مقاله نقش آثار تخیلی در آماده سازی جوانان برای جامعه اطلاعاتی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله نقش آثار تخیلی در آماده سازی جوانان برای جامعه اطلاعاتی

تعداد صفحات : ۲۳

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

هدف این مقاله، بررسی جایگاه مطالعه در کسب  توانایی  اطلاعاتی در میان نسل جوان  است؛ و توجه به اینکه تا چه اندازه می توان این مهارت را بوسیله آثار تخیلی چه از طریق کتاب و چه از طریق وسایل الکترونیکی افزایش داد. گرچه توجهی به ماهیت اصلی مهارتهای سوادآموزی شده است اما  آثار اندکی در خصوص بررسی نقش آثار تخیلی  در ارتقاء افراد با سواد اطلاعاتی وجود  دارد.  مدتهای مدیدی است که اهمیت نقش آثار تخیلی، علاوه بر کمک به رشد تخیل در کسب مهارتهای مطالعه، درک قصه و لذت استفاده از داستان، بر همگان آشکار شده است. مطالعه نقش بسزایی در رشد جسمانی، عقلانی ، زبانی، عاطفی یا  احساسی، اجتماعی ، شخصیتی،  اخلاقی و روحی کودکان دارد و آثار تخیلی به رشد عاطفی و  ذهنی افراد کمک می کند. در حقیقت،  یادگیری  بشر  با  داستان آغاز می شود.

آثار تخیلی امروزه  نه تنها در قالب چاپی بلکه در قالب های الکترونیک و صفحات وب نیز ارائه می شوند.  آثار تخیلی به صورت الکترونیکی و استفاده از امکانات الکترونیکی موجود نقش  مهمی در کسب توانایی اطلاعاتی ایفاء می کنند. به عنوان مثال معلوم شده است که در استرالیا با داشتن چنین امکاناتی خیلی از پسرها را به مطالعه  تشویق کرده است.

واژه های کلیدی: مطالعه، سواد، تخیل، امکانات الکترونیکی

فهرست مطالب

چکیده.    ۱
دسترسی به سواد اطلاعاتی:    ۴
ضرورت مهارت های مطالعه  در دستیابی  به سواد اطلاعاتی:    ۵
اهمیت آثار تخیلی در رشد کودکان    ۷
نقش کتابخانه های مدارس    ۱۲
نتیجه و نیاز به تحقیق    ۱۴
پانویس توضیحی:    ۱۴
منابع    ۱۵

منابع

[۱]این مقاله ترجمه‌ای است از:

* Eyre, Gayner. The role of works of imagination in preparing young people for the Information Society. 67th IFLA Council and General
Conference. August 16-25, 2001

 [۲] Centre for Information Studies, Charles Sturt University Wagga Wagga, NSW, Australia


□References

‘An evolving Process’ (۲۰۰۱) Reading Today, 4 (10) p.10
Bracey (2000). Literacy in the Information Age. Phi Delta Kappa, 82 (1) p.91
Breivik, P. and Gee, E. (1989) Information Literacy: Revolution in the library. New York: American Council on Education and Macmillan
Bruce, C. and Candy P. (2000) Information Literacy around the world: Advances in programs andresearch. Wagga Wagga: Centre for information Studies.
Cawkwell, W. (2001) Imagination and a sense of fantasy. Journal of Adolescent and Adult Literacy, 7 April p.669
Dee (1998) The national literacy strategy: framework for teaching. London: Department for Education and Employment.
Dee (2001) National Reading Campaign
Dreher, M.J. (2000) What will be the demands on literacy in the next millennium? Reading Research Quarterly, 35 (3) pp382-3

