عنوان :
تعداد صفحات : ۲۲
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
چرا وقتی زن و شوهری جوان با عشق و خوشبینی ، زندگی را شروع می کنند پس از مدتی از هم دور می شوند . چرا عده ای از آنها در کمال ناامیدی شاهد مرگ ازدواج پر تلاطم خود هستند .
سازگاری بین شخصیت همسران یک عامل اساسی در افزایش و ثبات رضایت زناشویی است . ولی این سازگاری به عوامل زیادی از جمله انتخاب آگاهانه و با هدف ، قبل از ازدواج و انعطاف پذیری بعد از ازدواج بستگی دارد . در صورتی که زوجین همخویی و همخوانی نداشته باشند قادر نیستند نقش خود را به طور صحیح ایفا کنند و در بعد از ازدواج این ناسازگاریها به صورت های گوناگون بروز می کند .
علل ناسازگاریها و مشکلات زناشویی اغلب بر سر منسوبین ، دوستان ، نحوه تأمین بودجه خانواده و خرج آن و خصوصیات فردی طرفین می باشد . دیگر آنکه به خاطر رفتار ریاست مابآنه و توسل به خشونت یا سهل انگاری در پذیرفتن مسئولیتها بوجود می آید . با بوجود آمدن این قبیل ناراحتی ها احساس بیگانگی با هم و بیزاری از هم نیز ظهور می کند . در این صورت به جای اینکه موانع و مشکلات سالهای اول ازدواج از سر راه برداشته شود مشکلات و ناراحتی های جدیدی ایجاد شده و در نتیجه زنان و شوهرانی که به این مرحله از شکاف و جدایی می رسند از تفاهم دو جانبه فاصله دارند و نسبت به مشکلات یکدیگر کمترین احساس همدردی نمی کنند .
واژه های کلیدی: ناسازگاری، زن و شوهر، رضایت زناشویی، خشم، ارتباط کلامی
ناسازگاری زن و شوهر ۱
ناسازگاری در زندگی زناشویی ۴
اما عوامل مشکل آفرین چه هستند ۵
به وجود آمدن خشم ۱۰
چه می توان کرد ۱۱
عوامل ناسازگاری ۱۲
از وظایف زن نسبت به شوهر ۱۶
منابع و ماخذ: ۲۰
واللاتی تخافون نشوزهن فعظوهن کلمه نشوزبهم عنای عصیان و استکبار از اطاعت است، و مراد از خوف نشوز ایناست که علائم آن به تدریج پیدا شود، و معلوم گردد که خانم میخواهد ناسازگاری کند، و اگردر جمله: فعظوهنفای تفریع را آورد، و موعظه را نتیجه ترس از نشوز،قرار داد، نه از خودنشوز، شاید برای این بوده که رعایتحال موعظه را در بین علاجهای سهگانه کرده باشد، و
بفهماند از میان این سه راه علاج موعظه علاجی است که همدر حال نشوز مفید واقع میشود، وهم قبل از نشوز، و هنگامپیدا شدن علامتهای آن و علاجهای سهگانه همان است که عبارت: فعظوهن و اهجروهن فی المضاجع و اضربوهنبر آندلالت میکند، و گو این که اینراههای علاج با حرف و او به یکدیگر عطف شده، و حرف واو دلالتی بر ترتیب ندارد، ولیازمعنای آیه میدانیم که بین این سه علاج ترتیب هست، و میخواهد بفرماید اول او را موعظهکنید، اگر موعظه اثر نگذاشت با او قهر کنید، و رختخوابتان را جدا سازید، و اگر این نیز مفیدواقع نشد، او را بزنید دلیل بر این کهرعایت تدریج و ترتیب لازم است این است که ترتیبنامبرده به حسب طبع نیز وسایل گوناگونی از کیفر دادن است، هر کسبخواهد کسی را کیفر کندطبیعتا اول از درجه ضعیف آن شروع میکند، و سپس به تدریج کیفر را شدید و شدیدترمیسازد،بنا بر این ترتیبی که از آیه فهمیده میشود از سیاق آن به دست میآید، نه از حرف واو.
