مقاله نقش زن در اسلام

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله نقش زن در اسلام

تعداد صفحات : ۱۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

با توجه به این که زن نیمی از پیکر اجتماع است و با در نظر داشتن روند تاریخی در رابطه با زنان می توان جایگاه زنان را در نظام هستی و نقش و تأثیر بسزای آنان را دریافت. زن در تمامی وقایع و فرآیندهای جاری در طول تاریخ ارتباط مستقیم داشته است.

 زنان با ایمان در این راه همانند زمینه های دیگر که در آن برادرانشان را یاری می کردند، به کمک مردان آمده و با او مشارکت فعال داشته اند. بنابراین سزاوار است اگر گفته شود: «همه ی سعادت ها از دامن زن بلند می شود و زن مبدأ همه ی خیرات است» و «اگر زن متحول شود، جامعه متحول می شود.»

 زن در تمدن اسلامی، پیش و بیش از آن که جلوه و تکلیف بیرونی داشته، به بنیان گذاری سیاست های عمیق تربیتی در بستر خانواده همت گماشته و با تأمین پشتوانه تربیت و آرامش و استحکام خانواده، هر زمانی که نیاز به حضور و ظهور در صحنه ها و میادین اجتماعی را تکلیف پنداشته است، دوشادوش مردان، مبادرت ورزیده است؛ لکن بنا بر اولویت و اولیت نقش درونی وی، از رویکرد تمدنی وی با عنوان مدیریت پایه و یا مدیریت سایه، نام برده شده است.

ما در این نوشتار قصد داریم که با بیان شواهد تاریخی، ابعاد مختلف حضور زنان را در نظام دفاعی عصر پیامبر اعظم (ص) تبیین نمائیم تا الگو و نمونه ای قرار گیرد و بدین وسیله اندیشه های سره از ناسره تمییز گردد با این مهم، عصر نبوی به عنوان مقیاس و ملاک تعیین شده است. با بعثت پیامبر عظیم الشأن اسلام، زنـان جزیره العرب همچون مردان به سوی اسلام گرایش پیدا کردند و همواره به دنبال کشف دیدگاه های دین مبین اسلام پیرامون تکالیف و حقوق زنان بودند.

کلید واژگان: زن،حقوق،تربیت،پیامبر،نظام

فهرست مطالب

چکیده    ۴
مقدمه    ۵
نقش زن در اسلام    ۶
اصل استقلال مالى زوجین در فقه شیعه    ۶
آفرینش زن در ادیان الهى    ۸
پاسخ به مخالفین تحصیل زنان    ۸
تساوى حقوق زن و مرد از دیدگاه اسلام و غرب    ۹
جایگاه و اهمیت حقوق زن در اسلام    ۱۰
اصل تساوی زن و مرد    ۱۰
دیدگاه اسلام در خصوص حقوق خانوادگی    ۱۱
زنان الگو از نظر آیات قرآن    ۱۲
زن لوط و زن نوح    ۱۲
نتیجه گیری    ۱۴
منابع    ۱۵

منابع:

۱)  سردبیر مجله الحکمه عربستان سعودی.

 ۲)  وی سخنانش را در کتابی با عنوان مسلمه علی اعتاب القرن القادم؛ زن مسلمان در آستانه سده اینده» بیان کرده است.