Enos, L. (2000) Kids and literature. Link-Up, 17 (2) pp23-27

Fagan (2000) Family literacy: five steps to success. Literacy Today, 24
Eyre, G. (1998) The effect of the Local Management of Schools clauses of the Education Reform Act (1988) on School Library Services in England and Wales. PhD thesis, University of Sheffield.
Fisher, E (1999) Low literacy levels in adults: implications for patients’ education. Journal of Continuing Education in Nursing, 30 (2) pp 56-62
Gagel, W. (1997) Literacy and technology: Reflections and insights for technological literacy.Journal of Industrial Teacher Education, 34 (3)
Gerry, C (2000) What is emotional literacy? Literacy Today, 24
Hardman, M. & Jones, L. (1999) Sharing books with babies: Evaluation of an
early-literacy intervention. Educational Review, 51 (3) pp 221-229
Hartman, Draeger and Bernstein (1991) Patient literacy training: New challenge for patient education. Patient Education and Counseling, 17 pp142-152
Henri, J. and Bonano, K. (1999) The Information Literate School Community: Best practice. Wagga Wagga: Centre for information Studies.
Henry, J. (2000) Cradle lessons boost scores. Times Educational Supplement June 23 p.12
Hull, G (1999) Literacy and labelling. Journal of Adolescent and Adult Literacy, 42 (7) pp. 540-4.8
Jordan, G.E., Snow, C.E. and Porche, M.B. (2000) Project EASE: The effort of a family literacy project on kindergarten students” literacy skills. Reading Research Quarterly, 35 (4) pp.524-539
Kibby, M.W. (2000) What will be the demands on literacy in the next millennium? Reading Research Quarterly, 35 (3) pp378-9
Kniffel, L. (1999) Read and learn, two words that still it all. American Libraries, 30 (11) p.36
Langford, L. (1999) Information Literacy? Seeking clarification In The Information Literate School Community: Best practice, edited by J. Henri and K. Bonano. Wagga Wagga: Centre for information Studies. pp.43-54
Leu, D. and Kinzer, C.K. (2000) The convergence of literacy instruction with networked technologies for information and communication. Reading Research Quarterly, 35 (1) pp.108-132
Marsh, J. (2000) Popular culture in the classroom. Literacy Today, 24
Mikulecky, L. (2000) What will be the demands on literacy in the next millennium? Reading Research Quarterly, 35 (3) pp380-1
‘OECD: Skills lag for many adults in rich nations. Reading Today, 18 (1) p.1, p.7
Rafferty, C.D. (1999) Literacy in the information age. Educational Leadership, 57 (2) pp.22-25
Royce, J. (1999) Reading as a basis for using information technology efficiently. In The Information Literate School Community: Best practice, edited by J. Henri and K. Bonano. Wagga Wagga: Centre for information Studies. pp.145-156
Sheehan-Holt, J.K. and Smith, C.M. (2000) Does basic skills education affect adult’s literacy proficiencies and reading? Reading Research Quarterly, 35 (2) pp.226-244
Smith, C. (2000) What will be the demands on literacy in the next millennium? Reading Research Quarterly, 35 (3) pp378-9
Spink, J. (1989). Children as readers: A study. London: Clive Bingley.
Wresch, W. (1996) Disconnected: Haves and have-nots in the information age. Rutgers University Press: New Brunswick, NJ.

گاینر آیر (Gayner Eyre) [2]
مرکز مطالعات اطلاعات دانشگاه چارلز استوارت واگا واگا، نیوساث ویلز، استرالیا

ارائه شده : درشصت و هفتمین شورا و مجمع عمومی کنفرانس سالانه فدراسیون بین المللی انجمن ها و موسسات کتابداری. ۲۵-۱۶ اوت ۲۰۰۱

ترجمه: حسن صیامیان- عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران
افسانه شهرابی  و عبدالمجید عباسی راد – کارشناسان علوم کتابداری و اطلاع رسانی

 دسترسی به سواد اطلاعاتی:

