مقاله مقایسه میزان توانمندی فنی ،ادراکی ،انسانی مدیران زن و مرد مقطع متوسطه

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

مقاله مقایسه میزان توانمندی فنی ،ادراکی ،انسانی مدیران زن و مرد مقطع متوسطه

تعداد صفحات :۵۳

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

مدیریت جهت رسیدن به اهداف سازمانی در همۀ نهادها و سازمان ها بویژه در آموزش و پرورش نقش اساسی را باز ی می کند. بدون شک نظام آموزش و پرورش یکی از بزرگترین و مهم ترین نهادهای اجتماعی و پیچیده ترین ابداعات بشری محسوب میشود و با عنایت به سرمایه گذاری های کلان دولت در امر آموزش و پرورش جهت رسیدن به اهداف علمی، فرهنگی ، آموزشی و اجتماعی داشتن مدیر لایق و قوی و دارای دانش فنی و مهارت های لازم جهت حصول اهداف آموزش و پرورش در مدرسه که عمدتاً با انسانها سر و کار دارد. ضرورتی انکار ناپذیر است. بنابراین دانش فنی، مهارت و قدرت ایجاد ارتباط با نیروی انسانی به کارگیری صحیح اصول علمی در اداره آموزشگاهها از ویژگی های عمده مدیران موفق محسوب می شود.

در این تحقیق هدف کلی پاسخ به این سوال است که :

آیا مدیران آموزشی دبیرستان های منطقه مرند دارای مهارت های مورد نیاز مدیران ( فنی، انسانی، ادراکی) هستند؟

جامعه آماری کلیه دبیرستان های منطقه مرند اعم از مدارس شهری و روستایی ، جامعه آماری این تحقیق را تشکیل می دهد. شهرستان مرند دارای ۷۱ دبیرستان میباشد که تعداد ۳۶ دبیرستان در شهر و تعداد ۳۵ دبیرستان در روستا مشغول فعالیت هستند.همچنین تعداد ۳۲ دبیرستان دخترانه و تعداد ۳۹ دبیرستان پسرانه می باشد.

از مدیران دبیرستان ها یک نمونه (۵۰نفری) انتخاب میشود که ۳۲ مدیر زن و ۳۹ مدیر مرد را شامل می شود.

روش انتخاب به صورت تصادفی است و دو نمونه به یک اندازه و یک کیفیت که معرف جامعه نیز باشد به صورت کاملاً تصادفی انتخاب میشود. و هر کدام از مدیران حداقل دارای ۳ سال سابقه کار می باشند.

خصوصیات یک مدیر موفق را چنین نتیجه گیری می شود.

۱- در عملکرد خود برنامه ها و هدف های مدرسه را کاملاً مشخص و تعیین نماید (اصل برنامه ریزی)

۲- نسبت به نیازها و هدف های شخصی کارکنان و همچنین نیازها و اهداف سازمان توجه خاص مبذول دارد. (اصل سازماندهی)

۳- حداقل دارای مدرک تحصیلی لیسانس باشد و آموزشهای تخصصی مدیریت را گذرانیده باشد.

۴- در ایجاد روحیه گروهی بین کارکنان خود تلاش نماید و برای این منظور اقدام به تشکیل شورا در جهت جلب همکاری کارکنان مدرسه بنماید.

۵- از فعالیت های کارکنان خویش به طور صحیح و طبق ضوابط و مقررات تعیین شده ارزشیابی کند.

۶- عدالت و انصاف را بین کلیه کارکنان مدرسه و دانش آموزان اعمال نماید.