 ۳) امانی ابوالفضل فرح، مالم یقله الفقیه، دمشق، دارالفکر، ۲۰۰۴م، ص ۴۹٫

 ۴)امانی صالح و … المراه العربیه و المجتمع فی قرن، دمشق، دارالفکر، ۲۰۰۴، ص ۴۹٫

 ۵)امانی صالح و … المراه العربیه و المجتمع فی قرن، دمشق، دارالفکر، ۲۰۰۴، ص ۴۹٫

مقدمه

زنان مسلمان با شروع اولین غزوات پیامبر خواهان شرکت در دفاع بودند. آنان علاقمند بودند که با انجام کارهایی همچون آب رسانی، نگهداری تدارکات، طبخ غذا، پرستاری بیماران و مجروحین و حمل شهداء، پیامبر را یاری دهند. پیامبر اکرم (ص) که توانایی برخی از زنان را بسیار بالا و آنان را سرشار از عشق و روحیه فداکاری و ایثار می دیدند به آنان اذن حضور می دادند. به یقین می توان گفت که اعتماد پیامبر به زنان عامل بسیار مهمی در رشد بیشتر آنان بوده است. در این قسمت به نمونه هایی اشاره می نمائیم. «شواهد تاریخی» امّ نسان چنین می گوید: وقتی پیامبر خدا (ص) تصمیم گرفت به سوی خیبر حرکت کند، به نزد او رفته و عرض کردم: « ای رسول خدا! آیا اجازه می دهید همراه شما بیایم و چنانچه در این جنگ مجروحی بود- که نخواهد بود- آنها را مداوا کنم و همچنین از تدارکات نگهداری نمایم؟» پیامبر خدا (ص) در جواب فرمود:« بیا به بـرکت خدا» و (سپس فرمود:)«زنانی از قوم تو و از غیر ایشان از من اجازه خواستند تا در جنگ شرکت داشته باشند که به آنها اجازه دادم. چنانچه مایل باشی می توانی با قوم خود حرکت کنی و اگر می خواهی با ما حرکت کن!» عرض کردم «با شما» فرمود: «بنابراین همراه همسر من ام سلمه باش.» امّ نسان گوید: من با امّ سلمه و پیامبر (ص) و سپاه همراه شدم و تا فتح خیبر همراه آنان بودم و با دارویی که داشتم مجروحین را مداوا می کردم و در پایان پیامبر مقداری از غنائم را به ما داد. (واقدی، محمد بن عمر، مغازی، ج ۲، ص ۶۸۷) فاطمه علیها السّلام، همراه جمعی از زنان در جنگ احد به همراه پیامبر بود. مجموعاً ۱۴ زن بودند که خوراکی و آشامیدنی بر پشت خود حمل کرده و زخم مجروحان را پانسمان و مداوا می کردند و به آنها آب می رساندند. (واقدی، محمد بن عمر، مغازی، ج ۱، ص ۲۴۹) صفیه دختر عبدالمطلب می گوید: «در جنگ احزاب زیر رگبار سنگ و تیر بودیم که یک یهودی به سوی ما آمد. من شمشیر حان بن ثابت را گرفتم و گردن یهودی را زدم طوریکه سرش به سمت گروهی پرتاب شد. (ابن هشام، السیرهالنبویه ج ،۳ ص ۲۳۹) امّ عطیّه می گوید:«در هفت جنگ، همراه پیامبر (ص) بودم. در این جنگ ها، تدارکات ایشان را نگهداری کرده و برای ایشان غذا درست می کردم و مجروحین را مداوا کرده و از مریض ها پرستاری می کردم. (اعیان الشیعه، ج ۳، ص ۸۴۲) در جنگ صفین، امّ حارث انصاری و امّ عماره از فرار مردان جلوگیری کردند. امّ حارث لگام شتر همسر خود را گرفته و به فرار او اعتراض می کرد! امّ عماره شمشیر خود را کشیده و خطاب به انصار فریاد می زد: «این چه کار زشتی است؟ شما و فرار!» (مغازی، ج ۱، ص ۲۴۹، ج ۲ ص ۹۰۴)

 نقش زن در اسلام

شواهد تاریخی بسیاری درکتب تـاریخی وجـود دارد کـه نشان دهنده اذن پیامبر نسبت به حضور زنان درمیدان دفاع است. با توجه به مستندات موجود می توان وظائف زنان در عصر نبوی را اینگونه بیان نمود: ۱- مداوای مجروحین. ۲- آب دادن به رزمندگان. ۳- حمل مجروحین به پشت جبهه. ۴- نگهداری تدارکات و حمل تیر. ۵- دفع حملات دشمن در صورت لزوم. ۶- تشجیع و تشویق مردان به جنگ. ۷- ممانعت فرار از جنگ. ۸- طبخ غذا برای رزمندگان. ۹- قتال و شرکت در نبرد. ناگفته پیداست که این وظائف مربوط به حضور زنانی است که مستقیماً در جنگ ها شرکت داشتند. پشتیبانی روحی و عاطفی زنان در پشت میدان نبرد که موجب حفظ مدینه از خطرات دشمن و آسودگی خیال مردان برای رفتن به جنگ بود در جای خود قابل بررسی است. نتایج به دست آمده از حضور زنان در جنگ های صدر اسلام: ۱- رضایت و تأیید پیامبر اکرم نسبت به حضور زنان ۲- اشتراک تکلیف زن و مرد در بحث دفاع ۳- ظهور قابلیت های متنوع و متفاوت زنان در دفاع ۴- چند منظوره بودن نقش زن در دفاع- تأثیر این نقش در دفاع فیزیکی، دفاع روانی و تأثیر گذاربودن حضور زنان در افزایش حضور مردان و حتی افزایش کیفیت حضور مردان- ۵- اجازه حضور زنان درسنین مختلف جوان، میانسال و سالمند در دفاع حضرت امام خمینی با تأسی از دیدگاه های پیامبر اسلام، از ابتدای انقلاب و بالاخص در زمان دفاع مقدس با حمایت و پشتبانی از حضور هدفمند زنان، نادیده گرفتن و مهمل گذاشتن این قشر عظیم جامعه را به هیچ وجه جایز ندانستند و همواره تأکید کردند که زنان مسلمان با حفظ حدود الهی در تمام صحنه های جامعه حضور یابند. ایشان زنان صدر اسلام را الگوی زنان مسلمان دانسته و به زنان ایران اسلامی در هشت سال دفاع مقدس اجازه دفاع دادند. این نوشتار را با یادآوری دو جمله از فرمایشات حضرت امام خمینی به پایان می رسانیم. «زنها هستند که ملت ها را تقویت می کنند؛ شجاع می کنند. بانوان در صدر اسلام با مردان در جنگ ها هم شرکت داشته اند. ۱۲/۱۱/۵۸». «پیروز و سرافراز باد نهضت اسلامی زنان ایران. افتخار بر این قشر عظیمی که با حضور ارزشمند و شجاعانه خود در صحنه دفاع از میهن اسلامی و قرآن کریم، انقلاب را به پیروزی رساند و هم اکنون در جبهه و پشت جبهه در حال فعالیت و آماده فداکاری است.

اصل استقلال مالى زوجین در فقه شیعه

اصل استقلال مالى زوجین و حق اداره و تصرف آنها بر اموالشان از اصول مسلم فقه شیعه است و هیچ تردید و اختلافى در آن وجود ندارد. قانون مدنى هم در ماده ۱۱۱۸ خود آن را پذیرفته است.

طبق ماده ۱۱۱۸ قانون مدنى: «زن مستقلا مى تواند در دارایى خود هر تصرفى را مى خواهد بکند.»

و نیز مطابق این ماده قانون مدنی: «زن در مسائل مالى و اقتصادى، استقلال و آزادى کامل دارد و مى تواند در اموال شخصى خود هر گونه دخل و تصرفى نماید; بدون آن که موافقت شوهر لازم باشد.

15,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق بررسی حقوق و مسؤولیت های اجتماعی زنان در اسلام ـ فمینیسم
  • مقاله بررسی کنوانسیون رفع همه اشکال تبعیض علیه زنان و موارد نقض آن با قوانین اسلامی
  • مقاله نقش زن در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورهای مسلمان
  • مقاله زن
  • مقاله مدرنیته و زن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.