 اگر شخصی بخواهد در عصر اطلاعات جایگاه خود را حفظ کند، بنابراین نیاز به این دارد که  با سواد اطلاعاتی باشد. مثالهایی که تا کنون بحث شده به اهمیت این مسأله اذعان دارند؛ ولی منظور از دسترسی و دستیابی به سواد اطلاعاتی واقعاً چیست؟ بر سر تعریف این عبارت بارها و بارها به صورت اغراق آمیزی بحث شده است ولی بالاخره همگان توافق کردند که سواد اطلاعاتی، ترکیبی است از مهارتهای اطلاعاتی گذشته با توانایی بهره برداری از فنآوری جدید. در حقیقت، یک رشد آشکار ، از مهارتهای کتابخانه ای و از راه  مهارتهای اطلاعاتی به سواد اطلاعاتی، وجود دارد. ما به بعضی از این نتایج بعداً در این مقاله اشاره خواهیم کرد.

آنچه در زیر می آید رایج ترین  و مختصرترین تعریف ذکر شده می باشد که عبارت است از:
توانایی در دسترسی ، ارزیابی و بکارگیری اطلاعات از منابع مختلف(دویل ، ۱۹۹۴ نقل شده دربراون ، ۱۹۹۹ ص ، ۵۸).

 براون اشاره می کند که سواد اطلاعاتی در واقع  شامل مهارتها و توانایی های متنوعی را در بر می گیرد که شامل: مهارتهای تفکر انتقادی ، حل مسأله ، مهارت های شخصی ، اجتماعی،  ارتباطی و هم چنین سواد رایانه ای  و کتابخانه ای است. (براون، ۱۹۹۹ ، ص ۵۸)

در عصر غنای  اطلاعات ، نهادهای آموزشی  و برنامه های تکوینی دیجیتالی که مهارت های اینترنتی و رایانه ای را در بر دارند، بر ضرورت سواد اطلاعاتی تاکید می ورزند. شکی نیست که در این عصر اطلاعاتی به منظور توانمند کردن افراد در حفظ و نگه داری اطلاعات به چنین استراتژیهایی نیاز داریم؛ اما تحقق قدرت اطلاعاتی افراد از طریق پیشرفت توانایی اطلاعاتی از زمینه های مورد نیاز به واقعیت می رسد. رشد توانایی اطلاعاتی افراد ، مستلزم یک سری مهارتهایی است که علاوه بر مهارتهای فن آوری و دانش بکارگیری منابع اطلاعاتی،  سواد عمومی را نیز  شامل می شود.

 ضرورت مهارت های مطالعه  در دستیابی  به سواد اطلاعاتی:

گفتگوهای فراوانی در سواد اطلاعاتی به تأکید بر نیازهای فنآوری  تمایل دارند. این مقاله، در رابطه با اینکه مهارت های فنی و رایانه ای، مهم یا مرتبط هستند بحثی ندارد، بازیابی منابع، اشاعه و قابلیت  دسترسی به اطلاعات،  هرگز همانند زمان کنونی  آسانتر و سریعتر نبوده است. در حقیقت، در تهیه این مقاله، بیشتر مدیون و مرهون توانایی  بکارگیری و دسترسیی به ساختار الکترونیکی از طریق ابزارهای فنی هستیم. مهارت های فنی جهت ادامه زندگی همیت فراوانی دارند. اما این  فقط  بخشی ا ز مساله  است. تصور کنید اگر کسی نتواند آنچه را که بر روی صفحه  نمایش کامپیوتر می آید را درک نماید چه اتفاقی می افتد؟ دنیایی از اطلاعات شاید از نظر فیزیکی و رسمی قابل دسترسی باشد اما اگر دستیابی به آن به دلیل عدم توانایی فرد در خواندن میسر نباشد، هیچ ارزشی نخواهند داشت. (رش، ۱۹۹۶ ص ۱۴) بنابراین باید پذیرفت که با وجود آن که موفقیت در کسب  سواد اطلاعاتی به کاربرد اطلاعات و مهارتهای فنی  بستگی دارد، ولی  مهارت های خواندن هم دارای نقش وافری است. (رویس ۱۹۹۹ ص ۱۴۵).