واژه های کلیدی: مدیران آموزشی، توانمندی، مهارت فنی، مهارت ادراکی

فهرست مطالب

مقدمه   ۱
فصل اول   ۴
موضوع تحقیق   ۵
بیان مسئله   ۵
اهمیت و ضرورت تحقیق   ۶
اهداف تحقیق   ۶
فرضیه های تحقیق   ۷
نمونه آماری تحقیق و روش نمونه گیری   ۸
تعاریف عملیاتی   ۸
فصل دوم   ۱۱
الف) ادبیات تحقیق   ۱۲
تعریف مدیریت   ۱۲
فراگرد مدیریت:   ۱۴
کارکرد های مدیریت:   ۱۷
پیشینه تفکر درباره مدیریت   ۱۹
پیدایش تئوریهای مدیریت   ۲۱
مکا تب کلاسیک مدیریت   ۲۳
اصول چهارده گانه وی عبارتند از :   ۲۶
مکتب بوروکراسی   ۲۶
آموزش و پرورش و اهمیت آن :   ۲۷
مدیریت آموزشی:   ۳۰
مدیریت آموزشی یعنی مهارت در ارزشیابی:   ۳۱
ضرورت و اهمیت مدیریت آموزشی:   ۳۱
تصمیم گیری چیست؟   ۳۳
وظایف مدیران آموزش و پرورش   ۳۹
مهارت های مورد نیاز مدیران مدارس   ۴۰
پیشینه تحقیق   ۴۴
فرضیه تحقیق   ۴۴
نتیجه گیری تحقیق   ۴۴
نتایج تحقیق   ۴۶
هدف تحقیق   ۴۶
فرضیه های تحقیق   ۴۶
فصل سوم   ۴۷
نوع تحقیق:   ۴۸
جامعه آماری   ۴۸
حجم نمونه   ۴۸
روش نمونه گیری   ۴۸
ابزار اندازه گیری   ۴۸
روش های جمع آوری اطلاعات و داده های تحقیق   ۴۹
روش تجزیه و تحلیل آماری   ۴۹
طرح تحقیق   ۴۹

مقدمه

اگر چه موضوع مدیریت همزاد زندگی انسان بوده و از آغاز پیدایش با او بوده است اما در جهان امروز به علت گسترش سازمانها و افزایش ، پیچیدگی ، تراکم تکنولوژی و نیازها مورد توجه خاص قرار گرفته است. مدیریت در قرن حاضر به عنوان یک علم از جمله علوم کاربردی است و با عنایت به اهمیت این علم در اداره و رهبری سازمانها ، میتواند نقش اساسی را در بهبود و موفقیت سازمان ها بر عهده داشته باشد .

امروزه ، سرعت ، قدرت عمل و تنوع فرآورده های انسانی و صنعتی نیاز به نیروی هماهنگ کننده و مدبری بنام مدیر دارد، تا بتواند با برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت ، بین همه اجزاء امکانات موجود و نیروهای سازمان هماهنگی و وحدت ایجاد کند.                 ( میر کمالی – سال ۱۳۷۳ص ۱۵ )

آموزش و پرورش از یک سو به عنوان یک نهاد اجتماعی جلب و از سوی دیگر با مطرح شدن نظریه ۳ مایه انسانی و ارزش اقتصادی آموزش و پرورش تعلیمات رسمی هر جامعه نوعی سرمایه گذاری تلقی می گردد، که بازدهی آن با نحوه آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت ارتباط کامل دارد.

آموزش و پرورش در جوامع مختلف میتواند با اتخاذ تدابیر و سیاستهای مناسب ضمن تحکیم و گسترش ارزشهای آن با ایجاد تغییرات رفتاری ، نوسازی ارزشهای حاکم بر جامعه را نیز ترویج نماید.

امروزه نقش مدرسه که یکی از اصول بخش های آموزش و پرورش است با اهداف دوره های گذشته اختلاف زیادی دارد، زیرا اجتماع امروز از مدرسه به عنوان یک موسسه تربیتی انتظار دارد که ضمن ایجاد تربیت اجتماعی دانش آموزش ، بتواند در پرورش افراد سازنده جهت رفع نیازهای جامعه نیز همت گمارد . بنابراین مدیریت بر حسن اجرای برنامه های آموزشی و پرورشی و ارزیابی عوامل مربوط از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و لازم است که مدیران مدارس از اصول و فنون تعلیم و تربیت از یک طرف ، و از اصول و فنون مدیریت از طرف دیگر اطلاعات کافی داشته باشد. همین امر باعث شده است که صاحب نظران مدیریت آموزشی در نوشته ها و گفته های خود ، مدیریت آموزشی را به عنوان پر اهمیت ترین مدیریت ها معرفی نماید.

آنچه که مطرح شد اهمیت ویژه مدیریت در آموزش و پرورش و نقش برجسته مدیر در مدرسه را روشن میسازد . لذا افردای باید در راس موسسات آموزشی قرار گیرند که دارای آگاهی ها و مهارتهای لازم در زمینه مدیریت باشند.

در بین علمای مدیریت وجود حداقل سه مهارت در فرا گرد مدیریت تشخیص داده شده است. رابرت کاتز این سه مهارت را با عنوان های مهارت فنی ، مهارت انسانی و مهارت ادراکی تعریف نموده و ارزش نسبی هر کدام را بر شمرده است.