و ظاهر جمله: و اهجروهن فی المضاجعاین است کهبستر محفوظ باشد، ولی در بستربا او قهر کند، مثلا در بستر پشت به او کند، و یا ملاعبه نکند، و یا طوری دیگری بیمیلیخودرا به او بفهماند، گو اینکه ممکن است با مثل این عبارت جدا کردن بستر نیز اراده بشود، ولی بعیداست(معمولاوقتی بخواهند بگویند بسترت را از او جدا کن نمیگویند در بستر از او کنارهبگیر)و ای بسا معنای اول از این نظر تاییدشود، که مضجع را به لفظ جمع آورده، چون بنا بر اینکه منظور جدا کردن مضجع بوده باشد، دیگر به حسب ظاهر احتیاجنبود کلمه نامبرده را به لفظجمع بیاورد، و کثرت را بفهماند(زیرا کسی، همسرش مضاجع دارد که هر شب با او بخوابد)مترجم.
فاناطعنکم فلا تبغوا علیهن سبیلا…یعنی اگر در اثراعمال آن سه راه علاج به اطاعتشما در آمدند، دیگر علیه آنانبهانهجویی مکنید، و با این که اطاعتشمامیکنند برای اذیت و آزارشان دنبال بهانه نگردید، و در آخر این مطلب را تعلیلمیکند به این کهان الله کان علیا کبیراواعلام میدارد به اینکه مقام پروردگارشان علی و کبیر است، پس از قدرت و تفوقی که بر زنان خود دارند مغرورنشوندو سوء استفاده ننموده در اثر غرور به آنها ظلم و استعلا و استکبار نکنند، و همواره به یاد علومقام پروردگارشان باشند.
و ان خفتم شقاق بینهما فابعثوا…کلمه(شقاق)بهمعنای قهر کردن و عداوت است، خدای سبحان برای مواردی که احتمال برود کار زن و شوهر به دشمنی بیانجامد دستورداده یک حکم از طرف زن، و یک حکماز طرف مرد به مساله رسیدگی کنند، زیرا دخالتیک حکم این خطر را داردکه او جانب یکطرف را بگیرد، و حکم جائرانه کند، و معنای اینکه فرمود: ان یریدا اصلاحا یوفق الله بینهماایناست که اگر واقعا هر دو طرف نزاع بنای اصلاح داشته باشند، و عناد و لجبازی در کارشاننباشد خدای تعالی به وسیلهاین دو حکم بین آن دو توافق و اصلاح بر قرار میکند، چون وقتیدو طرف زمام اختیار خود را بهحکم خود بدهند(حکمی که خودشان پسندیدهاند)قهرا توافقحاصل میشود.
ولی در آیه شریفه حصول توافق را به خدای تعالی نسبتداده، به اینکه سبب عادییعنی اصلاح خواهی آن دو تسلیم بودنشان در برابر حکمی که حکمها میکننددر کار هست، و باید نتیجه را به این سبب نسبت بدهد، لیکن به خدای تعالی نسبت داد تا در ضمن بفهماندسبب حقیقیو آن کسی که میان اسباب ظاهری و مسببات آنها رابطه برقرار میکند خدایتعالی است، او است که هر حقی را به صاحب حق میدهد،و در آخر آیه فرمود: ان اللهکان علیما خبیرا، و مناسبت این جمله با مضمون آیه روشن است.
متاسفانه هنوز در جامعه ما ازدواجهای تحمیلی، شرایط سنی نامتناسب و ازدواج مجدد دیده میشود و هنوز بسیاری از جوانان تنها با دل خود پا پیش گذاشته و وارد زندگی زناشویی میشوند. آنچه در اینجا به آن میپردازیم، آیین همسر یابی نیست، بلکه قصد داریم با بیان کردن دلایل اصلی بروز اختلاف میان همسران و روشهایی ساده برای احتراز از آنها، قدمی در راه بهبود بخشیدن به روابط داخلی خانواده برداریم.
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .