مقاله مقایسه داستان پیرچنگی مولوی با داستان پیررباب نواز عطّار از مثنوی مصیبت نامه

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله مقایسه داستان پیرچنگی مولوی با داستان پیررباب نواز عطّار از

مثنوی مصیبت نامه

تعداد صفحات : ۲۶

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله به مقایسه داستان پیرچنگی مولوی با داستان پیررباب نوازعطّارازمثنوی مصیبت نامه می پردازیم.

عطار در مثنوی  مصیبت نامه تلاش سالکی را که برای رسیدن به حق به هر در میزند  وازهرچیزوازهرکس استمداد می کند به طرزبسیاربدیعی بیان می نماید وهمان طور که شیوه اوست سالک را قدم به قدم راهنمایی می کند و او را به جستجو وا می دارد و چون سیر و کوشش سالک در مرحله ای خاتمه می پذیرد او را در مرحله دیگر به تکاپو برمی انگیزد و سرانجام به نحوی بدیع که برازنده اندیشه بلند اوست نتیجه ای بس عظیم و حیرت انگیز می گیرد.

مولانا در مثنوی معنوی  ما را پند میدهد که نفس سرکش را باید ازبین برد، او به ما درس دنیا گریزی می دهد و آدمیان را از حرص وآز می ترساند. هوی وشهوت این دو دیو  بزرگ که مانعی برسر راه  وصول به حق است .نیزمورد سرزنش مولوی است .

پیش از عطار ومولوی داستانی شبیه این داستان درکتاب اسرارالتوحید محمّدبن منوّر آمده که درآن داستان آن پیرطنبورزن معرّفی شده است، بنابراین ماخذ هردو داستان ،داستان طنبورزن اسرارالتوحید است واین داستان پیش از اسرارالتوحید در هیچ کتاب دیگری نیامده است.

واژه های کلیدی: عطار نیشابوری، مصیبت نامه، داستان پیررباب نواز، مولوی، داستان پیرچنگی

فهرست مطالب

درباره عطارنیشابوری۳
آثارعطارنیشابوری.۴
عطاردرعرفان وادب فارسی.۵
وفات عطار.۶
مصیبت نامه۷
مولوی۸
تولد مولوی۸
آثارمولوی.۸
درباره مثنوی معنوی۹
داستان پیررباب نواز.۱۱-۱۰
داستان پیرچنگی.۱۴-۱۲
سابقه دو داستان پیرچنگی و پیررباب نواز۱۵
هدف داستان.۱۵
مقایسه دو داستان.۲۵-۱۵
منابع و مآخذ۲۶

منابع ومآخذ

۱-    اشرف زاده/رضا/عطارودیگران/انتشارات دانشگاه آزاد مشهد/چاپ اول

 ۲-    زمانی/ کریم/ شرح جامع مثنوی/نشراطلاعات/چاپ ششم/ ۱۳۷۸

 ۳- صنعتی نیا/فاطمه/مآخذقصص وتمثیلات مثنوی های عطار/انتشارات زوار/چاپ اول/

 ۴- عطارنیشابوری/شیخ فریدالدین/مصیبت نامه/نورانی وصال/نشرزوار/۲۵۳۶

 ۵- فروزانفر/بدیع الزمان/احادیث وقصص مثنوی/امیرکبیر/چاپ اول/۱۳۷۶/تهران

 ۶- مولوی/جلال الدین محمد/مثنوی معنوی/براساس نسخه نیکلسن/راستین/چاپ اول/۱۳۷۹

 ۷- میهنی/محمدبن منور/اسرارالتوحید/ذبیح الله صفا/امیرکبیر/چاپ پنجم/۱۳۶۱

 درباره عطارنیشابوری

  عطار یکی ازشاعران بزرگ ایران درقرن ششم و اوایل قرن هفتم است که تاریخ دقیق تولد اومانند تاریخ تولد  بسیاری ازنام آوران ادبیات نامعلوم است.

  « دولتشاه سمرقندی درتذکره الشعراء تاریخ تولد عطار را روزششم شعبان سال ۵۱۳ هجری درقریه کدکن  می نویسد»      (عطار / فریدالدین / مقدمه مصیبت نامه / نورانی وصال / صفحه پنج )

  « هدایت تاریخ تولد او را در تذکره ریاض العارفین سال ۵۱۲ می نویسد»  (همان / همان)

    «قاضی نورالله شوشتری در مجالس المؤمنین ومحمد دارا شکوه درسفینه الاولیاء تاریخ تولد او را ماه شعبان  سال ۵۱۳ می نویسند»    (همان / همان)

 «استاد سعید نفیسی نیز پس ازبحث مستوفایی به دلایلی درست ترین تاریخ را ششم شعبان ۵۳۰ می نویسد»     (همان / همان)

   اما دکتر نورانی وصا ل درپاورقی همان صفحه( صفحه پنج)می نویسد سال ۵۳۰ نیز از جهاتی که در حوصله این مقاله بیرون است صحیح به نظر نمی رسد.   (همان / همان / پاورقی شماره۱ )