بنابراین تعریف سرپرستان در سطوح پایین تر به مهارت فنی قابل ملاحظه ای نیاز دارند، ولی مدیران در سطح بالا به مهارت ادراکی بیشتری نیازمندند. در حالیکه در شاخص مشترکی که در همه سطوح مدیریت اهمیت دارد و در واقع فصل مشترک هر نوع مهارتی است، مهارت انسانی است. ( علاقه بند ۱۳۷۳ – ص ۱۰۱ )

در مهارت فنی دانستن و توانستن مطرح است. علم ، دانستن است و هنر استفاده از آن ، توانستن ، علم موقعی مفید خواهد بود که کاملاً منطبق بر ارزش های حاکم بر فرهنگ یک جامعه باشد.

بنابراین مدیر خوب باید معتقد و مدبر بوده و آموزش های حرفه ای لازم را دیده باشد در مهارت انسانی حمایت ، مساعدت و تقویت در اجرای امور  و همکاری کردن برای نیل به هدف مطرح است ، نه دستور دادن و ریاست کردن ، در مهارت ادراکی برنامه ریزی و خلاقیت مطرح است و هنر مدیر شناخت این توانائیهاست .

مدیران باید به دانش تخصصی مجهز باشند و دانش تخصصی عبارت است از دانشی که فرد را در یک رشته یا تخصصی کار بخصوصی آگاه و توانمند سازد . توان و آگاهی تخصصی سبب تقسیم کار و تخصصی شدن امور می شود . ( میر کمالی، ۱۳۷۴ص۲۰۲)

بنابراین ضروریت دارد ویژگیها و نقاط قوت و ضعف مدیران واحدهای آموزشی مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد و جهت باروری و اثر بخشی آنان تلاش های لازم صورت پذیرد . این تحقیق به دنبال پاسخ این سوال است که مدیران دبیرستان های منطقه مرند تا چه حد از توانائیها و ویژگیهای کیفی مورد نظر برخوردار هستند.

 

فصل اول

 در این پژوهش سعی می شود نقاط قوت و ضعف مدیران دبیرستان ها مشخص شود و با توجه به یافته‌های تحقیق راه حل های مناسب ، جهت بکار گیری مدیران از مهارتها و همچنین پیشنهاداتی جهت انتصاف آنان ارائه نمود .

موضوع تحقیق

مقایسه میزان توانمندی ، فنی ، ادراکی ، انسانی، مدیران زن و مرد مقطع متوسطه شهرستان مرند

بیان مسئله

در واقع به دلیل اهمیت زیادی که مدیریت آموزشی در نظام آموزشی و پرورشی دارد و نقش مهمی در اداره کردن یک سازمان یا نهاد و هدایت کردن افراد آن سازمان برای رسیدن به هدف مورد نظر را ایفا می کند . بنابراین آیا مدیران آشنایی لازم و کافی با مهارت های انسانی ، ادراکی و فنی را دارند. و بین توانمندی های فنی ، انسانی ، ادراکی زن و مرد چه تفاوتی وجود دارد.

مسئله کلی این است که

۱- مدیران آموزشی مقطع متوسطه تا چه اندازه مطابق با آیین نامه ها و دستور العمل ها و بخش نامه ها در اداره امور مدرسه عمل میکنند ( مقایسه میزان توانمندی مدیران در انجام مهارت فنی )

۲- میزان توانمندی مدیران دبیرستان ها در ایجاد روابط صحیح با کارکنان مدرسه خود تا چه اندازه است (مقایسه میزان توانمندی مدیران در انجام مهارت انسانی )

۳- میزان درک و فهم صحیح مدیران دبیرستان ها از آموزش و پرورش مدرسه خود تا چه اندازه است؟( مقایسه میزان توانمندی مدیران در انجام مهارت ادراکی)

اهمیت و ضرورت تحقیق

مدیریت جهت رسیدن به اهداف سازمانی در همۀ نهادها و سازمان ها بویژه در آموزش و پرورش نقش اساسی را باز ی می کند. بدون شک نظام آموزش و پرورش یکی از بزرگترین و مهم ترین نهادهای اجتماعی و پیچیده ترین ابداعات بشری محسوب میشود و با عنایت به سرمایه گذاری های کلان دولت در امر آموزش و پرورش جهت رسیدن به اهداف علمی، فرهنگی ، آموزشی و اجتماعی داشتن مدیر لایق و قوی و دارای دانش فنی و مهارت های لازم جهت حصول اهداف آموزش و پرورش در مدرسه که عمدتاً با انسانها سر و کار دارد. ضرورتی انکار ناپذیر است. بنابراین دانش فنی، مهارت و قدرت ایجاد ارتباط با نیروی انسانی به کارگیری صحیح اصول علمی در اداره آموزشگاهها از ویژگی های عمده مدیران موفق محسوب می شود.

