن اهداف شود . سئوالی که در اینجا مطرح می شود این است که یک رهبر یا مدیر چه شیوه ای باید  داشته باشدتا بتواند بخوبی از عهده مسائل ومشکلات سازمانی  بر اید و باعث افزایش بهره وری و تولید آن سازمان شود .

اهمیت و ضرورت انجام تحقیق

هرواحدی از اجتماع هرچند کوچکنیاز مدیری است که بتواند آن را جهت داده ودر مسیر تکامل  سوق دهد . در سازمانها نیز مدیریت از ارکان اساسی به شمار می رود که مهمترین  نقش رادر پیشبرد آنها به سوی هدفهای مورد نظر ایفا میکند ، با آگاهی از این که بهره وری بالا و در حد بهینه بودن سازمانها در یک کشور ، درنهایت به توسعه و رشد آن ملت کمک می کند ووجود مدیران مجرب و دانا درمکانهای مناسب می تواند به این امر جامه عمل بپوشاند. لذا داشتن روشی شایسته و اثربخش  از رهبری  و اعمال آن توسط مدیران  نه تنها خالی از فایده نیست ، بلکه بسیار سودمند نیز هست . که به نوبه خود می تواند رشد و توسعه سازمان را تضمین  کند و بالطبع در آبادانی وشکوفایی کشور موثر باشد .

 اهداف تحقیق

یکی از مهمترین اهداف این تحقیق بررسی نظریه مسیر  – هدف رهبری است .این نظریه از جدیدترین دیدگاههای  رهبری است . از آنجایی که این نظریه متغییرهای زیادی را در عملکرد شغلی و خشنودی زیردستان مؤثر می داند ، ا زاهمیت خاصی برخودار می باشد. به این ترتیب که با استفاده از شیوه های رهبری مناسبی که دراختیار ما قرار می دهد و آموزش دادن مدیران  ، آنها بتوانند مطابق باویژگیهای زیردستان و عوامل محیطی درشرکت مورد نظر رهبری کنند و رضایت ،تعهد وعملکرد  زیر دستان را بهبود  بخشند . همچنین در صورت  مفید بودن ، نتایج آنرا به سازمانهای دیگر  نیز انتقال داده و به صورت  کاربردی از این شیوهها در مدیریت سازمانها  استفاده کرد .

 فرضیه تحقیق

۱)سبک رهبری آمرانه مدیران با عملکرد شغلی زیر دستانی که جایگاه  مهار بیرونی دارند رابطه مثبت دارد .

تعاریف واژه ها و اصطلاحات تحقیق

سبک رهبری آمرانه :  عبارت است از رفتار رهبری که فعالیتهای گروه زیر دستان حوزه مدیریتی ونوع رابطه اش با آنها را سازمان می دهد ومشخص می سازد . به این ترتیب رهبر نقش عضوگروه رامطابق نظر خود تعیین میکند ، وظایفی را به افراد محول می نماید و از پیش برای کارها برنامه ریزی میکند . در این سبک رهبر جهت نیل به اهداف سازمانی تلاشهای عملی را انجام می دهد . ( شکرشکن و تختی ۱۳۷۳ )‌.

جایگاه مهار بیرونی :  افرادی که معتقدند آنچه که برایشان روی می دهدناشی از بخث و اقبال است و خودشان کنترلی بر این رویدادها ندارند ( شکرشکن و برومند نسب ۱۳۷۳ )

20,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله مهارتهای مدیران آموزشی
  • مقاله مدیریت منابع انسانی
  • مقاله آینده مدیریت منابع انسانی
  • تحقیق پیشبرد تئوری و تجربه ی مسئو لیت پذیری (مقدمه ای بر تجدید نظر مدیریت منابع انسانی)
  • تحقیق اصول مدیریت و رهبری نیروی انسانی در نیروی هوایی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.