  بیائید فرض کنیم که همه ۱۲ تا ۱۶ ساله ها، فنآوریهای جدید را در  مشاقانه پذیرفته اند. البته همیشه، چنین امکانی وجود ندارد. یکی از دانشجویان من که در دوره دکتری در بخش آموزش پیش دانشگاهی) (Further Educationتدریس می کند. او واقعه بسیار غم انگیزی را از ماجرای دانش آموزی ۱۶ ساله گزارش می کند که پس از چندین ماه حضور در کلاس های آموزش رایانه دست به خودکشی زد. تحمل او دیگر تمام شده بود و تنها دلیلش ، عدم توانایی مهارتهای مطالعه  بود. این دانش آموز که دیگر قادر نبود عقب ماندگی خود را بیش از این پنهان نماید و یک راه بیشتر برایش باقی نمانده بود؛ اقدامی کرد که به نظرش ، تنها راه نجات و رهایی از این مشکل ، خودکشی است. البته شکر خدا این مورد، موردی بسیار نادر است. اما به هر حال،  داشتن مهارت های مطالعه  ،اساس و پایه ای برای سواد آموزی تابعی (کاربردی) است.

زمانی، اگر کسی می توانست صرفا نام خویش را بنویسد و امضاء کند ، باسواد تلقی می شد. گرچه ،  امروزه سواد پا را از قلمرو مفاهیم مذهبی و علمی  فراتر نهاده (Brievik & Gee,1989,p.22) و ما همگی به کمک  نهضت های مختلف در سراسر جهان برای کمک به توده مردم در کسب  سواد اطلاعات و آگاهی داریم ، اما  باید بدانیم که اکثر ما شغل هایمان را مدیون چنین نهضت هایی هستیم! بعدها  مفهوم سواد آموزی به معنی مهارت های مطالعه، نوشتن و درک مفاهیم تغییر یافت. در دهه ۱۹۵۰، یونسکو  مفهوم آن را به ”توانایی  به کارگیری مواد چاپی به منظور انجام فعالیت های روزمره زندگی ” توسعه داد.( هریس و هوجین، ۱۹۹۲، ص. ۱۴۲) اما سواد، یک  مفهوم پویا و در تکامل  تدریجی و متغیر است ، یعنی هر چه نیازها در جامعه  تدریجا” بیشتر می شوند،  لزوم توانایی کاربرد سواد در جامعه  توسعه می یابد و بالطبع مفهوم سواد متناسب با این موقعیت تغییرخواهد کرد.

 گاجل در مطالعه ای که برای رسیدن به درکی عمیق تر از سواد فنآوری، طراحی کرد،  متوجه  وجود مبحثی دو قطبی شد که در  یک  قطب آن مهارتهای فنی و در قطب دیگر مهارتهای سواد وجود داشت.(گاجل،‌، ص. ۴)  شش موضوع بنیانی  از بحث سواد شکل گرفته است که عبارتند از: قدرت تشخیص، هویت فرهنگی، داشتن اطلاعات(میزان آگاهی)، زبان، ارتباطات، کاربرد مطالعه  و نوشتن.(همان، ص. ۳)  گاجل می افزاید: بدون شک و تردید، عمومی ترین  ویژگی باسوادی که مضمون اصلی محسوب می شود، خواندن و نوشتن است. .(همان، ص.۴)

کنیفـــــــل(۱۹۹۹،ص. ۳۶) بحث می کند که بیشتر دوستداران و هواخواهان فناوری جدید، نظریه پردازان مطالعه را به باد استهزاء می گیرند، اما   این ایده  باید قلب  یا محور فعالیت  هر کتابخانه ای باشد. در حقیقت،  نیاز به بهره گیری موثر از فنآوری ها، خوانندهء فعال بودن را بیش از همه ضروری می سازد.

25,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق بررسی مقایسه میزان افسردگی دختران داشجو وپسران دانشجو
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.