494 views
عنوان :
تعداد صفحات : ۱۳
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
مقاله حاضر به بررسی نقش امام خمینی (ره) در تربیت نسل عاشق شهادت می پردازد.
امام جوانان را بسیار خوب میشناخت و در تربیت اسلامی و تکریم و بزرگداشت ایشان از هیچ کوششی فروگذار نفرمود چنان که ارتباط مستمر آن حضرت با نسل جوان که یکی از مشخصههای اصلی نهضت اسلامی حضرتش تلقی میشود، خیلی زود مؤثر واقع شد و نسلی را که در سایهسار شوم حاکمیت نظام ستم شاهی رشد کرده بود و در معرض ابتلا به انواع معاصی و مناهی که طاغوت فراهم آورده بود قرار داشت، میداندار مبارزه جهت حاکمیت نظام حقهی جمهوری اسلامی ساخت.
آری کلام برآمده از دل نافذ و ملکوتی امام خمینی که بیشترین تأثیر را بر نسل جوان بر جای گذاشت، قلوب مستعد و تشنهی باران معرفت ایشان را سیراب ساخت. به آنان شخصیت داد و ایشان را عهدهدار مسؤولیت خطیر ایجاد و پاسداشت حکومت صلحا و نیکان ساخت.
در این میان، جوانان نیز که پی به صداقت، اخلاص، خداخواهی، شجاعت، نواندیشی، عظمت، تواضع و محبت پدرانهی رهبر عالیقدر نهضت اسلامی برده بودند، سخنان روشنگرانهاش را به گوش جان شنیدند و در راه اجرای فرامین حضرتش سرازپای نشناختند؛ چنان که دیدیم انقلاب اسلامی با مشارکت جدی نسل جوان به پیروزی دست یافت؛ همان طور که دفاع مقدس هشت ساله نیز با حضور نسل عاشق شهادت و تربیت شده در دامان پرمهر ولایت توفیق الهی را رفیق راه این ملت خداجو ساخت و کار تا آنجا پیش رفت که جوانان از حضرتش میخواستند تا برای شهید شدنشان دعا فرماید.
آری امام در روزگار یأس و نومیدی انقلابیون، دبستانیها را امید خویش خواند و با ژرف اندیشی و بصیرتی که فقط در مردان الهی متبلور است، به تربیت دینی ایشان همت گماشت و دیری نگذشت که این نسل نوخاسته و لایق در سایهسار بندگی خدا و متابعت از فرامین جانشین ولیالله الاعظم (ارواحنا فداه) به آن درجه از سرفرازی دست یافت که مقتدایشان آن کودک سیزده سالهی حماسه آفرین را که نارنجک به کمر خویش بست و شربت شهادت را با افکندن پیکر نحیف خود به زیر تانک دشمن سرکشید، رهبر خود خواند و خطاب به آنها و همهی عاشقان شهادت فرمود: «به چهرهی ملکوتی شما غبطه میخورم.»
خلاصهی کلام این که امام (ره) جوانان را باور داشت و با برخورد صادقانه و برآمده از حقیقت اسلام آنها را دلدادهی دین و ارزشهای متعالی آن نظیر شهادت خواهی فرمود. درود خدا بر او و تمامی کسانی که با رهرویی او به فیض عظمای شهادت دست یافتند.
نقش امام خمینی (ره) در تربیت نسل عاشق شهادت بسیار عظیم است، به عظمت خود شهادت و بذل جان در راه خدای تعالی که ژرفا و کنه آن دست نیافتنی مینماید.