اهداف تحقیق

اهمیت نیروی انسانی شاغل در آموزش و پرورش و تربیت آنها متناسب با نیازهای آموزشی و پرورشی و نقشی که این نیروی انسانی تربیت یافته در توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جامعه دارد، ضروریت بکارگیری مدیران لایق و کار آمد و دارای تخصص ، مهارت ، خلاقیت جامعیت فکر و ذهنیت فلسفی را بوضوح آشکار میسازد . امروزه افرادی که در راس موسسات آموزشی قرار میگیرند جهت حصول اهداف آموزشی و پرورش باید مجهز به مهارت های ادراکی ، انسانی و فنی باشند. برای اینکه مدیران مدارس به مهارت های ادراکی مجهز شوند باید تفکر سیستمی داشته و به ذهنیت فلسفی مجهز شوند. در زمینه مهارت های انسانی باید به موارد زیر آشنایی داشته باشند.

۱- از نظر جسمی دانش آموزان را بشناسند و نیازهای آنان را تشخیص داده و ضمن سازگاری با خصوصیات سنی هر دوره تحصیلی در جهت رفع نیازها تلاش نمایند.

۲- از نظر اجتماعی و ذهنی و روانی دانش آموزان را شناخته و با آنان برخورد مناسب داشته باشند.

در زمینه مهارت های حرفه ای و فنی مدیران باید:

۱- با فلسفه آموزش وپرورش ، اصول یادگیری ، روشهای تدریس ، نظارت و راهنمائیهای

تعلیماتی جامعه شناسی آموزش و پرورش آشنایی داشته باشند.

۲- دارای مهارتهای لازم جهت۱- سازماندهی۲- هماهنگی۳- هدایت۴-کنترل ۵- برنامه ریزی باشند.

در این تحقیق هدف کلی پاسخ به این سوال است که :

آیا مدیران آموزشی دبیرستان های منطقه مرند دارای مهارت های مورد نیاز مدیران ( فنی، انسانی، ادراکی) هستند؟

فرضیه های تحقیق

۱- بین توانمندی فنی مدیران زن و مرد در مدیریت مدرسه تفاوت وجود دارد .

۲- بین توانمندی انسانی مدیران زن و مرد در مدیریت مدرسه تفاوت وجود دارد.

۳- بین توانمندی ادراکی مدیران زن و مرد در مدیریت مدرسه تفاوت وجود دارد.

جامعه آماری

کلیه دبیرستان های منطقه مرند اعم از مدارس شهری و روستایی ، جامعه آماری این تحقیق را تشکیل می دهد. شهرستان مرند دارای ۷۱ دبیرستان میباشد که تعداد ۳۶ دبیرستان در شهر و تعداد ۳۵ دبیرستان در روستا مشغول فعالیت هستند.

همچنین تعداد ۳۲ دبیرستان دخترانه و تعداد ۳۹ دبیرستان پسرانه می باشد.

نمونه آماری تحقیق و روش نمونه گیری

از مدیران دبیرستان ها یک نمونه (۵۰نفری) انتخاب میشود که ۳۲ مدیر زن و ۳۹ مدیر مرد را شامل می شود.

روش انتخاب به صورت تصادفی است و دو نمونه به یک اندازه و یک کیفیت که معرف جامعه نیز باشد به صورت کاملاً تصادفی انتخاب میشود. و هر کدام از مدیران حداقل دارای ۳ سال سابقه کار می باشند.

تعاریف عملیاتی

مفاهیم و اصطلاحاتی که در طی تحقیق از آنها استفاده می شود بشرح زیر تعریف میشوند.

الف) مدیران آموزشی :

معلمان یا دبیرانی که طبق ضوابطی وزارت آموزش و پرورش با ابلاغ رسمی از طرف اداره آموزش و پرورش منطقه یا ناحیه تابعه مسئولیت اداره آموزشگاه را بر عهده میگیرند و در مقابل باید اقداماتی را جهت تسهیل و برقراری امور آموزشی در آموزشگاه به وجود آورند و بر کار کلیه کارکنان مدرسه نظارت داشته باشند.

 ب) توانمندی :

یعنی داشتن قدرت و توانایی فکری و عملی برای انجام دادن کاری یا استفاده کردن از نیروی جسمی و تفکر برای به وجود آوردن موقعیت های مورد نیاز و خلاقیت در انجام کارهای مربوط به خود و سازمان.

