مقاله نظام مدیریت مشارکتی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله نظام مدیریت مشارکتی

تعداد صفحات : ۳۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله درباره نظام مدیریت مشارکتی ، تاریخچه، برخی از دستاورد های کار گروهی عبارتند از ،مدیریت مشارکت جو، موانع اجرایی مدیریت مشارکتی و تاثیر فرهنگ سازمانی بر مدیریت مشارکتی را بیان می کند.

مدیریت مشارکتی ” به عنوان ابزاری مناسب جهت بالا بردن بهره وری و پیشبرد سازمان ها به سوی اهدافشان می باشد با یاری جستن از مشارکت و مشورت توانستند مخاطرات تصمیم گیری را کاهش بدهند وبه همین دلیل ضمانت اجرایی تصمیمات متعد د بیشترمیشود و دامنه بصیرت و آگاهی مشورت کننده گسترده تر و روحیه کار تقویت می شود و اجرای موثر یک سبک مدیریت مشارکتی توسط فرهنگ سازمانی صورت می گیرد و درنهایت به کمک عواملی مشخص می شود که با آن سازگارند.

مدیریت مشارکت جو فلسفه ای است که ایجاب می کند تصمیم گیری سازمانی چنان صورت گیرد که اطلاعات و درون دادها و مسئولیت به پایین ترین رده مربوط به آن تصمیم واگذار شود.

    مقصود مدیریت مشارکت جو اطمینان یافتن از این امر است که کارکنان صالح به گرفتن تصمیم های مؤثری بپردازند. سپردن اختیار وسیله ای برای دستیابی به مدیریت مشارکت جو است، ساز و کاری است که از راه آن مسئولیت به گروه ها یا افراد مسئول داده می شود. درگیر کردن کارکنان سازوکاری است که از راه اطمینان حاصل می شود که اطلاعات و درون داد متناسب به نظام تصمیم گیری داده شده است. از این رو، سپردن اختیار و درگیر کردن را می توان سنگ بنای فلسفه مدیریت مشارکت جو به شمار آورد.

واژه های کلیدی: نظام مدیریت مشارکتی ، مدیریت مشارکت جو، موانع اجرایی ، فرهنگ سازمانی

فهرست مطالب

مقدمه :    ۱
نظام مدیریت مشارکتی    ۲
تاریخچه :    ۲
برخی از دستاورد های کار گروهی عبارتند از :    ۴
مدیریت مشارکت جو چیست؟    ۶
چرا مدیریت مشارکت جو؟    ۷
برخی نتایج عمده نظام مدیریت مشارکتی    ۱۰
موانع اجرایی مدیریت مشارکتی    ۱۲
مدیریت مشارکتی:    ۱۹
تاثیر فرهنگ سازمانی بر مدیریت مشارکتی:    ۲۲
نتیجه گیری    ۲۹

  منابع:

۱– طوسی، محمدعلی، مدیریت مشارکت جو، مرکز آموزش مدیریت دولتی

۲– گلستان هاشمی، م، نقش مدیریت مشارکتی در فرایند توسعه، ماهنامه
تدبیر، شماره ۹۷

مقدمه :

” مدیریت را توانایی استفاده موثر از منابع محدود به منظور رسیدن به هدف های مطلوب تعریف کرده اند “اما آیا مدیریتی قادر به استفاده موثراز منابع محدود به منظور رسیدن به هدفهای مطلوب می باشد ؟کدامیک از نظام های مدیریتی / ریاستی / مشارکتی و….. می توانند اهداف مدیریت را که از جمله افزایش بهره وری است تاٌمین کنند ؟

توجه به تولید و افزایش بهره وری کل و استفاده بهینه از منابع موجود در جامعه از ضروریات حیاتی دنیای امروزی است در این میان ” مدیریت مشارکتی ” به عنوان ابزاری مناسب جهت بالا بردن بهره وری و پیشبرد سازمان ها به سوی اهدافشان می باشد با یاری جستن از مشارکت و مشورت توانستند مخاطرات تصمیم گیری را کاهش بدهند وبه همین دلیل ضمانت اجرایی تصمیمات متعد د بیشترمیشود و دامنه بصیرت و آگاهی مشورت کننده گسترده تر و روحیه کار تقویت می شود .

 نظام مدیریت مشارکتی

بطور عملی ، نظام مدیریت مشارکتی پس از جنگ جهانی دوم توسط نیروی هوایی آمریکا در ژاپن به کار گرفته شد و مدیران ژاپنی نیز با مشاهده اثر بخشی آن به فکر استفاده از این نظام در صنایع خود برآمدند و گروه بسیاری از مدیران ژاپنی پس از بازدید از آمریکا با این نظام آشنا شدند ، سپس آن را با آداب و سنن ملت خود هماهنگ کردند و به صورت گسترده از آن بهره گرفتند .

 تاریخچه :

فکر مدیریت مشارکتی ابتدا توسط نویسندگان آمریکایی مطرح شد و برای اولین بار در ژاپن مورد استفاده قرار گرفت و از آنجا به سازمانهای تجاری ، آمریکا و اروپا راه یافت . در حقیقت تحقیقات آرجریس ، مک گریگور و لیکرت ، منبع تفکر مدیریت مشارکتی در اقصی نقاط دنیا شد .

بطور عملی ، نظام مدیریت مشارکتی پس از جنگ جهانی دوم توسط نیروی هوایی آمریکا در ژاپن به کار گرفته شد و مدیران ژاپنی نیز با مشاهده اثر بخشی آن به فکر استفاده از این نظام در صنایع خود برآمدند و گروه بسیاری از مدیران ژاپنی پس از بازدید از آمریکا با این نظام آشنا شدند ، سپس آن را با آداب و سنن ملت خود هماهنگ کردند و به صورت گسترده از آن بهره گرفتند .

شماری دیگر معتقدند تشویق کارکنان ، برای ارائه پیشنهاد (در راستای بهبود کار) ، نخستین بار توسط آلفرد کروپ در کارخانه فولاد سازی کروپ آلمان در سال ۱۸۶۷ در شهر آخن انجام شده است .

بطور خلاصه موارد زیر در نظام مشارکت باید مورد توجه قرار گیرد :

▪ هر پیشنهاد ، یک طرح کوچک یا بزرگ به شمار می آید که باید از زوایای زیر بررسی شود :

بررسی فنی ، علمی و اجرایی ؛ یعنی از این سه جنبه ، آیا قابل اجراء وانجام هست و آیا نیاز به آموزش جدیدی برای کارکنان دارد ؟

▪ برای بهره وری بهتر ، افکار یادداشت شود ، در پرونده ای ثبت و مرور گردد ، سپس بصورت پیشنهادی کامل ارائه شود .

▪ برخی روشهای مؤثر برای ایجاد فضای خلاقیت عبارتند از :

– تبدیل محیط کار به محیط خانواده .

– انجام تبلیغات فرهنگی برای نظام مشارکت .

– پشتیبانی مدیریت از پیشنهادهای کارکنان .

– برگزاری جشنواره های اهدای جایزه به بهترین پیشنهاد دهندگان .

– اجرای پیشنهادهای قابل اجراء

▪ اعتماد به نفس ، یعنی ایمان به اینکه : «می توانیم» ، ما را برای انجام کارها توانا می کند . این واژه عامل اجرای صدها طرح نیمه تمام صنعتی است که در ابتدا غیر قابل اجراء به نظر می آمدند .

برخی از دستاورد های کار گروهی عبارتند از :

▪ تمرین دموکراسی ، رعایت آزادی افراد در صحبت کردن و چالش در گفتگو ، افزایش دامنه بردباری و شکیبایی ، تقویت روحیه سازمانی و استواری و وفاداری در کار .

▪ اعتماد نداشتن به شکست ، یکی از ویژگیهای افراد موفق است . چون در فرهنگ انسانهای موفق ، شکست به معنی کسب تجربه است . انسانهای موفق می گویند : برای دستیابی به هر موفقیت باید ۹۹ شکست را تجربه کرد . هر شکست به منزله بالا رفتن از پله های نردبان هدف است .

35,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله مدیریت مشارکتی
  • مقاله سازمان و مدیریت زمان در دانشگاه مجازی
  • مقاله ارزیابی نظام مدیریت بر مبنای مشارکت و نقش آن در تحول اداری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.