واژه های کلیدی: نقش امام خمینی(ره)، شهادت، جوانان
الف- برعهده داشتن رهبری خردمندانه انقلاب اسلامی ۲
ب- شهادت طلبی ۳
ج- تبیین حقیقت شهادت ۴
د- ایستادگی در برابر فرآیند شوم اسلام ستیزی ۶
هـ- توجه به جوانان ۷
منابع و مآخذ ۱۰
-قرآن کریم
۱-آیین انقلاب اسلامی، مؤسسهی تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، تهران: ۱۳۷۴
۲- بحارالانوار، علامهی مجلسی، ج۱۱۰، مؤسسهی الوفاء، بیروت: ۱۴۰۳ ق
۳- سرّ دلبران، کنگرهی شهید زینالدین، نشر روح، قم: ۱۳۷۳
۴-صحیفهی نور، مجموعهی رهنمودهای امام خمینی (ره)، ج۲۲، سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی، تهران: ۶۹ تا ۷۴
۵-فاجعهی دهم رمضان، یادوارهی سومین شهید محراب آیتالله صدوقی (ره)، انتشارات سپاه، تهران: ۱۳۶۲
۶- تفسیر نورالثقلین، عبدعلی بن جمعه العروسی الحویزی، ج۵، مطبوعاتی اسماعیلیان، قم
از هستی خویشتن گذر باید کرد زین دیو لعین صرفنظر باید کرد
گـر طـالب دیـدار رخ محبـوبـی از منـزل بیگانه سفـر بایـد کـرد
شهادت هنر مردان خدا و راز سربه مهری است میان عاشق و معشوق. رخشان چراغی است در امتداد نگاه افلاکیان خاکی؛ همانان که راه صدساله را یک شبه پیمودند و از بقعهی فنا به خطهی بقا خرامیدند؛ همانان که عرش را بهتر از فرش و سفر را بهتر از حضر یافتند و در گرگ و میش صبح که نوای جرس، عاشقان حرم را صلا میزد، خواب نوشین بامدادی را از دیدگان ربوده و با دوگانهی عشق به دیدار یار شتافتند؛ همانان که زندهاند و نزد پروردگارشان روزی میخورند: «ولاتحسبنّ الذین قتلوا فی سبیلالله امواتاً بل احیاءٌ عند ربّهم یرزقون»
آری شهادت هنر مردان خداست، هنری که رویکرد عاشقانه و از سر آگاهی نسل آیندهساز ایران سدهی چهاردهم هجری بدان، طرحی نو در انداخت و نه تنها موجبات سرنگونی حکومت مستبد پهلوی و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی را فراهم آورد، بلکه هجمهی نظامی همه جانبهی مخالفان حاکمیت اسلام ناب محمدی(ص) را نیز که در قالب تجاوز رژیم بعث عراق به ایران اسلامی رخ نمود، ناکام گذاشت.
این رویکرد شکوهمند که به فضل خدا و در سایهسار زعامت و رهبری بنیانگذار جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) شکل گرفت، این سؤال را به اذهان متبادر مینماید که آن بزرگمرد چگونه توانست عشقورزی و دلدادگی به شهادت فی سبیلالله را به ملت خویش بیاموزد؟ یا به تعبیر دیگر، نقش امام (ره) در تربیت نسل عاشق شهادت چه بوده است؟
در مقام پاسخگویی بدین پرسش اساسی، اگر سیرهی نظری و عملی امام راحل را در نظر بگیریم در مییابیم که نقش ایشان در تحقق تربیت مورد بحث به دلیل بهرهمندی ایشان از موارد ذیل برجسته و ممتاز است:
در روزگاری که آسمان شب زدهی ایران تیرهتر از آن مینمود که رواق منظر خستگان از صولت شب، میزبان امیدواری به درخشیدن کوکبی هدایتگر باشد، به ناگاه خورشید وجود روح خدا طلوع نمود و بذر امید در قلوب جویندگان دینمداری، استقلال و آزادی ایران طاغوت زده جای گرفت.
سلسه جنبان انقلاب اسلامی در شرایطی که اندیشهی زوال نظام ستم شاهی به ذهن کسی خطور نمیکرد، به صراحت علت العلل مشکلات عدیده و دیرپای ملت ایران را حاکمیت رژیم طاغوت دانستند و ضمن کشیدن قلم رد بر اندیشهی جدایی دین از سیاست، اندیشهی متعالی ولایت فقیه و تأسیس حکومت مردم سالار دینی را در امتداد نگاهها قرار دادند.
با فراهم آمدن زمینهی مبارزه با حکومت اسلام ستیز پهلوی، فرهنگ شهادت دیگربار مجال زنده شدن یافت و عرصه را بر دشمنان دین و ملت تنگ ساخت.