   « یکی از محققان بزرگ معاصر سال ۵۳۹ را صحیح ترمیداند»    ( اشرف زاده / رضا / شرح گزیده منطق الطیر/ اساطیر۱۳۷۴ / ص۸)

 آثارعطار نیشابوری

 « ارباب تذ کره آثار زیادی به او منسوب می کنند که تا مرز۱۹۰ اثر میرود. ولی بدون تردید بسیاری

از این تصا نیف از اونبوده وتنها می توان کتبی را که در اشعار او بدان اشارت رفته بطورقطع از اودانست»      (عطار / مقد مه نورانی وصال /۲۵۳۶ / ص ده)

  « به هر حال اهمّ کتب او به قرار ذیل است:

   اسرارنامه ، الهی نامه ، بلبل نامه ، پند نامه ، خسرونامه ، مختارنامه ، شترنامه ، مصیبت نامه ،منطق  الطیر ، نزهه الاحباب ، دیوان قصاید وغزلیات وبالاخره تذکره الاولیا »     (همان / یازده)

    اما دکتر رضا اشرف زاده آثار اورا به قرار ذ یل برمی شمارد:

  « منطق الطیریا مقامات طیور، مصیبت نامه ، اسرارنامه ، الهی نامه ـ که این چهار کتاب مثنوی اند ـ

 مختارنامه که مجموعه رباعیات است ، دیوان قصاید وغزلیات و کتابی به نثر به نام تذکره الاولیا »

  (اشرف زاده / ۱۳۷۴/ ۱۰)

عطار درعرفان وادب فارسی

عطار مسلّم یکی ازبزرگترین شعرای ایران است به عظمت مقام او درعرفان وبلندی مرتبه او درشاعری

عموم ارباب تذکره معترفند.

 « جامی در نفحات الانس می گوید: آنقدر اسرار توحید وحقایق اذواق و مواجید که در مثنویّات وغزلیات

 وی اندراج یافته در سخنان هیچ یک ازاین طایفه یافت نمی شود.»      ( عطار/ مقدمه نورانی وصال/ ۲۵۳۶/ ص۸)

 «عطارعارفی است که حقا ً مراحل سیروسلوک را طی کرده و از وساوس نفس جسته واز علایق دنیوی  گسسته است. او مردی وا رسته و به همه چیز دنیا بی اعتناست ، جهان فانی را سرابی میداند که مردم طمع  آب صافی از آن دارند. خواسته دنیا را زنجیری می داند که در پای ابناء بشر بسته شده است ، کلام او پر از سوزوگداز و ترجمان عوالم روحی شوریده ودلی مشتاق وآرزومند است»    (همان / همان)

 « سخن عطار نیشابوری سه رکن اصلی دارد: زیبایی ، عشق و درد که ازاین سه رکن، درد رکن اصلی  است :

      کفرکافر را و دین دیندار را                                 ذره ای دردت دل عطار را

زبان عطار زبانی گرم وشوق انگیز است به همین جهت عارفان بزرگ سخن او را تازیانه اهل سلوک

 دانسته اند که شوق حرکت در دلها برمی انگیزد.»       (اشرف زاده / ۱۳۷۴/ ص۸ )

 « او علاوه بر عرفان به علوم ادبی و پزشکی ونجوم دل بسته است، به همین جهت اصطلاحات این علوم  درشعرش به فراوانی دیده می شود»    (همان / همان)

   استاد سعید نفیسی نیزدر کتاب جستجو در احوال و آثارعطار نوشته اند:

 « عطار به کسی می گفته اند که هم پزشک بوده باشد وهم داروفروش، چنانکه بسیاری از بزرگان اطبّای قدیم ایران همه به همین حال زیسته اند و خود عطار درمثنوی خسرونامه گوید:

       به داروخانه پانصد شخص بودند                          که در هر روز نبضم می نمودند

   ( عطار/ مقدمه نورانی وصال/ ازپاورقی دو / ص پنج )

  وفات عطار

 در مورد سال وفات او نیز اقوال گوناگون است . « به نظر میرسد سال ۶۲۷ که عبدالرحمن جامی در

کتاب نفحت الانس نوشته است مقرون به صحّت باشد »  (همان / صص ۶و ۵ )

  اما دکتر رضا اشرف زاده سال فوت عطار را ۶۱۸ بدست مغولان می داند .   ( اشرف زاده /۱۳۷۴/ ص۸ )

   اما درمورد محلّ دفن او اختلاف نظری بین ارباب تذکره وجود ندارد،آرامگاه او در شهر نیشابور و در  نزدیکی آرامگاه خیام می باشد که اهل دل و عرفان به زیارتش می روند.

25,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله بررسی فرایند زندگی و قلمرو فکری مولوی
  • مقاله شاعران و نثر نویسان پارسی گوی قرن هفتم و هشتم
  • مقاله تاویل در مثنوی
  • تحقیق مولانا از بلخ تا قونیه
  • مقاله مولوی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.