ج) مهارت های مورد نیاز مدیران :

رابرت کاتز (۱۹۹۵) مهارت های مورد نیاز مدیران را به صورت (فنی ، انسانی و ادراکی) طبقه بندی کرده است.

۱- مهارت : توانایی بکاربردن موثر دانش و تجربه شخصی است. ضابطه اصلی مهارت، داشتن اقدام و عمل موثر در شرایط متغییر است. (علاقه بند ، ۱۳۷۳- ص ۱۸۳)

۲- مهارت فنی : مهارت فنی دانایی و توانایی در انجام دادن وظایف خاصی است که لازمه آن ، ورزیدگی در کاربرد فنون و ابزارهای ویژه و شایستگی عملی در رفتار و فعالیت است.

مهارت های فنی از طریق کارورزی و تجربه حاصل می شود . معمولاً مدیران این مهارت ها را طی دوره های آموزشی یا کار آموزی فرا می گیرند . نظیر دانش، فنون و روشهای برنامه ریزی ، بودجه بندی ، کنترل ، حسابداری ، امور مالی ، کارگزینی ، کارپردازی و غیره…..

ویژگی بارز مهارت فنی آن است که میتوان به بالاترین درجه شایستگی و خبرگی آن دست یافت، زیرا این نوع مهارت ، دقیق ، مشخص ، دارای ضوابط عینی و قابل اندازه گیری است:(علاقه بند ، ۱۳۷۳ ص۷)

توانایی پاسخگویی به سوالات از ۱تا ۱۰ پرسشنامه مدیران این پژوهش نشان دهنده توانمندی مدیر در مهارت فنی است.

۲- مهارت انسانی : توانمندی مدیر به عنوان عضوی از گروه که در کار کردن موثر و ایجاد کوششهای دسته جمعی در درون گروهی که وی آن را رهبری یا اداره می کند ، مهارت انسانی نامیده می شود. (ترجمه خداد بخشی ، تألیف گریفت ص ۱۸)

در مهارت انسانی برقراری روابط انسانی جایگاه خاصی دارد و بنابر باور «فالت» روابط انسانی عبارت است از توان برقراری ارتباط انسانی با معلمان و دانش آموزان از طریق پذیرفتن وجود، شخصیت ، ویژگی های فردی و همه تفاوت هایی که آنان با شخص مدیر دارند.

آنچه که در مهارت انسانی قابل تعمق است و در تعریف « فالت» نیز تأکید زیادی بر آن شده پذیرش افراد با تمام وجود است.

مقدمه این پذیرش شناخت است. مدیر مدرسه با معلمان کمی سرو کار دارد که هر یک ویژگی های خاصی دارند و برخورد با آنان ، به طریقی امکانپذیر است.

ولی در مدرسه خیل عظیمی از دانش آموزان وجود دارند که مدیر مدرسه مستقیم ، غیر مستقیم با آنان سر و کار دارد.

توانایی پاسخگویی به سوالات از ۱۱ تا ۲۰ پرسشنامه این تحقیق نشان دهنده توانمندی مدیر در مهارت انسانی است.

۴- مهارت ادراکی :

مهارت ادراکی توانایی درک و تشخیص این است که کارکردهای گوناگون سازمان به یکدیگر وابسته‌اند و تغییر در هر یک از بخشها الزاما بخشهای دیگر را تحت تأثیر قرار می دهد.(علاقه بند، ۱۳۷۱ صفحه ۱۸۵)

مهارت‌های ادراکی سبب می شود که مدیران مدرسه در تصمیم گیری های مربوط به مولف های آموزشی کمترین خطا را مرتکب شوند، ظرافت ها و پیچ و خمهای مدیریت را بهتر درک کنند و ترکیب مناسب و معقولی بین عوامل آموزشی برقرار سازند مهارت ادراکی را نمی توان با طی کردن یک دوره آموزشی کسب کرد.

زیرا فکر مدیران باید تغییر کند و در واقع ، ادراکی فکر کردن به ادراکی عمل کردن تبدیل شود. برای اینکه مدیران مدارس به مهارت های ادراکی مجهز شوند لازم است در دو زمینه فکری کار کنند:

تفکر سیستمی داشته باشند و به ذهنیت فلسفی مجهز شوند.

توانایی پاسخ دادن به سوالات ۲۱ تا ۳۰ پرسشنامه این تحقیق مبین توانمندی مدیران در داشتن مهارت ادراکی است.

 

فصل دوم

 الف) ادبیات تحقیق

50,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله مدیریت مبتنی بر عملکرد
  • تحقیق مدیریت آموزشگاه
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.