این امر که به خوبی مؤید ریشهدار بودن و مواجه شدن انقلاب اسلامی با اقبال عمومی بود، هر روز ابعاد گستردهتری پیدا کرد تا آنجا که افق روشن پیروزی رخ نمود.
بدین ترتیب، رهبر کبیر انقلاب اسلامی با اقتدا به سالار شهیدان فرهنگ شهادت فی سبیلالله را احیا فرمود و عملاً در راه تربیت نسلی عاشق و عارف به شهادت گام برداشت.
آری آن پیشوای بزرگ خاطر شریف ملت مسلمان ایران را بدین حقیقت مهم جلب فرمود که پیروزی انقلاب اسلامی و حاکمیت دین خدا در گرو شهادت طلبی است:
«طبع یک انقلاب فداکاری است. لازمهی یک انقلاب شهادت و مهیا بودن برای شهادت است. قربانی شدن و قربانی دادن در راه انقلاب و پیروزی آن اجتناب ناپذیر است به ویژه انقلابی که برای خداست و برای دین اوست، برای نجات مستضعفان است و برای قطع امید جهانخواران و مستکبران … قربانی برای یک انقلاب بزرگ نشانهی یک پیروزی و نزدیک شدن به هدف است…»
رهبر کبیر انقلاب اسلامی که فرهنگ عاشورایی شهادت طلبی را به عنوان سنتی از سنن مذهبی فراموش شده احیا فرمود، خود فرزند شهیدی سرافراز بود و با اقتدا به اجداد طاهرینش به شهادت در راه خدا عشق میورزید؛ چنان که بارها شخصاً تا سرحد شهادت پیش رفت اما چون ارادهی الهی بر تأسیس حکومت اسلامی به دست توانای ایشان تعلق گرفته بود، وجود به سلامت ماند.
دلدادگی آن پیشوای بزرگ به شهادت در مواضع و مواقع متعدد از جمله زمان شهادت آقازادهی مجتهد و مجاهدش، یعنی آیتالله مصطفی خمینی (ره) نمایان است؛ چنان که میبینیم، حضرتش در مواجهه با آن حادثهی جانگداز حقیقتاً صبر جمیل پیشه نموده، آن را از الطاف خفیهی الهی برمیشمرد، و درست به همین دلیل است که میبینیم در روز شهادت حاج آقا مصطفی نیز نماز جماعت و تدریس امام (ره) تعطیل نمیشود:
«ظهر روزی که شهید مصطفی خمینی فرزند گرانقدر امام (ره) به شهادت رسیده بود، منزل امام پر بود از کسانی که از دور و نزدیک برای عرض تسلیت به محضر ایشان آمده بودند.
اذان ظهر که شد، امام برخاست، وضو گرفت و به مسجد رفت. غافلگیر شده بودم. فکر نمیکردم امام آن روز برای نماز به مسجد برود. فوراً یک نفر را فرستادم که خادم مسجد را از رفتن امام باخبر کند اما گویا خادم مسجد در آنجا نبود و آن شخص سریع سجادهای را از همسایهها برای امام فراهم میکند. مردم شهر نجف وقتی فهمیدند امام به مسجد آمده، گروه گروه برای عرض تسلیت به مسجد وارد شدند. مردم وقتی امام را میدیدند که به صلابت کوه ایستاده و گریه نمیکند، به شدت تحت تأثیر قرار گرفته بودند و گریه میکردند. امام با آرامش و وقار تمام نماز ظهر و عصر را خواند و پس از نماز در مسجد روضهخوانی شروع شد.»
حضرت امام اصولاً تمامی شهدا را فرزند خویش میدانست؛ چنان که فرمود: «خدا شاهد است مصطفای من تنها آن نبود که سالش نزدیک است بلکه همهی به خاک و خون کشیدههای حادثهی شوال (۱۷ شهریور ۱۳۵۷ مطابق با ۴ شوال ۹۸) مصطفاهای من بودهاند. من این استقامت را و این فیض شهادت را که خداوند متعال نصیب فرزندانم فرمود، به پدران و مادران و همهی بستگانشان تبریک میگویم.»
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .